Vlak water is één ding.. water waarin je kan staan is het andere.. Beide maken het maken het een beginner makkelijker. Wanneer je de keus hebt zou ik lekker op vlakwater beginnen. Neem vanwege drukte (als je daar bang voor bent) lekker een dag vrij en ga op een doordeweekse dag lessen. Spreek van te voren goed af dat je 'gelijk' het water in wil, want kitecontrole heb je als het goed is al. Zonde van je geld wanneer je met echte beginners eerst een dag op het strand staat te vliegeren... In jouw geval veeeel liever één dag prive les dan 3 dagen met 3 andere cursisten...
Op Scheveningen (thv de vuurtoren) wordt geen les gegeven. Wel op Zuid. Dat is aan de andere kant van de haven (bij het eindpunt van tram 12 Markenseplein). Ook op Kijkduin (nabij de Zandmotor wordt les gegeven).
Vlak water (nabij de Zandmotor) is makkelijker om te leren.
Om zelf te oefenen leer je het sneller Oostvoorne welke sinds de heropening van de Slufter veel rustiger geworden is. Heb zelfs het idee dat er op de Slufter meer beginners rondvaren dan Oostvoorne terwijl deze laatste spot toch echt 100x beter is om te oefenen!
Wil je rustig les krijgen op vlak water is Ouddorp bij bepaalde windrichtingen/getij ook een optie zonder dat je tussen de crashende lessers van andere scholen/klasjes staat.
Ik ben vorig jaar begonnen met kiteboarden. Zelf goede ervaring met het nemen van 2 lessen van 2 uur op vlak water. Aangezien je al ervaren bent met vliegeren zal je na een instructie over de kite en veiligheid aspecten vast snel het water op gaan.
Na de lessen gaan oefenen op vlak water, tot je hoogte kan houden. Zelf had ik dit na een paar sessies op Oostvoorne goed onder de knie en ben daarna pas de zee op gegaan. Kan je vertellen dat er op zee wel wat meer bij komt kijken (veel moeilijker).
Zo heb je veel meer last van stroming en natuurlijk de golven waardoor het hoogte lopen stukken moeizamer gaat. Stukjes terug lopen op het stand is geen uitzondering maar naarmate je het meer doet gaat het iedere sessie stap voor stap gemakkelijker.
Tips waar ik veel aan heb gehad zijn: - tijdens waterstart board direct met de wind mee (downwind) sturen. Pas met een beetje snelheid druk gaan zetten. Hierdoor krijg je meer snelheid en voorkom je dat je weer het water inzakt. - indien er net aan genoeg wind is helpt het tijdens het varen minimaal te trekken aan je bar. Wanneer je de bar aantrekt rem je de kite af en zakt deze dieper het windvenster in. Juist als je hoogte wil lopen wil je dat deze zo ver mogelijk aan de rand van het venster trekt.
De laatste tip heeft bij mij het verschil gemaakt tussen constant ploeteren om op hoogte te blijven en meters winst en de ruimte om te springen en downwind golfjes te rippen.
Brouwersdam en Rockanje zijn ook goede plekken voor het nemen van lessen. Rockanje wordt wel snel diep bij hoog water, leer je iig goed (upwind) bodydraggen en daar is iig geen heftige branding.
Scheveningen/Kijkduin zou ik niet aanraden vanwege de branding.. In de zandmotor zou het kunnen, maar is het een beetje druk denk ik... Zeker nu met de "zomer zonering", helemaal als het dan ook nog laag water is.
Belangrijkste is dat je na je lessen zelfstandig kunt oefenen. Niet kunnen staan zou ik juist een pre vinden tijdens je lessen want bij 9 vd 10 spots kun je niet staan als je verder als 20m uit te kant bent. Als je de waterstart kunt maken en upwind kunt bodydraggen (om weer naar je boardje toe te komen) in diep water ben je wat mij betreft klaar op zelf te oefenen.. Lange stukken varen, upwind varen en keren komt vanzelf. De instructeur kan je daar wel tips voor geven, maar mijn ervaring is dat het vooral een kwestie is van veel doen / oefenen.
Kort door de bocht, fijn prive lessen nemen op Oostvoorne op een doordeweekse dag ;-) Als je het een beetje onder de knie hebt, Rockanje / Oostvoorne afhankelijk van de windrichting om het nog wat beter onder de knie te krijgen en daarna de andere spots ivm golven en stomingen.
Upwind en hoogte lopen is naar mijn inzicht het zelfde .
Tips genoeg! Ik ben tenslotte als beginner ervaringsdeskundige. Voor upwind: - Tijdens varen voorste been redelijk strekken maar niet vergeten bij golfjes deze in te trekken voor goede demping en soepele passage. - heupen naar voren kantelen (zoals bij billen aanspannen) zodat je niet in de toilethouding zit. - druk op je hielen - en dan natuurlijk niet vergeten, leer upwind bodydraggen!! (must voor op zee) zie
- zodra de kitepositie meer vertrouwd raakt kan je met een arm op de bar gaan varen, hierdoor draai je het bovenlichaam gemakkelijker richting upwind en win je weer extra meters.
Overigens wel even een waarschuwing voor je daadwerkelijk gaat beginnen. Het kitesurfen is een soort virus, waarbij zodra er wind of deze is voorspeld het productief functioneren merkbaar wordt aangetast. Hierdoor is vooral stilzitten op een bureaustoel erg lastig.
Om zelf te oefenen leer je het sneller Oostvoorne welke sinds de heropening van de Slufter veel rustiger geworden is. Heb zelfs het idee dat er op de Slufter meer beginners rondvaren dan Oostvoorne terwijl deze laatste spot toch echt 100x beter is om te oefenen!
Wil je rustig les krijgen op vlak water is Ouddorp bij bepaalde windrichtingen/getij ook een optie zonder dat je tussen de crashende lessers van andere scholen/klasjes staat.
Overigens wel even een waarschuwing voor je daadwerkelijk gaat beginnen. Het kitesurfen is een soort virus, waarbij zodra er wind of deze is voorspeld het productief functioneren merkbaar wordt aangetast. Hierdoor is vooral stilzitten op een bureaustoel erg lastig.
hahaha deze disclaimer zou ik idd maar ter harte nemen. Waarschuw je baas ook maar dat je wel eens plotseling verdwenen kan zijn als de boomtoppen heen en weer worden gezwiept.
voor lessen op autostrand (oostvoorne) kun je les nemen bij kitesurfschoolbest, kitesurfschool surf en soul of kitesurfschool challenge alle drie helemaal top en beschikken over de meest ervaren instructeurs van nl. kitesurfschool.nl raad ik je heel sterk af! zonde van t geld. als je de nr's wilt hebben van de instructeurs van de eerste 3 scholen, stuur me ff een p.m. en mocht je les nemen doe dit idd door de weeks!!!! btw: autostrand is sowiezo de beste locatie om te lessen/beginnen, k zou niet verder zoeken als je in spijkcity woont.
In de laatste Access wordt de ZM gepropageerd als hele goeie beginnersspot Ontiegelijk belachelijk!
Alleen al vorig jaar toen ik er was twee beginners afgevoerd zien worden door de 4x4 ambulance Door het diepe water schatten ze de kant te laat in waardoor ze er vol op kunnen klappen.
In de laatste Access wordt de ZM gepropageerd als hele goeie beginnersspot Ontiegelijk belachelijk!
Alleen al vorig jaar toen ik er was twee beginners afgevoerd zien worden door de 4x4 ambulance Door het diepe water schatten ze de kant te laat in waardoor ze er vol op kunnen klappen.
Als je kunt staan is het zoveel veiliger!
ja of met laag water voor in de lagune vol gas op zo'n zand bultje klappen ondat de vinnetjes bleven steken... die zijn ook zooooooo viiieeeeessss!
ik krijg nogsteeds kippevel van die ene gast die daar Knock Out ging.
Als je kunt staan is het zoveel veiliger!
Maak er daar maar drie van. Niet echt slim trouwens...
******* (nabij de Zandmotor) is makkelijker om te leren.
Zowel Zandmotor als Slufter zijn gewoon niet voor beginners (afgelopen jaren al teveel ongelukken met beginners op deze spots). Die kunnen beter naar/op Oostvoorne of de Dam gaan oefenen. Zitten ze niemand in de weg, alle ruimte en kunnen ze staan .
Als je in SpijkCity woont, en je moet toch rijden, kachel dan 10 miniten door na Rockanje en ga naar Element op Ouddorp. ed helpt je goed en veilig op weg.
Je vraagt ook naar Scheveningen. ouddorp is voor jou dichterbij, Versus geeft ook les en doet dat bij Scheveningen. ik ga er van uit dat ze goed les geven, serieuze jongens.
Inderdaad bij Oostvoorne Surf-en-Soul of Ouddorp bij Element :-) Ach de zandmotor was sowieso al een drama spot geworden: drukte, knurften, niet meer zo mooi als het was, etc.
wow, wat een tips bedankt nuttige info allemaal. nu nog de keuze tussen ouddorp en oostvoorne maar daar kom ik wel uit
nog 1 vraagje waar ik hopelijk niet een hele grote discussie mee oproep: momenteel heb ik nog een flysurfer unity 12m2 standaard editie, staat wel te koop, maar is het raadzaam om hiermee te beginnen als beginner op het water? mijn grootste angst (nou ja angst) is golfje er overheen en het relaunchen kan je vergeten. en 2. het is een 12m2, ik weeg zelf 73 kg en dan is een 12 denk ik toch aan de grote kant voor mij op het water. op het land was het prima te doen of toch maar gewoon verkopen en een leuke 2dehands recente tube aanschaffen?
geen ervaring met flysurfers, normaal gesproken zou ik zeggen dat het idd niet handig is ivm relaunch... maar van de week poste hier iemand een filmpje die z'n flysurfer uitrolt in het water en vervolgens (re)launched. Alsof ik water zag branden.
De Unity is zowel een water als land kite, al weet ik niet hoe (goed) flysurfers relaunchen. Als het onmogelijk zou zijn, zou het toch niet ook waterkite zijn Wel kan het best zo zijn dat het een bepaalde techniek is.