4-Lijns bevestigen kite

marosmike

Geen avatar

Berichten: 3
September 08, 2013, 15:26:20
edit2Rapporteer  
hallo,

Ik kite nog niet zolang en heb tot nu toe alleen nog maar met een best kahoona 7,5m 2012 gekite. Moest vaak lang wachten op een redelijk wind om hiermee te varen. Ik heb nu een best team yarga 11m 2010 erbij genomen maar weet niet goed hoe ik hier de lijnen aan moet bevestigen. Ik heb wel gehoord van de termen bow-shape en C-shape, maar weet het verschil niet goed. Bij mijn best team yarga heb ik alleen aan het uiteinde twee bevestigingspunten.

Kun jullie mij vertellen hoe en welke lijnen ik waar moet bevestigen?

Mike
gebruikersnaam

Geen avatar

Berichten: 1202
Antwoord #1 September 08, 2013, 15:39:08
edit2Rapporteer  
Hoi Mike, ik denk dat ik de eerste ben die hapt, want ik hoop stiekem dat je gewoon een vaste bezoeker bent die een slechte grap uithaalt. Het waait al een tijdje niet dus dat zou kunnen....

Mocht je toch echt zijn: neem alsjeblieft eerst les, we willen niet dat je verongelukt.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #2 September 08, 2013, 15:52:30
edit2Rapporteer  
Idd. is het niet echt een geschikte beginners kite, daar het een rasechte C-kite betreft.

Bij ons in de database staat hij in 2009: http://www.kitehigh.nl/gear/Kites/Best/Team-C/2009
Echter op internet kom ik hem tegen als een 2010 kite.

Het is een kite die op 4 lijnen gevlogen kan worden, maar ook optioneel met een (slack) 5th lijn. Daarom zie je ook van die bevestigingspunten in het midden van de LE ter hoogte van de middelste strut (Y-bridle).

Geen kite voor een beginner, zeker niet als  4 lijns.

Je Kahoona is veel beter geschikt. Een grotere versie daarvan is meer aan te raden.

De kite moet per wingtip twee pigtails hebben: eentje aan de voorkant (bij de Leading Edge (LE), en eentje aan de Trailing Edge (TE).
Mocht hij dit niet hebben, dan is er wat verkeerd aan de kite.


Als je nog geen les hebt genomen, doe dat. Zeker met deze kite is het vragen om ernstige ongelukken!
gebruikersnaam

Geen avatar

Berichten: 1202
Antwoord #3 September 08, 2013, 15:55:34
edit2Rapporteer  
Ik ga er misschien te snel vanuit dat iemand die niet weet hoe ie zijn lijnen moet vastknopen, geen les heeft gehad.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #4 September 08, 2013, 15:59:39
edit2Rapporteer  
Ik ga er misschien te snel vanuit dat iemand die niet weet hoe ie zijn lijnen moet vastknopen, geen les heeft gehad.

Nee, juist prima Loek!
Beginner + C-kite is überhaupt al oppassen geblazen. En dit is een vrij simpele vraag die men wel zou moeten weten als je zo'n kite in het bezit hebt, en al de nodige meters met een SLE hebt gemaakt.

@ Mike: zat er een bar bij?
marosmike

Geen avatar

Berichten: 3
Antwoord #5 September 08, 2013, 17:15:58
edit2Rapporteer  
mensen

Ik vaar al een jaartje en kan prima overweg met mijn kahoona. Ik heb lessen gevolgt tot ik zelfstandig heen en weer kon kite. Ik heb de yarga gekregen van een kennis. Ik ben niet bekend met zo'n soort kite en kon die mensen niet bereiken. Ik had natuurlijk wel een idee hoe de lijnen bevestigd moeten worden maar ik wil geen ongelukken veroorzaken en dacht daarom jullie een vraag te stellen. Wat is belangrijk bij deze kite om rekening mee te houden?

Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #6 September 08, 2013, 17:37:29
edit2Rapporteer  
Top om te horen dat we hier met een kiter te maken hebben die wel weet wat hij doet
Loek was voorzichtig, wat wij hier allemaal trachten te zijn Wink

Als het goed is heeft deze kite dus geen toming (bridle) waar je de voorstel lijnen aan vast maakt zoals bij de Kahoona.

Aangezien dit een rasechte C-kite is zal hij moeilijk te herstarten zijn op alleen de 4 lijnen. Hiervoor dien je de juiste techniek wel te kennen. Helaas kan ik zo 1 2 3 geen filmpje meer vinden hoe dit te doen.

Niet voor niets kan er een 5e lijn op (die alleen voor de safety en herstart is, hij staat tijdens het varen niet onder spanning) waarmee hij makkelijker te herstarten is.

Verder heeft de kite niet het depowerbereik van je Kahoona, waardoor je dus sneller overpowered zal staan.
Daarnaast vaart hij heel anders, en zul je de depower moeten halen uit het hard wegtrappen van je rail om zo de kite naar de windvensterrand te dwingen.
marosmike

Geen avatar

Berichten: 3
Antwoord #7 September 08, 2013, 18:10:41
edit2Rapporteer  
Michiel. Super van je reactie! Dat is precies wat ik wilde weten. Ik ga naar mijn kiteschool en navragen hoe ik het beste kan kite surfen met deze kite. Bedankt voor de snelle reactie. Zeker goed van jullie om mensen op deze manier te waarschuwen.

Keep on going

Aloha!
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.