[Discussie topic] Constructie & afwerking kites

Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
November 09, 2012, 00:39:38
edit2Rapporteer  
Aangezien we het hier op Kitehigh in geen enkel topic kunnen laten om kitemerken af te kraken over de constructie en/of de afwerking, laten we het dan maar in een centraal topic houden. Zou houden we Michiel  Wink ook te vriend.

Geef hier dus je ongezouten maar wel op feiten gebaseerde mening over de verschillende kites op de markt.

Ik zelf ga hier morgen eens even goed voor zitten. Grin
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #1 November 09, 2012, 07:28:01
edit2Rapporteer  
F-Ones zijn gemaakt van snoeppapier.

Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #2 November 09, 2012, 09:27:50
edit2Rapporteer  
Is het geen idee om een uitgebreid onderzoek te gaan doen incl foto's van elk onderdeel en hoe deze verschilt per merk.

Maar afgezien van de constructie kan ook een fout ontwerp voor extra spanningen in het doek zorgen zodat een kite ondanks een juiste constructie toch eerder kapot gaat dan een ander merk met exacte dezelfde constructie terwijl een fout ontwerp niet direct te zien is.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #3 November 09, 2012, 09:57:11
edit2Rapporteer  
Of dat de Chineesjes in de fabriek de stof net iets TE strak gestikt hebben = kwaliteitscontrole en niveau van de continuïteit van het kwaliteitsniveau. Als dat niet goed is ontstaan er vele "maandagmorgen" exemplaren.

Cabrinha had daar o.a. in 2007,8 & 9 last van. Net als Best...en nog vele anderen  Roll Eyes
Parkie

Berichten: 1640
Logs: 0 | 12 uur
Antwoord #4 November 09, 2012, 10:08:06
edit2Rapporteer  
Powered by Best en Cabrinha

Ben nu toch wel heeeeeeel erg benieuwd wie er hier positief uit gaat komen...... Wink
Lauw
Administrator

Berichten: 3580
Logs: 0 | 6 uur
Antwoord #5 November 09, 2012, 12:04:50
edit2Rapporteer  
Om maar meteen met wat foto's te beginnen. Hierbij de constructie van de Fuel:
jerryvanrhee

Berichten: 237
Logs: 0 | 270 uur
Antwoord #6 November 09, 2012, 16:33:56
edit2Rapporteer  
aardig strakke foto'tjes!
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #7 November 09, 2012, 16:47:13
edit2Rapporteer  
Om maar meteen met wat foto's te beginnen. Hierbij de constructie van de Fuel:
Kun je ook per foto aangeven om welk onderdeel het gaat in de fotonaam? Nu is het niet voor iedereen duidelijk.


Daarnaast hoor ik vaak het argument dat een extra zoom om de LE-stiknaad steviger zou zijn, maar welke kites springen er tegenwoordig nog kapot op die stiknaad?
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #8 November 09, 2012, 17:21:08
edit2Rapporteer  
De laatste kite die ik heb zien klappen was een fluid. En wel gewoon op het strand onaangeraakt
En dat was de laatste in een hele rij en meer als een jaar geleden. Mijn rij werd gedomineerd door Best, Cabrinha, F-one & Ocean Rodeo in die volgorde van meest naar minst.
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #9 November 09, 2012, 18:50:48
edit2Rapporteer  
Of dat de Chineesjes in de fabriek de stof net iets TE strak gestikt hebben = kwaliteitscontrole en niveau van de continuïteit van het kwaliteitsniveau. Als dat niet goed is ontstaan er vele "maandagmorgen" exemplaren.

Cabrinha had daar o.a. in 2007,8 & 9 last van. Net als Best...en nog vele anderen  Roll Eyes

Niet om Cabrinha te verdedigen, maar in 2008 & 2009 was het al zo goed als weg. Het waren vooral de jaren 2005 t/m 2007 die problemen gaven. Overigens zijn mijn 2007 Cabrinha's niet kapot te krijgen qua constructie terwijl dit toch nog het jaar was dat er veel kapot ging, heel apart.

Powered by Best en Cabrinha

Ben nu toch wel heeeeeeel erg benieuwd wie er hier positief uit gaat komen...... Wink

Als ik kijk naar de kites die ik zelf nu vaar en ik vergelijk de 2007 Cabrinha's met de 2011 Best's die ik heb dan zijn de Best kites een stuk beter qua constructie en afwerking. Maar ik moet zeggen dat de Best kites er zoiezo heel degelijk uit zien en uiterst goed in elkaar zitten. Ze worden niet voor niets in de Cabrinha fabriek gemaakt en dat kan je op veel punten zien.  Ik ga ook even wat foto's opzoeken en/of maken van mijn kites.
mvbtje

Geen avatar

Berichten: 1175
Antwoord #10 November 09, 2012, 19:21:20
edit2Rapporteer  
Er zijn natuurlijk ook nogal wat factoren van invloed op het wel of niet kapot gaan van kites. Het maakt nogal een verschil of de kite voortdurend aan het crashen is zoals niet ongebruikelijk tijdens het leren van tricks of vaar je enkel rustig je rakjes. Laatst had Cabrinha een filmpje waarin je zag dat ze een kite op het srand lieten stuiteren. Op zich aardige test, maar als een kite niet al te hard is opgepompt zullen de meeste kites het wel overleven.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #11 November 09, 2012, 19:28:19
edit2Rapporteer  
Ook kun je aan de constructie niet zien of het doek te strak ingespannen is zoals heel duidelijk bij de Bandit 3 het geval was. Het doek stond daar zo strak dat vrijwel elke Bandit vroeg of laat uitscheurde bij een zachte crash.

Naish heeft veel problemen gekend bij slijtage aan de LE bij te tip van de torches door veelvuldig knikken vd LE. Hierdoor sleet het doek daar "onzichtbaar" met een onverwachte ontplofte LE als gevolg. Oplaten zonder de tip te laten knikken scheen dit te voorkomen, misschien dat ik daarom zelf ook nooit last van gehad heb.


Dit soort problemen kun je niet zien aan een nieuwe kite, ook al zijn ze het beste afgewerkt van alle kites op de markt.
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #12 November 09, 2012, 20:00:27
edit2Rapporteer  
Citaat
Ze worden niet voor niets in de Cabrinha fabriek gemaakt en dat kan je op veel punten zien.


Bron?

Want wat ik zo snel kan vinden is dat Cabrinha's in China worden gemaakt, en Best's in Sri Lanka.

http://www.hanglos.nl/news/290192/kitesurfnews-the-cabrinha-kite-factory.html
http://kite2012.com/best-kite-factory/

Maar ik lees ook ergens dat er in China ook Best's gemaakt worden, maar dat is een topic uit 2009

http://www.seabreeze.com.au/forums/Kitesurfing/General/Kite-Factory-China/

Maar wat helemaal vervelend is, is dat een beetje zoeken op kitehigh, seabreeze, kiteforum en nog meer, je overal andere dingen leest over waar ze gemaakt worden en welk materiaal er gebruikt wordt.

Ik vraag me af wie nou daadwerkelijk gelijk heeft...

Het lijkt ook per jaar te verschillen overigens...
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #13 November 09, 2012, 20:16:36
edit2Rapporteer  
F-Ones zijn gemaakt van snoeppapier.



jammie, jammie ....... YeSS
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #14 November 09, 2012, 20:18:08
edit2Rapporteer  
Citaat
Ze worden niet voor niets in de Cabrinha fabriek gemaakt en dat kan je op veel punten zien.


Bron?

Want wat ik zo snel kan vinden is dat Cabrinha's in China worden gemaakt, en Best's in Sri Lanka.

https://www.hanglos.nl/news/290192/kitesurfnews-the-cabrinha-kite-factory.html
https://kite2012.com/best-kite-factory/

Maar ik lees ook ergens dat er in China ook Best's gemaakt worden, maar dat is een topic uit 2009

https://www.seabreeze.com.au/forums/Kitesurfing/General/Kite-Factory-China/

Maar wat helemaal vervelend is, is dat een beetje zoeken op kitehigh, seabreeze, kiteforum en nog meer, je overal andere dingen leest over waar ze gemaakt worden en welk materiaal er gebruikt wordt.

Ik vraag me af wie nou daadwerkelijk gelijk heeft...

Het lijkt ook per jaar te verschillen overigens...


Zal straks even de bron geven. En uiteraard heb ik gelijk. Grin
Gehaktdag

Berichten: 549
Antwoord #15 November 09, 2012, 20:19:51
edit2Rapporteer  

http://vimeo.com/39837173
Langbeest

Berichten: 3272
Antwoord #16 November 09, 2012, 20:38:46
edit2Rapporteer  
Blijven mooie filmpjes
EddyC

Geen avatar

Berichten: 1073
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #17 November 09, 2012, 22:43:41
edit2Rapporteer  
De merken die het minst deftig gebouwd worden zijn die met het meeste marketing kabaal waar op het forum de hevigste fans van aanwezig zijn.

- GIN is (was) heel knap en goed
- Switch moet wel goed en stevig cosntructie hebben want zonder een reseller kanaal zijn terugzendingen/garantie onbetaalbaar daar hun marges lager zijn
- Slingshot is ook steeds en is nog steeds bij de betere
- Best wordt ook deftig geproduceerd en stevig gemaakt.

Kijk ook eens of je kite uit simpele banen bestaat of samengesteld uit 3 rijen vierkantjes - maakt een heel verschil in profiel en steviger tegen doorscheuren.

Maar de "Top "merken met meeste advertising en de hevigste fans, die zouden beter een hun kites eens nader bekijken hoe de strut op het vleugeldoek genaaid werd of hoe de front tube dichtgenaaid werd.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #18 November 09, 2012, 23:20:08
edit2Rapporteer  
Cabrinha ook een issue in 2008 en 2009.
Eerste heb ik van een importeur zelf, tweede van een leverancier.

Bandit3 had erg veel garantieclaims vanwege geklapte LE's en doorgescheurde kites. Absurd gewoon.
Dat gezegd ken ik genoeg mensen die nooit problemen met al die kites hebben gehad.

Te strak doek is vaak het gevolg van de toegepaste toleranties en de controle erop tijdens de produktie. Die was gewoon niet goed. Een bekend probleem bij massa produktie in Azië. Niet voor niets zitten ze bij bijvoorbeeld Ozone zelf bij de fabriek voor constante controle.
Langbeest

Berichten: 3272
Antwoord #19 November 09, 2012, 23:26:29
edit2Rapporteer  
Ieder merk heeft wel eens een "slecht" jaar.
Het gaat erom hoe men hiermee omgaat.
Of je kan het erkennen of je kunt je kop in het zand steken.
Hier onderscheiden de betere merken zich van de mindere.
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #20 November 09, 2012, 23:28:02
edit2Rapporteer  
Cabrinha ook een issue in 2008 en 2009.
Eerste heb ik van een importeur zelf, tweede van een leverancier.

Bandit3 had erg veel garantieclaims vanwege geklapte LE's en doorgescheurde kites. Absurd gewoon.
Dat gezegd ken ik genoeg mensen die nooit problemen met al die kites hebben gehad.

Te strak doek is vaak het gevolg van de toegepaste toleranties en de controle erop tijdens de produktie. Die was gewoon niet goed. Een bekend probleem bij massa produktie in Azië. Niet voor niets zitten ze bij bijvoorbeeld Ozone zelf bij de fabriek voor constante controle.

Dat van 2008 en 2009 wil ik wel eens zien dan Michiel, kan het bijna niet geloven. Van F-one's wel. Afgelopen weekend op Mirns weer een. Erg jammer voor de gene met de kite maar die koopt gelukkig geen F-one meer. Grin
Langbeest

Berichten: 3272
Antwoord #21 November 09, 2012, 23:31:31
edit2Rapporteer  
Cabrinha ook een issue in 2008 en 2009.
Niet voor niets zitten ze bij bijvoorbeeld Ozone zelf bij de fabriek voor constante controle.

Mmmmm zie ook bij Ozone spontaan REO's in tweeën scheuren.
Het kan bij ieder merk gebeuren.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #22 November 09, 2012, 23:37:36
edit2Rapporteer  
Totdat men overstapt op steviger materiaal dan het nu gebruikte polyester in allerlei verschillende wevingen (spinnaker, dacron etc) zullen kites niet heel veel sterker meer worden of men moet dezelfde vliegprestaties uit 2x zo zware kites kunnen halen en dus de zwaardere uitvoering doek kunnen gebruiken.

Ben wel benieuwd wat er zou gebeuren als je een kite uit full dacron zou maken en de LE uit nog zwaarder spul, zeker voor stormkites maakt gewicht volgens mij weinig uit en zou een bombproof versie wel wenselijk zijn.
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #23 November 10, 2012, 00:06:37
edit2Rapporteer  


Dat van 2008 en 2009 wil ik wel eens zien dan Michiel, kan het bijna niet geloven. Van F-one's wel. Afgelopen weekend op Mirns weer een. Erg jammer voor de gene met de kite maar die koopt gelukkig geen F-one meer. Grin

vorige week op Vrouwenpolder ...... 2 Slingshots die spontaan ploffen .... Shocked
de week daarvoor Brouwersdam .... 3 Naish kites ..... ram door midden .... Angry
drie dagen daarvoor Mirns ..... 6 Best kites .....vallen spontaan uit de lucht ..... Embarrassed
de maand oktober .. ., Oostvoorne en Slurfter ...25 rondvliegende ventielen van OR Razors... Huh

  ListenToMe  Gelukkig vaar ik al jaren overjarige Bandit Dosjes .... 2e hands gekocht ...hebben al heel wat meegemaakt ... maar zijn niet stuk te krijgen ... Grin
 
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #24 November 10, 2012, 00:45:18
edit2Rapporteer  


Dat van 2008 en 2009 wil ik wel eens zien dan Michiel, kan het bijna niet geloven. Van F-one's wel. Afgelopen weekend op Mirns weer een. Erg jammer voor de gene met de kite maar die koopt gelukkig geen F-one meer. Grin

vorige week op Vrouwenpolder ...... 2 Slingshots die spontaan ploffen .... Shocked
de week daarvoor Brouwersdam .... 3 Naish kites ..... ram door midden .... Angry
drie dagen daarvoor Mirns ..... 6 Best kites .....vallen spontaan uit de lucht ..... Embarrassed
de maand oktober .. ., Oostvoorne en Slurfter ...25 rondvliegende ventielen van OR Razors... Huh

  ListenToMe  Gelukkig vaar ik al jaren overjarige Bandit Dosjes .... 2e hands gekocht ...hebben al heel wat meegemaakt ... maar zijn niet stuk te krijgen ... Grin
 

Aan zo'n post heb ik niets, bijna alles is verzonnen. Ik zoveel van die F-one kapot zijn gaan dat ik er gewoon een afkeer van krijg. Al helemaal omdat ze nergens iets aan doen.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.