Zelfbouw wavekiteboard!

slayer1965

Berichten: 90
Antwoord #50 April 21, 2012, 21:28:17
edit2Rapporteer  
Hallo Lude,

Bij elke bouwmarkt die iets groter is dan de plaatselijke Gam... Prax.. kan je deze platen kopen. Wel moet ik je zeggen dat ik wel genezen ben van de 2 cm dikte die wij gebruiken. Op internet stond dat die platen ook in 4 cm te krijgen is. Alleen toen we voor de deur stonden hadden ze alleen 2 cm dikke platen. Omdat we wilde beginnen met bouwen hebben we voor de 2 cm dikte gekozen (Nooit doen!!!!!)

Als je weet hoeveel plamuur en schuurwerk er in heeft gezeten begrijp je wat ik bedoel.

Omdat wij moesten wachten op de ons toegezegde inserts voor de voetbanden ( na 3 maanden nog niet in huis Huh)
had ik alle tijd om elke laag keperweefsel grondig terug te schuren.

Ik zal volgende week eens de boel gaan wegen, ben wel errug benieuwd hoeveel de boards inmiddels wegen.
slayer1965

Berichten: 90
Antwoord #51 April 21, 2012, 22:00:48
edit2Rapporteer  
Na de eerste laag keperweefsel hebben we gleuven gefreesd voor de inserts van de voetbanden. En hebben we de insert verlijmd in de planken. Daarna hebben we met een bovenfrees de inserts gelijk aan het dek gefreesd. De volgende lagen weefsel zijn over de inserts heen geplakt. De schroefdraadgaten hebben we met behulp van een oude injectienaald en vloeibaar gemaakte vaseline volgespoten zodat de hars niet in de schroefgaten kan lopen.

We hebben het ook geprobeerd met vloeibaar kaarsvet maar dat was geen succes!!




 
Lude

Berichten: 1420
Antwoord #52 April 21, 2012, 22:13:55
edit2Rapporteer  
Ok, bedankt voor de info!
2cm is inderdaad erg dun.. Zal eens kijken of het bij een bouw-groothandel misschien richting de 10cm te krijgen is.
slayer1965

Berichten: 90
Antwoord #53 April 21, 2012, 22:22:42
edit2Rapporteer  
Als je terugkijkt in dit draadje zie je zelfs een link van een "collega" die verwijst naar een zaak in Nederland waar een zogenaamde blank CNC voor je gefreesd kan worden. Ik vind de prijs die ze daar voor rekenen heel erg netjes.

Je begint dan meteen goed met een symetrisch board, en met een goede Rocker-outline, die wel heel erg belangrijk is.

Ik weet niet of er met onze planken gevaren kan worden zover zijn we nog niet, ben wel heel benieuwd natuurlijk.
Naish-Kiter

Berichten: 1513
Logs: 0 | 3 uur
Antwoord #54 April 21, 2012, 23:07:02
edit2Rapporteer  
Als je terugkijkt in dit draadje zie je zelfs een link van een "collega" die verwijst naar een zaak in Nederland waar een zogenaamde blank CNC voor je gefreesd kan worden. Ik vind de prijs die ze daar voor rekenen heel erg netjes.

Je begint dan meteen goed met een symetrisch board, en met een goede Rocker-outline, die wel heel erg belangrijk is.

Ik weet niet of er met onze planken gevaren kan worden zover zijn we nog niet, ben wel heel benieuwd natuurlijk.

Dam wat doen jullie het netjes  mede collega's van de brandweer.
Ik zal wel eens informeren of er bij mij in het korps ook een aantal mee willen doen met het maken van een boardje
Lude

Berichten: 1420
Antwoord #55 April 21, 2012, 23:57:26
edit2Rapporteer  
Als je terugkijkt in dit draadje zie je zelfs een link van een "collega" die verwijst naar een zaak in Nederland waar een zogenaamde blank CNC voor je gefreesd kan worden. Ik vind de prijs die ze daar voor rekenen heel erg netjes.

Ik heb een eigen cnc router (bereik 3 x 1.6 x 0.6 meter), dus het basis-materiaal is voldoende voor mij.

De prijzen die daar staan is een gesneden kern (zelfde als wat jij hebt gedaan, maar dan gestuurd) in 2 vlakken (dus outline, en rocker). De prijzen kunnen nooit gelden voor een 3d gefreesde kern, het aantal machine-uren die daar in gaat zitten is simpelweg te hoog.
slayer1965

Berichten: 90
Antwoord #56 April 22, 2012, 09:34:43
edit2Rapporteer  
Hallo Naish-kiter,

Op dit moment is er een collega van ons (rotterdam-Rijnmond) bezig met de bouw van een boardje, hij is net begonnen. Hij gebruikt onze mallen. Het is wel grappig om te zien dat een idee uiteindelijk lijdt tot meer zelfbouw.

Hij werkt alleen met 4 cm dikke xps platen en heeft ze verlijmd met D3 waterbestendige houtlijm.
Wij hebben de platen verlijmd met epoxyhars maar dat gaf met het hete draad snijden wat problemen.
De hars is veel harder dan de xps en zodoende ontstonden er de nodige golven en dalen.

Als je een blok uit 1 stuk kan vinden moet je er echt voor gaan!!!

Hallo Lude,

Dat zijn mooie spullen die je tot je beschikking hebt, dat kan ik niet zeggen.
We hebben alles met het handje gedaan en op gevoel. Hiervoor geen ervaring met zelfbouw, alleen veel gelezen erover.
De prijs waar jij het over hebt vond ik al belachelijk laag. Je zal wel gelijk hebben. Neemt niet weg dat je dan wel een mooie basis hebt om te starten!
slayer1965

Berichten: 90
Antwoord #57 April 22, 2012, 10:35:04
edit2Rapporteer  
Omdat we nog steeds niet helemaal overtuigd zijn van de sterkte van het deck hebben we besloten om helemaal los te gaan. schater
Onze hielen zouden het board wel eens een beetje in kunnen drukken en deukjes achterlaten.
Het komt er op neer dat we het deck gaan lamineren met koolstofkeperweefsel 200. Koolstofkeperweefsel schijnt goed bestand te zijn tegen druk dus hebben we het zekere voor het onzekere genomen.

Voordat we het carbon erop hebben geplakt hebben we ff de maat genomen van de positie van de inserts, omdat we de schroefgaten anders nooit meer terug konden vinden.



Lude

Berichten: 1420
Antwoord #58 April 22, 2012, 12:40:56
edit2Rapporteer  
Die kernen zijn inderdaad een koopje! Als ik geen cnc had was ik daar zeker voor gegaan, ookal moet je dan nog wat shapen (maar is ook leuk toch?)

Denk er eens over na de volgende keer dat je gaat lamineren om folie te gebruiken om het oppervlak strak te trekken. Dit kan met polyethyleen folie, maar iets als peelply is helemaal mooi. Het nadeel van onbedekt lamineren is dat je hierna veel moet schuren, waardoor je op sommige plekken de vezels onderbreekt.. wordt hij iets zwakker van (niet veel hoor).
slayer1965

Berichten: 90
Antwoord #59 April 22, 2012, 13:38:43
edit2Rapporteer  
Die tip met betrekking tot het lamineren onder folie heb ik te laat gekregen, het lijkt mij heel goed te werken.

Morres heeft mij een linkje verstuurt ( http://www.kitehigh.nl/forum/?topic=36037.0) waarin je ziet dat hij zo iets toepast.

Zo iets bedoel je neem ik aan!

Als ik weer iets ga doen in deze richting zal ik hier zeker gebruik van gaan maken. Ondanks ons gezoek op internet ben ik dit helaas niet tegen gekomen.
Volgende keer beter, mijn collega die nu net begonnen is met bouwen zal ik op de hoogte brengen.

Bedankt!!!
Rolfjes

Geen avatar

Berichten: 3
Antwoord #60 April 22, 2012, 16:48:17
edit2Rapporteer  
Rob je hebt helemaal gelijk! Onwijs gaaf! Ben er erg benieuwd hoe dit gaat varen Smiley!!! Mooi project! Zal me toch maar weer eens wat meer hier op dit forum gaan wagen Wink!
slayer1965

Berichten: 90
Antwoord #61 April 22, 2012, 19:43:57
edit2Rapporteer  
Hallo Rolf, jij op Kitehigh!!! HaHa, Grin Omdat ik denk dat ik met dit soort planken iets eerder kan varen ivm het formaat, heb ik besloten om dit projectje te gaan doen. Een andere kite met een betere lowend ligt iets minder voor de hand, zeker gezien de prijs van een nieuwe kite ten op zichte van zo'n zelfbouw board.

Ik ben nog niet uitgespeeld met mijn Catalyst, en denk dat dit boardje voor mij een nieuw gebied aanboort.
Bovendien geeft het ook wel veel voldoening om uit een paar platen xps iets leuks te halen.

Greetz Rob
 
slayer1965

Berichten: 90
Antwoord #62 April 22, 2012, 20:27:09
edit2Rapporteer  
Het laagje carbon is de een na laatste laag die we hebben aangebracht! Als het boardje nu nog niet stevig genoeg is weet ik het ook niet meer. Dure hobby dat Carbon trouwens Shocked De volgende uitdaging was om de gaten die in de inserts zaten terug te vinden. Omdat we een rolmaat hadden neergelegd en gefotografeerd hadden we na een uurtje de boel teruggevonden, dmv een stopnaald hebben we door het carbon zitten prikken en toen de gaten weer groter gemaakt!

HaPe
Moderator

Berichten: 2655
Logs: 0 | 273 uur
Antwoord #63 April 22, 2012, 20:58:00
edit2Rapporteer  
Knappe jongen die er nu nog een deuk in krijgt.  ThumpsUp
Bart13

Geen avatar

Berichten: 589
Antwoord #64 April 25, 2012, 19:20:21
edit2Rapporteer  
Supergaag project, dat wil ik ook wel eens doen!

Ik vind alleen maar kleine platen van dat schuim op het internet?
slayer1965

Berichten: 90
Antwoord #65 April 25, 2012, 21:32:26
edit2Rapporteer  
Hallo Bart,

HAPE, heeft waarschijnlijk wel een adres voor je waar hij xps uit 1 stuk vandaan heeft gehaald.

Ook wij hebben kleine platen gebruikt en dat is meteen voor de laatste keer.
Het plamuren en schuren, en dat een aantal keren viel niet mee. De plamuur die harder is dan het xps zorgde ervoor dat tijdens het schuren het xps sneller weg geschuurt werd dan de plamuur, het gevolg was dat er een soort van golven en dalen ontstonden. Met als gevolg nog meer plamuren.

Met heel veel schuren en geduld is het uiteindelijk wel wat geworden, maar als ik je 1 advies mag geven. Zorg voor een plaat uit 1 stuk!!!

Greetz Rob
slayer1965

Berichten: 90
Antwoord #66 Mei 12, 2012, 08:01:06
edit2Rapporteer  
De positie van de vinnen is gebaseerd op de eerste foto die ik in dit draadje gepoost (raar woord) heb.
Aan de hand van wat meetwerk hebben we de gok genomen en de boel in het board verlijmd, wel pas na 1 laag keperweefsel!

ps. Let niet op de kleur; Philip is voor roze Huh schater ThumpsUp gegaan en ik voor rode vinnen!!!!

Lude

Berichten: 1420
Antwoord #67 Mei 12, 2012, 09:04:07
edit2Rapporteer  
Heb je ze expres niet parallel tenopzichte van elkaar elkaar gezet? Creer je daar niet veel weerstand mee?
slayer1965

Berichten: 90
Antwoord #68 Mei 12, 2012, 09:20:45
edit2Rapporteer  
Als je kijkt naar de eerste afbeelding zul je zien dat de vinnen in het originele board ook naar buiten staan. Ik ben zelf niet goed op de hoogte van hydromechanica, maar ik denk dat er daardoor iets meer druk op de vinnen kom te staan. Wat misschien resulteert in goede grip in de golven. De weerstand lijkt me marginaal zeker als je kijkt naar de haaievinvorm van de vinnen ( van breed naar smal uitlopend )


slayer1965

Berichten: 90
Antwoord #69 Mei 12, 2012, 09:32:44
edit2Rapporteer  
Begint al ergens op te lijken!!!!! Smiley


wimbers

Berichten: 398
Logs: 0 | 24 uur
Antwoord #70 Mei 12, 2012, 10:57:39
edit2Rapporteer  
ziet er goed uit jongens.
voor iedereen die wel wil lamineren en niet veel shapen:
http://www.numboards.com/proces.htm
slayer1965

Berichten: 90
Antwoord #71 Mei 12, 2012, 20:34:40
edit2Rapporteer  
Omdat de laatste fase aangebroken is nog een paar foto's., ik zal het board met een paar zwarte Hawiaanse tekens gaan opleuken. De plank zelf maak ik gewoon wit.
De verf die we gaan gebruiken is DD lak, uiteindelijk worden de boards afgelakt met een UV bestendige blanke aflak.

Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #72 Mei 12, 2012, 22:27:46
edit2Rapporteer  
Ziet er allemaal netjes uit!

Een tip: had 4wfs vinnen gebruikt!
Alleen online hier te krijgen, maar dan kun je achteraf nog het een en ander tunen.
Uit ervaring kan ik zeggen dat de vin afstelling, maar ook het type vin aardig wat verschil maken!

De meeste surfshapers gebruiken die vinnen ook voor prototypes.
philip88

Geen avatar

Berichten: 4
Antwoord #73 Mei 14, 2012, 22:26:36
edit2Rapporteer  
he rob kheb vandaag de pads uitgesneden tis toch 3 mm geworden, was best een gedoe maar na 2 halve liters had ik wel een vaste hand hihihi Joepie groetjes philip
slayer1965

Berichten: 90
Antwoord #74 Mei 17, 2012, 17:47:51
edit2Rapporteer  
Hallo Michiel, ik ben helaas te laat op de hoogte gebracht van de vinnen waar je het over hebt! Vanuit het windsurfen weet ik uit eigen ervaring wat een andere vin kan doen, met de vaareigenschappen van je plank.

Ik heb me nu alleen verdiept in het gewicht van de Rider en daar uiteindelijk de vinnen op aangeschaft.
Binnen kort komt er van mijn kant een verslag of er wel of niet mee te varen valt!!!
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.