Beginnen met kiten, nu powerkiten?

Smurf

Geen avatar

Berichten: 2
September 04, 2012, 20:19:48
edit2Rapporteer  
Hallo,

Een paar dagen geleden heb ik een les gehad in het kitesurfen. Van te voren natuurlijk goed ingelezen en het ging dan ook wel aardig. Nu heb ik eind deze maand nog een les staan, maar vroeg me af of ik in tussentijd en in de winter niet wat kan oefenen met een powerkite of dat dit even onverstandig is als zelf gaan klooien met kitesurfen.

Aangezien ik toch niet al te veel geld kwijt wil zijn aan een powerkite, is dit iets?
http://www.vlieger-planet.nl/wolkensturmer-paraflex-sport
Het is natuurlijk geen hoogstaande kwaliteit, dat snap zelfs ik voor die prijs, maar is het goed genoeg om wat mee te oefenen?

En dan met bar of handles? of maakt dat niks uit qua sturing?

Groetjes.
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #1 September 04, 2012, 20:57:50
edit2Rapporteer  
Tja, als geld voor een powerkite een probleem is, kun je beter niet starten met kite(boarde)n;).

De meest gebruikte matrasjes in powerkiteclinics zijn niet van het merk Wolkenstuermer. Zowel Ozone als Peter Lynn leveren kwalitatief goede matrasjes. Let op de oppervlakte. Een 1.2 heeft hoogstwaarschijnlijk een lengte van 1.2 meter en dus een oppervlakte die kleiner is dan 1m^2. Een meer gangbare maat is een 1,5m^2 of 2m^2. Die Wolkenstuermer zal hoogstwaarschijnlijk aardig vliegen, maar of ze evenveel crashes overleven als een Ozone of Peter Lynn betwijfel ik.

Bar is meer geschikt dan handles, ervaring met kite met handles is uiteraard beter dan helemaal geen vliegerervaring. Sturen werkt hetzelfde links blijft links en rechts blijft rechts.
Smurf

Geen avatar

Berichten: 2
Antwoord #2 September 04, 2012, 21:13:00
edit2Rapporteer  
Ik snap dat links links blijft en recht rechts.
Daarnaast heb ik genoeg geld voor alle kitesurf gear, dus dat is no problem at all.
Het is naar mijn idee wel zonde om 300 euro of meer uit te geven aan een powerkite als het een winter wordt gebruikt en vervolgens op zolder blijft liggen. Het is puur om de in de winter en nu wat te oefenen.
Het was dan ook de bedoeling om niet de 1,2 meter te nemen, maar een maatje groter.
Aangezien ik maar een klein vrouwtje ben, is het dan handig om1,6 of 2,1 te nemen?
Karel79

Berichten: 1012
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #3 September 04, 2012, 22:01:34
edit2Rapporteer  
Ik zou die powerkite lekker skippen en gewoon lekker het water ingaan. Voorlopig is het water nog relatief warm en er zullen vast nog wel een paar dagen zijn met een lucht temperatuur dik boven de 10 graden, dan kan je met een 5x3 wetsuit prima surfen.
Het zijn eerder de eerste mooie lentedagen waar je moet uitkijken omdat dan het water nog ijskoud kan zijn.
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #4 September 04, 2012, 22:11:11
edit2Rapporteer  
Ik snap dat links links blijft en recht rechts.
Super!

Een matrasje met bar van Ozone of Peter Lynn kost minder dan EUR 150. Volgens website van Wolkenstuermer heeft de 1.2 een oppervlakte van circa 0,5m^2. Dan lijkt de 2,1 een logischere keuze om richting de 1,5m^2 te gaan. De oppervlaktes van deze maten staan helaas niet op die website.

Ik zou die powerkite lekker skippen en gewoon lekker het water ingaan
Het is geen must, maar ik heb liever een cursist die minimaal een paar uur ervaring heeft met een matras. Hoef ik bijvoorbeeld niet/minder aan te geven waar de wind vandaan komt, als de wind aan het draaien is, als het harder/zachter gaat waaien, .... Mijn ervaring is dat die investering in tijd/geld zich vertaalt in minder lessen.
jantjuuh

Berichten: 570
Logs: 0 | 586 uur
Antwoord #5 September 04, 2012, 22:21:37
edit2Rapporteer  
Het is geen must, maar ik heb liever een cursist die minimaal een paar uur ervaring heeft met een matras. Hoef ik bijvoorbeeld niet/minder aan te geven waar de wind vandaan komt, als de wind aan het draaien is, als het harder/zachter gaat waaien, .... Mijn ervaring is dat die investering in tijd/geld zich vertaalt in minder lessen.

Amen Grin
Karel79

Berichten: 1012
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #6 September 04, 2012, 22:26:59
edit2Rapporteer  
Ook mee eens, maar in dit geval heeft ze al een les gehad en heeft er nog 1tje in de planning staan.. Dus na minimaal 2 lessen al te hebben gehad willen gaan powerkiten, tja het kan, maar lijkt me dan een stuk minder nuttig...
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #7 September 04, 2012, 22:43:40
edit2Rapporteer  
Als TS die 2e les en eventuele vervolgles(sen) op korte termijn kan volgen is het zeker te overwegen om een kiteset aan te schaffen en dit najaar aan de slag te gaan. Na een paar kitelessen is de toegevoegde waarde van een powerkite inderdaad niet zo groot meer.
zimmie

Geen avatar

Berichten: 9
Antwoord #8 September 06, 2012, 22:46:00
edit2Rapporteer  
Gewoon gaan Powerkiten is ook hartstikke leuk ik zou dan voor een flexifoil Blade 4.9 gaan.
Neem handels dan heb je er meer lol van.

Deze kite heeft super veel power en je leert het windvenster goed kennen.

Verder kan ik je aanbevelen de app van progression te downloaden daarin
staat eigenlijk alles wat je al hebt geleerd super goed uitgelegd.

Succes
SnaaK

Berichten: 137
Antwoord #9 September 07, 2012, 12:15:47
edit2Rapporteer  
Gewoon gaan Powerkiten is ook hartstikke leuk ik zou dan voor een flexifoil Blade 4.9 gaan.
Neem handels dan heb je er meer lol van.

Deze kite heeft super veel power en je leert het windvenster goed kennen.

Verder kan ik je aanbevelen de app van progression te downloaden daarin
staat eigenlijk alles wat je al hebt geleerd super goed uitgelegd.

Succes

haha een blade is wel wat veel om een 'klein vrouwtje' aan te raden als beginners kite. Een Blade is dé lift én hangtime kite onder de powerkites.

Een beginners-matrasje van rond de 2.0 m2 voor 250 / 300 euro kopen met een safety-systeempje en dan van de zomer weer verkopen voor 150 / 200 euro is toch prima te doen? Heb je geen gezeur met oud-materiaal en kan je volgend jaar een goeie start maken met kitesurflessen. Geld raak je toch wel kwijt als je wil kitesurfen..
PieterK

Berichten: 264
Logs: 0 | 241 uur
Antwoord #10 September 07, 2012, 12:28:44
edit2Rapporteer  
Een Blade 4.9 lijkt me idd wat over the top. Is zeker geen powerkite om mee te beginnen. Je leert er behalve het windvenster nog wel meer mee kennen. Zou eerder denken aan een Peter Lynn Impulse of een Ozone Flow o.i.d.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.