Michiel.
Moderator
Logs: 0 | 308 uur
|
Grappige website, maar het woord wetenschapper impliceert nog geen serieus wetenschappelijk onderzoek. Mijn eigen ervaring met kiten is ook dat het erg veel scheelt. De haarvatendichtheid is erg hoog onder je hoofdhuid. Dat werkt als een radiator in je auto. Echter bij de mens onbreekt een goede thermostatische klep
|
|
|
Sayootje
Logs: 0 | 511 uur
|
Ik zie mezelf met deze temperaturen nog niet in zwemkleding kiten, dus ik zet lekker een cappie op.
|
|
|
Faxie
Logs: 0 | 7 uur
|
Grappige website, maar het woord wetenschapper impliceert nog geen serieus wetenschappelijk onderzoek. Mijn eigen ervaring met kiten is ook dat het erg veel scheelt. De haarvatendichtheid is erg hoog onder je hoofdhuid. Dat werkt als een radiator in je auto. Echter bij de mens onbreekt een goede thermostatische klep Het is nogal logisch dat de meeste warmte via je hoofd gaat, dat is de enige plek die niet bedekt is Maar als je in je nakie zou kiten, ga je niet bepaald onderkoeld raken omdat je hoofd te koud is
|
|
|
Michiel.
Moderator
|
Dat is pseudo wetenschap. Het een sluit het ander niet uit. Ik meen 30% verlies je via je hoofd, en dat is relatief veel als je je lichaam goed ingepakt hebt. In je tampeloeres kiten verlies je nog altijd zo'n 70% van je lichaamswarmte via de rest van je lichaam
|
|
|
Evan
Administrator
Logs: 0 | 1481 uur
|
Grappige website, maar het woord wetenschapper impliceert nog geen serieus wetenschappelijk onderzoek. Mijn eigen ervaring met kiten is ook dat het erg veel scheelt. De haarvatendichtheid is erg hoog onder je hoofdhuid. Dat werkt als een radiator in je auto. Echter bij de mens onbreekt een goede thermostatische klep Het is nogal logisch dat de meeste warmte via je hoofd gaat, dat is de enige plek die niet bedekt is Maar als je in je nakie zou kiten, ga je niet bepaald onderkoeld raken omdat je hoofd te koud is En wat is nu het praktisch nut van deze nondiscussie hoeveel warmte je precies via je hoofd verliest als je naakt bent? Niemand kite alleen in zijn zwembroek bij 10gr en ik mag hopen dat het logisch is dat je realtief veel warmte via je hoofd verliest als deze als enige lichaamsdeel onbedekt is.
|
|
|
Faxie
|
Grappige website, maar het woord wetenschapper impliceert nog geen serieus wetenschappelijk onderzoek. Mijn eigen ervaring met kiten is ook dat het erg veel scheelt. De haarvatendichtheid is erg hoog onder je hoofdhuid. Dat werkt als een radiator in je auto. Echter bij de mens onbreekt een goede thermostatische klep Het is nogal logisch dat de meeste warmte via je hoofd gaat, dat is de enige plek die niet bedekt is Maar als je in je nakie zou kiten, ga je niet bepaald onderkoeld raken omdat je hoofd te koud is En wat is nu het praktisch nut van deze nondiscussie hoeveel warmte je precies via je hoofd verliest als je naakt bent? Niemand kite alleen in zijn zwembroek bij 10gr en ik mag hopen dat het logisch is dat je realtief veel warmte via je hoofd verliest als deze als enige lichaamsdeel onbedekt is. Maar geen 70% Trouwens veel meer websites die hetzelfde verhaal vertellen. Punt is dat die 70% gebaseerd is op een niet relevant onderzoek. Als je een te dun wetsuit aanhebt in de kou, dan verlies je de meeste warmte niet bij je hoofd... dat is het praktisch nut.
|
|
|
Evan
Administrator
|
Misschien wel 99%, maar dan moet je de rest van je lichaam wel zo goed isoleren dat daar totaal geen warmte meer verloren gaat en in dat geval krijg je het zelfs snikheet omdat je hoofd bij intensieve inspanning niet meer genoeg warmte af kan voeren.
Dus hoeveel procent je exact via je hoofd verliest is compleet afhankelijk van de mate waarin de rest van je lichaam geïsoleerd is. Ik ben alleen even kwijt wat voor punt je nu probeert te maken.
|
|
|
Faxie
|
Misschien wel 99%, maar dan moet je de rest van je lichaam wel zo goed isoleren dat daar totaal geen warmte meer verloren gaat en in dat geval krijg je het zelfs snikheet omdat je hoofd bij intensieve inspanning niet meer genoeg warmte af kan voeren.
Dus hoeveel procent je exact via je hoofd verliest is compleet afhankelijk van de mate waarin de rest van je lichaam geïsoleerd is. Ik ben alleen even kwijt wat voor punt je nu probeert te maken.
Ik probeer het punt te maken dat dat steeds maar weer terugkerende 'warmte via je hoofd' verhaal nergens op slaat. Het heeft volledig te maken met de context (wat je zelf dus ook al zegt) Iedereen praat elkaar maar weer eens na.
|
|
|
Michiel.
Moderator
|
Zoals Evan al zegt slaat het wel degelijk ergens op. De broodje aap verhalen die hierover rond gaan hebben betrekking op de hoeveelheid warmte verlies. Heb nog nergens gelezen of gehoord van dat als je je hoofd zou isoleren je in je nakie kan overleven bij 5gr plus. En dat proef ik uit dat artikel op die website van je. Overigens gaan we flink off-topic. Wellicht dat ik zo ga splitsen
|
|
|
Evan
Administrator
|
Ik probeer het punt te maken dat dat steeds maar weer terugkerende 'warmte via je hoofd' verhaal nergens op slaat. Het heeft volledig te maken met de context (wat je zelf dus ook al zegt) Iedereen praat elkaar maar weer eens na.
En waarom slaat het nergens op dan? Want het lijkt me duidelijk dat we het hier over de context: "kitesurfen in 10gr of kouder" hebben en je derhalve er vanuit kunt gaan dat men de rest van hun lichaam voldoende geïsoleerd hebben.
|
|
|
Faxie
|
En waarom slaat het nergens op dan? Want het lijkt me duidelijk dat we het hier over de context: "kitesurfen in 10gr of kouder" hebben en je derhalve er vanuit kunt gaan dat men de rest van hun lichaam voldoende geïsoleerd hebben. Daar kan je dus niet van uitgaan Je hebt meer aan een 5/3 zonder cap, dan aan een 3/2 met cap.
|
|
|
Evan
Administrator
|
Want iemand gaat vrolijk in zijn zwembroek kiten met dit weer?
|
|
|
jantjuuh
Logs: 0 | 586 uur
|
hahaha ik lag de ballen uit mn zwembroek Maar ff zonder gekkigheid, duik maar eens met je hoofd in water van paar graden zonder cap. Ik kan over het algemeen meteen aan de paracetamol van de barstende koppijn.
|
|
|
So_Surreal
Logs: 0 | 14 uur
|
hahaha ik lag de ballen uit mn zwembroek Maar ff zonder gekkigheid, duik maar eens met je hoofd in water van paar graden zonder cap. Ik kan over het algemeen meteen aan de paracetamol van de barstende koppijn. Ja daar had ik afgelopen weekend dus last van, vandaar deze 'investering' haha
|
|
|
Teigetje
Logs: 0 | 765 uur
|
Deze discussie is een paar jaar terug ook al eens voorbij gekomen. Wat maakt het nu uit of je veel warmte verlies via je hoofd. Met koud weer het water op gaan en een kouwe kop krijgen is ook weer per individu verschillend. Ik zie in de winter gasten zonder handschoenen en cap en gasten die dit wel aan hebben. Simpel gezegd je koppie er bij houden. Met mijn droogpak aan kan ik ook veel langer zonder cap en handschoenen varen, maar ik heb hem wel achterop zitten voor nood zeg maar.
|
|
|
wazzaah
|
Als de rest goed is ingepakt is het logisch dat je via je hoofd veel warmte verliest. Of het echt meetbaar is...... heeft meer met gevoel te maken.
Ben wel benieuwd hoeveel kiters/surfers die het hele jaar door varen over 20/25 jaar hoorproblemen hebben. Dan ook kijken wie er met cap en zonder cap hebben gesurfd.
|
|
|
OllieWapper
|
hoe dan ook, goed ideetje om vanaf nu de cap weer es uit het stof te halen. Dan verlies ik hoe dan ook weer een paar % minder warmte, per saldo. En dat is waar het om gaat.
Ben ik trouwens het enige watje dat nu al weer met een drysuit gaat?
|
|
|
|
Tim_GTS5
|
Het zit gewoon tussen je oren !
|
|
|
HDFrank
|
Het klopt dat het tussen je oren zit!! eigenlijk onder de lijn die tussen je oren loopt..... bron: http://bin.ilsemedia.nl/m/m1dypq1wio9p.jpgHet warmte centrum zit in de nek. Dus niet het hoofd (schedel) is het meest warm, maar onder het hoofd (nek, longen en de hartstreek) hebben het grootste temperatuur verschil met de buiten lucht. Mijn cap zit dan ook de meeste tijd gewoon in mijn nek als extra bedekking. Als je voeten of handen koud worden dan krijg je het gevoel dat je helemaal koud wordt... Daar we met kitesurfen niet stil staan zal het allemaal wel mee vallen. Opm: Als je op de kant stilstaat en rustig gaat ouwehoeren krijg je het kouder (windchill) dan op het water....
|
|
|
Faxie
|
Zoals Evan al zegt slaat het wel degelijk ergens op. De broodje aap verhalen die hierover rond gaan hebben betrekking op de hoeveelheid warmte verlies. Heb nog nergens gelezen of gehoord van dat als je je hoofd zou isoleren je in je nakie kan overleven bij 5gr plus. En dat proef ik uit dat artikel op die website van je. Overigens gaan we flink off-topic. Wellicht dat ik zo ga splitsen Ja prima om het even welke website. Dit was de eerste hit op Google. Maar het 'meeste warmte verlies je via je hoofd' verhaal is gewoon niet perse waar. Dat ligt er volledig aan hoe de rest van je lichaam geisoleerd is. En dan nog, als je de meeste warmte afgeeft via je hoofd (zoals je op infrarood zou kunnen zien) betekent dat nog niet dat je netto het meeste via je hoofd verliest. Maar elke keer maar weer lees je het. Een goed pak is belangrijker dan een cap. En ja, een cap is wel fijn. Daar zeg ik verder ook niks over.
|
|
|
Marc_87
Moderator
Logs: 0 | 758 uur
|
Hier heb ik onder andere vorig jaar ook al zo'n discussie over gehad. Ga ik nu niet meer doen, ik zet tegenwoordig de cap gewoon op tegen oa surfersoor.
|
|
|
subroutine
Geen avatar
Logs: 0 | 14 uur
|
oh my god.... richt is een infrarood camera op je ... nakend als je wilt...... dat helder oplichtende gedeelte , is je hoofd. je hoofd is ook mega goed doorbloed stukje lichaam... net als de CPU in je pc moet dit orgaan ook gekoeld worden ...
|
|
|
Evan
Administrator
|
Deze zijn nog maar met een T-shirt, kun je nagaan met een wetsuit....
|
|
|