Nieuwe Kiteset

Menno de Vries

Maart 03, 2013, 10:00:21
edit2Rapporteer  
Hallo,

Ik zal mij eerst even voorstellen.

Ik ben Menno, 32 jaar en kom uit de buurt van Breda
Al een aantal jaren ben ik besmet met het "kitevirus".
Ik vaar meestal op de Brouwersdam, Oostvoorne, Vrouwenpolder, Borselle en het Grevelingenmeer.

Momenteel vaar ik met een Cabrinha Crosbow 2007 model 9m2 en een Crosbow 2008 model 12m2.
De 12m2 gebruik ik haast niet en is nog in goede staat. Als board vaar ik op een F-one style 129cm uit 2005. Over de Cabrinha Crosbow ben ik zelf zeer tevreden en kan er goed mee over weg.

Omdat mijn 9m2 al redelijk wat gebruikt is vind ik het wel tijd worden voor een nieuwe kite en eventueel een nieuw board.

Ik zoek  een kite welke voornamelijk makkelijk te varen is, hiermee bedoel ik, makkelijk hoogtelopen, snel reageren en makkelijk te water starten. Het hoeft geen freestyle of wakestyle kite te zijn.

Zelf zat ik te denken aan een Cabrinha Switchblade 2012 8m2 als aanvulling op de 12m2 welke ik al heb. Als board een North Jaime Pro 2012 133x40.
Mijn gewicht is ongeveer 88kg en voornamelijk bedoeld voor freeride, dus lekker varen en sprongetjes maken. Hoef dus geen freestyle set te zijn. 

Is er iemand die ervaring heeft met deze kite of dit board??

Marc_87
Moderator

Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #1 Maart 03, 2013, 10:44:15
edit2Rapporteer  
Hey Menno, bijna elke kite zal sneller reageren dan je Crossbow doordat er geen katrollen meer op de bar zitten.

Persoonlijk zou ik de 9m Crossbow die je nu hebt met een 9m vervangen. Omdat je puur lekker wilt varen is de Switchblade een goede optie. Maar de Crossbow is een nog betere optie. Deze heeft een enorme range en is dus net wat langer te varen dan de Switchblade. Overigens kan je ook met de Switcblade niet fout gaan. Deze kites zijn erg fijn.

Er zijn overigens ook meer dan genoeg andere merken die goed zijn. Mocht je andere optie overwegen dan komen er ook nog wel een paar in aanmerking.

De North Jaime Pro 2012 heb ik heel even kort op gevaren. Helaas was dit te kort om er een uitspraak over te doen. Wel is het zo dat je met dit board bijna niet fout kan gaan.
Menno de Vries

Antwoord #2 Maart 03, 2013, 10:59:10
edit2Rapporteer  
Marc,
Bedankt voor je reactie.
Nu vaar ik met een set van 12m2 en 9m2. Zelf vind ik de 12m2 en de 9m2 erg dicht bij elkaar zitten. Vandaar mijn keuze voor een 8m2. Zodat mijn bereik vergroot wordt. Het verschil met een 9m2 zal toch niet heel groot zijn denk ik??

Marc_87
Moderator

Antwoord #3 Maart 03, 2013, 11:02:24
edit2Rapporteer  
De 9m Xbow heb ik zelf ook gehad (En nog steeds) heeft een extreem grote range. Ik vaarde eerste altijd 9m Xbow en 14m Contra. Dus ik snap wat je bedoelt.

Als je dit zelf zo vind dan zou ik lekker voor een 8m Switchblade gaan. Is echt meer dan een fijne kite die extreem stabiel is. Of natuurlijk een ander merk maar ik begrijp best wanneer je Cabrinha gewent bent je niet snel wat anders wilt.
Menno de Vries

Antwoord #4 Maart 03, 2013, 11:40:02
edit2Rapporteer  
Dat klopt, ban absoluut tevreden over Cabrinha kites.
Maar hang er niet helemaal aan vast.
Zelf zat ik te denken aan misschien een Best Kahoona V4 of een F-one Bandit.
Iemand hier ervaring mee??

Voor het board twijfel ik nog of het niet een maat te klein is voor mijn gewicht.
berttt

Antwoord #5 Maart 03, 2013, 11:46:12
edit2Rapporteer  

Voor het board twijfel ik nog of het niet een maat te klein is voor mijn gewicht.

Ik zou zeker geen F-one kopen als je van cabrinha naar F-one gaat dat is hetzelfde als van een bentley naar een kia gaan. (qua constructie dan toch) Best is zeer goed maar in u geval zou ik an niet een kahoona kopen maar een TS. Vaar zelf met de TS Super kites je kan hem nog parkeren en wat cruzen maar je kan er ook retesnelle kiteloops mee doen en wat sprongen. De hangtime Tov een Xbow is wel veel minder ofc.

Ik zou ook en iets groter boardje nemen hangt er wat vanaf wat je persoonlijke voorkeur is.

Ik zou ook eens zien naar de pro creator of armada van best Smiley zijn allebei bangelijke boards.
Maat zoals ik al zei je moet het zelf weten allemaal Grin
Marc_87
Moderator

Antwoord #6 Maart 03, 2013, 11:57:12
edit2Rapporteer  
Zoals Bert aangeeft kan je ook naar de TS kijken. Maar aangezien je geen Freestyle wilt gaan doen zou ik van Best voor de Nemesis gaan. F-One zou ik ook niet voor gaan...

Nog meer opties:
- North Rebel/Fuse/Evo
- Ozone Edge/Catalyst 2013
- Gaastra Jekyll
- Flexifoil Force
- Ocean Rodeo Rise
- RRD Obsession
- Slingshot Rally

En er zijn er nog wel een aantal...
Nature

Antwoord #7 Maart 03, 2013, 12:12:29
edit2Rapporteer  
Rally is maar een pussy kite die zou ik er vanaf schrappen echt een kite die net niks is

Waarom een groter board?
Voor 85 KG is een 132 echt wel normaal als hij breed genoeg is.  Kites met een goede druk opbouw zullen al een wereld van verschil maken.

berttt

Antwoord #8 Maart 03, 2013, 12:29:25
edit2Rapporteer  
Rally is maar een pussy kite die zou ik er vanaf schrappen echt een kite die net niks is

Waarom een groter board?
Voor 85 KG is een 132 echt wel normaal als hij breed genoeg is.  Kites met een goede druk opbouw zullen al een wereld van verschil maken.

Ja je hebt miss wel gelijk die 40 breedte is wel perfect dus kan hij wel wat mee
Karel79

Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #9 Maart 03, 2013, 13:30:03
edit2Rapporteer  
interessant, je weegt 88kg hebt een board van 1.29(x37) en 9m kite, de 12 komt nauwlijks uit de tas... Vaar jij alleen met 20+ knopen ofzo?

Ik denk dat een groter board wel heel anders zal voelen als je huidige plank, dat lijkt me eerder een plankje voor iemand van 60-70kg. Met een groter board zal je denk ik ook meer uit je 12 kunnen halen.

(overigens, heb zelf een kahoona en TS (en ben ook geen freestylert) en die TS vind ik veel lekkerder varen)
Marc_87
Moderator

Antwoord #10 Maart 03, 2013, 13:32:50
edit2Rapporteer  
interessant, je weegt 88kg hebt een board van 1.29(x37) en 9m kite, de 12 komt nauwlijks uit de tas... Vaar jij alleen met 20+ knopen ofzo?

Ik denk dat een groter board wel heel anders zal voelen als je huidige plank, dat lijkt me eerder een plankje voor iemand van 60-70kg. Met een groter board zal je denk ik ook meer uit je 12 kunnen halen.

Die 9m Xbow heeft een extreme goede low-end, daar komt dat door. Als je dan ook nog een plankje hebt met niet veel rocker gaat dat alsnog snel goed met weinig wind.
Ocean-Limbo

Antwoord #11 Maart 03, 2013, 14:26:40
edit2Rapporteer  

@ Menno,

Als je op dit forum het F-woord (van F-one) schrijft,krijg je direct  negatieve reacties van een aantal "deskundigen". Daar zullen zij vast en zeker hun terechte - of onterechte redenen voor hebben.

Ik adviseer je de Gear-reviews over de Bandits op deze site goed te lezen....
Daarnaast is F-one een van de best verkopende kitemerken  ......
Mijn kite-ervaring is bij lange na niet zo groot als de "deskundigen" op deze site maar ik vaar nu zo'n drie jaar probleemloos met mijn Bandits die ik allemaal 2e hands heb gekocht. Verschillende onderdelen heb ik wel al moeten vervangen maar dat is allemaal gebruiksslijtage en dat kom je ook bij andere merken tegen .....
Wat de veiligheid betreft: "deskundigen" beweren dat Bandits onveiliger zijn dan andere kites want dat hebben ze zelf gezien. Ik doe veel onderzoekswerk en vertrouw meer op statistieken. .....
Vorige week waren er 2 topics m.b.t. kite-crashes. Je zag dat bij deze crashes verschillende merken betrokken waren en dat het crashen vooral gerelateerd was aan het kitegedrag (skills) van de betreffende kiter ...

Bertt maakt de analogie dat je van een "Bentley naar een Kia" gaat.  Een beetje ongelukkige vergelijking. Nu is het zo dat Bentley wel een zeer exclusief en duur/onbetaalbaar automerk is maar dat dit automerk ook al verschillende keren van eigenaar is gewisseld (momenteel VW) dat de techniek vaak hopeloos achterhaald was (toen het nog Brits was) en dat deze auto a-sociaal duur is in verbruik en onderhoud. Kia daarentegen is een "marktsttijger", is van een budget-kopieer-merk gegroeid naar een geaccepteerde autofabrikant met een eigen smoel en is betaalbaar in verbruik en onderhoud voor een hele grote groep mensen ....
En om nou een Cabrina gelijk te stellen met een Bentley .......???
...... laten we er een Opel van maken ......

Veel succes met je keuze ......
Marc_87
Moderator

Antwoord #12 Maart 03, 2013, 15:01:30
edit2Rapporteer  

@ Menno,

Als je op dit forum het F-woord (van F-one) schrijft,krijg je direct  negatieve reacties van een aantal "deskundigen". Daar zullen zij vast en zeker hun terechte - of onterechte redenen voor hebben.

Mijn kite-ervaring is bij lange na niet zo groot als de "deskundigen" op deze site maar ik vaar nu zo'n drie jaar probleemloos met mijn Bandits die ik allemaal 2e hands heb gekocht. Verschillende onderdelen heb ik wel al moeten vervangen maar dat is allemaal gebruiksslijtage en dat kom je ook bij andere merken tegen .....
Wat de veiligheid betreft: "deskundigen" beweren dat Bandits onveiliger zijn dan andere kites want dat hebben ze zelf gezien. Ik doe veel onderzoekswerk en vertrouw meer op statistieken. .....
Vorige week waren er 2 topics m.b.t. kite-crashes. Je zag dat bij deze crashes verschillende merken betrokken waren en dat het crashen vooral gerelateerd was aan het kitegedrag (skills) van de betreffende kiter ...

Bertt maakt de analogie dat je van een "Bentley naar een Kia" gaat.  Een beetje ongelukkige vergelijking. Nu is het zo dat Bentley wel een zeer exclusief en duur/onbetaalbaar automerk is maar dat dit automerk ook al verschillende keren van eigenaar is gewisseld (momenteel VW) dat de techniek vaak hopeloos achterhaald was (toen het nog Brits was) en dat deze auto a-sociaal duur is in verbruik en onderhoud. Kia daarentegen is een "marktsttijger", is van een budget-kopieer-merk gegroeid naar een geaccepteerde autofabrikant met een eigen smoel en is betaalbaar in verbruik en onderhoud voor een hele grote groep mensen ....

Het gaat erom hoe je met je kites vaart, vaar je heen en weer en verder doe je niets dan blijft alles wel heel. Wat heb je overigens moeten vervangen aan je F-One gear? Toch niet een QR die spontaan door midden breekt.
Ocean-Limbo

Antwoord #13 Maart 03, 2013, 15:53:22
edit2Rapporteer  
@Marc,

je hebt helemaal gelijk dat vaarstijl (mede-) bepaalt of en hoelang je kites heel blijven. Maar er zijn ook nog andere factoren zoals:
vaarfrequentie, vaarduur, zout dan wel zoutwater, strand dan wel weiland of "harde" ondergrond, zonnig - dan wel bewolkte  dagen, enz.,

Ik heb mijn kites (Banditdos 7-9-10-12) allemaal gekocht toen ze allemaal al >1 jaar oud waren. Er was dus al spraken van slijtage door vorige eigenaar. Wat ik de afgelopen 2 jaren enkele keren heb moeten vervangen: depowerkoord (slijtage door clamcleat) en het geplastificeerde powerkoord dat door de bar loopt (schuurslijtage). Tijdens mijn laatste (december) sessie op de Slufter brak een bridlelijn waar het katrolletje over loopt. Ook slijtage. Ik heb toen van mijn complete de bridlelijnen vervangen. Met mijn QR heb ik nog nooit problemen gehad.

Ik ben trouwens bezig met de aanschaf van een Genetrix Hydr V5  9m..... wat vind je daarvan....?
berttt

Antwoord #14 Maart 03, 2013, 16:33:11
edit2Rapporteer  

@ Menno,

Toch minstens een BMW of audi hoor Grin
Evan
Administrator

Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #15 Maart 03, 2013, 18:00:30
edit2Rapporteer  
Gaan we nu alweer een discussie starten over de kwaliteit van Bandieten in plaats van de vraag vd topicstarter te beantwoorden?
Ocean-Limbo

Antwoord #16 Maart 03, 2013, 18:47:49
edit2Rapporteer  
Gaan we nu alweer een discussie starten over de kwaliteit van Bandieten in plaats van de vraag vd topicstarter te beantwoorden?

@Evan,

de topicstarter opent zelf met de overweging "Best Kahonaa of F-one Bandit".
Vervolgens antwoordt een aantal forumleden met een negatief Banditadvies en ik reageer met een positief Banditadvies.

dus niets aan de hand ........ en ik zorg er ook wel voor.... -van mijn kant- ..... dat het niet uit de hand loopt ... Wink
Marc_87
Moderator

Antwoord #17 Maart 03, 2013, 19:18:42
edit2Rapporteer  

Ik zou deze twee kites beide niet nemen. De Kahoona omdat die anders vaart dan een bow-kite wat jij gewend bent en omdat het eigenlijk meer een beginners kite is. De Bandit zou ik niet nemen omdat die helemaal anders vaart dan een bow-kite. Je zult behoorlijk lang moeten wennen. In beide gevallen is de Switchblade die je eerder op het oog had een veel fijnere kite. Over de kwaliteit zullen we het dan niet eens hebben.
Menno de Vries

Antwoord #18 Maart 03, 2013, 21:30:58
edit2Rapporteer  
@Karel,

Klopt inderdaad vaar eigenlijk alleen maar met 20+ knopen.
Daarom dat ik ook een ander board erbij zoek om meer Low end uit de kite te halen.

Kahoona V4 is dus niet echt een ideale kite. En als ik de meeste hier lees is niet iedereen enthousiast over het Delta C-shape principe. In dat geval lijkt een Switchblade mij wel een goede keuze.
Nature

Antwoord #19 Maart 03, 2013, 21:39:27
edit2Rapporteer  
Kun je beter voor een SLE of een Bridled C kite gaan.
Een bridled C kite geeft meer explosie tijdens het vertrekken maar heeft vaak minder hangtime. 

Een goeie SLE kite geeft je weer veel meer hangtime en gaat veel rustiger (meer als een lift)  omhoog
Menno de Vries

Antwoord #20 Maart 03, 2013, 21:45:54
edit2Rapporteer  
Veel explosie bij het omhoog gaan is voor mij niet echt nodig.
Hangtime vind ik belangrijker.

Maar ik hoor hier maar weinig over boardjes??

[edit] samengevoegd Handleiding bericht bewerken
berttt

Antwoord #21 Maart 03, 2013, 21:46:31
edit2Rapporteer  
Ik vind de xbow ook wel goed van cabrinha hoor Smiley als je toch geen snelle kite wilt zou ik eerder voor xbow gaan. Kan je rete hoog me springen

Ik heb je toch 2 suggesties gedaan Sad

ik vaar met een 136x 40 stijf boardje voor de dagen dat er wat minder wind is en heb ook een 134x40.5 wakestyle boardje voor de dagen met wat meer knoopjes dusja

hangt er ook vanaf wat je graag vaart een stijf of een soepelder. een breed of een lichtgewicht.

Nature

Antwoord #22 Maart 03, 2013, 21:52:30
edit2Rapporteer  

Boardjes is eigenlijk wat je mooi vind + bepaalde afmetingen en het liefst een Allround boardje.
Redelijk wat flex en niet te stijf.  

132 -  136    Bij  40+ breed en je zit goed.

Kom gerust een keer langs  dan kan je beide shapes (SLE & Bridled C)  Beide testen en zien wat je lekkerder vind. Kan je daarna behoorlijk je zoekrichting verkleinen want hij is nu behoorlijk breed.

Menno de Vries

Antwoord #23 Maart 03, 2013, 22:02:29
edit2Rapporteer  
Oke, Board is dus minder belangrijk. Gewoon wat je fijn en mooi vind en boven de 132 en 40 breed

Is het niet zo dat de nieuwere modellen Xbow meer race en lightwind kites zijn??

@ Bertt:
Is de Best armada lekker te varen in choppy condities??

berttt

Antwoord #24 Maart 03, 2013, 22:10:55
edit2Rapporteer  
Is het niet zo dat de nieuwere modellen Xbow meer race en lightwind kites zijn??

Neih pas vanaf de 13m is de xbow lichtwind. en racekites zijn echt tof om te varen, lopen snel hoogte en springen suuuuuper hoog en lange hangtime. Maar een sb is ook wel tof ik heb met sb's gevaren en heb een xbow ook. Heb nu men sb's verkocht en TS 'en gekocht omdat ik iets sneller kites wou enz.

De sb is ook gwn park and ride echt een sleurhut. En daar moet je voor zijn. (xbow eig ook wel)

Maar pas wel op voor de prijs van cabrinha heb je veel meer van andere merken. Cabrinha is wel duur het is super kwaliteit maar duur.

Voor choppy zou ik dan weer meer nr de procreator gaan. Ietsje meer flex maar armada kan ook.

Procreator is ook 135x40.5 vind ik wel een super maat eig (wel een redelijk flexibel board)

Uihm een trax is ook goed dacht ik. En north boardjes doe je ook niets fout mee.

En de fluid van Nature is ook niet slecht heb ik horen zeggen en zeer goed van prijs
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.