Stuurlijnen en backstallen

TommH

Berichten: 68
Juni 25, 2013, 14:48:16
edit2Rapporteer  
Hallo Kiters!

Twee vraagjes.
Als ik mijn kite (Naish Helix 2009 9m) in de lucht heb, bijvoorbeeld op 12 uur, dan zijn mijn stuur lijnen veel langer dan mijn powerlijnen. Mijn stuur lijnen gaan niet recht van mijn bar naar mijn kite zoals de powerlijnen, maar als het ware hangen ze, ze gaan met een boogje.
Voor mijn gevoel stuurt ie wel redelijk direct, niet dat ik veel kites heb gevaren hoor. Is dit normaal?

Ook lijkt mijn kite te backstallen, wat is hier aan te doen?

Groetjes
kite2fly

Berichten: 234
Antwoord #1 Juni 25, 2013, 15:05:41
edit2Rapporteer  
1 Uiteinden van je power en stuur lijnen fixeren
2 Straps in maximale power stand zetten (powerlijnen zo lang mogelijk maken)
3 Inhaken en spanning op de powerlijnen zetten.
4 Bar nu aantrekken.
5 Bar moet net je QR kunnen raken bij (ongeveer) gelijke spanning.
6 Indien dit niet het geval is de lijnen bijstellen.
TommH

Berichten: 68
Antwoord #2 Juni 25, 2013, 15:21:12
edit2Rapporteer  
Wat bedoel je precies met stap 5?
indien 6, wat is de goede manier van bijstellen?
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #3 Juni 25, 2013, 15:43:43
edit2Rapporteer  
Het klopt wel dat stuurlijnen altijd iets meer doorhangen dan je powerlijnen aangezien daar veel minder spanning op staat. Hoe ver hangen je stuurlijnen door bij aangetrokken bar? Dat ze doorhangen als je depowert is normaal, gepowerd moeten ze nagenoeg strak staan zonder dat je kite stallt.
Tim_GTS5

Berichten: 2818
Antwoord #4 Juni 25, 2013, 16:01:50
edit2Rapporteer  
Als je kite backstalt dan moet je je stuurlijnen nog langer maken en hangen ze nog slapper, per kite verschilt dit ook en geeft ook aan of je veel of weinig bardruk hebt over het algemeen.

Stuurlijnen dus langer maken of powerlijnen korter maken dmv omzetten bij de knoopjes.
Sayootje

Berichten: 296
Logs: 0 | 511 uur
Antwoord #5 Juni 25, 2013, 16:18:34
edit2Rapporteer  
Ik had dat ook altijd met mijn Naish cults. Ik deed altijd een beetje depower aantrekken, dan was het goed. Geen backstallen meer. Behalve bij te weinig wind.
jules_peterlynn

Berichten: 141
Antwoord #6 Juni 25, 2013, 16:29:51
edit2Rapporteer  
ik heb ooit een naish helix gehad, indd gewoon even depoweren dan hebje geen last meer van backstallen
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #7 Juni 25, 2013, 16:32:07
edit2Rapporteer  
Wat bedoel je precies met stap 5?
indien 6, wat is de goede manier van bijstellen?

Bij een vol gepowerde bar moeten je lijnlengtes even lang zijn. Dus de strap op max power, en de bar volledig aantrekken.

Zijn ze dit niet, dan stel je de lijnen af dmv de knoopjes onder de floaters, of eventuele knoopjes bij de powerlijnen totdat ze even lang zijn.
rdeheld

Berichten: 426
Antwoord #8 Juni 25, 2013, 16:53:16
edit2Rapporteer  
Maar stel dat mn kite niet backstalled bij volledig gepowerd (en weining wind), zou het zin hebben om mn stuurlijnen iets op te korten todat ie net niet gaat  stallen, dit om zien of er nog een beetje meer uit te persen is met weining wind?
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #9 Juni 25, 2013, 16:55:59
edit2Rapporteer  
Maar stel dat mn kite niet backstalled bij volledig gepowerd (en weining wind), zou het zin hebben om mn stuurlijnen iets op te korten todat ie net niet gaat  stallen, dit om zien of er nog een beetje meer uit te persen is met weining wind?

Ja hoor. Ik stel mijn barren ook af op 'net niet backstallen bij volledige power'

Niet vergeten dat je voor low-end varen iets moet depoweren om de kite sneller te laten stijgen na de powerstroke. Eenmaal op gang kan je weer poweren.
Sayootje

Berichten: 296
Logs: 0 | 511 uur
Antwoord #10 Juni 25, 2013, 16:57:13
edit2Rapporteer  
Dat kan totdat ie gaat stallen. In mijn beleving geeft het iets meer stuurinput in het lowend, maar niet echt meer bereik.
TommH

Berichten: 68
Antwoord #11 Juni 25, 2013, 19:07:08
edit2Rapporteer  
Dankjewel! Ik ga het checken als ik de kite weer de lucht in gooi.
riesie

Berichten: 111
Antwoord #12 Juni 27, 2013, 23:49:43
edit2Rapporteer  
Misschien voordat je gaat kiten ff de lijn lengtes opmeten in de tuin. zou kunnen dat je voorlijnen wat opgerekt zijn.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.