Oplaten van kiten en dergelijke

skydivesanta

Geen avatar

Berichten: 33
Juni 24, 2013, 20:07:28
edit2Rapporteer  
Na mijn kitecursus ben ik momenteel op het niveau dat ik alleen het water op ga en mijn plan probeer te trekken.

Wat ik merk is dat ik toch wat in situaties kom dat ik denk, wat nu?

Bijvoorbeeld: te diep in zee gegaan, gecrashed, boardje ligt achter me en ik ga maar downwind van boardje weg. Upwing bodydraggen en dan in driehoeksvorm terug naar boardje komen... Eerder : veel kloten en hopen dat er iemand je even wilt helpen ... Smiley ?? Self rescue...? Body draggen naar kust...?

afgelopen zaterdag :

Wind valt weg en kite komt met leading edge op water te liggen richting mezelf, eigenlijk dus positie zoals bij het uitrollen van de lijnen voor de kite... wat ik ook deed, die kite bleef lekker liggen in het water en ging in ieder geval niet de lucht in gaan had ik de indruk... lag ook in de powerzone... dus durfde niet al te veel acties uithalen...

Wat is hier de goede actie?

Andere dag :

wind valt weg en kite tolt wat naar beneden en draait om de lijnen in... Zo bizar zelfs dat ik een (in skydive termen, tour du sac) had... De linker kant van de lijnen zat goed, de rechter kant helemaal niet... Ik kon de kite onder controle houden, maar hier iets mee aanvangen ging niet... Ik dacht even : Ervaren kiters zullen wel kunnen unhooken en de bar twisten en doen, maar ik had wijselijk beslist om kite neer te laten en terug lijnen op correcte manier vast te maken...

jaja, nog niet alle terminologie onder de knie en dergelijke Smiley

Ik hoor het graag!

Splitrr

Berichten: 508
Logs: 0 | 19 uur
Antwoord #1 Juni 24, 2013, 20:17:25
edit2Rapporteer  
Waar heb je gelest?
Want door wordt meestal toch wel uitlegd wat je moet doen in verschillende situaties?

TIP 1:
Ga niet alleen het water in.

Tip 2:
Ga als beginner niet te ver van de kant dan krijg je ook niet te diep in zee in gaan.
Als dat gebeurt upwind met je lichaam achter je board zien te krijgen en dan kan je downwind em pakken. Dus idd je driehoekje dat je noemt.

Selfrescue is niet erg om paar keer te oefenen maar alleen voor boardje zou ik het niet doen. Dus 3hoekje. Ik zorg dat ik altijd dicht bij het strand blijf dan bodydrag ik mezelf richting strand en dan ff klein stukje achter lopen en dan kan ik de board zoweer pakken Grin

bluebit

Berichten: 224
Antwoord #2 Juni 24, 2013, 20:21:46
edit2Rapporteer  
Je eerste situatie: ben je ver verwijderd van het strand of ligt je bordje dichtbij, dan upwind bodydraggen. anders bodydraggen naar strand, upwind lopen en in water plonzen om weer naar je bordje te bodydraggen.

situatie 2: klinkt prima, een stuurlijn aantrekken en relaunchen als je kite weer aan de rand van het windvenster staat.

situatie 3 is vervelend...safety trekken en selfrescue...das een van de redenen waarom je je kite liever niet op de twaalf wilt hebben staan bij onbetrouwbare wind.
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #3 Juni 24, 2013, 20:28:11
edit2Rapporteer  
quote
Bijvoorbeeld: te diep in zee gegaan, gecrashed, boardje ligt achter me en ik ga maar downwind van boardje weg. Upwing bodydraggen en dan in driehoeksvorm terug naar boardje komen... Eerder : veel kloten en hopen dat er iemand je even wilt helpen ... Smiley ?? Self rescue...? Body draggen naar kust...?

Een goede cursus geeft je de noodzakelijke basisvaardigheden mee om zelfstandig het water op te gaan. Upwind bodydraggen hoort daar zeker bij. Als je deze techniek niet beheerst moet je eigenlijk niet het diepe water op gaan.

quote
Wind valt weg en kite komt met leading edge op water te liggen richting mezelf, eigenlijk dus positie zoals bij het uitrollen van de lijnen voor de kite... wat ik ook deed, die kite bleef lekker liggen in het water en ging in ieder geval niet de lucht in gaan had ik de indruk... lag ook in de powerzone... dus durfde niet al te veel acties uithalen...

Ook hier: een goede cursus geeft de noodzakelijke basisvaardigheden en in dit geval "de basiskennis" om de juiste keuzes te maken. Bij een windvoorspelling waarbij er kans is op het compleet wegvallen van de wind ga je als beginner gewoon niet het diepe water op.


quote
wind valt weg en kite tolt wat naar beneden en draait om de lijnen in... Zo bizar zelfs dat ik een (in skydive termen, tour du sac) had... De linker kant van de lijnen zat goed, de rechter kant helemaal niet... Ik kon de kite onder controle houden, maar hier iets mee aanvangen ging niet... Ik dacht even : Ervaren kiters zullen wel kunnen unhooken en de bar twisten en doen, maar ik had wijselijk beslist om kite neer te laten en terug lijnen op correcte manier vast te maken..

Dit is  zelfs voor een ervaren kitesurfer lastig en tricky. In ondiep water ( met veel ervaring ) kom je hier als ervaren jongen/meisje met veel handigheid  nog wel uit. Ikzelf gebruik dan m'n safety en haal op ( ondiep) de boel binnen en ga naar de kant. In diep water : safety trekken en je naar de kant laten drijven. Gaat het echt helemaal mis dan na het trekken van je safety alles losgooien.


skydivesanta

Geen avatar

Berichten: 33
Antwoord #4 Juni 24, 2013, 20:36:57
edit2Rapporteer  
tnx voor de tips alvast.

Ik heb inderdaad wat redelijke situaties bekeken tijdens de cursus, ik heb ook geleerd hoe ik de bar moet uitrollen en dergelijke in cursus, maar in een cursus dingen doen en helemaal in je eentje is in het begin altijd even aanpassen. Idem met deze situaties.

Alleen het water ingaan doe ik niet, vriendin is er altijd bij (is samen gestart). Te diep in het water gaan doe ik al zeker niet! Ik stel liever de vraag nu, nu dat ik nog kan 'staan' dan dat ik volgend weekend iets te ver zit en wat lig te dobberen in het water... Smiley

Wat betreft de reactie van scholen moeten dit gezien hebben : dat klopt, maar ja, zie opmerking hierboven Smiley
Splitrr

Berichten: 508
Logs: 0 | 19 uur
Antwoord #5 Juni 24, 2013, 20:38:42
edit2Rapporteer  
tnx voor de tips alvast.

Ik heb inderdaad wat redelijke situaties bekeken tijdens de cursus, ik heb ook geleerd hoe ik de bar moet uitrollen en dergelijke in cursus, maar in een cursus dingen doen en helemaal in je eentje is in het begin altijd even aanpassen. Idem met deze situaties.

Alleen het water ingaan doe ik niet, vriendin is er altijd bij (is samen gestart). Te diep in het water gaan doe ik al zeker niet! Ik stel liever de vraag nu, nu dat ik nog kan 'staan' dan dat ik volgend weekend iets te ver zit en wat lig te dobberen in het water... Smiley

Wat betreft de reactie van scholen moeten dit gezien hebben : dat klopt, maar ja, zie opmerking hierboven Smiley

Iets helemaal off-topic:
maak je ook skydive filmpjes? Zou die graag willen zien.
Ongeloofelijk vet om die te kijken Grin
skydivesanta

Geen avatar

Berichten: 33
Antwoord #6 Juni 24, 2013, 20:52:03
edit2Rapporteer  

http://www.youtube.com/watch?v=97vnYL6x0xQ&feature=player_embedded



http://www.youtube.com/watch?v=jR6Hc05UEOc&feature=player_embedded


hier heb ik 5000€ mee gewonnen via jim tv :


http://www.youtube.com/watch?v=8LMObQ-rYkM&feature=player_embedded


base trip france :


http://www.youtube.com/watch?v=zVvTqrGSBJ0&feature=player_embedded


leuk filmpje :


http://www.youtube.com/watch?v=WYqWbnoemJg



http://www.youtube.com/watch?v=qVAkDRV-m84

http://www.youtube.com/watch?v=qVAkDRV-m


http://www.youtube.com/watch?v=GIdDA4xdTf8



enjoy!
riesie

Berichten: 111
Antwoord #7 Juni 24, 2013, 20:58:52
edit2Rapporteer  
1) als ik beginners zie body draggen dan meestal, of ze houden de kite niet laag genoeg, of ze depoweren de kite niet genoeg, strek je achterste arm. Je linkerarm in het water en maak je lang. Maak ook wat goede rakken, niet van die kleine niksstukkies. Heb vertrouwen dat je terug bij je board komt ook al zie je m effe niet meer, ik tel altijd, bijvoorbeeld twintig tellen naar links, twintig naar rechts. Als je je kite over 12 uur weer de andere kant op stuurt, hou m goed gedepowered en goed aan de rand van het windvenster anders verlies je weer hoogte.

2)als je kite met leading edge naar je toe ligt en het blijft zo dan denk ik niet dat het erg hard waaide. In ieder geval zul je moeten zorgen dat je een stuurlijn strak trekt en eventueel een stukje upwind proberen te zwemmen. Dan draait je kite om. Ligt natuurlijk nog wel met leiding edge naar beneden maar alles wijst weer de goede kant op. Nu gewoon een relaunch maken.

3)  je kite tolt om zijn as en valt door de lijnen, heb je een 5 lijns kite dan ben je de sjaak en kun je het beste maar alles los gooien als je van je spulletjes houdt. Heb je een 4 lijns kite dan zijn je lijnen getwist aan een of aan beide kanten. Relax... Alles doet het nog, misschien stuurt het wat zwaarder, maar je kan nog steeds ermee naar de kant varen, neerlaten en uit de knoop halen.
mvbtje

Geen avatar

Berichten: 1175
Antwoord #8 Juni 24, 2013, 21:02:16
edit2Rapporteer  
haha geniaal die waar je de prijs mee gewonnen hebt Grin en tja wat een lef zeg!
Splitrr

Berichten: 508
Logs: 0 | 19 uur
Antwoord #9 Juni 24, 2013, 21:18:43
edit2Rapporteer  
haha geniaal die waar je de prijs mee gewonnen hebt Grin en tja wat een lef zeg!

haha eens!!

Thanks voor filmpjes!!
snap nooit waarom die parachutes het houden onder dat enorme gewicht van de stalen ballen .. schater

Die laatste wingsuit mag er ook zijn zeg! Wow  Shocked Shocked Shocked Shocked
skydivesanta

Geen avatar

Berichten: 33
Antwoord #10 Juni 24, 2013, 21:22:14
edit2Rapporteer  
haha, ik heb meer schrik om ver op het water te belanden dan om uit een vliegtuig te springen hoor... Tongue

Ja die laatste wingsuit is balls... just sick.... een verkeerde inschatting en het is game over...
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #11 Juni 24, 2013, 21:27:05
edit2Rapporteer  
Om niet teveel af te dwalen van jouw vragen..... Alhoewel dat wingsuitgebeuren er leuk en riskant uitziet en dat heb ik bij dat basejumpen minder (qua leuk vinden dan).

Als de wind relatief zacht is, maak je minder progressie. Upwind bodydraggen kan dan zelfs onmogelijk zijn en je zult als beginner sneller terecht komen in de door jouw geschetste situaties 2 en 3.

Wat deed jij en jouw kite toen de wind zaterdag wegviel? Vaak is te voorkomen dat tie uit de lucht valt.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #12 Juni 24, 2013, 21:31:29
edit2Rapporteer  
Op welke spot vaar je en met welke kite?

Sommige kites vallen namelijk makkelijker uit de lucht dan andere en als je daarmee ook nog eens op een vlagerige spot gaat varen valt deze geheid elke keer uit de lucht.

Tenzij je zelf natuurlijk goed je best doet om hem uit de lucht te laten vallen, maar normaal gezien moet een kite ook met vlagen en wegvallende wind niet zomaar uit de lucht komen zetten.
skydivesanta

Geen avatar

Berichten: 33
Antwoord #13 Juni 24, 2013, 21:32:27
edit2Rapporteer  
Ik pomp met de bar zodat hij kracht aanneemt, of hoe dat ik het ook moet uitleggen... Toen het gebeurde was ik in een periode van rust met de vriendin aan het uitkijken hoe ik ging starten... Niet snel genoeg dus om het wegvallen op te vangen dus... Is dit coreect?

Brouwersdam, rally 9 en rpm 6, 55 kg
riesie

Berichten: 111
Antwoord #14 Juni 24, 2013, 21:37:26
edit2Rapporteer  
Ik pomp met de bar zodat hij kracht aanneemt, of hoe dat ik het ook moet uitleggen... Toen het gebeurde was ik in een periode van rust met de vriendin aan het uitkijken hoe ik ging starten... Niet snel genoeg dus om het wegvallen op te vangen dus... Is

Ik pomp meestal met mijn pomp. ;-). Met weinig wind dondert tie uit de lucht, maar als je die kite nou eens op 10 uur houd in plaats van 12 en de bar niet te hard aantrekt dan zal het niet zo snel gebeuren.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #15 Juni 24, 2013, 21:39:00
edit2Rapporteer  
Ah kijk, afgelopen zaterdag met schuin-aflandige wind (ZZW, met meer dan WZW en minder wind nemen de vlagen daar pas af) is het daar extreem aan-uit, meerdere kiters klaagden erover die dag dus op een dag met stabiele wind moet je er geen last van hebben.
skydivesanta

Geen avatar

Berichten: 33
Antwoord #16 Juni 24, 2013, 21:39:44
edit2Rapporteer  
Ja, het was ook duidelijk dat het gebeurde toen ie op 12 stond toen we een beetje aan het afwachten waren wat we gingen doen... Maar ik zit nog in fase dat ik bv om te wisselen van kant men kite op 12 laat komen en dan terug start naar de andere zijde...als de wond dan wegvalt... Dat is k"t
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #17 Juni 24, 2013, 21:54:15
edit2Rapporteer  
Kite blijven sturen en depoweren als het niet hard waait tussen 11 en 1u en als je je waterstart voorbereidt.

Door het poweren is de kite wellicht te ver naar voren (boven jou) gekomen met als gevolg geen druk in de kite (want het beetje wind dat er nog was waaide eronderdoor).
skydivesanta

Geen avatar

Berichten: 33
Antwoord #18 Juni 25, 2013, 07:21:44
edit2Rapporteer  
Thanks voor de tips, ga ze zeker gebruiken Smiley
kees69

Berichten: 280
Antwoord #19 Juni 25, 2013, 08:53:38
edit2Rapporteer  
Hou idd kite laag bij boddy draggen. Veel gasten houden hun kite tussen 11 en 1 uur, dan gaat het niet meevallen om bij je boardje terug te komen.

Kite laag, beetje lange rakjes maken en dan heb je je boardje zo weer te pakken
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.