Wat doe ik verkeerd? -> Video

Jellevdl

Geen avatar

Berichten: 22
Augustus 07, 2013, 17:50:50
edit2Rapporteer  
Ook ik ben sinds een paar maandjes helemaal verslaafd aan het kitesurfen!

Nu gebeurd het mij regelmatig met weinig wind de kite op 12 uur achterover begint te vallen. Zodra hij weer wind pakt word ik gelanceerd zeg maar. De lijnen heb ik inmiddels nog wat bijgesteld maar niet het gewenste resultaat.

Gaat om de bruin/groene Evo 2010:


http://www.youtube.com/watch?v=kYt90hTSIy4&feature=youtu.be

Peer

Berichten: 1037
Logs: 0 | 60 uur
Antwoord #1 Augustus 07, 2013, 18:01:26
edit2Rapporteer  
backstall heet dat.. bar van je af. wanneer het vaak gebeurd dan zijn je powerlijnen wellicht iets uitgerekt. Dan kun je dit bijstellen door je stuurlijnen iets langer te maken onder je floats bij de bar...
bluebit

Berichten: 224
Antwoord #2 Augustus 07, 2013, 18:03:56
edit2Rapporteer  
Tip 1: hou je kite zo min mogelijk op je 12
tip 2: laat je bar los (of duw hem van je af) als dit gebeurd.  Bar aantrekken zal het vallen verergeren en als de wind hem pakt gebeurd dat in je filmpje.
Quazie

Geen avatar

Berichten: 27
Antwoord #3 Augustus 07, 2013, 18:09:59
edit2Rapporteer  
Zoals je in je eigen topic al laat zien, zijn je stuurlijnen te kort.

http://www.kitehigh.nl/forum/index.php?topic=46185

Je "overpowert" je kite wanneer je je bar volledig aantrekt. Dit heeft als gevolg dat de kite backstallt en terug valt in het windvenster.

Maak je stuurlijnen iets langer en je probleem is opgelost. Wanneer dat niet mogelijk is kun je er ook voor kiezen standaard met een klein beetje depower te varen, dit heeft hetzelfde effect.

feddomw
Gast
Antwoord #4 Augustus 07, 2013, 18:30:48
edit2Rapporteer  
Zoals je in je eigen topic al laat zien, zijn je stuurlijnen te kort.

http://www.kitehigh.nl/forum/index.php?topic=46185

Je "overpowert" je kite wanneer je je bar volledig aantrekt. Dit heeft als gevolg dat de kite backstallt en terug valt in het windvenster.

Maak je stuurlijnen iets langer en je probleem is opgelost. Wanneer dat niet mogelijk is kun je er ook voor kiezen standaard met een klein beetje depower te varen, dit heeft hetzelfde effect.




99,9% zeker dit  ^^^^

Om te checken: trek eens volgende keer vol je depower aan en kijk hoe de kite dan reageert.
Optie 2: gewoon lijnen ergens aan vastmaken (karabiner in de muur, kikker op een vlaggenmast, enz) en check je lijnlengtes. Ik weet ff niet meer waar op mijn 2010 North bar je de lijnlengtes kon afstellen.
henkert

Geen avatar

Berichten: 74
Antwoord #5 Augustus 07, 2013, 18:47:14
edit2Rapporteer  
Volgens mij zie ik wat je fout doet. Je bent op Horst.
Sayootje

Berichten: 296
Logs: 0 | 511 uur
Antwoord #6 Augustus 07, 2013, 19:46:41
edit2Rapporteer  
Een Horst-stall.
Nature

Berichten: 1295
Antwoord #7 Augustus 07, 2013, 20:56:58
edit2Rapporteer  

Je "OVERSHEET je kite wanneer je je bar volledig aantrekt. Dit heeft als gevolg dat de kite backstallt en terug valt in het windvenster.


Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #8 Augustus 07, 2013, 21:00:36
edit2Rapporteer  
Over sheeten.... volgens mij valt dan je kite juist voorover.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #9 Augustus 07, 2013, 21:09:11
edit2Rapporteer  
Over sheeten.... volgens mij valt dan je kite juist voorover.
En jij geeft les?
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #10 Augustus 07, 2013, 23:18:08
edit2Rapporteer  
Over sheeten.... volgens mij valt dan je kite juist voorover.
En jij geeft les?
oops was ff in de war...
BaSS

Berichten: 545
Antwoord #11 Augustus 07, 2013, 23:28:11
edit2Rapporteer  
Is sheeten per definitie je bar aantrekken dan? (kan het niet eens vinden met gooogluh)
Ik zie altijd vrij specifiek sheeting-in en out, bij enkel sheeten zou ik ook aan bar van je af denken.
Kamo

Berichten: 156
Antwoord #12 Augustus 08, 2013, 09:23:39
edit2Rapporteer  
Als je je bar aangetrokken hebt kun je inderdaad in principe ook out  sheeten, maar omdat dat feitelijk terug is naar de beginstand, dus de 0-kanteling wordt dat niet echt gezien als een actie.

Verwarrend is dat sheeting uit de zeilerij komt:
"Sheet" derives from Old English "scéata" meaning the lower corner of a sail.[1]

En gebruikt wordt in combinatie met "Stall"   wat uit de vleugel/ vliegtuighoek komt en aangeeft dat de vleugel zijn gewenste luchtstroming en drukverschil aan beide zijden verliest door een te extreme kanteling van de vleugel (zowel voor- als achterover)

Sheeten is dus poweren.
Stallen is dus voorover (front) of achteruit (back) vallen van het gehele profiel (de kite dus)

JB - On The Edge

Berichten: 2731
Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #13 Augustus 08, 2013, 09:54:18
edit2Rapporteer  
Volgens mij heb je dit ook eerder in wat minder wind....en als beginner ben je soms geneigd om in te weinig wind te verwachten t kunnen varen...

Als je een originel bar hebt vind ik  het wel apart dat je de lijnen zou moeten aanpassen...
Peer

Berichten: 1037
Logs: 0 | 60 uur
Antwoord #14 Augustus 08, 2013, 10:04:34
edit2Rapporteer  
Apart dat je niet voelt of snapt wat er gebeurt bij een backstall. Volgens mij mis je dan een stukje theoretische kennis die wel essentieel bij veilig (en zo snel mogelijk) leren kitesurfen. In de zeilerij heb je een theorie boek door vrijwel alle zeilscholen gebruikt. (De leidraad der zeilers) bestaat een dergelijk werk ook voor kitestudenten? Zo nee waarom niet? Wie gaat het schrijven. Genoeg dagen zonder wind...
HDFrank

Berichten: 618
Antwoord #15 Augustus 08, 2013, 11:12:08
edit2Rapporteer  
JellevdL

Alle goede antwoorden heb je al gehad!

Alleen staan ze door elkaar heen (sorry heren).

Eerste stap bij backstall. (achteruit vliegen van je kite)

 - check de powerstrap. Als het kan maak je power minder door de te depoweren.
                                       Depoweren is de middelste lijnen korter maken.(powerlijnen)
     Doe dit eerst helemaal.
      heeft dit effect     ga dan stap je voor stapje terug.
                  Je komt bij een van de stappen terug in het gebied waar je kite gaat backstallen.
                  Dit is het stapje te ver. Twee stappen terug maken. Je zit nu voor de huidige wind goed.
     heeft dit GEEN effect!
                  Dan is er te weing wind voor de gedepowerde kite.
                  Je zou je stuur lijnen iets kunnen verlengen, knopen bij je kite of onder je floaters.
     
heeft dit geen effect!

Tweede stap

 - Check of je lijnen gelijk zijn.
                  Indien je powerlijnen langer zijn zul je je stuurlijnen op moeten oprekken.
                  LET wel dat je ze één voor één op de juiste lengte brengt.
      heeft dit geen effect
                  dan komen we tot de conclusie dat je kite maat te klein is in de huidig wind condities.
                  gerelateerd aan de maat van je board in verhouding met je gewicht
                  Op zee telt dan ook de stroming mee.

 Jelle ik hoop dat je er iets aan hebt.

PS: natuurlijk zal bij een paar knopen wind, dit allemaal niet nodig moeten zijn

Heren! Als ik nog een stap vergeten ben schrijf het er dan gerust bij...

.
Jellevdl

Geen avatar

Berichten: 22
Antwoord #16 Augustus 09, 2013, 19:48:29
edit2Rapporteer  
Iedereen bedankt voor de reacties! Inmiddels de stuurlijnen wat langer gemaakt door ze een knoopje op te schuiven onder de floats...

Wie zorgt er voor wat wind zodat ik het kan uittesten? Wink
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.