Beginnen met kitesurfen in Schellinkhout

So_Surreal

Berichten: 945
Logs: 0 | 14 uur
Augustus 27, 2012, 11:12:30
edit2Rapporteer  
Hallo allemaal,

Graag wil ik beginnen met kitesurfen omdat het me een leuke sport lijkt.
Ik heb me al een hoop ingelezen op sites (en dit forum) en filmpjes gekeken.
Eerst zou ik het uiteraard willen proberen voordat ik gear twv €2000-, koop.

Nu vroeg ik mij af  wat een goede kiteschool is om te beginnen en kennis te maken met deze sport.
Kan ik mijn spullen het best bij van den Berg kopen of is dit een dure winkel ?
Hoe is de wind in Schellinkhout voor een beginner, en kan hier vaak gekitesurft worden ?
Of zal ik vaak in de auto moeten stappen om ergens verderop te kiten ? (Schellinkhout is 15 minuten fietsen vanaf mijn Woonplaats Hoorn )
Zijn hier mensen op KH actief die regelmatig kiten in SH waar ik eventueel een keer mee kan proberen te kiten ?

Heel erg bedankt alvast voor jullie moeite om dit te lezen en eventueel te antwoorden Smiley
jantjuuh

Berichten: 570
Logs: 0 | 586 uur
Antwoord #1 Augustus 27, 2012, 12:18:20
edit2Rapporteer  
Doe eerst maar eens een lesje!
Vanuit van den Berg worden kitesurflessen georganiseerd, dus lijkt me het makkelijkste voor jou om daar eens langs te gaan. Wind op Schellinkhout is goed mits de windrichting in orde is (zie ook 'spots') er worden daar ook lessen gegeven.

Als je voor spullen gaat kijken zou ik wetsuit/trapeze/kleine accessoires gewoon nieuw kopen, kite en board kan prima 2de hands (mits in goede conditie).

Maar eerst lessen! kun je ook meteen informatie inwinnen bij de kitesurfschool.
So_Surreal

Berichten: 945
Logs: 0 | 14 uur
Antwoord #2 Augustus 27, 2012, 12:27:31
edit2Rapporteer  
Ik heb wel een leuke lesschool gevonden die persoonlijk les geeft tot 3 personen.
Ik vindt het alleen lastig om 2 andere te vinden.
Als ik alleen ga kost het €225-, voor 3 uur, als ik met 2 andere ga kost het €75-, voor 3 uur...

Ik weet dat dit een dure hobby is en ga dat ook iet uit de weg (ben al maanden aan het sparen en extra overwerken), maar vind €75-, per uur best duur...
ica84

Geen avatar

Berichten: 300
Antwoord #3 Augustus 27, 2012, 12:31:50
edit2Rapporteer  
gewoon vragen of er nog een plekje vrij is bij een groepsles
jantjuuh

Berichten: 570
Logs: 0 | 586 uur
Antwoord #4 Augustus 27, 2012, 15:17:01
edit2Rapporteer  
Gewoon lekker groepslessen doen inderdaad. Meestal is een beginnerscursus iets van 90 euro voor 4 uur les. Doe dit 2x en je weet in principe genoeg om zelfstandig aan de slag te gaan.

Wat ik persoonlijk een aanrader vind is om een 4 lijns powerkite te kopen (2/3m2 oid). Dan leer echt vliegeren. Als je vervolgens lessen gaat nemen boek je veel meer progressie omdat je niet meer hoeft na te denken over hoe je moet sturen. Een keertje op de wakeboardbaan staan voor het boardgevoel is ook mooi meegenomen.

Ga vervolgens met een windkracht 4/5 eens lekker oefenen met bodydraggen/waterstart op rustige locaties.

En onthoud, het is een moeilijke sport om te leren! Dus verwacht niet teveel in 1 keer en blijf doorzetten.
So_Surreal

Berichten: 945
Logs: 0 | 14 uur
Antwoord #5 Augustus 27, 2012, 15:22:03
edit2Rapporteer  
Gewoon lekker groepslessen doen inderdaad. Meestal is een beginnerscursus iets van 90 euro voor 4 uur les. Doe dit 2x en je weet in principe genoeg om zelfstandig aan de slag te gaan.

Wat ik persoonlijk een aanrader vind is om een 4 lijns powerkite te kopen (2/3m2 oid). Dan leer echt vliegeren. Als je vervolgens lessen gaat nemen boek je veel meer progressie omdat je niet meer hoeft na te denken over hoe je moet sturen. Een keertje op de wakeboardbaan staan voor het boardgevoel is ook mooi meegenomen.

Ga vervolgens met een windkracht 4/5 eens lekker oefenen met bodydraggen/waterstart op rustige locaties.

En onthoud, het is een moeilijke sport om te leren! Dus verwacht niet teveel in 1 keer en blijf doorzetten.
Bedankt voor je zinvolle bijdrage Smiley
Wat kost zo'n vlieger ongeveer en waar kan ik deze bestellen ?

Het lijkt me inderdaad handig om het sturen met de vlieger al goed onder controlle te hebben
jantjuuh

Berichten: 570
Logs: 0 | 586 uur
Antwoord #6 Augustus 27, 2012, 15:47:02
edit2Rapporteer  
Ik heb er geen aandelen ofzo Tongue

http://www.vlieger-planet.nl/powerkites-matrasvliegers/4-lijns-powerkites/hq-alpha

Kijk bijvoorbeeld naar zoiets.
Op marktplaats zijn ook nog leuke 2dehands powerkites te vinden.
Kijk ook nog naar de andere 4 lijners die op de website staan en kijk of je nog wat tegen komt op marktplaats.
PieterK

Berichten: 264
Logs: 0 | 241 uur
Antwoord #7 Augustus 27, 2012, 16:29:49
edit2Rapporteer  
Ik ben zelf begonnen met powerkiten. Toen ik uiteindelijk ook kitesurf les nam, wist ik, dat ik daar ook verder mee wilde. Omdat ik redelijk wat had gepowerkite wist ik waar ik aan ging beginnen.

Ik heb trouwens nog steeds plezier van m'n matrasvliegers. Soms met beginners. Of in de winter, landboard en gaan. Dus voor mij is het een goede investering geweest.

Peter Lynn of Ozone zijn ook aanraders. Ik zie net deze aanbieding: http://vliegerconcurrent.nl/contents/nl/d1_vlieger-aanbiedingen.html - Flow 3m2; is een leuke vierlijner om mee te beginnen.
So_Surreal

Berichten: 945
Logs: 0 | 14 uur
Antwoord #8 Augustus 27, 2012, 16:31:35
edit2Rapporteer  
Is het geen probleem dat de kite in jouw link maar een 2 lijns is en geen 4 lijns ?
bluebit

Berichten: 224
Antwoord #9 Augustus 27, 2012, 16:48:00
edit2Rapporteer  
kijk eventueel ook eens bij vanbellen surf en snow als je toch nieuw materiaal wilt kopen.....de aanbieding van die RRD vision en passion zijn echt messcherp en fantastische beginnerkites. Die RRD placebo bordjes zijn daarnaast gewoon cool.

wetsuit wil je inderdaad gewoon nieuw kopen en niet iets waar iemand anders al in gepist heeft...Smiley
PieterK

Berichten: 264
Logs: 0 | 241 uur
Antwoord #10 Augustus 27, 2012, 17:03:23
edit2Rapporteer  
@So_Real; de Flow is vierlijns en die HQ Alpha ook. De RAD sails is idd 2-lijns.

@bleubit; goede aanbiedingen, maar met een pak, trapeze en lessen nog steeds een behoorlijke investering. Ik zou denken 1) powerkite aanschaffen en klooien, vind je het leuk 2) kitesurfles en dan 3) setje aanschaffen. 1) kun je overslaan, maar was voor mij part of the fun. Eerst 3) en dan 2) lijkt me niet zo'n aanrader. Goede aanbiedingen zijn er genoeg.
prutmonster

Berichten: 118
Antwoord #11 Augustus 27, 2012, 17:15:04
edit2Rapporteer  
gewoon eens bij van den Berg binnelopen en een praatje maken daar ! er zijn mooie aanbiedingen en er komen ook weer een paar mooie  aan Wink..

Als je ergens anders een goedkopere set ziet kan je ook altijd nog onderhandelen als de prijs die je bij VDB ziet hoger zou zijn , is er iets stuk of heb je advies nodig is de shop om de hoek.

maar neem eerst een paar  lesjse en koop dan pas  je spullen.
jantjuuh

Berichten: 570
Logs: 0 | 586 uur
Antwoord #12 Augustus 27, 2012, 17:39:21
edit2Rapporteer  
Hey prutmonster!
Weet jij nog een goede kitesurfschool?? Tongue
kitem

Geen avatar

Berichten: 81
Logs: 0 | 6 uur
Antwoord #13 Augustus 27, 2012, 18:20:52
edit2Rapporteer  
Schellinkhout is een ideale beginnersspot om te oefenen, omdat je overal kan staan, en de wind is vaak goed (ZW).

Maar ga eerst lessen en dan pas materiaal aanschaffen om zelf te oefenen. De kiteschool kan je dan ook adviseren over aan te schaffen materiaal. Lessen kan je beter met maximaal 2 personen, anders sta je te veel te wachten op de anderen naar mijn ervaring...
bluebit

Berichten: 224
Antwoord #14 Augustus 27, 2012, 18:22:23
edit2Rapporteer  
Zeker nog steeds een boel geld, in inderdaad zeker eerst lessen nemen!! daarna eens voor kitesetje gaan kijken. En zoals al gezegd werd: VDB hanteert de "wij zijn de goedkoopste" regel. ik heb meerdere shops gemaild voor hun beste prijs voor een 11mtr rrd passion en bord. Vdb kwam terug met 1350 euro, van bellen met 1000 euro. uiteindelijk bij vdb grkocht voor 999 Smiley
onderhandelen dus!!

bij marktplaats zut echt hier ff checken wat mensen zouden betalen, er zijn teveel aanbieders die 3 jaar geleden hun gear hebben gekocht, nooit iets mee gedaan hebben en nu denken dat het nog minimaal de helfr de waard is omdat het vrijwel niet gebruikt is (maar wel drie jaar ingepakt in een schuur heeft gelegen)
So_Surreal

Berichten: 945
Logs: 0 | 14 uur
Antwoord #15 Augustus 27, 2012, 19:52:08
edit2Rapporteer  
kijk eventueel ook eens bij vanbellen surf en snow als je toch nieuw materiaal wilt kopen.....de aanbieding van die RRD vision en passion zijn echt messcherp en fantastische beginnerkites. Die RRD placebo bordjes zijn daarnaast gewoon cool.

wetsuit wil je inderdaad gewoon nieuw kopen en niet iets waar iemand anders al in gepist heeft...Smiley
Hun aanbiedingen zien er goed uit ja Smiley !
Wil ongeveer tot 2.000 uitgeven eigenlijk.

Maar heeft niemand zo'n powerkite van 2M die ik een paar uurtje bij Schellinkhout Smiley ?
Vind het eigenlijk wel zonde om zo'n 4 lijns vlieger van 100-, uit te geven die ik een paar uurtjes gebruik en vervolgens nooit meer.

Mijn plan is sowieso om eerst lessen te nemen en vervolgens pas gear te kopen inderdaad Grin
Frank82

Berichten: 2539
Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #16 Augustus 27, 2012, 20:09:42
edit2Rapporteer  
Zo'n powerkite gebruik je misschien een paar uur en daarna nooit meer. Vind het zonde van het geld, gewoon lekker lessen nemen. Zo kom je er snel genoeg achter of je het leuk vind en als je met onbekende in een groep gaat lessen heb je meteen een toekomstige kite buddy Smiley.
So_Surreal

Berichten: 945
Logs: 0 | 14 uur
Antwoord #17 Augustus 27, 2012, 20:15:19
edit2Rapporteer  
Zo'n powerkite gebruik je misschien een paar uur en daarna nooit meer. Vind het zonde van het geld, gewoon lekker lessen nemen. Zo kom je er snel genoeg achter of je het leuk vind en als je met onbekende in een groep gaat lessen heb je meteen een toekomstige kite buddy Smiley.
Dat is ook weer zo Grin
Ik ga binnenkort even kijken bij van den Berg, kijken naar de spullen die ze hebben en informeren naar een cursus.

Is het dan aan te raden gewoon zo'n 2 daagse cursus te doen zodat ik direct mijn IKO (of OKI) certificaat behaal ?
jantjuuh

Berichten: 570
Logs: 0 | 586 uur
Antwoord #18 Augustus 27, 2012, 20:16:31
edit2Rapporteer  

Maar heeft niemand zo'n powerkite van 2M die ik een paar uurtje bij Schellinkhout Smiley ?
Vind het eigenlijk wel zonde om zo'n 4 lijns vlieger van 100-, uit te geven die ik een paar uurtjes gebruik en vervolgens nooit meer.

Mijn plan is sowieso om eerst lessen te nemen en vervolgens pas gear te kopen inderdaad Grin

Ik had toen ik begon met lessen al redelijk wat vlieger (powerkite) ervaring.  Met de kitesurflessen mocht ik na 2 uur bodydraggen met een boardje aan de slag. In 4 uur zat ik toen op 'IKO 2' niveau. Oftewel, gewoon zelfstandig aan de slag.

Dus of je nou 100,- euro besteed aan een powerkite of 100 euro aan een les extra maakt in mijn optiek niet veel uit. Met de powerkite kun je wel langer kloten dan 4 uur en ben je niet verplicht dat allemaal in 1 dagdeel te doen Smiley
Frank82

Berichten: 2539
Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #19 Augustus 27, 2012, 20:17:37
edit2Rapporteer  
Als je er goedkoper mee uit bent wel ja. Meestal ben je na 2 a 3 dagen wel  zo ver dat je zelf kan gaan oefenen. IKO certificaat is leuk maar belangrijkste is dat je gewoon de theorie goed weet en deze in de praktijk hebt toegepast. Dat je nog niet kan varen boeit niet zo, dat kan je jezelf aanleren.

Zolang je maar dingen weet als hoe op te tuigen, hoe de kite te launchen/landen, voorrangsregels, etc ,etc weet kan je zelf verder oefenen.
Frank82

Berichten: 2539
Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #20 Augustus 27, 2012, 20:18:14
edit2Rapporteer  

Maar heeft niemand zo'n powerkite van 2M die ik een paar uurtje bij Schellinkhout Smiley ?
Vind het eigenlijk wel zonde om zo'n 4 lijns vlieger van 100-, uit te geven die ik een paar uurtjes gebruik en vervolgens nooit meer.

Mijn plan is sowieso om eerst lessen te nemen en vervolgens pas gear te kopen inderdaad Grin

Ik had toen ik begon met lessen al redelijk wat vlieger (powerkite) ervaring.  Met de kitesurflessen mocht ik na 2 uur bodydraggen met een boardje aan de slag. In 4 uur zat ik toen op 'IKO 2' niveau. Oftewel, gewoon zelfstandig aan de slag.

Dus of je nou 100,- euro besteed aan een powerkite of 100 euro aan een les extra maakt in mijn optiek niet veel uit. Met de powerkite kun je wel langer kloten dan 4 uur en ben je niet verplicht dat allemaal in 1 dagdeel te doen Smiley

Zo is het ook weer, scheelt zeker tijd tijdens het lessen.
So_Surreal

Berichten: 945
Logs: 0 | 14 uur
Antwoord #21 September 04, 2012, 16:20:53
edit2Rapporteer  
Nu 2x 3uur privé les besteld bij www.2b-real.com Smiley
Waarschijnlijk over 3 weken beginnen, na mijn vakantie Grin
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.