ik wil een spiegelreflex camera kopen.
aleen heb geen idee welke meer
heb 700 euro als max
zelf al zitten kijken en kom zelf uit op een d3200 of 550d of 600d
aleen heb geen idee welke meer
heb 700 euro als max
zelf al zitten kijken en kom zelf uit op een d3200 of 550d of 600d
In combinatie met een 70-300 lens kom je net of net niet aan die €700,- als enige lens!
En de Canon's hierboven hebben de optie van Magic Lantern voor het filmen, en de Nikon niet. Zou dus ook al een overweging zijn.
Canon EF 70-300mm 1:4-5.6 IS USM ongeveer €400,-
Canon 550D body only €480,- met 18-55 IS €500,-
Kortom, nieuw gaat je dit voor je budget niet lukken. En je moet nog accessoires erbij hebben zoals een statief met zulke teleafstanden. Daar redt je het met louter IS/VR niet mee.
En Autofocus op zulke camera's tijdens het filmen kan wel (vanaf de EOS 600D volgens mij, even checken op dpreview.com), en Nikon heeft dat standaard. Maar verwacht er niet veel van. Traag en groot contrast noodzakelijk tussen je onderwerp en de omgeving. Op grauwe, grijze dagen gaat het je niet lukken.
Alle bioscoopfilms en de meeste HQ op televisie is met handmatige zoom geschoten. Die camera's hebben niet eens autofocus.
Filmen met een D-SLR is vet, maar er komt heel veel bij kijken waaronder veel skills (veel oefenen).
Wellicht dat je beter een videocamera kunt kopen voor dat geld?
Overigens is de Nikon 70-300 nog iets duurder.
Je hebt ook goedkope varianten van Tamron en Sigma. Maar bij lenzen is het nu eenmaal goedkoop is matige kwaliteit. Zelfs de 70-300's van Nikon en Canon zou ik zelf nooit kopen. Maar mijn lat ligt wellicht wat hoger