Beginners spot

WvanKooij

Berichten: 28
Juli 17, 2012, 19:08:46
edit2Rapporteer  
Hallo!

Ik ben nieuw hier, vorige week begonnen met kitesurfen en een cursus gevolgd. Vandaag mijn eerste set aangeschaft.

Ik ben dus van plan om morgen te gaan kiten, aangezien ik er nog niet heel veel van kan best spannend dus. Ik ben op zoek naar een spot waar ik een beetje kan staan en rustig kan oefenen en waar mensen bereid zijn om een beetje te helpen.

Ik zat te denken aan Oostvoorne, zijn er mensen die daar komen?  Is dit geschikt?

Bedankt!
PieNO

Berichten: 1721
Logs: 0 | 28 uur
Antwoord #1 Juli 17, 2012, 19:13:22
edit2Rapporteer  
Lekker thuis blijven morgen. Wind te hard voor een beginner. Ga eerst oefenen in 15-20 knopen.
Jarno

Geen avatar

Berichten: 2272
Antwoord #2 Juli 17, 2012, 19:16:15
edit2Rapporteer  
Hallo WvanKooij

Welkom :-)

De reactie van PieNO is misschien een beetje kort door de bocht, maar er zit een kern van waarheid in. Het gaat morgen flink waaien en het lijkt zeker geen beginnersdagje te worden.

Wat voor moois heb je gekocht?

WvanKooij

Berichten: 28
Antwoord #3 Juli 17, 2012, 19:18:31
edit2Rapporteer  
Een Switchblade 12m met een Caliber boardje.

Ik zag dat het inderdaad flink gaat waaien, vorige week tijdens mijn cursus ook al.. dat was moeilijk zat. Misschien als ik een eindje ga rijden richting het veluwemeer? daar lijkt de wind wat minder hard...

Jarno

Geen avatar

Berichten: 2272
Antwoord #4 Juli 17, 2012, 19:23:20
edit2Rapporteer  
Hoe zwaar ben je ? Als je minder dan 100 kg weegt kun je het morgen overal met je 12 vergeten... Als je meer dan 100 kg weegt kun je denk ik wel met je 12 blijven staan, maar als je 1 foutje maakt gaat het heel hard... dus denk even heel goed na.

Donderdag ziet er uit als een iets betere dag voor jou en ook zaterdag middag gaat er denk ik wel een leuk briesje staan voor je.

keep it safe ;-)

WvanKooij

Berichten: 28
Antwoord #5 Juli 17, 2012, 19:25:34
edit2Rapporteer  
Ik weeg ruim 100 kg..

Hoeveel knopen lijkt het te gaan worden morgen? Ik kijk op windguru daarop lijkt het tussen de 15-20 te worden? is dit niet betrouwbaar? waar kan ik het beste kijken?

sorry dat ik zoveel vragen heb.. Smiley
Jarno

Geen avatar

Berichten: 2272
Antwoord #6 Juli 17, 2012, 19:29:18
edit2Rapporteer  
http://www.windfinder.com/weatherforecast/renesse  (richting de 30 knopen)
http://www.windguru.cz/nl/index.php?sc=316 (vlagen richting de 30 knopen)
http://www.knmi.nl/waarschuwingen_en_verwachtingen/maritiem/marifoon.html

mooie verzameling:
http://members.home.nl/tianwa/noni/journaal/wind.html

Kijk bij het checken van de wind niet alleen naar het gemiddelde, maar ook goed naar de vlagen, als die veel verschillen van het gemiddelde weet je dat het vlagerig gaat worden en dat is voor jou als beginner ook niet optimaal. Voor morgen is dit ook zeker het geval met een knoop of 10 verschil tussen gemiddelde en de vlagen

beter goed vragen en zeker weten dat je veilig op pad gaat dan weer een naar verhaal, dus, goed bezig! :-)




WvanKooij

Berichten: 28
Antwoord #7 Juli 17, 2012, 19:34:26
edit2Rapporteer  
Oke bedankt Smiley hier kan ik wat mee... dit ziet er inderdaad vrij hard uit. Ik ga het even goed uitzoeken, ik wil geen risico's nemen die onverantwoord zijn. Ookal sta ik te popelen om aan de gang te gaan
TIASOF

Berichten: 362
Logs: 0 | 105 uur
Antwoord #8 Juli 17, 2012, 19:50:52
edit2Rapporteer  
belangrijker dan morgen varen, is nog veel vaker kunnen varen in goede gezondheid.
teveel risico`s nemen is in het begin niet slim.
beter dagje overslaan (of gaan kijken en genieten van de meer ervaren mensen) en dan met een minder harde wind genieten en verder verslaafd raken.
WvanKooij

Berichten: 28
Antwoord #9 Juli 17, 2012, 19:54:25
edit2Rapporteer  
Ok helder Smiley, wat raad je aan? windstoten niet harder dan 20 knopen is een go? Of is dat nog te hard?
Jarno

Geen avatar

Berichten: 2272
Antwoord #10 Juli 17, 2012, 20:07:14
edit2Rapporteer  
Dat lijkt mij inderdaad beter geschikt met jouw 100+ kg en je 12, maar het hangt van de spot af..

probeer eens met iemand af te spreken, vind een maatje, ga met iemand samen zodat je elkaar kunt helpen, of vraag of je mee kan met gasten hier op t forum, of vraag eens bij je kiteschool of ze je kunnen helpen met je eerste keer op je eigen spullen, kan ook fijn zijn.

ga sowieso niet alleen ;-)

WvanKooij

Berichten: 28
Antwoord #11 Juli 17, 2012, 20:18:58
edit2Rapporteer  
Ik zoek sowieso een spot uit waar veel mensen zijn. Als de verwachtingen voor morgen uitkomen ga ik inderdaad wel alleen even om te kijken Smiley

Mochten er mensen zijn die het niet erg vinden om mij een keer wat tips en trucs te geven dan hoor ik het wel. Verder zal ik het toch zelf moeten leren, de basis heb ik .. nu nog wat routine.

Nogmaals suggesties en tips hoor ik graag!!

Frank82

Berichten: 2539
Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #12 Juli 18, 2012, 16:24:57
edit2Rapporteer  
Tot max vlagen van 24-25kn met een 12 en 100kg+. 100kg+ is flink wat dus je hebt sowieso wat meer wind nodig dan een lichtgewicht. Een beginner die 70kg weegt zou ik adviseren vlagen tot max 21-22kn (met een kleinere kite uiteraard).

Let wel op, in vlagen van 25kn kan het hard gaan als je een stuurfoutje maakt.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.