Mijn eerste kitesurfmateriaal...

Mano_1976

Geen avatar

Berichten: 8
Juni 30, 2012, 13:52:40
edit2Rapporteer  
Net nieuw hier op het forum én in het wereldje van het kitsurfen.Ik heb mijzelf vorige week een kitesurfsetje gehaald,nl een Naish ARX 13.5 en een Gaastra G drive 146;Ik weet dat het vrij oud materiaal is,maar het is tip-top in orde.Ben nu ook niet zo gek om zo maar met dit materiaal een plek te gaan opzoeken en es effe te gaan zien wat het geeft.Heb om te beginnen al uuuuuren video's bekeken omtrent uitrusting,veiligheid,voorrangregels,windvenster etc.Ga ook eerst eens een paar uren les volgen.Had alvorens de aanschaf van het materiaal al eens wat opzoekwerk verricht en kwam tot de conclusie dat de kite wel vrij groot is maar wel goed zou zijn voor mijn lichaamsgewicht.Nu mijn vraag zal ik met dit materiaal van start kunnen gaan,weeg 76 kg,meet 177cm in lengte en ben toch sportief aangelegd.
YJ

Berichten: 476
Logs: 0 | 106 uur
Antwoord #1 Juni 30, 2012, 14:06:28
edit2Rapporteer  
Zoals ik al in je topic op Hanglos zei: die kite is absoluut NIET geschikt. Ook niet voor gevorderden. Het ding komt uit het jaar 2001, toen kites nog niet beschikten over de veiligheidssystemen van tegenwoordig. Van dat soort kites moet je zitzakken of gordijnen maken.  ListenToMe

Zelfs toen dat ding uitkwam, was hij niet geschikt voor beginners:

"The ARX kite remains the experts choice for high aspect, high performance, four-line kites. The ARX is targeted toward advanced kiteboarders who demand the ultimate."

Het board zou wel kunnen, maar lijkt me niet heel gemakkelijk om het op te leren. (wat upwind varen en zo betreft) Maat is wel goed. Kitesurfen is nu eenmaal niet een sport die je met een kleine investering kunt gaan beoefenen, je zult echt iets nieuwers moeten kopen. Voor ongeveer 300 euro kun je wel een complete tweedehands 2009 kite kopen.  (En dan een Bow/SLE kite, geen C-shape) Verder is 13.5 ook wat te groot. Je zou een 11 of 12 kunnen kopen om in zwakkere wind te beginnen en dan later bijvoorbeeld een 9 erbij. Ik weeg ongeveer hetzelfde en vaar meestal met een 10 meter kite.

Goed dat je lessen gaat nemen, met alleen video's heb je namelijk nog geen enkel idee hoe de kite zich in je armen gedraagt.

Hoop ik ik dit niet typ voor een troll (zoals ik op Hanglos ook al had gezegd)  ThumpDown
Mano_1976

Geen avatar

Berichten: 8
Antwoord #2 Juni 30, 2012, 14:19:29
edit2Rapporteer  
Hey YJ,alvorens ik de kite had gekcoht had ik dit gelezen over de kite,ze verkopen hem vandaag zelfs nog? http://www.24-7boardsports.com/products/Naish-ARX-kite-complete-with-bar-and-lines.html .Maar bon,wat zou jij voor mij aanraden,dan spreek ik over de grote van de kite.En wat voor board qua afmetingen om mee te starten,dacht dat dit ook afhing van je gewicht?Enne wat bedoel je met een "troll"?Thnx anyway..

Mano_1976

Geen avatar

Berichten: 8
Antwoord #3 Juni 30, 2012, 14:25:12
edit2Rapporteer  
Trouwens,ik zou niet van mijzelf zeggen dat in een volledige leek ben,heb aan waterskieen gedaan,windsurfen,skateboarden,vliegeren en snowboarden....niet dat dit kiten is maar denk dat ik wel het één en het ander hieruit zal kunnen gebruiken..
mvbtje

Geen avatar

Berichten: 1175
Antwoord #4 Juni 30, 2012, 14:31:25
edit2Rapporteer  
Belachelijk dat ze zoiets nog verkopen.
Lijkt een supermooie deal zoals ze het neerzetten  (van 1199 pond voor 199) maar is natuurlijk onzin.

Overigens staat er ook bij die advertentie

The ARX kite remains the experts choice for high aspect, high performance, four line kite.  The ARX is targeted toward advanced kiteboarders who demand the ultimate.
Niet echt iets voor beginners. Komt bij dat het zwaar verouder materiaal is. Met vaak een brak safety systeem.

De sporten die je gedaan hebt zullen je wel helpen bij je progressie in het kitesurfen omdat je waarschijnlijk al enig gevoel hebt voor de wind en ook wat board gevoel.
Echter het gaat bij kitesurfen toch voornamelijk om de controle van de krachten van een kite. En vliegerervaring is dan handig, maar de krachten die bij de door jouw genoemde kite gegenereerd worden zijn vele malen groter dan de doorsnee vlieger waar je op het strand mee kunt vliegeren.
Het gros van de kites van  >5 / 6 jaar oude kites is gewoon niet veilig!
Dus voor je eigen veiligheid, maar zeker ook dat van anderen zou ik je aanraden absoluut niet te gaan oefenen met die kite.
Neem wat lesjes en koop idd iets van 2009. Dan zit je wel goed en kun je veilig aan de slag.
Succes!


Mano_1976

Geen avatar

Berichten: 8
Antwoord #5 Juni 30, 2012, 15:19:44
edit2Rapporteer  
YJ kreeg jouw eerste bericht niet volledig door,toch bedankt voor het advies,mvbtje thnx..Dan zal ik eens op zoek gaan...:-)
f-and-s-kite

Berichten: 25
Antwoord #6 Juni 30, 2012, 15:35:18
edit2Rapporteer  
Dit is een "troll" volgens wikipedia dan Wink http://nl.wikipedia.org/wiki/Trol_(internet)
Mano_1976

Geen avatar

Berichten: 8
Antwoord #7 Juni 30, 2012, 15:45:00
edit2Rapporteer  
Ow das dus een troll  Shocked nee ben ik helemaal niet,dat te horen krijgen na één bericht op hanglos is wel wat voorbarig.Dacht gewoon verschillende meningen te horen over mijn aankoop en wou es horen op enkele forums wat de leden ervan vonden,niks meer niks minder....
Nanou

Berichten: 131
Logs: 0 | 3 uur
Antwoord #8 Juni 30, 2012, 16:32:30
edit2Rapporteer  
weg gooien die meuk en goed spul kopen!
jantjuuh

Berichten: 570
Logs: 0 | 586 uur
Antwoord #9 Juni 30, 2012, 17:11:10
edit2Rapporteer  
Dit is een "troll" volgens wikipedia dan Wink https://nl.wikipedia.org/wiki/Trol_(internet)


trololol! Grin
Mich@el

Berichten: 383
Logs: 0 | 461 uur
Antwoord #10 Juni 30, 2012, 19:24:18
edit2Rapporteer  
Blijf wel bij jou en je kite uit de buurt. Verder koop nieuwer materiaal. En keep it safe
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #11 Juni 30, 2012, 20:33:55
edit2Rapporteer  
Buiten de veiligheidsrisico's voor jezelf, maar bovenal de omstanders - is dat materiaal zo veel lastiger onder de knie te krijgen in vergelijk met bijvoorbeeld 2008/9 materiaal.

Ben zelf in 2001 begonnen, ben bekend met het mteriaal van toen.

Ga eerst de lessen nemen, hopelijk brengen ze je daar op andere ideeën wat betreft deugelijk materiaal!
feddomw
Gast
Antwoord #12 Juni 30, 2012, 21:02:01
edit2Rapporteer  
Buiten de veiligheidsrisico's voor jezelf, maar bovenal de omstanders - is dat materiaal zo veel lastiger onder de knie te krijgen in vergelijk met bijvoorbeeld 2008/9 materiaal.

Ben zelf in 2001 begonnen, ben bekend met het mteriaal van toen.

Ga eerst de lessen nemen, hopelijk brengen ze je daar op andere ideeën wat betreft deugelijk materiaal!

Doet me denken aan de Safety Clinic van de NKV o.l.v. Maarten Huisman: vraagt een van de aanwezigen "ik begrijp het niet, kan je het ook uitleggen voor mensen die nog een kite hebben met een leash aan je pols vast?"

Hilariteit alom. En zeer bezorgde blikken: gast was serieus namelijk....
PieNO

Berichten: 1721
Logs: 0 | 28 uur
Antwoord #13 Juni 30, 2012, 21:13:10
edit2Rapporteer  
Is dit een grap en zit je de forumbezoekers te naaien?.. Als het geen grap is direct de vuilnisbak in met deze ouwe en levensgevaarlijke zooi. Mocht er iets fout gaan breng je niet alleen jezelf in gevaar maar ook andere kiters op het water. En ik lees dat je er 199 voor hebt betaald?. Dan hebben ze je ook flink bij de poot gehad. Denk dat ze de komma zijn vergeten te plaatsen. Het had 1,99 euro moeten zijn en dan is het nog teveel. Voor 199 euro koop je als je goed zoekt spul van 2008/2009.
mvbtje

Geen avatar

Berichten: 1175
Antwoord #14 Juni 30, 2012, 21:39:21
edit2Rapporteer  
Buiten de veiligheidsrisico's voor jezelf, maar bovenal de omstanders - is dat materiaal zo veel lastiger onder de knie te krijgen in vergelijk met bijvoorbeeld 2008/9 materiaal.

Ben zelf in 2001 begonnen, ben bekend met het mteriaal van toen.

Ga eerst de lessen nemen, hopelijk brengen ze je daar op andere ideeën wat betreft deugelijk materiaal!

Doet me denken aan de Safety Clinic van de NKV o.l.v. Maarten Huisman: vraagt een van de aanwezigen "ik begrijp het niet, kan je het ook uitleggen voor mensen die nog een kite hebben met een leash aan je pols vast?"

Hilariteit alom. En zeer bezorgde blikken: gast was serieus namelijk....

Tja mijn buurjongen kwam laatst ook met een gekregen kite (2003) aanlopen inclusief pols leash en een kwalitatief zeer uitmerate teleurstellende zittrapeze. Of we even konden gaan oefenen want hij wilde dat kitesurfen ook wel onder de knie krijgen. Onwetendheid is het grootste risico.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #15 Juni 30, 2012, 22:49:19
edit2Rapporteer  
Helaas zijn niet alle kites uit die periode gedelamineerd jammer genoeg Wink
Ws. een ingebouwd mechanisme om dit jaren later te voorkomen. Wellicht wisten de kitedesigners in die tijd al dat die dingen toen gevaarlijk waren Grin

@ PeiNO: echt? Bizar verhaal zeg!
Mano_1976

Geen avatar

Berichten: 8
Antwoord #16 Juli 02, 2012, 17:40:26
edit2Rapporteer  
Alvast bedankt aan allen voor jullie advies,ik ben nu aan het rondkijken voor recenter materiaal,heb al het één en het ander op het oog.Het boardje ga ik houden zien wat het geeft,maar de kite ligt eruit,durf hem zelfs al niet meer doorverkopen :-)
YJ

Berichten: 476
Logs: 0 | 106 uur
Antwoord #17 Juli 03, 2012, 00:57:37
edit2Rapporteer  
Alvast bedankt aan allen voor jullie advies,ik ben nu aan het rondkijken voor recenter materiaal,heb al het één en het ander op het oog.Het boardje ga ik houden zien wat het geeft,maar de kite ligt eruit,durf hem zelfs al niet meer doorverkopen :-)
Je kunt hem wel als klassieker doorverkopen, voor de liefhebber. Als je er maar bij vermeldt dat hij niet geschikt is om mee te varen Wink

Succes met de zoektocht naar een andere, goed om te horen dat je het advies opvolgt. Post hier maar eens wat je zoal tegenkomt anders?
Mano_1976

Geen avatar

Berichten: 8
Antwoord #18 Juli 05, 2012, 12:46:19
edit2Rapporteer  
Hey iedereen,ik heb iets op het oog nl een North rebel van 2008,7m,zou deze geschikt zijn om mee te starten?
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #19 Juli 05, 2012, 12:57:11
edit2Rapporteer  
Hey iedereen,ik heb iets op het oog nl een North rebel van 2008,7m,zou deze geschikt zijn om mee te starten?

Neen want die kite is te klein, dan sta meteen in harde vlagerig wind te prutsen. Ik zou als ik jou kijken naar een 10m. Als je dan later lekker aan het kiten bent dan kan je er als nog een 7m bijkopen.

En vergeet vooral geen les te nemen.
feddomw
Gast
Antwoord #20 Juli 05, 2012, 13:17:14
edit2Rapporteer  
Hey iedereen,ik heb iets op het oog nl een North rebel van 2008,7m,zou deze geschikt zijn om mee te starten?

Neen want die kite is te klein, dan sta meteen in harde vlagerig wind te prutsen. Ik zou als ik jou kijken naar een 10m. Als je dan later lekker aan het kiten bent dan kan je er als nog een 7m bijkopen.

En vergeet vooral geen les te nemen.

En ik zou een beginner gewoon geen 5-lijns kite aanraden. Makkelijker te oversheeten en te frontstallen en dan zit je met een probleem.

Is gewoon niet nodig, er zijn zat jonge 4-lijns kites met uitstekende safety.
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #21 Juli 05, 2012, 13:21:18
edit2Rapporteer  
Ik zeg in het algemeen een 10m, maar wat je zegt van de 5 de lijn vind ik persoonlijk een beetje onzin.
Mano_1976

Geen avatar

Berichten: 8
Antwoord #22 Juli 05, 2012, 13:28:38
edit2Rapporteer  
Nu heb ik net weer iets moois gevonden,een Slingshot fuel (2008) 11m (denk nu ja een meterke meer of minder?) en 5 lijnsbar?Marc_87 volgende week wrss de eerste lessen,sta al te popelen
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #23 Juli 05, 2012, 13:37:53
edit2Rapporteer  
Nu heb ik net weer iets moois gevonden,een Slingshot fuel (2008) 11m (denk nu ja een meterke meer of minder?) en 5 lijnsbar?Marc_87 volgende week wrss de eerste lessen,sta al te popelen


Dat is ook een kite die je niet moet hebben als je wilt beginnen. Jij moet opzoek naar een SLE nieuwer dan 2009 met 4 of 5 lijns. Dat is makkelijk om te beginnen en ook veiliger aangezien die kites niet zo agressief zijn.

Maar ga eerst maar lessen, dan heb je een duidelijk beeld wat je wilt en welke kites je kan en moet kopen en welke niet.
feddomw
Gast
Antwoord #24 Juli 05, 2012, 14:39:39
edit2Rapporteer  
Ik zeg in het algemeen een 10m, maar wat je zegt van de 5 de lijn vind ik persoonlijk een beetje onzin.

Laat ik het dan anders formuleren: als beginner is het makkelijker om materiaal-"gedoe" te hebben met een 5-lijns dan met een 4-lijns kite.

Ik heb zelf in het begin vaak mijn kite voorover uit de lucht laten vallen, kite klapte "door" zijn lijnen heen. Met een 4-lijns kite kom je dan als het goed is nog terug, met een 5-lijns niet.

Ik zei het trouwens ook verkeerd, bij oversheeten kan de kite natuurlijk nooit voorover vallen. Oversheeten=backstallen....

Op de Rebel na zal je ook niet snel een 5-lijns kite vinden die beginners-vriendelijk is volgens mij. 5-lijns kom je toch altijd uit bij Vegas, Torch, Fuel, Obsession, enz.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.