Oke zo'n idee had ik ook al, maar 4 keer zo'n grote kracht wanneer de kite in beweging is?? ... Dat gaat er moeilijk in eigenlijk....
Nja een vlieger op 12 uur of elders statisch aan het windvenster zal amper kracht genereren. De krachtopbouw zal niet x4 zijn. Maar vele verschillende krachten genereren. Afhankelijk van de snelheid, luchtdichtheid, zwaarte van de kite (wat weerstand genereert) en natuurlijk hoe diep je de kite stuurt door het windvenster.
Ik kwam nog wel de volgende formule tegen:
Windkracht ( in Watts) = 1/2 * rho * A * V^3
Deze formule wordt onder meer gebruikt om kracht in windturbines te berekenen. De uitkomst vertelt hoeveel energie er in de wind is. (hoewel dit niet per se betekent hoeveel energie je eruit kunt halen)
rho = de luchtdichtheid. Deze verschilt door o.a de temperatuur.
De massa van de lucht. De luchtmassa (m) is gelijk aan de luchtdichtheid vermenigvuldigt met het volume (v) van de lucht.
De luchtdichtheid neemt toe met meer druk toe en met de temperatuur af.
Koude lucht heeft een grotere dichtheid als warmere lucht. (vandaar dat een heteluchtballon stijgt) Bij een normale atmosferische luchtdruk van 20 graden Celsius weegt een kubieke meter lucht 1,204 kg. Bij -10 graden Celsius is het volume 11% zwaarder, namelijk 1,342 kg. Dat betekent dat bij een gelijke windsnelheid de windkracht bij -10 graden Celsius 11 % meer energie levert als bij 20 graden Celsius.
Deze 11 % in kracht zal denk ik dan ongeveer ook het maximale verschil zijn wat je zou kunnen merken tussen een top zomerdag en hartje winter. Je high end zou dus s winters een paar knoopjes kunnen verschillen.
A = swept area in square meters. Bij de kite zou het dan gaan om de geprojecteerde oppervlakte. Die verschilt per shape maar ook met het in en uit sheeten.
V = velocity (windsnelheid, in meter per seconde).
Deze wordt in de derde macht berekend. Wat betekent dat als je de windsnelheid verdubbelt je 8 x meer energie gaat genereren.
Bedankt voor de aanvullingen!
Nu heb ik op mijn eigen SS bar geen swivel (bar van 2009), maar om het spreekwoordelijk te zeggen: iets is zo sterk als de zwakste schakel. Dat zou dan wel betekenen dat de nieuwe slingshot bars een stuk onveiliger zijn.
Onveiliger vanwege de kunststof swivel? Vergeet niet dat deze kunststof een veel groter oppervlak hebben waarover de krachten verdeeld worden.
Scherp. Dit lijkt idd vrij plausibel.