Zero strut kite

feddomw
Gast
Februari 07, 2013, 21:20:32
edit2Rapporteer  
Weten we nog die discussie van die zero strut Airush kite prototype met Batman logo?

http://www.fox-sports.nl/nieuws/nieuwsdetail/kitesurf-712-0/
stefan@

Logs: 0 | 464 uur
Antwoord #1 Februari 07, 2013, 21:56:01
edit2Rapporteer  
ik ga maar is heel hard sparen om hiermee me Lithium quiver te verrijken,

zal ik de hele zomer plezier van hebben Smiley
Marc_87
Moderator

Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #2 Februari 07, 2013, 21:57:12
edit2Rapporteer  
Maar even zorgen dat ik die ter test krijg. Wink
KappuhH

Antwoord #3 Februari 08, 2013, 09:22:41
edit2Rapporteer  
3400/18 = 188,89 gram per m2 en geen 180.

Overigens niet de lichtste per vierkante meter, dat lijkt de Zeeko Notus XLW 21m te zijn, die is 3650g. 3650/21 = 173,81g. Op kiteforum legt Nicolas, de designer, uit waarom hij deze kite ontworpen heeft en dat hij er icm met een hydrofoil al met 5 knopen gepowered mee kan varen: http://www.kiteforum.com/viewtopic.php?f=1&t=2379153 Interessant om te lezen.

Terug ontopic, ben erg benieuwd naar de draaisnelheid van deze strutloze dingen. Die van Boardriding Maui lijkt in ieder geval behoorlijk snel!
wokmonster

Antwoord #4 Februari 08, 2013, 11:11:59
edit2Rapporteer  
Lichtweer kite is Flysurfer
Er is geen andere kite die in minimale wind voldoende power genereert.
Ziet er wel mooi uit hoor maar blijf bij me Speed 3.5 21meter
feddomw
Gast
Antwoord #5 Februari 08, 2013, 11:14:59
edit2Rapporteer  

Hoe draagt dit bij aan de discussie?

Ik vind dit een leuk ontwerp en gaat een interessante richting op. Niet iedereen wil een Flysurfer, om meerdere redenen.
Evan
Administrator

Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #6 Februari 08, 2013, 13:35:43
edit2Rapporteer  
Heb je ze al back2back getest tegenover je 21m Flysurfer? Het totaalgewicht van deze nieuwe lichtweerkites ligt in dezelfde orde als de Flysurfer deluxe 19m & 21m. Het zou me dan ook niks verbazen als ze dezelfde, zo niet betere, performance hebben.
EddyC

Geen avatar

Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #7 Februari 08, 2013, 15:14:47
edit2Rapporteer  
Ik vrees het einde van Flysurfer is nabij:
- Strutloos is goedkoper
- Geen complexe bridle die in de knoop kan geraken
- Normale bar en lijnen
- Drijft beter dan een Flysufer 'parapente'

Enkel als Flysurfer nu heel sterk uitpakt met een nieuw design (zoals Ozone in parapente met de Shark Nose - inlaten niet vooraan en plastiek battens ) dan is er een markt voor Flysurfer.
jantjuuh

Logs: 0 | 586 uur
Antwoord #8 Februari 08, 2013, 15:30:45
edit2Rapporteer  
Ik vrees het einde van Flysurfer is nabij:
- Strutloos is goedkoper
- Geen complexe bridle die in de knoop kan geraken
- Normale bar en lijnen
- Drijft beter dan een Flysufer 'parapente'

Enkel als Flysurfer nu heel sterk uitpakt met een nieuw design (zoals Ozone in parapente met de Shark Nose - inlaten niet vooraan en plastiek battens ) dan is er een markt voor Flysurfer.

Op deze kortzichtigheid wil ik toch even reageren...

Ik vlieg zelf dan de speed 3 19m. Maar hoe wil je in een strutlozekite die met zn doek op het water geplakt zit herstarten? Met de speed 3 19 lukt je dat met 2 vingers in je neus bij +- 8-9 knopen.

Ultieme lowend i.c.m. gebruiksgemak en herstartbaarheid vind je toch echt terug bij de Flysurfer.

Overige punt wat vaak vergeten wordt bij de flysurfers is de gigantische windrange. De speed 3 19m vaar ik (70kg) met mijn twintip heel erg leuk vanaf gemiddelde wind van 8-9 knopen tot windstoten in de 24 knopen. Dat laatste heb ik van de windmeter bij ijmuiden kop pier terwijl ik bij de bunker aan het varen was.

Owja, als die kite ergens nog te testen is wil ik er rustig aan hangen hoor Grin
feddomw
Gast
Antwoord #9 Februari 08, 2013, 15:37:50
edit2Rapporteer  

Op deze kortzichtigheid wil ik toch even reageren...

Ik vlieg zelf dan de speed 3 19m. Maar hoe wil je in een strutlozekite die met zn doek op het water geplakt zit herstarten? Met de speed 3 19 lukt je dat met 2 vingers in +- 8-9 knopen.

Ultieme lowend i.c.m. gebruiksgemak en herstartbaarheid vind je toch echt terug bij de Flysurfer.

Met alle respect, het is net zo kortzichtig om te speculeren over de herstartbaarheid van een kite die nog niemand gezien of getest heeft.

Je argument kan ik net zo goed gebruiken voor een Flysurfer die volgens jou zo makkelijk te herstarten is: "hoe wil je een foil die met z'n doek in het water ligt herstarten, zeker als er geen opblaasbare LE of andere versteviging op zit?"

jantjuuh

Antwoord #10 Februari 08, 2013, 15:52:17
edit2Rapporteer  
Flysurfer is een twinskin, dus als hij in de lucht hangt is het gewoon een kite gevuld met lucht en hij heeft daarmee genoeg vormvastheid om mee herstart te worden. En dit vertel ik uit eigen ervaring Wink

Overige kites die ik bezit zijn tube kites, met mijn 12m nemesis heb ik meegemaakt dat het herstarten zeer lastig werd toen het overgrote deel van het doek contact maakte met het water. Nou heb ik nog de mazzel dat er 5 struts op zitten en de wind 15kts+ was en de kite alsnog na wat gekloot herstarte.

Bij de zero strut kite kan ik mij heel goed voorstellen uit een logische redenatie met als ervaring het bovenstaande verhaaltje dat zodra het doek slap komt te staan terwijl deze op het water ligt en er geen struts zijn om dit tegen te gaan het doek aan het water gaat 'plakken'. Als je lekker met 8-9 knopen aan het varen bent en een dergelijke situatie doet zich voor kun je volgens mij rustig weer naar het droge lopen en aan iemand vragen of hij je kite wil herstarten.

Zodra het doek strak blijft staan bij een crash van de kite op het water  voorzie ik overigens geen problemen. Maargoed, dit vertel ik ook weer uit ervaring: met weinig wind wil een kite wel eens heel vreemd uit de lucht komen vallen en met de LE tegen de wind in komen te liggen. Dan waait het doek zo tegen het water en zit je kite vast geplakt.

Ja ik ben sceptisch omdat het tegendeel van mijn vermoedens hier nog nergens zijn weerlegd.
Lude

Antwoord #11 Februari 08, 2013, 16:24:00
edit2Rapporteer  
Geniaal, in het topic op kiteforum (van kappuh), is men net zo aan het bitchen heen en weer, foils vs tubes Smiley

Jullie moeten daar maar eens even lezen wat Nicolas erover zegt (pagina 7).
feddomw
Gast
Antwoord #12 Februari 08, 2013, 16:45:55
edit2Rapporteer  
Niets nieuws onder de zon....  Grin

Het zal mij verder een zorg zijn, ik ben zelf alleen niet zo van het speculeren, zeker niet als er een waardeoordeel aan de speculatie hangt. Alle theorien kunnen zomaar kloppen, maar zeker weten doen we het pas als er eea empirisch bewezen is...

Overigens denk ik dat er een fors prijsverschil is tussen eem FS en een dergelijke tube.
mvbtje

Geen avatar

Antwoord #13 Februari 08, 2013, 16:56:09
edit2Rapporteer  
Over light wind kites gesproken.. ik ben erg benieuwd naar de epic infitiy v3
Lude

Antwoord #14 Februari 08, 2013, 17:00:32
edit2Rapporteer  
@feddomw:

Precies!

Qua prijs, de adviesprijs van zeeko notus xlw (2012, kite-only / compleet ) (2013 is nog niet uit), is:
17m²: 1260€ / 1575€
21m²: 1350€ / 1660€

weet niet precies wat FS doet, maar is wel paar honderdjes duurder volgensmij
Marc_87
Moderator

Antwoord #15 Februari 08, 2013, 17:13:24
edit2Rapporteer  
Ik vaar met mijn eigen 14m tube net zo snel dan een Speed 3 15m. Het enige verschil is dat die veel beter hoogte loopt. Nu heb ik van de zomer met een 15m Dyno gevaren en die liep net zo goed hoogte. Het ligt namelijk aan veel meer dan alleen de oppervlakte van de kite.

Ik ben benieuwd hoe deze kite het gaat doen. Overigens zal het gewicht wel kloppen. De kite zal net wel iets groter zijn dan 18m.
Ocean-Limbo

Antwoord #16 Februari 08, 2013, 17:16:09
edit2Rapporteer  
%$#*&^ ....... stop eens met dat gebitch .... Angry

.... en zorg eens voor wat woei met zonneschijn .... Grin
HaPe
Moderator

Logs: 0 | 273 uur
Antwoord #17 Februari 08, 2013, 17:16:26
edit2Rapporteer  
Fs 21 : €2550,-
Zephyr : €1455 / €1740
Edge 17m : €1770 / €2100
jantjuuh

Antwoord #18 Februari 08, 2013, 17:30:11
edit2Rapporteer  
Ik vaar met mijn eigen 14m tube net zo snel dan een Speed 3 15m. Het enige verschil is dat die veel beter hoogte loopt. Nu heb ik van de zomer met een 15m Dyno gevaren en die liep net zo goed hoogte. Het ligt namelijk aan veel meer dan alleen de oppervlakte van de kite.

Ik ben benieuwd hoe deze kite het gaat doen. Overigens zal het gewicht wel kloppen. De kite zal net wel iets groter zijn als 18m.

Marc!
Zo ken ik er nog wel 1, weet je nog die bordercross op het kitesurfweekend in september op Teksel?
Kwam ik als 4de met mn 12m Best Nemesis over de streep. En ik telde meer dan 3 flysurfers in de lucht, maar zegt dit wat over rider of over de kite? Wink
Marc_87
Moderator

Antwoord #19 Februari 08, 2013, 17:35:43
edit2Rapporteer  

Ik ben benieuwd hoe deze kite het gaat doen. Overigens zal het gewicht wel kloppen. De kite zal net wel iets groter zijn als 18m.

Marc!
Zo ken ik er nog wel 1, weet je nog die bordercross op het kitesurfweekend in september op Teksel?
Kwam ik als 4de met mn 12m Best Nemesis over de streep. En ik telde meer dan 3 flysurfers in de lucht, maar zegt dit wat over rider of over de kite? Wink

Het heeft niet alleen met de kite te maken, ook met skills. Ik stond bijvoorbeeld met mijn 14m zo hard te trappen als ik kon met meer dan genoeg druk maar hoogte lopen ging totaal niet. Met mijn kite gaat dat gewoon niet zo goed.

Jij had ook wel een goede kite ervoor, een Nemesis is een kite die erg goed hoogte loopt. Wink
EddyC

Geen avatar

Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #20 Februari 09, 2013, 21:36:04
edit2Rapporteer  
Yup Marc_87 Nemesis HP (2008, 2009 waren top en latere mogelijk ook) en daarmee kan je Flysurfers op hun zenuwen werken Wink qua hoogte lopen en snelheid en dan effe afmaken met vreed hoog en lang te springen.

Shark nose van Ozone info: http://www.voler.info/media/sharknoseVOLERINFO.pdf die de parepente wereld op zijn kop gezet heeft als idee voor Flysurfer om hun marktaandeel te redden

Monkh

Logs: 0 | 403 uur
Antwoord #21 Februari 09, 2013, 22:00:45
edit2Rapporteer  
Het grote nadeel van een flysurfer vind ik de traagheid van de kite.  Een beetje rommelen met een skim is dan lastig.

Ik ben daarom onwijs benieuwd naar deze lichtweerkites. Het lijkt me namelijk top om met 10 knopen lekker te kunnen schimmen op vlak water of in kleine golfjes.
Michiel.
Moderator

Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #22 Februari 09, 2013, 23:28:51
edit2Rapporteer  
Die sharknose zie je ook gedeeltelijk terug in de Speed4: die heeft battens om de LE in shape te houden omdat er natuurlijk geen luchtopening in kan zitten zoals een RAM-AIR a la een parapente.

Inderdaad Monkh is dat de reden waarom ik nooit een Speed3 deluxe gekocht heb. Ja, het vaart fantastisch in 10kn en minder....rechtuit en de lucht in. Maar er komt altijd een moment dat je moet keren....dat moet je ruim van tevoren inplannen.

Laatste met de 14m lichtweer kite van Zeeko gevaren, die is echt razendsnel met sturen.
Nature

Antwoord #23 Februari 10, 2013, 16:32:16
edit2Rapporteer  
Mag fluid ook meedoen Smiley
De nieuwe air heeft 5 struts waarvan de 3 midden struts  erg dun eindigen.  super light weight dus en wel de voordelen van struts  als er bijv een pak water op ligt.  Ook nog eens een 5th relaunch line waardoor je de kite met minder wind makkelijker omgedraait krijgt.

Fluid AIR
15M  AIR Kite only:  €900
17M   AIR  Kite only: €1100

15M AIR + CS bar III + 7M line extention & 5th relaunch line:  €1160
17M AIR + CS bar III  + 7M line extention & 5th relaunch line:  €1360

De 5th  relaunch line zit vast aan een strut en dus niet aan het midden van de LE.

Pics volgen snel aangezien hij pas gelanceerd wordt eind maart.
Morgen krijg ik er zelf een voor de test en zal dan wat fotos maken.

Voor nu mogen jullie genieten van de 2012 Fluid LA . ookal met de Sub 6 relaunch line

http://www.youtube.com/watch?v=k2hVJSzK3pE

Evan
Administrator

Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #24 Februari 10, 2013, 16:40:48
edit2Rapporteer  
Gilleon, als je wilt meedoen in deze discussie kom dan met gewichten in plaats van prijzen en wanneer gaat Fluid eens wat professionelere filmpjes schieten?
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.