Wind en zijn vlagen

JokerB

Geen avatar

Berichten: 270
Logs: 0 | 56 uur
Juni 21, 2013, 15:31:46
edit2Rapporteer  
Heey kitehighers!

Ik heb een vraagje, hoe zit het eigenlijk met het kiezen van je maat tijdens de wind.
bijv. aankomende zondag geeft winguru aan dat het ong 20 knp met vlagen 27 gaat waaien.
hoe weet ik nou wat voor maat ik moet opgooien??

thnx
So_Surreal

Berichten: 945
Logs: 0 | 14 uur
Antwoord #1 Juni 21, 2013, 15:33:36
edit2Rapporteer  
Ik kijk ongeveer wat het gemiddelde is en of de windvlagen niet te veel uit elkaar liggen.
Jellevw

Berichten: 673
Logs: 0 | 249 uur
Antwoord #2 Juni 21, 2013, 16:23:14
edit2Rapporteer  
Tja je hebt vlagen en vlagen. Bekijk vooral de situatie op de spot zelf en laat je niet teveel leiden door de voorspellingen. Bekijk ook het actuele weer hier op kite high.

Ikzelf zou trouwens in jouw voorbeeld mijn 10m pakken omdat ik weet dat die lekker vaart bij 20knp en ik hem tot 25knp kan houden. Eén vlaag van 27knp lukt ook wel.
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #3 Juni 21, 2013, 16:36:14
edit2Rapporteer  
Het zijn meerdere factoren die daar een rol spelen;
Weersverwachting vooruit, vaak lees je bijv op de KNMI site of de wind extreem vlagerig wordt.
Weersverwachting op de dag zelf, neem een kijkje op teletekst pagina 707 en kijk naar de actuele gegevens.
Op de spot zelf: Hoe is de wind ter plekke en vooral: op welke locatie zit je? Veel binnenwaterlocaties hebben op de kant weinig ruimte voor foutjes / vlagen. Aan de kust heb je met een groot strand doorgaans meer ruimte.
Aan de kust: dicht bij het water je vlieger launchen: hoef je geen takke eind , al worstelend met je vlieger en vlagen over het strand te ploeteren.........
Daarbij is de wind bij "groot water" zoals op zee vaak minder vlagerig.

Wat zijn je eigen vaardigheden?  Heb je al eens je safety gebruikt in hardere wind? ( gewoon om eens in d epraktijk te ondervinden hoe jouw materiaal reageert bij het gebruiken van je safety)

Bij twijfel aan de (betere) locals  ter plekke vragen wat verstandig is.

Have fun!
JokerB

Geen avatar

Berichten: 270
Logs: 0 | 56 uur
Antwoord #4 Juni 21, 2013, 17:49:44
edit2Rapporteer  
thnx voor de reacties.

voorlopig heb ik nog geen kite en huur ik het dus krijg ik wel een kite mee die bestemd is voor de wind daar.
maar ik verwacht binnenkort een 11m te kopen.
ben 190cm en 100 kg dus was benieuwd hoe dat nauw werkt.
vaar vooral op brouwersdam en oostvoorne. skilllevel beginner.

snap ik ook dat ik as zondag ook geen 11m moet opgooien maar een kleinere kite bijv een 9
ash

Berichten: 256
Logs: 0 | 33 uur
Antwoord #5 Juni 21, 2013, 19:21:57
edit2Rapporteer  
Beter te klein dan te groot als we over veiligheid spreken.
Zolang je nog goed kan varen in het onderste windbereik is het niet noodzakelijk om een grotere kite op te zetten.
Nielzen

Geen avatar

Berichten: 38
Logs: 0 | 12 uur
Antwoord #6 Juni 23, 2013, 21:30:11
edit2Rapporteer  
Met een 5 had je ook wel uit de voeten gekund vandaag in oostvoorne zelf met een 7 gevaren was te doen zag nog een enkele 9 maar dat waren er maar 1 of 2
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.