geloof68
|
Gezien het aantal struts, lijkt het me een relatief zware kite met niet zo'n goede low end. Ik heb geen ervaring met deze kite, maar ik weet zeker dat North meer geschikte beginnerskites heeft.
|
|
|
Marc_87
Moderator
Logs: 0 | 758 uur
|
Gezien het aantal struts, lijkt het me een relatief zware kite met niet zo'n goede low end. Ik heb geen ervaring met deze kite, maar ik weet zeker dat North meer geschikte beginnerskites heeft.
De Rhino was juist het low-end kanon van North. Voor racen en big-air. Maar het is niet echt de beste beginners kite omdat je nog best agressief van het water kan trekken en snel veel kracht krijgt als de wind wat harder wordt.
|
|
|
Nadinesurf
Geen avatar
|
bedankt voor je reactie
Ik had inderdaad al gelezen dat de low end heel goed was. Logisch gevolg natuurlijk dat bij harde winden het eerder gevaarlijk wordt. Want dat is denk ik wat je bedoelt toch? Zou ik dit dan niet kunnen opvangen door eerder met de 9m te gaan varen?
En is het niet echt de beste beginners kite of is het eigenlijk gewoon een afrader?
De beste man vraagt maar 525 voor 3kites + 2 bars zonder beschadigingen. Ik heb al gezien dat voor elke andere set ik 2 tot 3x zoveel kwijt ben. Dus als het niet de beste beginnerskite is vind ik dat niet zo erg maar als het echt een afrader is doe ik het niet.
|
|
|
Marc_87
Moderator
|
Het is inderdaad niet zoveel geld. Als je zelf gewoon bij minder wind begint dan moet het geen probleem zijn. Kijk wel uit met de 7m voordat je die gaat proberen. Ik zou het kite eerst lekker onder de knie krijgen met minder wind.
Let wel op de bar en lijnen dat die in goede staat zijn.
|
|
|
|
geloof68
|
Ik raad dit type kite af. Een big air kite is niet geschikt voor een beginner, bovendien zal je als beginner toch minder uit de low end halen van zo'n kite t.o.v. een meer gevorderde kiter. Er zijn genoeg alternatieven (bijvoorbeeld freeride kites uit 2008/2009 zoals North Evo of Ozone Light II of Catalyst).
Waarmee heb je gelest?
|
|
|
Marc_87
Moderator
|
Ik raad dit type kite af. Een big air kite is niet geschikt voor een beginner, bovendien zal je als beginner toch minder uit de low end halen van zo'n kite t.o.v. een meer gevorderde kiter. Er zijn genoeg alternatieven (bijvoorbeeld freeride kites uit 2008/2009 zoals North Evo of Ozone Light II of Catalyst).
Waarmee heb je gelest?
Dat is natuurlijk onzin, neem een Cabrinha Switchblade bijvoorbeeld. Als je goed kan kiten ga je met deze kite extreem hoog. Maar voor een beginner is het een van de beste kites die er is. Zelfde geld bijvoorbeeld voor de Slingshot Rally. Maar ik ben het er wel mee eens dat er veel betere kites zijn als de Rhino 2009 om mee te beginnen.
|
|
|
Michiel.
Moderator
Logs: 0 | 308 uur
|
Waanzinnig low-end inderdaad! Blijf me verbazen over mensen die aan een foto van alles kunnen zien over de eigenschappen van een kite Wel netjes dat je het erbij vermeldt dat je geen ervaring ermee hebt!
|
|
|
Morres
|
mwah, je kan best veel zeggen aan de hand van een foto, maar bij lange na niet alles.
Low-end kom heel erg aan op ervaring. Vanmiddag was ik op Korn met een 8mtr aan het varen(jekyll 2013) en er was een gast met een 21mtr flysuffert die amper hoogte pakte..
|
|
|
|
mvbtje
Geen avatar
|
Wordt verkocht met 5 lijns bar? en kun je die ook met 4 lijnen varen? heb je met 4 lijns gelest? dan zou ik in die richting zoeken. Of anders nog lesje erbij met je eigen spulletjes. Is toch weer net iets anders.
|
|
|
thijs77
|
Als je redelijk wat lessen hebt gehad kun je volgens mij prima aan de slag met deze set. Gewoon rustig gaan oefenen met de 12m als het 14 - 16 knopen waait. Succes!
|
|
|
Michiel.
Moderator
|
@ nadinesurf: in bovenstaande thread heeft alleen Marc wat gezegd waar je wat aan hebt. Ik vermoed dat hij net zoals ik ervaring heeft met de kite.
Helaas heb ik zeer sterk de indruk dat het overige deel (op Morres na, die test ook veel materiaal) van horen zeggen info heeft. De review bij GEAR hier is erg subjectief, want door een verkopende shop gemaakt. Staat ook in de reacties.
Ik raad deze kite af omdat hij inderdaad best geschikt is in het low-end om mee te beginnen, maar helaas is hij gewoon erg fel is in kracht opbouw, ook als je stuurt! In meer wind moet je gewoon weten wat je ermee doet! Kortom, ja het kan met begeleiding. Niet handig dus... Ander nadeel is de herstart na trekken chickenloop, alsook de herstart met de kite helemaal downwind.
De prijs is netjes, zou toch verder kijken want genoeg keuze in makkelijk onder de knie te krijgen materiaal.
|
|
|
geloof68
|
@ nadinesurf: in bovenstaande thread heeft alleen Marc wat gezegd waar je wat aan hebt. Ik vermoed dat hij net zoals ik ervaring heeft met de kite.
Helaas heb ik zeer sterk de indruk dat het overige deel (op Morres na, die test ook veel materiaal) van horen zeggen info heeft.
@Michiel: Ik ken geen beginnerskites met meer dan 5 struts, ongeacht of de low end goed is voor een gevorderde kiter. Jij wel? Als er meer dan 5 struts gebruikt zijn, dient dat meestal een ander doel. Overigens valt me op hoe je je reactie geformuleerd hebt, dat ben ik niet gewend van een moderator en zeker niet bij zo'n onschuldig ogende thread.
|
|
|
Nadinesurf
Geen avatar
|
Heel erg bedankt voor je reactie Michiel en anderen. Ik denk dat ik de kiteset aan me voorbij laat gaan. Ik namelijk zelf ook nog geen lessen gehad, maar wel een hele vriendengroep die ook altijd kite. Ik kan wel wakeboarden en vliegen afzonderlijk Naast de Evo, welke kites zijn nog meer geschikt voor een beginner? de Rebel? Xbow? Switchblade? Helix? Waroo? Bandit? Jekyll?
|
|
|
Mitchel_12000
|
Ik heb de 9 meter gehad. Ik vond het geen fijne kite, zeker niet voor een beginner. De bardruk is erg hoog waardoor hij erg log aanvoelt. Hij trekt daarbij als een malle (lowend was bijna gelijk aan mijn 12 meter rebel uit 2007). Bij een paar knopen wind toename kan je al snel overpowered zijn. Ik zou hem als beginners kite echt afraden.
Als je een leuk beginners setje zoekt, zou ik kijken naar rebels. Lekkere stabiele kites met niet te veel bardruk, sturen lekker direct en voor beginners is de 5de lijn ook wel een erg prettige optie. Ook over de airush DNA ben ik erg te spreken. Deze vaar ik op dit moment en ondanks dat hij als beginnerskite wordt bestempeld kan ik er met een flink aantal jaar ervaring aardig mee uit de voeten dus je kan er nog wel wat mee doorgroeien. Zijn ook niet zo duur in aanschaf (2dehands).
|
|
|
Nadinesurf
Geen avatar
|
Hmm misschien moet ik die Rhino maar gewoon niet doen dan. En de bovenstaande? Of een Naish Charger uit 2010?
|
|
|
Michiel.
Moderator
|
Ik kan wel wakeboarden en vliegen afzonderlijk Kunnen vliegeren met een trainerkite (matras) is zo ontzettend belangrijk om snel goed te leren kiteboarden Ik geef nooit les aan mensen zonder dergelijke ervaring. Bij een IKO gecertificeerde school is dit ook onderdeel van de lessen. Kunnen wakeboarden geeft je een enorme voorsprong, zeker als je twee kanten op kunt wakeboarden (switch) Kortom je zult snel succes boeken Naast de Evo, welke kites zijn nog meer geschikt voor een beginner? de Rebel? Xbow? Switchblade? Helix? Waroo? Bandit? Jekyll?
Rebel niet, twijfelgeval bij laatste bouwjaren. Ook retesnel net als de Jekyll. Waroo zeker. Kijk eens even bij gear, alle kites geschikt voor beginners kun je daar in 1 oogopslag vinden. Naast de Evo heb ik de switchblade van de laatste jaren niet meer gevaren, maar ken wel beginners die inmiddels aardig kunnen kiten dankzij die kites. Meer Marc zijn expertise. @ geloof: als ik mijn best doe vindt ik zeker zo'n beginnerskite. er zijn ook racekites en big air kites met 4 of zelfs 3 struts. Zegt dus niet heel veel. Waar het mij om gaat is dat een beginner hier om hulp vraagt, en wel specifiek om ervaring met die R8. En op Marc en Morres na weet ik vrijwel zeker dat de rest er nog nooit onder heeft gehangen. Kortom, laat mensen reageren die zijn vraag wel kunnen beantwoorden! Ik ga er vanuit dat je wilt helpen, en in die zin had ik wellicht wat rustiger mogen reageren. Bij deze dan. Maar dit soort adviezen zien we jaar na jaar weer opduiken hier op KH. Als moderator let ik op de kwaliteit van de adviezen. Een reactie zoals die van Mitchel_12000 is waarop de topic starter zit te wachten Laatst ben ik zelf nog op de vingers getikt om hetzelfde: deed een uitspraak over en SB12 terwijl mijn laatste ervaring met een 09 was. Blijkt de kite in die jaren erop verandert te zijn van een freestyle kite in een freeride/race/big air. Mijn advies was dus slecht! Foei!
|
|
|
geloof68
|
@Michiel, de tendens is al jaren minder struts voor leskites c.q. beginnerskites. Daar baseer ik mijn advies op en dat komt in strekking overeen met jouw advies (niet doen). Kwaliteitscontrole is altijd moeilijk op basis van meningen, ook ervaringen zijn subjectief en afhankelijk van een heleboel factoren. De meeste reacties hebben als doel de TS te helpen, zelfs die van mij. Moderators hebben we uiteraard nodig en ik waardeer jullie inzet, echter ik word er niet blij van als je reageert zoals je vanochtend reageerde.
Ben benieuwd naar die 5+ strutter die als beginnerskite c.q. freeride kite in de markt gezet is, als die er zou zijn. Als die er is/was zonder onepump en terugslagventielen op de struts, dan kon je in ieder geval als beginner goed oefenen om die struts op druk te krijgen.
|
|
|
|
geloof68
|
@Michiel: Bedankt voor die 5+ strutters, time flies!
Ik blijf bij mijn mening; er is een correlatie tussen de recente beginnerskites en het (beperkte) aantal struts. De 3-strutters waren er in ieder geval al in 2005 en zeer geschikt voor de les, volgens mij was North zelfs de pionier op dit gebied (Buster o.i.d.). Op een specifieke vraag kun je ook een algemeen antwoord geven. Een forum is er om meningen en ervaringen te delen en uiteraard zijn er dan verschillende meningen/ervaringen. Mijn ervaring bestaat uit het lesgeven met beginnerskites c.q. freeride kites van verschillende merken kites vanaf 2005.
|
|
|
jasperjazzman
Geen avatar
|
Wat betreft aantal struts voor beginners (volgens mij klopt het als vuistregel) wel deze kanttekening: De Crossbow had (tot dit jaar) zeven struts, maar is ook geschikt als beginnerskite, ik heb het daarmee goed en veilig geleerd, omdat deze kite enorm veel depower heeft en daardoor ook in z'n high-end nog handelbaar.
@Nadinesurf, volgens mij is het hele lijstje dat je opnoemt geschikt, van de Xbow en Switchblade kan ik dat uit ervaring bevestigen. Vaar nu Switchblades, die zou ik je van die twee aanbevelen door het meer allround karakter.
|
|
|
El Rudo
Logs: 0 | 252 uur
|
met name kites met een brede boog hebben meer struts nodig om te voorkomen dat de trailing edge de vorm van een halve cirkel aanneemt terwijl de leading edge wel breed uit staat. In het begin van de bow en SLE kites werd er geprobeerd hele brede kites te bouwen, met veel power per vierkante meter doek en groot depower bereik >> veel struts nodig. In de jaren daarna is de C weer dieper geworden en is men handiger geworden met bridle ontwerpen, zodat minder stuts nodig zijn. Het extra gewicht van al die struts was al niet welkom, en de maakkosten zijn ook hoger.
Het verband tussen het aantal struts en de geschiktheid voor beginners is dus hooguit indirect. Het is bijna niet te doen om een kite te beoordelen op dit soort uiterlijkheden (planform, aspect ratio, aantal struts), met name als er bridles aan zitten is dat een hachelijke bezigheid. Dat gezegd hebbende weet ik dat de instap modellen van de meeste merken het minste struts hebben en tegelijkertijd zijn uitgevoerd als makkelijk vliegende stabiele kites, voila, de goedkope en simpele beginners/school kite! We weten daarentegen ook dat daar vaak pareltjes tussen zitten die juist gevorderde kiters aanspreken...
On topic: met zo'n beetje alle kites van na 2007 kan je beginnen, de ene zal je meer plezier en een snellere start bieden dan de ander. Ik denk dat de meesten het met me eens zijn dat je beter 100 euro meer kan dokken voor iets fijns dan te gaan rommelen met iets sub-fijns. Denk maar even aan alle (reis)tijd die je er in gaat steken, dan verdampt zo'n bedrag vrij snel.
|
|
|
Michiel.
Moderator
|
On topic: met zo'n beetje alle kites van na 2007 kan je beginnen,....
Dat is gevaarlijk advies! De Rhino 2009 hier is daar een perfect voorbeeld van. En er zijn nog wel meer kites die ervaring vereisen om goed en vooral VEILIG gevlogen te kunnen worden. En dan hebben we het niet alleen over C-kites zoals de OR Diablo, SS Fuel etc. Ook diverse SLE kites zijn veel te snel, of hebben een radicale krachtopbouw welke gevaarlijk situaties kan opleveren voor de beginner en licht gevorderde. We hebben hier niet voor niets in GEAR de optie om alle kites vanaf de laatste jaren te zien welke geschikt zijn om mee te beginnen. Dan zul je zien dat lang niet alle kites na 2007 erbij staan! http://www.kitehigh.nl/gear/Kites/Beginner
|
|
|