Binnenwater Zeeland?

feddomw
Gast
Juli 18, 2012, 18:46:27
edit2Rapporteer  
Even een open deur intrappen: is het verboden om op de Grevelingen, Veerse Meer, enz. te kiten?

Ik vraag het me elke keer af als ik bijvoorbeeld over de Brouwersdam rij.... bij Vrouwenpolder staat in de "binnenhoek" toch zelfs een windsurf en kitesurfschool met grote Cabrinha vlaggen?

Lekker vlak water, en veel vaarrichtingen mogelijk. Licht aflandig op zee betekent lekker aan lager wal varen aan het binnenwater.

En als het verboden is, waarom dan wel speedboten en windsmurfers?

Just askin'....
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #1 Juli 18, 2012, 19:28:26
edit2Rapporteer  
Grevelingen is gedoogd aan de zuidzijde, noordzijde mag gewoon dacht ik, maar niet in de surferskom.

Verder mag het nergens in Zeeland aan binnenwater.

Reden? ...

Weet niet zeker.... wellicht te gevaarlijk ivm obstakels.
wimbers

Berichten: 398
Logs: 0 | 24 uur
Antwoord #2 Juli 18, 2012, 19:31:21
edit2Rapporteer  
goede vraag,
Vroeger windsurfte ik regelmatig bij de grevelingen (strandde bij van bellen shop) en aan de overkant bij herkingen.

Je kon daar een behoorlijk stuk staan dus dat zou perfect zijn om te kiten. afgezien van strekdammen (perfect voor speed) heb ik daar nooit obstakels gezien.

jammer dat er zo veel water is waar kiten niet wordt toegestaan.
feddomw
Gast
Antwoord #3 Juli 18, 2012, 19:32:57
edit2Rapporteer  
Grevelingen is gedoogd aan de zuidzijde, noordzijde mag gewoon dacht ik, maar niet in de surferskom.

Verder mag het nergens in Zeeland aan binnenwater.

Reden? ...

Weet niet zeker.... wellicht te gevaarlijk ivm obstakels.

Grappig. Want midden in de Grevelingen (Port Zelande dus) zit dat mega-centrum, zuidzijde (Dolfijn?) is een grappig klein strandje met strandhutjes. Daar kan je dus in theorie zwemmers treffen.

Noordzijde lijkt mij eigenlijk erg mooi. Nog nooit een kiter gezien. Stikt wel van de campers en windsmurfers. Mooi stekkie om met een camper te staan ook lijkt mij.

Windsurfers gaan ook MEGA-hard bij deze wind. Echt respect voor sommige van die gasten, lijkt me geen pretje om met zo'n board over die chop te stuiteren.
janducfan

Berichten: 24
Antwoord #4 Juli 23, 2012, 01:10:29
edit2Rapporteer  
On topic

Als je ergens mag windsurfen waarom zou je er dan niet met een kite mogen windsurfen ?

Waar kan ik op schrift vinden waar je wel en niet mag surfen op de wind ?
in mijn verzekeringspolis valt surfen met een kite onder windsurfen.
Is dit ook niet zo in de nederlandse wet ?

Ik ga meestal op de spots waar ik andere kiters tref  (wel zo veilig) maar hoe zit het nou juridisch ?
Staat ergens uitgeschreven waar je wel en waar niet mag kiten?
Of mag het officieel nergens en wordt het op sommige locaties met een bordje gedoogd ?
Hoe staat dan omschreven dat het nergens mag ? Wordt het woordje kite in de wet al gebruikt ?



alexander1965

Berichten: 142
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #5 Juli 23, 2012, 07:17:02
edit2Rapporteer  
Waar is het precies gedoogd aan de Zuidzijde (voor de route planner) en met welke windrichtingen kan het dus?
rdeheld

Berichten: 426
Antwoord #6 Juli 23, 2012, 09:33:23
edit2Rapporteer  
Het binnenvaartpolitiereglement kent een onderscheid tussen een zeilschip en een zeilplank en een door een vlieger voortbewogen plank. (kitesurfen)
En een zeilplank (surfer) is: een klein zeilschip voorzien van een vrij bewegende zeiltuigage, die is gemonteerd op een in alle richtingen draaibare mastvoet en die tijdens het zeilen niet in een vaste positie wordt ondersteund;
Zo kan er ook een verbod worden ingesteld voor de zeilplanken op bepaalde delen van een vaarwater. Er is een algeheel verbod op kitesurfen. Wel  zijn bepaalde gebieden waar  je overdag mag kitesurfen.
kobrin

Berichten: 944
Logs: 0 | 240 uur
Antwoord #7 Juli 23, 2012, 09:40:10
edit2Rapporteer  

De binnenschelde te Bergen op Zoom is wel een toegelaten kitespot dacht ik?
EddyC

Geen avatar

Berichten: 1073
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #8 Juli 23, 2012, 12:36:37
edit2Rapporteer  
Roompot voor Oost wind
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #9 Juli 23, 2012, 17:21:42
edit2Rapporteer  
in mijn verzekeringspolis valt surfen met een kite onder windsurfen.
Beter lezen, wat met vliegers boven de 1,5mtr worden niet gedekt (meeste verzekeraars)
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #10 Juli 23, 2012, 17:52:06
edit2Rapporteer  

De binnenschelde te Bergen op Zoom is wel een toegelaten kitespot dacht ik?

Daar mag het gewoon ja.

Alleen van zuidwest tot noordwest, anders is het veels te vlagerig ivm bebouwing.
janducfan

Berichten: 24
Antwoord #11 Juli 24, 2012, 20:10:50
edit2Rapporteer  
Het binnenvaartpolitiereglement kent een onderscheid tussen een zeilschip en een zeilplank en een door een vlieger voortbewogen plank. (kitesurfen)
En een zeilplank (surfer) is: een klein zeilschip voorzien van een vrij bewegende zeiltuigage, die is gemonteerd op een in alle richtingen draaibare mastvoet en die tijdens het zeilen niet in een vaste positie wordt ondersteund;
Zo kan er ook een verbod worden ingesteld voor de zeilplanken op bepaalde delen van een vaarwater. Er is een algeheel verbod op kitesurfen. Wel  zijn bepaalde gebieden waar  je overdag mag kitesurfen.

Mmh duidelijk verhaal. Dank !
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.