Best Kite

Nanou

Logs: 0 | 3 uur
Augustus 07, 2012, 13:15:28
edit2Rapporteer  
Geachte pro's

Mijn kite buddy zit al een tijdje met een probleem. Ze vaart een best kahoona (welke durf ik niet te zeggen) 9,5 nog niet zo heel erg oud gok 2010. Ze heeft enorm veel problemen met het heen en weer varen. Ze komt heel moeilijk uit het water en kan moeilijk snelheid houden. Weet iemand of dit een bekend probleem is?

Zelf hangt ze wel eens aan mijn 9 North Neo dan gaat ze als een raket over het water. Nu hang ik zelf natuurlijk ook aan haar vlieger om het te proberen. Ik heb wel een beetje moeite er mee maar ik kan met die van haar over weg. Het directe verschil wat ik merk is dat in mijn eigen North veel meer druk staat dan van haar Best.

We hebben inmiddels ook haar lijnen al vervangen maar dat was het probleem ook al niet. Hebben jullie enig idee?

Nanou
Gehaktdag

Antwoord #1 Augustus 07, 2012, 13:35:55
edit2Rapporteer  
Die 2010 Kahoona is een top kite en trekt behoorlijk. Misschien iets met je lijnen ofzo?
TableTopje

Antwoord #2 Augustus 07, 2012, 13:44:49
edit2Rapporteer  
stuurlijnen te lang....
Michiel.
Moderator

Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #3 Augustus 07, 2012, 13:55:35
edit2Rapporteer  
Denk ook een afstelprobleem. De Kahoona was de eerste deltakite van Best, en die heeft behoorlijk veel trekkracht en low-end. Makkelijke kite, net als de Neo.

Als je wilt weten welk bouwjaar het is, check dan de GEAR afdeling op deze website:
http://www.kitehigh.nl/gear/Kites/Best

Zou dus zeggen, afstelling niet goed zoals TableTopje al aangeeft
Nanou

Antwoord #4 Augustus 07, 2012, 14:05:06
edit2Rapporteer  
Ik denk dat het de Kahoona v2 is maar durf ik nog steeds niet met zekerheid te zeggen.

hoe regel je dat met de afstelling dan? want de lijnen zijn nu allemaal even lang. Heb ze natuurlijk even uitgelopen en gepowerd naast elkaar neer gelegd. Dat is de situatie nu,
Frank82

Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #5 Augustus 07, 2012, 14:43:23
edit2Rapporteer  
Als je de bar aantrekt terwijl de kite in de luch staat zouden de stuurlijnen redelijk strak moeten staan, met een lichte buiging zeg maar, niet zo heftig als de powerlines maar wel strak. Depowered moeten ze slap hangen. Check dat eens.
Karel79

Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #6 Augustus 07, 2012, 15:57:29
edit2Rapporteer  
Weet het ook niet, maar als de lijnen op de bar even lang zijn (en pas vervangen?) kan de bar het probleem niet zijn.
Dan heb je nog de lijnen op de kite, bridles en pigtails.. misschien pigtails uitgelubberd, of vervangen door te lange varianten? Ik heb ook een kahoona v2 9.5m uit 2010, op de pigtails zitten 2 knoopjes. Je zou een knoopje hoger kunnen proberen.
Mijn ervaring, met +/- 75kg, is dat ie <15 knopen niet veel doet.. weet niet met hoeveel wind jullie hebben geprobeerd?
JB - On The Edge

Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #7 Augustus 07, 2012, 16:57:06
edit2Rapporteer  
Vraag eens een andere ervaren kiter (die bv ook Best vaart) om mee te kijken en even te voelen.

Heb je een Best bar erop??
Nickje

Antwoord #8 Augustus 07, 2012, 17:09:35
edit2Rapporteer  
Ik heb zelf een tijdje met de Best Kahoona V2 13,5 en 9,5 gevaren en moet zeggen dat het een redelijk fijne kite was. Ik heb ze weggedaan omdat ik er wat andere problemen mee had, inverten, safety die niet werkte etc... Grin

Wat zou kunnen is dat je ietwat te weinig druk in de kite hebt gehad. Het "probleem" met de Kahoona is dat deze behoorlijk richting rand van het windvenster wilt gaan hangen zodra je eenmaal vaart en dus ietwat meer druk nodig hebt om redelijk hoogte te kunnen lopen. Maar goed, dat zou niet moeten resulteren in helemaal niet kunnen varen met deze kite...

Ik zou sowieso alleen de onderste knoopjes op je stuurlijnen gebruiken en niet hoger zetten, anders trekt de Kahoona tijdens het vol poweren behoorlijk dicht, waardoor je eigenlijk alleen maar druk gaat verliezen.

Vraagje, heeft je kitemaatje de beide kites getest met hetzelfde boardje?
Nanou

Antwoord #9 Augustus 07, 2012, 17:56:41
edit2Rapporteer  
@nickje altijd eigen board gebruikt dus daar ligt het ook niet aan.

Wat ik wel merkt als ze instuurt dat het de kite op een uurtje of 10 in een dood punt neer valt maakt ze enorm veel vaart tot ze op dat punt uit komt en dan is het over. Snap ik wel dat je bar van je af naar 12 uur en dan weer naar beneden ( het bekende sinussen) maar daar heeft ze geen tijd meer voor omdat ze al weer in het water ligt,
Nickje

Antwoord #10 Augustus 07, 2012, 18:34:01
edit2Rapporteer  
Dan denk ik dat ze toch te langzaam de kite omhoog stuurt nadat deze vol is ingestuurd... Anders zal je nooit snelheid minderen en naar beneden zakken. Tenminste, dat denk ik Grin
Mich@el

Logs: 0 | 461 uur
Antwoord #11 Augustus 07, 2012, 18:52:27
edit2Rapporteer  
Vaar zelf ook kahoona 2010 V2 . Geen idee wat er met die van je maatje aan de hand is. Weet niet waar je meestal vaart. Anders wil ik er wel eens aanhangen. Misschien dat dan het probleem boven komt.
joosie

Antwoord #12 Augustus 08, 2012, 18:21:25
edit2Rapporteer  
Ik vaar al paar jaar met de kahoona's en heb een aantal hulpjes voor je;

1 Is het een originele best redlinebar hoort bij de kahoona of is het een oude waroo-bar met metalen driehoek? 
2 Hoe breed is de bar als deze 45cm is vervang deze voor een 50cm bar kite reageerd veel directer en sneller! (vaak wel ergens te koop 2e hands +- 100 euro)
2 Zijn de lijnen voorzien van de verlengset? 4x de 3meter extra lijnen direct verwijderen dit vertraagt enorm de snelheid behalve als er weinig wind staat!
3 Zet de lijnen juist wel op de bovenste knoop ivm dat de kite waneer deze op 12 uur staat over jeheen kan vallen ( bij veel wind is de onderste knoop wel noodzakelijk )
4 Bij het insturen kan je de kite ( mijn ervaring ) altijd even richting 12 uur terugsturen en gelijk weer insturen dan krijgt de kite meer druk en vaar je goed weg.

misschien helpt je dit, anders vraag het iemand die ook met een kahoona vaart om je te helpen
veel sucses

JB - On The Edge

Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #13 Augustus 08, 2012, 19:21:59
edit2Rapporteer  
Oh, die laatste is wel een goede tip.

Ik had ook problemen met mn 2010 bar op een 2009 kite...dus als er daar in dit geval iets afwijkend is zou dat best een oorzaak kunnen zijn!

Ofwel: Meer detail info graag! Foto's zeggen genoeg!
RS

Logs: 0 | 331 uur
Antwoord #14 Augustus 08, 2012, 20:54:24
edit2Rapporteer  
Vaar zelf ook een Kahoona en bij matige wind merk ik wel dat hij na het insturen soms even onderin blijft hangen en op het begin maar langzaam omhoog begint te klimmen, in ene weer wind lijkt te vangen en dan hard weer omhoog gaat. Ik merk dat je hem goed agressief weer omhoog moet sturen om de snelheid er dan een beetje in te houden.
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2025 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.