Wanneer het water op?

tharealmb

Logs: 0 | 28 uur
Juni 24, 2012, 13:10:35
edit2Rapporteer  
Beste kiters!

Afgelopen woensdag mijn laatste kiteles gehad (9 uur totaal) samen met mijn vriendin, en nu een kitesetje gekocht. Echter nu zit ik een beetje met het "aflezen" van de weerberichten.

Kitesetinfo:

Kite: 11m2 Gaastra Hatch
Board: gaastra xenon 135 x 41

Gewicht: tussen de 70-75 kg
Plaats: Mirns of Workum

Mijn vraag nu: op http://www.windguru.cz/nl/index.php?sc=3642 staat voor maandag waarschijnlijk teveel wind, en dinsdag lijkt het goed om enkel te vliegeren. Woensdag lijkt ideaal voor mij.

Heb ik dat wat goed gezien? en waar moet ik meer waarde aan hechten, aan de vlagen wind, of de constante wind? volgens het boekje van de Hatch kan je kiten met 12-23 knopen. Maar gezien ik met mijn vriendin kite (en ik haar toch graag heel houd) wil ik niet dat ze opeens wordt gelift zonder dat ze zelf een fout maakt.

Oftewel: wat is wijs, en hoe lees ik die windtabbelen nu goed uit?
[Pepper]

Antwoord #1 Juni 24, 2012, 13:31:11
edit2Rapporteer  
Ga de eerste paar keren even rustig oefenen met een aangenaam windje (16 knopen max.) zodat je aan je nieuwe materiaal kunt wennen. Als dat allemaal vertrouwd voelt zou je langzaam richting de 20 knopen kunnen. Zowel op Mirns als op Workum doe je er verstandig aan om samen een eind het water in te lopen en daar de kite op te laten zodat je alle ruimte hebt.

Maandag zou ik idd maar thuis blijven als ik jullie was.

Succes!
tharealmb

Antwoord #2 Juni 24, 2012, 13:35:05
edit2Rapporteer  
oke bedankt. zal ik idd dat eerst aanhouden. Maar die 16 knopen max, is dat dan de windspeed of de windvlagen (snap dat bij windvlagen van 30 niet handig is, maar windvlagen van bijv 19 a 20?)
YJ

Logs: 0 | 106 uur
Antwoord #3 Juni 24, 2012, 14:07:09
edit2Rapporteer  
Een constante 16 knp met stoten tot max 20 moet kunnen. Met les moet je als het goed is wel geleerd hebben hoe je die vlagen op kunt vangen. En loop inderdaad samen een end het water in. Kitescholen op Workum starten ook altijd in het water. Pas wanneer je wat meer gevorderd bent kun je op het strand starten en wegvaren Wink

Bovendien kun je op die spots overal staan, en je leert veel sneller als je de rust opzoekt. Anders ben je alleen maar bezig met om je heen kijken en wachten op een goed moment. Zo sta je ook niet in de weg voor andere kiters.

Veel succes ThumpsUp
tharealmb

Antwoord #4 Juni 24, 2012, 14:21:34
edit2Rapporteer  
oke thnx voor de reacties! ga het weer in de gaten houden. Denk dat ik maandagavond ff ga kijken na 5 uur, mocht de wind onder de 16 blijven en de vlagen onder de 20. En anders dinsdag lekker vliegeren oefenen, en woensdag maar proberen. iig bedankt voor de reacties!

en ja ver het water in, vonden we zelf ook wel strak plan ^_^ ik weet wel downwind = kite laag, upwind = kite hoog... maar of ik dat in de praktijk al durf is wat anders
YJ

Logs: 0 | 106 uur
Antwoord #5 Juni 24, 2012, 14:29:13
edit2Rapporteer  
Zolang je maar duidelijk uitstraalt wat je gaat doen. Als jij je kite meteen laag houdt, doet de ander z'n kite wel omhoog. In het begin lijkt het een beetje eng, maar dat went snel. Ga in ieder geval niet midden in een drukke kitezone met je kite op 12 staan, dat is moeilijk om te passeren Wink
mvbtje

Geen avatar

Antwoord #6 Juni 24, 2012, 14:56:14
edit2Rapporteer  
hier nog een en ander over voorrang http://www.unhooked.nl/index.php/leer-kitesurfen/voorrang-de-regels-voor-kitesurfers/

Succes!
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.