Informatie gevraagd Hydro Foil

HaPe
Moderator

Berichten: 2655
Logs: 0 | 273 uur
Juli 16, 2013, 19:19:57
edit2Rapporteer  
Omdat ik hier nog wat materiaal heb liggen dat over is na het maken van mn skim, wil ik gaan proberen om zelf een hydrofoil te maken voor mijn oude skim. (anders word die niet meer gebruikt   Grin)
Maar voordat ik aan een dergelijk project begin, zou ik toch graag wat basis informatie hebben
Op een paar afmetingen na, ben ik onine nog zeer weinig informatie tegengekomen over hydrofoils.

Ik ga proberen om de informatie hier in de beginpost compleet te krijgen

Informatie die ik tot nu toe online gevonden heb (Mocht er iets niet kloppen, dan hoor ik dit graag) :
- Mast lengte : 600-900 mm
- Mast breedte : 85-110 mm
- Mast dikte : 12-15 mm

- Voorste vleugel bovenkant bol, onderkant plat.
- Voorste vleugel breedte : 500-550 mm
- Voorste vleugel lengte : 100-150 mm
- Voorste vleugel dikte : 8-18 mm

- Achterste vleugel breedte : 300-400 mm
- Achterste vleugel lengte : 70-100 mm
- Achterste vleugel dikte : 5-10 mm

- Frame lengte : 650-750 mm
- Frame hoogte : 20-40 mm
- Frame breedte : 20-30 mm

Informatie die ik nog graag zou hebben :
- Vorm Achterste vleugel (doorsnede)
- Hoek van de 2 vleugels tov elkaar

Ik ben ook benieuwd wat het effect is van een soort concaaf/bolling in de voorste vleugel zoals op onderstaande foto.

Op bovenstaande foto zie je ook een soort vinnetjes aan de achterste vleugel (bij sommige zie je deze helemaal aan het uiteinde van de vleugel zitten)
Heeft dit ongeveer hetzelfde effect als met een normale tt (meer grip) ?

Hoop dat er iemand is die mij een beetje kan helpen met dit onderwerp

Onderstaand wat foto's met afmetingen/verschillende vormen

Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #1 Juli 16, 2013, 19:46:43
edit2Rapporteer  
Ik denk dat die vinnetjes meer voor het stuurgedrag zijn. Grip zal je met die mast sowieso wel hebben.

Concaaf... wellicht omdat je onder een kleine hoek op het water staat en de lift dan recht naar boven (en de andere zijde naar achteren, upwind zeg maar) gaat? 

Lijkt me heel tof om eens op zo'n ding te varen. Jammergenoeg nogal duur...
maxva

Berichten: 97
Logs: 0 | 10 uur
Antwoord #2 Juli 16, 2013, 19:52:41
edit2Rapporteer  
Momenteel zit ik in Saint Aygulf waar 9 van de 10 kiters zo'n hydrofoil gebruikt. Ik kan misschien een paar foto's maken van verschillende foils als je daar wat aan hebt?

Ziet er trouwens geweldig uit, gaan als een malle upwind.
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #3 Juli 16, 2013, 19:57:46
edit2Rapporteer  
Ik had begrepen dat die Fransen nogal gek zijn van die foils he? Smiley
HaPe
Moderator

Berichten: 2655
Logs: 0 | 273 uur
Antwoord #4 Juli 16, 2013, 19:59:42
edit2Rapporteer  
Foto's zijn altijd welkom.

Heb ondertussen al wel wat meer info gevonden incl. maten.
Komt inderdaad vrij veel bij de Fransen vandaan.
maxva

Berichten: 97
Logs: 0 | 10 uur
Antwoord #5 Juli 16, 2013, 20:00:22
edit2Rapporteer  
Klopt Tongue Zag er gisteren een hangen voor 2300 euro  Shocked
HaPe
Moderator

Berichten: 2655
Logs: 0 | 273 uur
Antwoord #6 Juli 16, 2013, 20:07:15
edit2Rapporteer  
Foils zijn inderdaad zeer prijzig, dat is ook 1 van de redenen dat ik er zelf 1 wil proberen te maken.

Binnenkort maar eens beginnen om wat te proberen met multiplex oid.
Als ik dan een goed varende variant heb, maak ik er wel 1 met wat beter materiaal
Peer

Berichten: 1037
Logs: 0 | 60 uur
Antwoord #7 Juli 16, 2013, 20:23:50
edit2Rapporteer  
@ Henk ik zou een succesvol frans model nabouwen. Weet niet of multiplex sterk genoeg is gegeven de benodigde geringe dikte.. waarom zijn al die dingen anders van carbon?


@Maxva maak 100 foto's en koop een meetlint en schuifmaat (weet niet wat dat in het frans is..) en meet dat ding systematisch na... Doe het voor Henk!
So_Surreal

Berichten: 945
Logs: 0 | 14 uur
Antwoord #8 Juli 16, 2013, 20:31:48
edit2Rapporteer  
Is het ontwerp van de Franse Zeeko hydrofoil misschien een idee om na te maken Smiley ?

http://www.zeeko-kites.com/index3.php#/planches/Makaira/Zeeko_MakairaTech1
HaPe
Moderator

Berichten: 2655
Logs: 0 | 273 uur
Antwoord #9 Juli 16, 2013, 21:19:40
edit2Rapporteer  
Weer meer info gevonden (en toegevoegd aan de beginpost), voor de mensen die dit een interessant onderwerp vinden.
Kijk eens op het volgende (franse) forum, hier heb ik veel informatie vandaan kunnen halen.
http://kitefoil.forumactif.org/
Lude

Berichten: 1420
Antwoord #10 Juli 16, 2013, 23:15:38
edit2Rapporteer  
Leuk man!

Heb zelf redelijk wat ervaring met hydrofoils, momenteel zijn we bezig met een innovatieve ontwerpen voor op een zonneboot.. Leuk speelgoed.  De vleugels die wij maken zijn ongeveer 30cm breed, opgebouwd uit een sandwich van 6 lagen koolstof vezel aan elke kant van een pvc schuimen kern.

Qua profiel, kijk eens naar javafoil, hier kun je ze zelf in ontwerpen.  O.a. Tom Speer heeft veel onderzoek gedaan naar snelle vleugels, maar standaard Naca profielen doen het ook erg goed.
Ik heb ook airchairs gezien met slechts een aluminium plaat als vleugel. Caviteert als een gek, maar als je toch genoeg vermogen hebt komt je wel uit het water.

Hoeken tov elkaar, net zoals een standaard vliegtuig. De voorste een positieve angle of attack, de achterste een minder grote (tot zelfs negatief). Dat is zelf-stabiliserend. Neem niet exact dezelfde vleugelprofielen voor en achter, dat geeft sneller resonantie.
Preciese hoeken voor een kitefoiler heb ik nog niet gevonden, als jij ze tegen komt hoor ik ze graag!

Het concaaf maken van de vleugel is tov een dihedrale vleugel om hem extra wendbaar te maken, maar is net zoals een V vleugel minder efficiënt. De vleugel een curve naar achter geven voegt niet veel toe, behalve dat het sneller lijkt en rotzooi sneller lost.

Vertikale vinnen in t midden is hetzelfde als een kite vin voor grip. Op de tip is dit vaak om tipverliezen tegen te gaan.

edit:
Leuk forum trouwens, zit daar met veel enthousiasme (en met hulp van google translate) doorheen te scrollen.

Ik zie dat men weinig aandacht aan de angel of attack besteed, wellicht dat beide vleugels op 0 graden ook werkt? De hoofd-foil aoa bestuur je toch met je gewicht namelijk.
HaPe
Moderator

Berichten: 2655
Logs: 0 | 273 uur
Antwoord #11 Juli 17, 2013, 17:47:16
edit2Rapporteer  
Heb ergens gelezen dat de vleugels onder een hoek van 5 graden van elkaar stonden.
Voor de rest heb ik niet echt veel kennis over dit onderwerp, jij volgens mij meer.
Denk ook dat de angel of attack minder relevant is doordat je deze inderdaad door je gewicht veranderd
Lude

Berichten: 1420
Antwoord #12 Juli 21, 2013, 13:06:44
edit2Rapporteer  
5 graden positief of negatief?

De hoofdvleugel kont idd niet precies.. Achter tov de voorste wel, dat bepaald hoe nerveus hij wordt.
Wat mij altijd een beetje tegen heeft gehouden is dat het veel finetuning vraagt voor het goed vaart. Dat is lastig als je nog niet eens op n foil kunt varen.. Je hebt 2 leercurves tegelijkertijd.

Hoe staat de vorderingen tot nu toe?

Lijkt me wel gaaf om een project als dit opensource te maken.
HaPe
Moderator

Berichten: 2655
Logs: 0 | 273 uur
Antwoord #13 September 11, 2013, 21:23:48
edit2Rapporteer  
Nadat vandaag mijn zelf in elkaar geknutselde versie weer kapot ging (nog niet gevaren) maar weer in dit onderwerp gedoken.
Ondertussen al weer meer gevonden, oa. dat de Angle of Attack van de achterste vleugel ongeveer 1.5 graden negatief is.

Nog een mooie website met een database voor foils (niet specifiek kitefoils)
http://www.airfoildb.com/foils/search
Nu maar weer verder dat franse forum afneuzen.

@Lude, hoe is de sandwichconstructie bij jullie opgebouwd ?
En verwacht je dat dit ook genoeg is voor een kitefoil ?
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #14 September 12, 2013, 17:54:49
edit2Rapporteer  
Ik ga mij hier de aankomende tijd ook mee bezig houden, heb een goede vriend werken bij iets waar ze veel met water bezig zijn en daar zitten ook goede 3d tekenaars. Ook ken ik iemand die de kern CNC kan vrezen.

Nog wat foto's:







Peer

Berichten: 1037
Logs: 0 | 60 uur
Antwoord #15 Oktober 17, 2013, 13:24:29
edit2Rapporteer  
Ik zou zeggen CNC frezen van paulownia kern.. en dan één of twee carbon sokjes of laminaatje eromheen (staander en smalle achterfoil). De voorvleugel kan gewoon van hout kennelijk... Zie foto's van kiteforum. nu nog CNC bestandjes van de foils en staander... Ze moeten er zijn....
HaPe
Moderator

Berichten: 2655
Logs: 0 | 273 uur
Antwoord #16 Oktober 17, 2013, 16:16:26
edit2Rapporteer  
Planning is mallen cnc laten frezen, daarmee de buitenkant van carbon maken, en dan een kern erin maken.
2D tekeningen zijn gemaakt, 3D is volgens mij ook zo goed als klaar.
Dus als het goed is kunnen we binnenkort weer verder hiermee.
Jeffro

Berichten: 611
Logs: 0 | 724 uur
Antwoord #17 Oktober 17, 2013, 19:34:35
edit2Rapporteer  
Wat je vrij goedkoop kunt doen is:

2D mallen (boven + onderkant) uit MDF platen frezen (meerdere platen op elkaar plakken)
Deze mallen aflakken + waxen + PvA erin

Wat je dan doet is de onderkant lamineren, indrukbaar voorgevormd foam/piepschuim erin leggen (overmaats) en dan de bovenkant lamineren.
Leg hier je bovenste mal op en klem vast.

Heb met deze techniek weleens een koolstofvezel staf gemaakt met piepschuim kern, niet kapot te krijgen.
HaPe
Moderator

Berichten: 2655
Logs: 0 | 273 uur
Antwoord #18 Oktober 17, 2013, 19:38:36
edit2Rapporteer  
Hoeveel lagen koolstofvezel had die staf, en hoe groot was die ?
Jeffro

Berichten: 611
Logs: 0 | 724 uur
Antwoord #19 Oktober 17, 2013, 20:07:58
edit2Rapporteer  
Iets van 3 lagen van +/- 200 gram/m2 met een kern van Airex (welk type weet ik niet). Had ook een gelcoat gebruikt zodat eventuele imperfecties gecamoufleerd werden...
Hieronder 2 voorbeelden, één uit de autoclaaf & de ander geperst. Was trouwens de staf van een tennisracket...2x1cm ongeveer.
HaPe
Moderator

Berichten: 2655
Logs: 0 | 273 uur
Antwoord #20 Oktober 17, 2013, 20:17:10
edit2Rapporteer  
Ok, blijft de vraag of het heel blijft.
Vooral op de mast komt heel veel kracht
Jeffro

Berichten: 611
Logs: 0 | 724 uur
Antwoord #21 Oktober 17, 2013, 20:28:05
edit2Rapporteer  
Ik schat dat je met 3 tot 4 lagen 200 gr/m2 een heel eind komt...onderschat dat spul niet hoor Wink
rdeheld

Berichten: 426
Antwoord #22 Oktober 17, 2013, 23:19:00
edit2Rapporteer  
Moet toch wel genoeg zijn,  Mn mast van mn Catamaran is ook carbon , is nog geen mm dik.

Een stukje carbon buis of staf kan je zo op internet kopen voor 20 euro, de vinnetjes word iets moeilijker
Peer

Berichten: 1037
Logs: 0 | 60 uur
Antwoord #23 Oktober 18, 2013, 00:32:34
edit2Rapporteer  
Moet toch wel genoeg zijn,  Mn mast van mn Catamaran is ook carbon , is nog geen mm dik.

Een stukje carbon buis of staf kan je zo op internet kopen voor 20 euro, de vinnetjes word iets moeilijker

Mast moet niet rond zijn natuurlijk.. Remt als een dolle..  Ik zou voor shapen van profiel in paulownia gaan met carbon sokjes en epoxy.. Makkelijk bouwen (met malletje voor profielcheck..)

rdeheld

Berichten: 426
Antwoord #24 Oktober 18, 2013, 08:39:12
edit2Rapporteer  
IK bedoel ook het ook als stringer
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.