lijnen vastmaken aan kite

ddr
Gast
Juni 27, 2012, 07:05:57
edit2Rapporteer  
Hoi, ik was twee jaar terug begonnen met kitesurfen. Ik had een aantal lessen genomen en mijn niveau is dat ik uit het water kom en kan kiten maar nog geen trucjes of zo.

Dit jaar heb ik een kite gekocht, een 7.5. Ik heb al een aantal youtube-filmpjes gekeken, maar wat ik mij afvroeg is hoe de lijnen moeten zitten.

Moeten de meest linker en rechter lijnen op de bar vastgemaakt worden aan de lijnen die het dichtste bij de maintube zitten of juist die daarboven? Ik heb een vierlijnskite.
bvd
markus

Berichten: 1907
Logs: 0 | 855 uur
Antwoord #1 Juni 27, 2012, 07:20:56
edit2Rapporteer  
...en de dag begon zo goed....                 heb je er geen boekje bij gehad?   meeste lijnen zijn cookproof gemaakt,oftewel je kunt ze maar op 1 manier vastmaken.   
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #2 Juni 27, 2012, 07:26:56
edit2Rapporteer  
Of je neemt nog een les... dit is basis kennis kom op...
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #3 Juni 27, 2012, 07:29:58
edit2Rapporteer  
Zo te horen kan je beter nog een opfris lesje nemen want als je niet meer weten hoe de lijnen moeten zitten is dit geen goed teken. Hoe de lijnen zitten is natuurlijk wel belangrijk! Hieronder de twee manieren hoe je de lijnen vast kan maken. Volgens de NKV veiligheidsclinic heeft de eerste manier de voorkeur in verband met veiligheid.

ddr
Gast
Antwoord #4 Juni 27, 2012, 07:33:00
edit2Rapporteer  
misschien is een lesje wel handig inderdaad, maar toch bedankt
ddr
Gast
Antwoord #5 Juni 27, 2012, 07:51:30
edit2Rapporteer  
als je de twee buitenste lijnen aan de lijnen die het dichtst bij de main tube zitten vastmaakt ipv daarboven gaat de kite zeker naar links ipv rechts?
Lude

Berichten: 1420
Antwoord #6 Juni 27, 2012, 07:57:13
edit2Rapporteer  
Nee, dan is hij onstuurbaar, en dus levensgevaarlijk!

Neem aub een opfriscursus, dit soort basis-principes zijn erg belangrijk! (evenals veilig launchen, en toch weer ff wat vliegergevoel krijgen.. )
YJ

Berichten: 476
Logs: 0 | 106 uur
Antwoord #7 Juni 27, 2012, 10:07:02
edit2Rapporteer  
Klinkt als een troll of een hele vergeetachtige lesser. Zelfs voordat ik les had gehad begreep ik hoe die lijnen vast moesten . De buitenste aan je bar, om te sturen, aan de buitenkant van de kite. Als je dit niet meer weet, kun je inderdaad beter weer een cursus van 5-10 uur gaan doen. Lekkere opfrissing mbt veiligheid voor jezelf en anderen. Ook over voorrangsregels, self-rescue enz.. Wink
wimbers

Berichten: 398
Logs: 0 | 24 uur
Antwoord #8 Juni 27, 2012, 10:21:20
edit2Rapporteer  
bespaar nu.nl een overlijdensbericht en neem ajb een les bij een goede school, als je dit nu niet meer weet heb je tijdens de eerste les of niet opgelet, of lag het allemaal klaar voor je..
/-||_( )|-|/-|
Moderator

Berichten: 3902
Antwoord #9 Juni 27, 2012, 10:22:42
edit2Rapporteer  
Dit is echt iemand die de KNRM stickers op zijn voorhoofd geplakt moet krijgen...
Spoon

Berichten: 1864
Antwoord #10 Juni 27, 2012, 10:29:33
edit2Rapporteer  
Ach jongens, extra navragen kan toch geen kwaad.
Niet gelijk uitgaan van het negatieve.
Het is een sociale sport waarbij we op elkaar moeten letten.
Ik heb in het begin ook moeite gehad met de lijnen. Maar dar kwam omdat mijn kite niet cookproof was. Nu ik een andere kite heb is dat probleem ook weg (rode pigtail op rode lijn, blauwe pigtail op blauwe lijn, grijze pigtail op grijze lijn enz..)

Persoonlijk vind ik de downwind manier het prettigste.
Je moet dan wel onthouden dat je je bar omdraait. Dus de verkeerde kant wijst naar de lucht (als je nsap wat ik bedoel)
[Pepper]

Berichten: 1015
Antwoord #11 Juni 27, 2012, 11:00:19
edit2Rapporteer  
Bovenste optie zou, zeker voor een beginner, ook mijn voorkeur hebben. Als alles is vastgemaakt en je staat bij de bar kun je eenvoudig controleren of de lijntjes niet om elkaar gedraaid zitten door even ieder lijntje strak te trekken. Bij de ondertse methode gaat dit niet. Zoals Spoon ook al aangeeft: wel even je bar op de kop leggen bij het vastmaken van de lijnen

Bijkomende nadelen van de onderste optie: als de helper de kite oppakt en er gaat iets mis ligt de kite direct vol in het windvenster. De helper staat ook nog eens tussen de lijnen die dan als scheermesjes kunnen werken.
mvbtje

Geen avatar

Berichten: 1175
Antwoord #12 Juni 27, 2012, 12:02:23
edit2Rapporteer  
http://www.kiteboardingevolution.com/attaching-the-kites-lines.html

En ja neem nog een uurtje privé les. Dan zul je je zekerder voelen. Kun je gelijk nog safety oefenen. etc
thijs77

Berichten: 165
Antwoord #13 Juni 27, 2012, 12:34:14
edit2Rapporteer  
Bovenste optie zou, zeker voor een beginner, ook mijn voorkeur hebben. Als alles is vastgemaakt en je staat bij de bar kun je eenvoudig controleren of de lijntjes niet om elkaar gedraaid zitten door even ieder lijntje strak te trekken. Bij de ondertse methode gaat dit niet. Zoals Spoon ook al aangeeft: wel even je bar op de kop leggen bij het vastmaken van de lijnen

Bijkomende nadelen van de onderste optie: als de helper de kite oppakt en er gaat iets mis ligt de kite direct vol in het windvenster. De helper staat ook nog eens tussen de lijnen die dan als scheermesjes kunnen werken.

Mee eens maar aan de andere kant is lijnen uitlopen met de wind mee wel weer het meest relaxed..
Elk voordeel hep z'n nadeel zullen we maar zeggen..
Eddie

Berichten: 14
Antwoord #14 Juni 27, 2012, 12:45:01
edit2Rapporteer  
Bovenste optie zou, zeker voor een beginner, ook mijn voorkeur hebben. Als alles is vastgemaakt en je staat bij de bar kun je eenvoudig controleren of de lijntjes niet om elkaar gedraaid zitten door even ieder lijntje strak te trekken. Bij de ondertse methode gaat dit niet. Zoals Spoon ook al aangeeft: wel even je bar op de kop leggen bij het vastmaken van de lijnen

Bijkomende nadelen van de onderste optie: als de helper de kite oppakt en er gaat iets mis ligt de kite direct vol in het windvenster. De helper staat ook nog eens tussen de lijnen die dan als scheermesjes kunnen werken.

Mee eens maar aan de andere kant is lijnen uitlopen met de wind mee wel weer het meest relaxed..
Elk voordeel hep z'n nadeel zullen we maar zeggen..

Een groot nadeel van de onderste manier vind ik dat er nog wel eens verwarring ontstaat bij het oplaten als de bar upwind van de kite ligt. Ik heb al een paar keer meegemaakt dat ik iemand hielp en hij zijn lijnen strak trok terwijl ik daar met zijn vlieger midden in zijn windvenster stond.

Heeft iemand misschien tips hoe ik dit de volgende keer beter aan kan pakken?
Lude

Berichten: 1420
Antwoord #15 Juni 27, 2012, 12:51:18
edit2Rapporteer  
Het uitleggen van de lijnen tegen de wind in is wel het makkelijkste ivm het wegwaaien van de lijnen. Verder is het midden in het venster oplaten daardoor wel een risico.

Eddie: Klopt, als iemand de lijnen strak trekt dan kun je zelfs als helper onderuitgetrokken worden (als je te licht bent bijvoorbeeld). Het enige wat je dan eigenlijk kunt doen is naar de kiter toe lopen zodat de lijnen niet strak komen te staan. En ondertussen zelf de juiste kant richting naar de rand van het venster lopen.
thijs77

Berichten: 165
Antwoord #16 Juni 27, 2012, 13:00:47
edit2Rapporteer  
Kite pas optillen en draaien als de kiter met zn lijnen 90 graden ten opzichte van de windrichting staat?
mvbtje

Geen avatar

Berichten: 1175
Antwoord #17 Juni 27, 2012, 13:07:09
edit2Rapporteer  
Als iemand upwind zijn lijnen uitloopt is het zwaar irritant vind ik om de kite op te laten. Die kite pakt gemakkelijk vol de wind, terwijl je  nog tussen de lijnen staat. Downwind is veel veiliger. Allereerst hoef je niet tussen de lijnen in te gaan staan en ten tweede moet de kiter eerst upwind lopen.
Of je moet over de stuurlijn en krachtlijn van 1 kant heenreiken en zo de leading edge pakken om vervolgens deze erover heen te tillen. Dat zal bij een kleinere maat wel gaan, maar bij een grotere maat wordt dat lastiger. Gewoon downwind uitleggen dus die lijntjes! Smiley
Ron Rodeo

Berichten: 4486
Logs: 0 | 50 uur
Antwoord #18 Juni 27, 2012, 14:26:23
edit2Rapporteer  
Alsjemenou. Roll Eyes
ica84

Geen avatar

Berichten: 300
Antwoord #19 Juni 27, 2012, 14:34:08
edit2Rapporteer  
Het uitleggen van de lijnen tegen de wind in is wel het makkelijkste ivm het wegwaaien van de lijnen. Verder is het midden in het venster oplaten daardoor wel een risico.

Eddie: Klopt, als iemand de lijnen strak trekt dan kun je zelfs als helper onderuitgetrokken worden (als je te licht bent bijvoorbeeld). Het enige wat je dan eigenlijk kunt doen is naar de kiter toe lopen zodat de lijnen niet strak komen te staan. En ondertussen zelf de juiste kant richting naar de rand van het venster lopen.

wegwaaien van lijnen hoeft toch geen probleem te zijn gewoon een beetje zand op leggen.
YJ

Berichten: 476
Logs: 0 | 106 uur
Antwoord #20 Juni 27, 2012, 14:38:09
edit2Rapporteer  
wegwaaien van lijnen hoeft toch geen probleem te zijn gewoon een beetje zand op leggen.
Mwa, als je ze aan het uitlopen bent gaan ze de hele tijd wapperen en heen en weer waaien. En dat de verkeerde kant op natuurlijk. Maar toch loop ik altijd downwind uit, wel zo veilig.  Smiley
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #21 Juni 27, 2012, 14:50:02
edit2Rapporteer  
Ergens anders al gevraagd..... maar waarom niet sidewind? Zo doe ik het altijd, nooit problemen.

Bar moet je net als bij downwind omdraaien, en uitlopen geeft geen problemen. Kite ligt gelijk goed voor een launch. Helper staat niet tussen de lijnen.

Of mis ik nu iets? ...
Lude

Berichten: 1420
Antwoord #22 Juni 27, 2012, 15:11:33
edit2Rapporteer  
wegwaaien van lijnen hoeft toch geen probleem te zijn gewoon een beetje zand op leggen.

In het noorden kiten we vaak op dijken. Hier zit je vaak dat afhankelijk van de windrichting je je lijnen óver de dijk moet leggen als je slechts op één manier je lijnen aanknoopt (niet overzichtelijk, en je kunt hem dan niet als je lijnen onder spanning zijn het venster in lopen). Vandaar dat de windrichting vaak bepaald hoe je de lijnen neerlegt.

Dankzij de dijken dus ook geen zand...
Walt0r

Berichten: 542
Antwoord #23 Juni 27, 2012, 16:25:50
edit2Rapporteer  
Citaat
Dankzij de dijken dus ook geen zand...

Wel schapenpoep!
JB - On The Edge

Berichten: 2731
Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #24 Juni 27, 2012, 16:37:41
edit2Rapporteer  
Ik ben een groot voorstander van downwind uitlopen ivm de veiligheid en duidelijkheid voor jezelf.
De kans op fout aanlijnen is kleiner, en mocht je de bar niet hebben omgedraaid zie je vaak nog wel dat de kleuren links en rechts niet matchen (daarom hulde voor o.a. Best, dat je duidelijk verschil hebt tussen de grijze powerlijnen en de rode en blauwe stuurlijnen).

Maar wat tijd te besparen en geen verwarring te krijgen met oplaten loop ik ze ook altijd downwind, maar naar de zijkant uit. Werkt echt perfect, maar zie het haast niemand doen...


Ergens anders al gevraagd..... maar waarom niet sidewind? Zo doe ik het altijd, nooit problemen.

Bar moet je net als bij downwind omdraaien, en uitlopen geeft geen problemen. Kite ligt gelijk goed voor een launch. Helper staat niet tussen de lijnen.

Of mis ik nu iets? ...
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.