Heb in 2005 gevaren op Sanur. Van de 14 dagen had ik er zeker 10 met genoeg wind voor een C-kite 16m en 12m.
Destijds zag ik voor het eerst iemand strapless waven met een waveboard. Ik heb toen in de golven gevaren met een TT nog, maar dat was wel DIK!!!!
Echter zoals de meeste hierboven al aangeven heb ik erg veel mazzel gehad. Bekenden van mijn zijn jaren later ook gegaan in Juni/Juli, en hadden ook erg weinig wind.
Verder is op Sanur de wavespot minstens 1100m (!) uit de kant op het rif. Met laag water is het een droog gevallen vlakte met ontiegelijk veel koraal en mega zeeegels en ander eng waterspul zoals fel blauw/zwart gestreepte zeeslangen tot wel 2m in lengte. En ja, ze zijn giftig.
Verder heb ik bij hoogwater regelmatig koraal geraakt met mijn TT vinnen.
Ook het rif is niet veilig. Het bestaat uit dood koraal. Zeer scherp en herbergt ook een bacterie welke ernstige ontstekingen kan veroorzaken bij het kleinste wondje. Ik ken een golfsurfer die een dergelijk wondje heeft laten zitten, terug in NL 3 maanden thuis gezeten met allerlei zware medicijnen (je moet ze uitbranden met waterstofperoxide zo snel mogelijk, fijn idee
)
De golven zijn daar wel Episch. In Sanur is er een baai (daaruit kun je ook beter starten met een waveboard) waardoor de golven daar niet hoog zijn. Meer richting het rif worden de golven steeds hoger waardoor je zelf je niveau kunt pakken (en doorschuiven voor hoger en hoger...)
Ze zijn supermooi en clean. Maar je ziet wel het rif soms slechts 20cm diep onder je voorbij schieten als je op de golf staat.
Verder op het rif breken ze soms tot wel 6m hoog. Als die klappen dan voel je op 100m afstand de druk op je maag, ook de luchtverplaatsing is dan nog merkbaar. Bizarre ervaring!
Een local (Italiaan, eigenaar kiteschool) ging daar weleens strapped in. Hij scheen iedere maand wel een kite of board naar de schroothoop te kunnen brengen
niksa beach is in de zomer aflandig, en superstroming. Mooie golven voor de ervaren riders.