voortsellen + vraagje

Samuel

Berichten: 10
November 08, 2012, 15:03:36
edit2Rapporteer  
Hoi allemaal zit al een tijdje op dit forum dus dacht ik stel mezelf even voor.
ik ben Samuel en kitesurf nu sinds maart dit jaar en ben er helemaal aan verslaafd geraakt.

ik heb ook nog wat vraagjes:

1. hoe lang kan je door varen met een 5/3mm pak als ik handschoenen en een hoed aanschaf ?             (Schoentjes heb ik al)

2. ik woon in het noorden van Rotterdam. nu mijn tweede vraag welke kitesurf spot zijn makkelijk met het ov te bereiken van uit Rotterdam.

groetjes Samuel   
jerryvanrhee

Berichten: 237
Logs: 0 | 270 uur
Antwoord #1 November 08, 2012, 15:13:02
edit2Rapporteer  
hey samuel,

ik vaar zelf met een 5/3 pak, en schoentjes ( handschoentjes vind ik zelf niet zo heel nodig, en een neopreen mutsje, en meestal is het eind november toch wel afgelopen.

maar is erg afhankelijk van buitentemperatuur.

met het ov naar je kitespot heb ik zelf geen ervaring mee, dus kan je hier geen goed antwoord opgeven.

hoop hiermee iigv vraag 1 mee beantwoord te hebben.

Greetz
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #2 November 08, 2012, 15:31:59
edit2Rapporteer  
@samuel: de ene 5/3 is de andere niet (single of double lined / soort neopreen), dus wat voor pak heb je?

Een hoed is niet echt nodig, tenzij je wilt goochelen op het water. Als je een cap bedoelt, dan is dat een zinvolle aankoop.

Als relatieve beginner dien je naast bereikbaarheid ook te kijken naar omstandigheden op een spot (veel c.q. weinig stroming, wel/geen obstakels downwind, ...). Scheveningen is bijvoorbeeld goed bereikbaar via OV, maar geen beginnersspot.
Samuel

Berichten: 10
Antwoord #3 November 08, 2012, 15:53:44
edit2Rapporteer  
bedankt voor de reacties.

ik vaar met een Matuse Hoplite 543mm.
So_Surreal

Berichten: 945
Logs: 0 | 14 uur
Antwoord #4 November 08, 2012, 16:00:48
edit2Rapporteer  
Ik heb vorige week nog 2 uur in het water gelegen met hetzelfde maat wetsuit en handschoenen, was goed te doen.
Ga nog wel zo'n soort bivak muts muts halen van neopreen.
manrot

Berichten: 1161
Logs: 0 | 180 uur
Antwoord #5 November 08, 2012, 17:01:59
edit2Rapporteer  
volgens mij is een matuse hoplite 543 één van de warmste wetsuits, dus daar kan je nog wel even mee door...

ik zelf ben een koukleum en vaar dus al een tijdje in mijn droogpak
Samuel

Berichten: 10
Antwoord #6 November 08, 2012, 17:56:14
edit2Rapporteer  
mijn matuse hoplite 543 is inderdaad zeer warm heb het er nooit koud in gehad. maar ga dus binnenkort wel handschoenen + cap koppen. bedankt voor alle reacties YeSS
 
RonaldFX

Geen avatar

Berichten: 562
Logs: 0 | 335 uur
Antwoord #7 November 08, 2012, 21:22:24
edit2Rapporteer  
Ik vaar sinds deze maand in m'n droogpak. vind het water redelijk fris maar op de kant vind ik het ook koud worden. Maar met een goed pak moet je deze maand nog wel kunnen uitzingen. Vind je het zelf koud worden ga dan het water uit.

Voor bereikbaarheid met het OV: check de straatnamen bij de spots en voer deze in op 9292ov.nl en je ziet snel genoed of je nog ver moet lopen of dat je gelijk op het strand staat.
Yoram

Berichten: 1217
Antwoord #8 November 08, 2012, 21:53:50
edit2Rapporteer  

5/3 gaat nu wel frisjes worden, voorlopig kan het nog even, zou wel een jas meenemen voor op de kant.

Waar heb je de afgelopen periode gekite, was dat niet met het OV te doen? Scheveningen en Zandvoort zijn beide goed bereikbaar met het OV, zijn beide alleen niet beginners vriendelijk, maar het kan wel.

Samuel

Berichten: 10
Antwoord #9 November 09, 2012, 00:17:30
edit2Rapporteer  
Ik kite bijna altijd op de brouwersdam. Mijn oma woont daar op 10 min afstand vandaan  Smiley maar is niet heel goed bereikbaar met OV.
 Kite spot Scheveningen is dat daar bij de vuurtorens/haventje  ? Bedankt voor de reacties
Karel79

Berichten: 1012
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #10 November 09, 2012, 12:11:49
edit2Rapporteer  
Voor mijn gevoel is het heel erg afhankelijk van de persoon. Ben je een koukleum of niet? Heb je een natuurlijke isolatielaag? Hoe goed is je doorbloeding? Wat is je vaarstijl, kom je 'zwetend' van het water of verbruik je nauwelijks energie omdat je alleen heen en weer vaart?

Om maar met een extreem voorbeeld te komen: Wim Hof (http://nl.wikipedia.org/wiki/Wim_Hof) heeft geen wetsuit nodig.

Eind september kwam ik vh water af omdat ik m'n voeten niet meer voelde (geen schoentjes). Maar verder had ik 't niet koud in m'n (ietwat uitgelubberde) 5/3. (Dus ik denk dat mijn doorbloeding niet zo best is)
Sindsdien vaar ik weer met schoentjes (en handschoenen) en heb een weer strak zittende 6/4.

Ik heb het totaal niet koud en merk dat ik zelfs aardig zweet, dus ik denk dat ik het ook wel zal uithouden als het nog kouder wordt.

Overigens heb ik ook een beanie en oordoppen omdat mijn oren enorm protesteren tegen het frisse water.

Ik heb ook nog een droogpak (Gul Enforcer), maar voel nog niet de behoefte om die aan te trekken.




Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #11 November 09, 2012, 13:18:19
edit2Rapporteer  
Helaas is het een feit dat je om te kunnen kiten:

A. Een auto moet hebben
of
B. Met iemand mee kunt rijden Smiley

Scheveningen en zandvoort zijn wellicht de enige spots bereikbaar met OV. Zoals geloof al aangeeft moet je daar niet gaan oefenen, erg gevaarlijke stroming.

Als je in Rotterdam woont is Oostvoorne de  ENIGE veilige plek om lekker te oefenen.
Er gaan daar altijd mensen heen, dus post op het topic trefpunt Rotterdam dat je wilt  kiten en wellicht kun je carpoolen met iemand

En watertemperatuur, maar ook de luchttemperatuur dalen fors op dit moment. En juist beginners liggen relatief lang in het water. Opletten dus!
niels195

Geen avatar

Berichten: 125
Logs: 0 | 23 uur
Antwoord #12 November 09, 2012, 13:25:53
edit2Rapporteer  
Ik vind het zelf wel meevallen hoe 'gevaarlijk' Zandvoort is. Ik heb er vorig en dit jaar leren kitesurfen en er is nooit iets fout gegaan. Tuurlijk moet je blijven opletten en niet gaan als er golven van 2 meter staan. Meestal is er namelijk wel een zandbank die ervoor zorgt dat er minder hoge golven zijn. Ik vond het wel prima te doen.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #13 November 09, 2012, 13:36:57
edit2Rapporteer  
Als er poolen zijn zou dat best kunnen inderdaad.
Maar er loopt in de regel meer publiek wat een risico vormt, en je moet op de getijden gaan letten.
Dan is en blijft Oostvoorne veiliger.

En Zandvoort Rotterdam is ietwat ver voor de topicstarter.
Yoram

Berichten: 1217
Antwoord #14 November 12, 2012, 13:05:58
edit2Rapporteer  

Zandvoort is inderdaad ver voor de topicstarter, al is de ov verbinding volgens mij niet verkeerd. Beste is natuurlijk een lift hier scoren. Maar als de topic starter tussen Scheveningen en Zandvoort moet kiezen is Scheveningen iets geschikter naar mijn mening.

Ik vind het zelf wel meevallen hoe 'gevaarlijk' Zandvoort is. Ik heb er vorig en dit jaar leren kitesurfen en er is nooit iets fout gegaan.

Zandvoort en dan bedoel ik bij The Spot (daar was ik 3 jaar terug toch wel local) is niet beginners vriendelijk, ik weet niet op welke punten jij let, maar het gaat niet alleen om de golven. Denk o.a. ook even aan:

1. Sterke stroming;
2. Strand is niet breed genoeg om beginners vriendelijk te zijn (je ligt zo op de boulevard). In het hoogseizoen is het strand nog smaller door de strandtenten.
3. In de regel is het er in het hoog seizoen erg druk (zowel op het strand als op het water).

Scheveningen heeft een strand wat stukken breder is en is naar mijn mening iets geschikter voor beginners als je tussen deze twee moet kiezen.
Samuel

Berichten: 10
Antwoord #15 November 14, 2012, 16:53:56
edit2Rapporteer  
bedankt voor alle antwoorden YeSS

Ik heb nog 1 vraagje weet iemand toevallig van af  welke waterhoogte het poeltje op de brouwersdam goed vol loopt.

groetjes Samuel
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #16 November 14, 2012, 17:07:31
edit2Rapporteer  
bedankt voor alle antwoorden YeSS

Ik heb nog 1 vraagje weet iemand toevallig van af  welke waterhoogte het poeltje op de brouwersdam goed vol loopt.

groetjes Samuel

poeltje van de brouwersdam moet jij nog niet aan denken... te ondiep dus is de kans op botten breken groot als je de fout ingaat. 5/5 is wat je nodig hebt om de winter te overleven. en met het ov vanuit rotterdam blijft er niet veel over... je wordt beperkt tot HvHolland & scheveningen. de rest wordt al heel gauw een wereldreis per bus.
Samuel

Berichten: 10
Antwoord #17 November 21, 2012, 18:08:48
edit2Rapporteer  
bedankt voor alle antwoorden. YeSS

ik heb afgelopen weekend nog gekite met handschoenen wetsuit en schoenen ging nog prima maar moet inderdaad niet veel kouder worden.

groetjes Samuel
vierkant

Geen avatar

Berichten: 42
Antwoord #18 November 23, 2012, 18:57:08
edit2Rapporteer  
ik ga heel de winter door met 543 schoentjes cap en handschoenen ik vind het prima gaan.
als je nog het water op wil gaan moet je me maar even een pbtje sturen ik woon in spijkenisse kun je meerijden met de auto
Yoram

Berichten: 1217
Antwoord #19 November 23, 2012, 19:38:18
edit2Rapporteer  
ik ga heel de winter door met 543 schoentjes cap en handschoenen ik vind het prima gaan.

Stefan, doe dan shorty, anders sta ik daar zometeen n me eentje weer zo zomers bij haha Wink
Peer

Berichten: 1037
Logs: 0 | 60 uur
Antwoord #20 November 23, 2012, 22:45:03
edit2Rapporteer  
Yoram die shorty doe ik over de 543 heen..
Zonder cap en handschoenen nog niet koud gehad (afgelopen dinsdag voor het laatst)
Alle beetjes helpen.
Yoram

Berichten: 1217
Antwoord #21 November 23, 2012, 22:50:57
edit2Rapporteer  

@Peer, dit was meer een verwijzing naar maart dit jaar toen ik in me shorty in het zonnetje stond op de Dam, ^ persoon was daar dus oa bij ;-) (Was niet bedoeld als serieus advies, maar dat leek me duidelijk).
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.