mocem
Berichten: 874
|
1. gebruik de Nobile outline die ik je gestuurd heb.
2. net gestuurd.
3. Rails haaks schuren. Happen heb ik geen last van.
4. Met epoxy en glas is het misschien mogelijk om hem dunner te maken. Met jouw houtsoort heb ik geen ervaring. Ik heb russische berken gebruikt van 3X4MM. Ik vind mijn board al best zwaar zeker vergeleken met de originele Nobile skim.
|
|
|
Morres
Berichten: 9427
|
3x is idd sterk en zwaar zat, dan moet je wel lamineren. Als je gaat lamineren, doe dan de rail rond, lamineren op een hoek werkt niet, zeker niet als het je 1e keer is. Geeft ook speelser gevoel (moet je wel vinnen monteren btw) Rocker zoveel mogelijk achterwege houden, ik heb 3 cm, verziekt je snelheid en planeren behoorlijk. Dus ik zou van achter naar voren gezien het zo doen ____/ dus alleen de tip een 1-1,5cm rocker geven, de rest vlak. Let er goed op dat je al je vingaten aftekend VOOR je gaat shapen, anders krijg je ze niet goed gecentreerd mijn board: http://www.kitehigh.nl/forum/?topic=36037.msg479216#msg479216
|
|
|
Karst71
Berichten: 170
|
Hey Mocem, Superbedankt voor de outline.......Dat is toch een Shinn skim ? Wel nog een vraag: Heb je er vinnetjes onder gezet? Dat hoeft toch niet op een skim als je de rail haaks houdt? En nog een vraag: Heb jij je board gelakt, of ook nog van een laagje epoxy voorzien? Alvast dank! @Morres, Thanks voor je link naar je boardje: Die had ik natuurlijk al met aandacht bekeken, mooi werk hoor. Als dit een beetje wil lukken, wordt de volgende wellicht een foamie, als ik ergens goed schuim kan vinden. Waar had jij dat roze spul vandaan? Bedankt voor de rocker tips: Ik zal echter achter een minimale rocker (5 mm?) handhaven, zodat het board achterstevoren ook nog te varen is. Begrijp ik goed dat je met deze bouwwijze ook zou lamineren? Idd heb ik begrepen dat ik dan een concessie zal moeten doen aan de scherpte van de rail. Ik zie mezelf namelijk nog niet zo snel een mooie PU rail gieten zoals bijvoorbeeld LeonB gebruikt in zijn superstrakke boards . [edit] Handleiding bericht bewerken
|
|
|
mocem
Berichten: 874
|
Ik heb geen vinnen. Niet nodig naar mijn idee, zonder vinnen kan je heel makkelijk je board draaien met je voeten. Dat lukte mij na 3x. Ik gebruik mijn Skim het liefst met pal onshore op zee zodat je vlak langs de kant over een paar CM water skimt. De onderkant van mijn board ga ik nog voorzien van epoxy omdat ik nogal vaak een schelp mee pak omdat ik over die paar CM water skim.
|
|
|
jantjuuh
Berichten: 570
Logs: 0 | 586 uur
|
Ik heb geen vinnen. Niet nodig naar mijn idee, zonder vinnen kan je heel makkelijk je board draaien met je voeten. Dat lukte mij na 3x. Ik gebruik mijn Skim het liefst met pal onshore op zee zodat je vlak langs de kant over een paar CM water skimt. De onderkant van mijn board ga ik nog voorzien van epoxy omdat ik nogal vaak een schelp mee pak omdat ik over die paar CM water skim.
Ik vroeg me al af waarom de vinnen van mn twintip steeds korter worden . Misschien toch maar eens wat minder dicht op de kant varen
|
|
|
mocem
Berichten: 874
|
Ik heb 1x met mijn vinnen een zandbak mee gepakt. Ik was blij dat ik meteen uit mijn banden schoot anders was de kans groot dat ik beide enkels brak. Sindsdien ga altijd altijd op mijn rail de zandbank over. Een board met ronde outline is dan wel handig, met een vierkante plank is dat lastiger.
|
|
|
Michiel.
Moderator
Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
|
Ronde rail zijn beslist vinnen nodig. Juist het leuke van een skim is dat je erop kunt varen zonder vinnen. Dan helpt het enorm dat de rails haaks zijn. De originele Nobile Skim's hebben allemaal een haakse rand, en varen prima (aan de wind) zonder.
Verder hebben ze de houten skim sterk gekregen door naast een top en bottomsheet met glasmat 0/90 epoxy hebben bekleed, maar bovenal dat de plank in zijn geheel in een W vorm gepest is. Dit geeft extra stijfheid waardoor de plank dun kan blijven. Thuis bijna niet na te maken, je moet dan een flinke pers en geduld hebben.
Succes!
|
|
|
Karst71
Berichten: 170
|
Hi, Ben begonnen met het project. Heb de outline van een Nobile Skim (Thanks Mocem ) 1:1 laten afdrukken op gewoon papier (4,80 bij een plaatselijke drukker). Ook heb ik besloten om niet 4-6-4 mm Okoumé te gebruiken, maar 3 platen van 4 mm. Eerst heb ik een rockertafel gemaakt: - MDF plaat op balkjes geschroefd zodat hij niet gaat buigen. - Latjes van 12 mm en 6 mm aan de voorkant bevestigd voor neusrocker - Latje van 6 mm achteraan voor tail rocker Na overbrengen van de outline op het multiplex, heb ik stukken hout uit de middelste plaat weggehaald om gewicht te besparen. Ik hoop alleen niet dat hij nu te flexibel wordt. We zullen zien........
|
|
|
Karst71
Berichten: 170
|
Vervolgens de onderste en de bovenste plaat ingesmeerd met watervaste Pattex PU lijm (D4) door gewoon uit fles op plaat te knijpen en uit te smeren met een kartonnetje. De platen netjes op elkaar gelegd en met klemmen en stenen in vorm geperst (in die bak voor chemisch afval zitten ook allemaal bakstenen) Hopelijk wordt de druk goed verdeeld en krijg ik geen kieren tussen de platen. Nu wachten tot morgenavond
|
|
|
Evan
Administrator
Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
|
Lekker bezig, alleen zal het een vlak boardje worden omdat je rocker zeker nog de helft gaat terugveren na het verlijmen. Maar beter te vlak dan teveel rocker voor een skim.
|
|
|
geloof68
Berichten: 2096
|
Goed bezig ! Altijd leuk om naar zelfbouwfoto's te kijken, way out of my league. Ben benieuwd naar het gewicht als tie klaar is. De Nobile skims zijn heeeeeel licht.
|
|
|
Karst71
Berichten: 170
|
Lekker bezig, alleen zal het een vlak boardje worden omdat je rocker zeker nog de helft gaat terugveren na het verlijmen. Maar beter te vlak dan teveel rocker voor een skim.
Thanks...... Ik weet echt niet op hoevel 'spring back' ik moet rekenen. Ik heb lang, lang, heeeel lang geleden (1988?) een snowboard gebouwd met dezelfde methode. Ik kan me niet herinneren of en hoeveel rocker ik toen moest inleveren. Na commentaar hier en daar, heb ik mijn oorspronkelijke plan om de rockers te maken met 22 mm en 12 mm latjes aangepast naar de helft omdat het board anders misschien te traag zou worden. We wachten maar gewoon af
|
|
|
Michiel.
Moderator
Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
|
Mijn Nobile skim heeft alleen rocker in de tip/neus. Voor de rest niet, want dat gaat alleen maar ten koste van het low-end. Een skim was oorspronkelijk bedoelt om in de branding op een film van water te kunnen glijden. Vandaar dat ze nooit rocker hebben. Kortom, maak je geen zorgen over het ontbreken van rocker zoals Evan (en dat is een ervaren kiteboard bouwer) al aangeeft
|
|
|
Morres
Berichten: 9427
|
doe er ff wat plastic onder, zonde van je vloer! ik doe zelfs plastic onder het werken in een klushok!
|
|
|
Karst71
Berichten: 170
|
Zo, de verlijmde platen uit de rockertafel gehaald en de outline uitgezaagd, waarbij ik ca 1-2 mm buiten de lijn gezaagd heb. De springback valt mee. Ik heb bij de neus nog 9 mm rocker over, bij de kont 5 mm. De verlijming is erg goed gelukt, nergens spleetjes tussen de oorspronkelijk platen . Volgende stap: wegschuren van het overmatige hout om een mooie, gladde, symmetrische outline te krijgen. Ik zal dan de randen aan de bovenzijde afronden. Ik ben van plan dit ook aan de onderzijde te doen, maar dan uitsluitend bij de punt en de kont. De rest van de rails wil ik haaks houden. Ook wil ik de neus en kont dunner maken door schuren en schaven. Ik twijfel nog of ik aan de onderzijde ga lamineren, of toch alleen maar aflak met jachtlak. Nog tips?
|
|
|
|
brian
Berichten: 440
Logs: 0 | 8 uur
|
Mooi evenwijdig ook. Mij is het niet gelukt en ik was te lui om teveel te gaan aanpassen.
Voor grip heb ik trouwens wat zand over het laatste laagje lak gegooid. Werkt super goed!
Ik vind vinnen btw niet nodig. Vind dat glijden wel leuk, vooral over dat 1-0,1cm laagje water.
|
|
|
Morres
Berichten: 9427
|
schaven zou ik niet doen, multiplex splintert erg, omdat het kruislings is opgebouwd.
|
|
|
Karst71
Berichten: 170
|
schaven zou ik niet doen, multiplex splintert erg, omdat het kruislings is opgebouwd.
Dan schuur ik de boel wel dunner
|
|
|
geloof68
Berichten: 2096
|
Dit gaat lukken!
|
|
|
EddyC
Geen avatar
Berichten: 1073
Logs: 0 | 4 uur
|
@Evan - TERUGVEREN - met PU D4 lijm (Patex enzo) veren op mekaar gelijmde triplex platen maar 1 tot 1.5 mm terug. Je moet het board wel 36 of 48 uur in de vorm geperst laten zitten zodat de PU lijm volledig uitgehard is. Ervaring met veel boards. @Karst: laminere is niet nodig. Ik lamineer nooit mijn triplex boards en springen met Nemesis HP gaat heel hoog. Wel de het board tweemaal met epoxy instrijken (beste West Epoxy) - dat geeft stevigheid en stijfheid aan je board - de vezels van de triplex worden net zoals bij glasvezen gefixeerd. Vinnen: koop een alu lat in L profiel van 40mm x 40mm en 1m lang Zaag en schuur daar twee of 4 vinnen uit. Kap een laagje triplex weg op de plaats waar de vin moet komen. Schroef ze met 2 kleine inox schroeven (10-13mm) erop. [edit] Handleiding bericht bewerken
|
|
|
mocem
Berichten: 874
|
Ziet er goed! Hoe heb je outline uit geprint? Ik heb 16 a4tjes aan elkaar geplakt. Ik vond dat eigenlijk geen succes.
|
|
|
Karst71
Berichten: 170
|
Wel de het board tweemaal met epoxy instrijken (beste West Epoxy) - dat geeft stevigheid en stijfheid aan je board - de vezels van de triplex worden net zoals bij glasvezen gefixeerd.
Bedankt voor de info Eddy. - Meng je nog iets door de epoxy (aerosil, balloons etc), of gewoon aanmaken en smeren maar? - Breng je daarna nog een UV bescherming aan in de vorm van lak oid? Mooie tip van die vinnen, die methode heb ik idd ook hier ergens op het forum gezien. Die zagen er gruwelijk mooi uit. Ik ga echter geen vinnetjes op het board zetten. Ziet er goed! Hoe heb je outline uit geprint? Ik heb 16 a4tjes aan elkaar geplakt. Ik vond dat eigenlijk geen succes.
Hi Mocem, ik ben langs een plaatselijke drukker/printer geweest die voor ca 4,80 eurietjes de outline 1:1 afgedrukt heeft op een vel van 175 lang en 60 cm breed. Scheelde idd een heleboel knippen en plakken Ik heb de outline uitgeknipt en met schilderstape op het hout geplakt en vervolgens overgetekend. Ik denk dat ik de volgende keer hem niet helemaal uit ga knippen, maar over ga brengen met behulp van ouderwets carbonpapier. Ik denk dat dat makkelijker gaat. [edit] Handleiding bericht bewerkenEn nu verder met het projectverslag Na het iets te ruim uitzagen van de outline, ben ik overtollig hout gaan verwijderen, langs de zaagsnede. Ik wilde dat eerst met een bandschuurmachine doen. Bij het uitproberen op een los stukje multiplex vond ik dat veeeeel te snel en ongecontroleerd gaan. Het ging echter supersimpel met de hand. Ik gebruikte een surform (die grijze rasp op de foto) en met grof schuurpapier (korrel 60), gewoon op een schuurblokje. Voor de bochtjes aan de achterkant van het board gebruikte ik die gele surform. Ook heb ik schuurpapier papier op een balkje getaped om makkelijk bultjes ontstaan door licht zig-zaggen met de decoupeerzaag te verwijderen. Nadat de zijkant mooi de outline volgde en haaks was, wilde ik de rail aan de bovenzijde afronden met de bovenfrees. Dat ging perfect, totdat ik bij de tail kwam. Die had ik al wat dunner geschuurd, en het geleidewieltje van mijn frees liep van de rand en mijn frees dook het board in AAAARRRRRRRRGGGGGGGGGGGGGG . Zie foto .
|
|
|
Karst71
Berichten: 170
|
Na tot 10 tellen, afkoelen en rustig nadenken, de achterkant wat ingekort en weer netjes gemaakt op het oog. Daarna de tip en de tail aan de onderzijde flink dunner gemaakt door schuren met de bandschuurmachine. Je kan goed zien aan de verschillende lagen in het multiplex of je een beetje symmetrisch werkt . Hierdoor zijn de rockers voor en achter dus weer wat groter geworden (15 en 9 mm). Ik heb de rails aan de onderzijde alleen aan de tip en tail wat afgerond, de rest allemaal haaks gehouden. Vervolgens de ronding in de rails aan de bovenzijde vlakker gemaakt, ook met de bandschuurmachine. Dit geeft een mooi effect in het hout. Alle randen en vlakken nageschuurd met korrel 120, wel erop lettend dat de rails aan de onderkant haaks blijven! Nu epoxy bestellen op advies van EddyC .
|
|
|