Deathloop crash

@LaurenS

Berichten: 6454
Antwoord #50 Februari 24, 2013, 14:37:59
edit2Rapporteer  
Die twist van de powerlijn zorgt ervoor dat de kite niet krachteloos word door de twist na de eerste release,de 2de safety trekken,dus totale release had ook oplossing geboden off course  ThumpsUp ,maar na enig pover denkwerk niet nodig geweest voor een meer ervaren kiter
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #51 Februari 24, 2013, 14:53:12
edit2Rapporteer  
.
Splitrr

Berichten: 508
Logs: 0 | 19 uur
Antwoord #52 Februari 24, 2013, 15:14:31
edit2Rapporteer  
Typisch dat op KF de meeste en doorgewinterde kiters toch roepen dat ie zn safety had moeten trekken. Zowiezo de 'laatste' QR.  Ik werd vorig jaar ook meegenomen door een loopende kite richting blokken op Bdam. (Stuurlijn zat om mn bar en vast). eerst gewone QR getrokken,om wat ruimte te creeren, toen laatste QR. Safety first!!   Wil nog wel naar huis na een sessie.

Kite nog wel teruggevonden?

De conclusie is dat dit voorval wel te voorkomen was geweest.  Maar wat limbo zegt, door de adrenaline wordt nadenken lastig.

Ik zorg iig voor dat ik niet alleen op het water/langs de kant ben (hoewel sommige mensen op de kant niet weten hoe ze een kite moeten aannemen en neerleggen.., heb op b-dam genoeg gekloot gezien van goedwillende mensen maar situatie werd er niet minder gevaarlijk door)
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #53 Februari 24, 2013, 15:36:40
edit2Rapporteer  
Ik heb mezelf erop betrapt ....... maar ook anderen ...... dat ik in een "crisissituatie" vaak (te?) lang blijf proberen de situatie op te lossen met de gedachte in het achterhoofd "hoe redt ik mijn kite" ......

drijfveer bij deze onbewuste handelingskeus is vaak:
"Als ik mijn kite niet red is deze heerlijke kitedag naar de $#@@!*&"
"Deze kite heb ik nog niet zolang en heeft een hoop geld gekost"
"de safety trekken is voor losers ......"

de gedachte "hoe redt ik mijn leven" komt vaak pas een tijdje later ..... als de situatie inmiddels verslechterd is .....

Voor crisissituaties gaat vaak het volgende op:
1. stabiliseren: tegengaan van verslechteren door bijvoorbeeld de safety te trekken. Hiermee win je tijd om zelf tot "rust" te komen en kun je de situatie bekijken (anlyseren)
2. oplossing kiezen: bijvoorbeeld om hulp roepen, 2e safety trekken, lijnen ontwarren, lijnen doorsnijden, ......
3. (gestabiliseerde) crisissituatie oplossen....
4. terugkijken: hoe ontstond de "oh shit -situatie", koos ik de juiste oplossing? , wat heb ik geleerd? .....

Gelukkig staat er (nog) geen straf op het vroegtijdig (onnodig?) gebruiken van je safety .....
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #54 Februari 24, 2013, 16:52:50
edit2Rapporteer  
Het is altijd makkelijk te roepen wat je had moeten doen...

Precies, pas als je iets dergelijks meemaakt weet je pas hoe je gaat reageren.
En er is geen gouden regel die voor alles opgaat. Het blijft gewoon een echte kitemare waarbij geluk en koelbloedig kunnen blijven ook een grote rol spelen...

De beste stuurlui staan aan wal!  Tongue Wink
Peer

Berichten: 1037
Logs: 0 | 60 uur
Antwoord #55 Februari 24, 2013, 16:55:50
edit2Rapporteer  
Wat is dat toch met die posts met enkel een                   .                         punt Limbo?


Ik heb mezelf erop betrapt ....... maar ook anderen ...... dat ik in een "crisissituatie" vaak (te?) lang blijf proberen de situatie op te lossen met de gedachte in het achterhoofd "hoe redt ik mijn kite" ......

drijfveer bij deze onbewuste handelingskeus is vaak:
"Als ik mijn kite niet red is deze heerlijke kitedag naar de $#@@!*&"
"Deze kite heb ik nog niet zolang en heeft een hoop geld gekost"


En daarom vaar ik als beginner met tweede hands van een euro of 200 per kite. Dat maakt prioriteren toch net weer wat makkelijker..
@LaurenS

Berichten: 6454
Antwoord #56 Februari 24, 2013, 17:01:57
edit2Rapporteer  
Zal ik wel weer anders denken dan de grote meute!!!!,als ik in een gevaarlijke situatie kom door mijn kite ,trek ik zonder twijfel al mijn safetys . Jammer voor de kite maar mijn veiligheid staat op de eerste plaats.Het is meer een punt van denken dat je de kite wel weer onder controle krijgt...tenminste daar betrap ik mezelf op in de diverse noodsituaties die ik heb meegemaakt. Die kite is te vervangen ,dus komt alrijd op de tweede plaats.
Nature

Berichten: 1295
Antwoord #57 Februari 24, 2013, 17:51:18
edit2Rapporteer  
nu is een o shit aan je stuurlijnen wel erg  handig !

Haha wat een domme opmerking!   hij had gewoon zijn lijnen van zn bar af moeten halen.



@Nature,

moeilijke jeugd gehad .....?
persoonlijkheidsprobleem .....?
of gewoon een eikeltje ......?

Als kitehigh-members hun mening geven maak jij ze direct uit voor rotte vis ...
reageer gewoon normaal op wat anderen schrijven of reageer niet ....

Op je kiteles krijg je geleerd dat jer in een noodsituatie je safety moet trekken.
Helaas zijn de meeste kiters niet zo ervaren, doorwinterd, getalenteerd en onbeschoft als jij bent ...
Dat kun je hen toch niet kwalijk nemen ........ toch?

Joh bedenk je eens dat mensen dit Als advies lezen en zullen er in de toekomst doden gaan vallen!
Zeker met domme opmerkingen als een O shit handle werkt wel!

of je mij een eikeltje vind dat moet je zelf weten
hijo del viento

Berichten: 2061
Logs: 0 | 777 uur
Antwoord #58 Februari 24, 2013, 18:07:48
edit2Rapporteer  
nu is een o shit aan je stuurlijnen wel erg  handig !

Haha wat een domme opmerking!   hij had gewoon zijn lijnen van zn bar af moeten halen.



@Nature,

moeilijke jeugd gehad .....?
persoonlijkheidsprobleem .....?
of gewoon een eikeltje ......?

Als kitehigh-members hun mening geven maak jij ze direct uit voor rotte vis ...
reageer gewoon normaal op wat anderen schrijven of reageer niet ....

Op je kiteles krijg je geleerd dat jer in een noodsituatie je safety moet trekken.
Helaas zijn de meeste kiters niet zo ervaren, doorwinterd, getalenteerd en onbeschoft als jij bent ...
Dat kun je hen toch niet kwalijk nemen ........ toch?

Joh bedenk je eens dat mensen dit Als advies lezen en zullen er in de toekomst doden gaan vallen!
Zeker met domme opmerkingen als een O shit handle werkt wel!

of je mij een eikeltje vind dat moet je zelf weten
Als jij van mening bent dat mensen iets van je aannemen als je je op die manier blijft uitdrukken moet ik je toch teleurstellen.

Je zal het zeker goed bedoelen maar op deze manier komt de boodschap niet over baas!

Ik hoop dat je leercurve op het water een mooie stijgende lijn heeft voor je maar qua sociale vaardigheden scoor je een dikke flatliner ook weer gezien je laatste reactie.

Probeer dit nu ook eens juist en rustig te analiseren om vervolgens het juiste besluit te nemen. Zoals je je collega kiters in iets andere bewoordingen probeert duidelijk te maken na het zien van dit filmpje!

Succes
hijo del viento

Berichten: 2061
Logs: 0 | 777 uur
Antwoord #59 Februari 24, 2013, 18:08:17
edit2Rapporteer  
 Smiley
gebruikersnaam

Geen avatar

Berichten: 1202
Antwoord #60 Februari 24, 2013, 18:14:14
edit2Rapporteer  
Zou Morres stiekem onder de naam 'Nature' loggen? Heb al lang niks meer van m gehoord, maar de toon en de hardleersheid is identiek!
 
Het wordt tijd voor wind gasten!
-=Banzai=-

Berichten: 98
Logs: 0 | 197 uur
Antwoord #61 Februari 24, 2013, 18:15:58
edit2Rapporteer  
Klinkt maf, toch vind ik het ''goed'' dat ik de video heb gezien en er iets van kan leren. Eerlijk gezegd nooit geweten dat je zo je middelste lijnen om je bar heen kan krijgen Sad dus oplossing is middelste lijnen (power en safety) aantrekken en corrigeren ? Hoe zouden ze deze video op een safety clinic aan een leek uitleggen ?
rocket man

Berichten: 1330
Antwoord #62 Februari 24, 2013, 18:16:08
edit2Rapporteer  
Bedankt voor diegene die de thread geopend heeft, kan je veel van leren. Als ik de film zo bekijk (en het is achteraf makkelijk praten), zie ik dat de bar niet naar voren schuift op het moment dat ie'm loslaat, dus de kite niet depowert. Dit had het moment voor hem moeten zijn om zonder na te denken de kite bij de 5de naar zich toe te trekken. Dat is de enigste manier om hem krachtloos te krijgen. Als ie dan op z'n rug (sommige kites beginnen dan een beetje in de lucht te zweven) geen power geeft weet je dat goed zit. Mocht dat niet baten alles losgooien. Een ieder die 5-lijns vaart, waar ik dus ook bij hoor, moet dit verinnerlijken. Vaak genoeg zelf meegemaakt dat de kite crasht, je boven water komt en niet meteen ziet wat er gebeurt is.
@LaurenS

Berichten: 6454
Antwoord #63 Februari 24, 2013, 18:17:11
edit2Rapporteer  
Pff stelletje watjes  InLove

berttt

Berichten: 307
Antwoord #64 Februari 24, 2013, 18:18:38
edit2Rapporteer  
Zou Morres stiekem onder de naam 'Nature' loggen? Heb al lang niks meer van m gehoord, maar de toon en de hardleersheid is identiek!
 
Het wordt tijd voor wind gasten!

JA idd ? is die er nietmeer? zelfs zijn e mail werkt nieter
jouce

Berichten: 88
Antwoord #65 Februari 24, 2013, 18:19:55
edit2Rapporteer  
Als beginner heb ik geleerd bij problemen eerst de bar en lijnen te checken, kom je er niet uit, je kompaan ( want je gaat dan ook nooit maar ook nooit alleen) roepen om de kite veilig op gestrand te krijgen. Dit kan natuurlijk enkel als je kan staan waar je als beginner dan ook voornamelijk bent.
Kom je echt in de shit dan gebruik je je 1ste safety. Helpt dit niet dan is het dag kite. Leven is waardevoller dan een kite.
Dit hebben ze er echt bij ons ingedramt. Is dit dan goed of niet want ik geraakt een beetje in de war door verschillende tegenstrijdige berichten  Shocked
berttt

Berichten: 307
Antwoord #66 Februari 24, 2013, 18:24:17
edit2Rapporteer  
Als beginner heb ik geleerd bij problemen eerst de bar en lijnen te checken, kom je er niet uit, je kompaan ( want je gaat dan ook nooit maar ook nooit alleen) roepen om de kite veilig op gestrand te krijgen. Dit kan natuurlijk enkel als je kan staan waar je als beginner dan ook voornamelijk bent.
Kom je echt in de shit dan gebruik je je 1ste safety. Helpt dit niet dan is het dag kite. Leven is waardevoller dan een kite.
Dit hebben ze er echt bij ons ingedramt. Is dit dan goed of niet want ik geraakt een beetje in de war door verschillende tegenstrijdige berichten  Shocked

JE kan geen enkele situatie op voorhand bespreken. Er is 1 algemene richtlijn maar elke situatie is anders. Ze zouden je eigenlijk moeten leren een reactiesnelheid opbouwen en dan de juiste methode kiezen. Want safety trekken werkt niet altijd en dit is wel de enige wat je geleerd krijgt. Dus op jouw vraag is eig geen juist antw Grin
CouchKiter

Geen avatar

Berichten: 223
Antwoord #67 Februari 24, 2013, 18:27:22
edit2Rapporteer  
Voor een relaxt community, zijn de reacties best heetgebakerd.

Weer om-topic: kennelijk is de safety trekken dus niet in alle gevallen het meest verstandig. Lijkt mij een mooie toevoeging aan de NKV safety clinic van Maarten. Wanneer wel safety wel en wanneer niet trekken. Wanneer werkt de safety trekken juist averechts? Dit moet niet iedereen voor zijn- of haarzelf hoeven te ontdekken. Dit hoort in het lespakket.

Ik weet dat er heel veel weerstand is tegen een Kite-bewijs, maar ik lees bij dit soort discussies over veiligheid zoveel verschillende meningen. Binnenkort staan weer duizenden te popelen om het kiten onder de knie te krijgen. Laat ze aub goede gecertificeerde uitleg krijgen zodat ze (en wij) weten wat ze moeten doen.
gebruikersnaam

Geen avatar

Berichten: 1202
Antwoord #68 Februari 24, 2013, 18:34:49
edit2Rapporteer  
Ter aanvulling: zorg dat je leash aan een ring aan de zijkant van je harnas bevestigd zit. Altijd aan dezelfde kant, zodat je m blind weet te vinden. Oefen dit!  Als ie nl. Over een koord achter langs kan schuiven dan kun je door een loopende kite op je rug meegetrokken worden. Je kunt dan geen leash trekken met alle desastreuse gevolgen van dien. Ik heb een zeer geoefende kiter dit mee zien maken helaas.
jouce

Berichten: 88
Antwoord #69 Februari 24, 2013, 18:37:04
edit2Rapporteer  
Als beginner heb ik geleerd bij problemen eerst de bar en lijnen te checken, kom je er niet uit, je kompaan ( want je gaat dan ook nooit maar ook nooit alleen) roepen om de kite veilig op gestrand te krijgen. Dit kan natuurlijk enkel als je kan staan waar je als beginner dan ook voornamelijk bent.
Kom je echt in de shit dan gebruik je je 1ste safety. Helpt dit niet dan is het dag kite. Leven is waardevoller dan een kite.
Dit hebben ze er echt bij ons ingedramt. Is dit dan goed of niet want ik geraakt een beetje in de war door verschillende tegenstrijdige berichten  Shocked

JE kan geen enkele situatie op voorhand bespreken. Er is 1 algemene richtlijn maar elke situatie is anders. Ze zouden je eigenlijk moeten leren een reactiesnelheid opbouwen en dan de juiste methode kiezen. Want safety trekken werkt niet altijd en dit is wel de enige wat je geleerd krijgt. Dus op jouw vraag is eig geen juist antw Grin

Haha oké dan,goed dat ik van nature al ijzige kalm ben en dat het met mijn algemene reactie snelheid ook wel snor zit Grin
Nu nog een snellere recovery na een crash Tongue
Dit integreren in een lessenpakket zo goed zijn. De basis dan toch. Niet alles moet proefondervindelijk...
gebruikersnaam

Geen avatar

Berichten: 1202
Antwoord #70 Februari 24, 2013, 18:49:39
edit2Rapporteer  
Van Nature?  Die ligt momenteel ff onder vuur...
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #71 Februari 24, 2013, 19:09:48
edit2Rapporteer  
Wat is dat toch met die posts met enkel een                   .                         punt Limbo?


Ik heb mezelf erop betrapt ....... maar ook anderen ...... dat ik in een "crisissituatie" vaak (te?) lang blijf proberen de situatie op te lossen met de gedachte in het achterhoofd "hoe redt ik mijn kite" ......

drijfveer bij deze onbewuste handelingskeus is vaak:
"Als ik mijn kite niet red is deze heerlijke kitedag naar de $#@@!*&"
"Deze kite heb ik nog niet zolang en heeft een hoop geld gekost"




En daarom vaar ik als beginner met tweede hands van een euro of 200 per kite. Dat maakt prioriteren toch net weer wat makkelijker..

@Peer,

wat die   .  (punt) betreft; op de een of andere manier lukte het mij niet een foto te plaatsen. Ik kreeg telkens foutmeldingen.

Wat die 220 euro-kites van jouw betreft: daar heb je een punt
In oudere kite, maar wel in goede technische staat, maakt de overweging "Los met dat ding" natuurlijk een stuk makkelijker ...

Ed.

Berichten: 2732
Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #72 Februari 24, 2013, 19:28:36
edit2Rapporteer  
Leuk topic.. Als je op zo'n plek gaat kiten dan vraag je er om. Het is zoals Rob zegt niet zo bijzonder wat hier gebeurd.

Ik mis nog een klein maar belangrijk puntje, misschien heb ik er overheen gelezen. Als je ene hand naar je safety gaat om die te trekken, moet de andere hand naar de release van je leash. En dan opentrekken en op je kite letten, als hij lijkt te gaan loopen trek je de andere ook vast open. Als je het niet vertrouwd, eerst de leash en dan pas je safety. Als in het filmpje na het trekken van de safety zijn kite naar beneden duikt had hij makkelijk zijn leash open kunnen trekken voor het fout gaat. Was hij misschien nog wel een beetje de lucht in gegaan maar dat akelige randje had ie niet gehaald. Als je dat reactievermogen na wat oefenen niet hebt is er altijd nog de damsport inderdaad..

En dan blijft het nog zijn eigen schuld want hij had na de eerste loop gelijk al alles los moeten gooien en een spot moeten kiezen met ruimte voor een paar loopies..
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #73 Februari 24, 2013, 19:31:27
edit2Rapporteer  
Voor een relaxt community, zijn de reacties best heetgebakerd.


@Coutchkiter,

Meestal gaat het hier gemoedelijk en gezellig toe ..... Cool
maar soms kan het wel eens knallen... Angry
niks mis mee ... Grin
komt in de beste families voor ...... YeSS
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #74 Februari 24, 2013, 19:32:48
edit2Rapporteer  
Zal ik wel weer anders denken dan de grote meute!!!!,als ik in een gevaarlijke situatie kom door mijn kite ,trek ik zonder twijfel al mijn safetys . Jammer voor de kite maar mijn veiligheid staat op de eerste plaats.Het is meer een punt van denken dat je de kite wel weer onder controle krijgt...tenminste daar betrap ik mezelf op in de diverse noodsituaties die ik heb meegemaakt. Die kite is te vervangen ,dus komt alrijd op de tweede plaats.

@LaurenS,

ik ben het heeeeeeelamaaaaaaal met jou eens.....

zitten we dus toch op een lijn Grin
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.