Welke maat voor kite en board als beginner

marliesje

Logs: 0 | 20 uur
September 13, 2013, 10:29:57
edit2Rapporteer  
Hoi

Na een cursus is het tijd een eerste kite aan te schaffen.
Ik ben 1.70 hoog en 60kg zwaar.

Welke maat adviseren jullie om als eerste aan te schaffen?
En idem voor een boardje??

Alvast bedankt voor het meedenken.
Frank82

Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #1 September 13, 2013, 10:38:02
edit2Rapporteer  
Een 9m, kan je met rustige wind oefenen en later er een 6 of 7 bij kopen. Boardje 130x40 ongeveer.
Peer

Logs: 0 | 60 uur
Antwoord #2 September 13, 2013, 13:46:54
edit2Rapporteer  
Frank is helemaal juist.. IMHO

Al maakt het een klein beetje uit welk merk/type.. Een meer delta (Bandit of zo) heeft iets meer power per m2 dan een meer bow achtige kite..

Koop niet direct een dure nieuwe..Maar liever jong gebruikt of overjarig.. Je eerste kite ga je met relatief grote kans toch slopen..
pvd

Antwoord #3 September 13, 2013, 14:01:54
edit2Rapporteer  
Hmm... ik was van plan wel als eerste kite een nieuwe te halen. Lees erg verschillende tips op dat vlak. Ik zat zelf aan een Core XR3 9 of 10m te denken omdat die erg stevig zijn. Ik heb me althans laten vertellen dat je het wel erg bond moet maken wil je je kite slopen Smiley
Frank82

Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #4 September 13, 2013, 14:06:00
edit2Rapporteer  
Elke kite kan kapot, hangt er vanaf hoe je er mee om gaat.
Peer

Logs: 0 | 60 uur
Antwoord #5 September 13, 2013, 14:10:34
edit2Rapporteer  
Je hoeft er geen natuurtalent voor te zijn om je kite om een geankerd bootje te vouwen hoor...

Pas wel op met core.. wanneer je ook blond bent als ik lijk je net een duitser met zo een ding.
pvd

Antwoord #6 September 13, 2013, 15:35:57
edit2Rapporteer  
Whahahaha tegek Nee donkerblond Maar inderdaad, ik hoor dat men over het algemeen de Core kites erg tof vinden maar ze zijn met het Duitse niet zo blij. Hoewel ik dan weer moet zeggen dat de deutsche gründlichkeit vaak wel goed spul is... anyhow. Goede tips! Smiley
HBX

Logs: 0 | 1250 uur
Antwoord #7 September 15, 2013, 23:55:17
edit2Rapporteer  
Ik ben zelf ook nog niet zo lang bezig en ben 171cm/70kg, en vaar op een 133/40 boardje.
Heb een 12m vector en een 9m, maar tot nu toe het meest gevaren met m'n 12m tussen de 12-20 knp.
Was voor mij ook het ideale windbereik om te oefenen zonder de controle te verliezen.
Na flink oefenen en skills en zelfvertrouwen opgebouwd te hebben vaar ik nu ook met 20-30 knopen en pomp daarvoor m'n 9m op :-)
wasbeer

Antwoord #8 September 16, 2013, 10:42:29
edit2Rapporteer  
Een 9m, best een deltashape. daar ga je nooit spijt van krijgen, welk merk dan ook Smiley
marliesje

Antwoord #9 September 19, 2013, 11:40:02
edit2Rapporteer  
Is iemand bekend met het merk airush (model lithium)

qua kwaliteit? met welk ander merk te vergelijken?

ps  wat is een delta shape? is dat het zelfde als n c shape?

wat zijn de ozone catalyst, de cabrinha switchblade en de gaastra hatch voor types dan? c 's of bows
wasbeer

Antwoord #10 September 19, 2013, 11:50:19
edit2Rapporteer  
Airush is prima, kwaliteit ook Smiley Delta shape is eigenlijk nog makkelijker dan een bow, totaal niet zoals een c shape. Het doek is eigenlijk wat driehoekiger. Best Kahoona, F one Bandit, Slingshot Rally... dat zijn delta's.
marliesje

Antwoord #11 September 19, 2013, 11:53:47
edit2Rapporteer  
en wat is de catalyst dan voor "model"  en de cabrinha switchblade?
Michiel.
Moderator

Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #12 September 19, 2013, 11:58:11
edit2Rapporteer  
Is iemand bekend met het merk airush (model lithium)

qua kwaliteit? met welk ander merk te vergelijken?

ps  wat is een delta shape? is dat het zelfde als n c shape?

wat zijn de ozone catalyst, de cabrinha switchblade en de gaastra hatch voor types dan? c 's of bows

Onze Wiki hier op de site:

http://www.kitehigh.nl/wiki/Kites/Delta
http://www.kitehigh.nl/wiki/Kites/C-kite
http://www.kitehigh.nl/wiki/Kites/SLE
http://www.kitehigh.nl/wiki/Kites/BOW
http://www.kitehigh.nl/wiki/Kites/Hybride/C-kite%20Hybride

Staat zeer veel informatie in waardoor je straks alles weet van de shapes Wink

ozone catalyst - lastige, vanaf 2013 meer een hybrid-C kite, ervoor duidelijk een SLE
http://www.kitehigh.nl/gear/Kites/Ozone/Catalyst/2013

cabrinha switchblade - BOW kite volgens mij nog steeds
http://www.kitehigh.nl/gear/Kites/Cabrinha/Switchblade/2013

gaastra hatch - SLE
http://www.kitehigh.nl/gear/Kites/Gaastra/Hatch3/2013
wasbeer

Antwoord #13 September 19, 2013, 12:06:59
edit2Rapporteer  
Catalyst is een open C-hybrid model. Zit tussen een echte bowkite en een c kite. Ook wel een erg makkelijke kite hoor.
marliesje

Antwoord #14 September 19, 2013, 12:11:06
edit2Rapporteer  
Dank je wel Smiley
Michiel.
Moderator

Antwoord #15 September 19, 2013, 12:12:24
edit2Rapporteer  
Catalyst is een open C-hybrid model. Zit tussen een echte bowkite en een c kite. Ook wel een erg makkelijke kite hoor.

De Catalyst is inderdaad een model geschikt ook voor beginners van Ozone.
marliesje

Antwoord #16 September 19, 2013, 12:18:29
edit2Rapporteer  
Ik lees bij bow kite:

Het verschil tussen een BOW en een SLE kite is de trailing edge. Bij een BOW kite volgt de TE de Leading edge vorm van de kite. Hierdoor zijn de meeste BOW kites heel erg eenvoudig te herstarten van het water en ook erg stabiel.

Hieronder het plaatje waar je goed het verschil tussen een BOW en een SLE kite kan zien:

Makkelijk herstarten in dieper water (dus waar ik me niet kan afzetten) is belangrijk voor me... dus een bow kite zou dan beter zijn in mijn geval
?
Michiel.
Moderator

Antwoord #17 September 19, 2013, 12:22:42
edit2Rapporteer  
Dat moet je tegen de geschiedenis bekijken van de kite-ontwikkeling.

Delta kites hebben zelfs automatische herstart (tot op zekere hoogte). Die gaan nl. automatisch "varen" naar de windvensterrand, waarna ze klaar liggen voor de herstart.

Bij een BOW, SLE, hybride moet je altijd een stuurlijn aantrekken om hetzelfde voor elkaar te krijgen. Maar dat is betrekkelijk makkelijk.

Inmiddels zijn er zoveel goed herstartbare SLE, BOW, Hybride en zelfs rasechte C-kites (die niet geschikt voor beginners!), maak je daar niet veel zorgen over als je nieuw of recent tweedehands gaat kopen.

Alle kites die je nu noemt zijn zover ik weet makkelijk te herstarten.
geloof68

Antwoord #18 September 19, 2013, 12:25:19
edit2Rapporteer  
Ga je varen op binnenwater of zee? Als je de eerste tijd kiest voor 1 kite, dan is een 9m met 60 kg in het najaar aan de grote kant.
marliesje

Antwoord #19 September 19, 2013, 12:27:09
edit2Rapporteer  
Op de brouwersdam, of oostvoorne, of Ouddorp etc, ja 9 is denk ook wat groter nu in t najaar.. 7 wellicht beter en een 9 erbij voor wat minder wind? Ik ga toch nog niet direct met super harde wind / storm t water op, eerst meters maken

@ Michiel dus een delta start in theorie weer makkelijker dan een bow... ?
Ik had zelfs met de gaastra hatch tijdens les in water waar ik niet kon staan problemen met herstarten...(was wel weinig wind) dus tis wel prettig als ie erg makkelijk uit zichzelf op zn zij rolt Smiley  anders drijf ik weer terug richting strand totdat ik kan staan om m daar pas te herstarten, das ook niet de bedoeling....
Michiel.
Moderator

Antwoord #20 September 19, 2013, 12:36:58
edit2Rapporteer  
@ Michiel dus een delta start in theorie weer makkelijker dan een bow... ?

Dat is net zo als zeggen dat een middenklasser harder door een bocht kan als een auto uit het compacte segment. Veel te algemeen. Zo is het met kites ook.

Sommige BOW's herstarten goed, anderen weer wat minder, etc.
En er zijn bijna geen BOW kites meer op de markt. Cabrinha is er mee begonnen, en inmiddels is er volgens mij nog maar 1 model op de markt (Marc, kom er maar in als levende Cabrinha Wiki)

Je zegt dat de Hatch niet goed herstarte? De toevoeging weinig wind zegt mij al genoeg. Alle kites herstarten in weinig wind lastiger. Dat is gewoon een feit. Ook als je niet zo zwaar bent als jij herstarten kites gewoon iets lastiger. Een aantal merken zoals Naish en Zeeko bieden daarvoor ook een extra 5e lijn aan (bij Zeeko ERA systeem bijvoorbeeld).

Echter zou ik daar zeker niet een kite op uitkiezen. Ik noem maar wat, een slingshot ralley (delta) herstart heel makkelijk. Deze kite is nl. bedoelt voor golfrijden, en dan is herstarten heel erg belangrijk als je in de branding crashed.
En die kites doen het ook prima als beginners en freeride kites.
Zelf heb ik nu de Zian Kima (SLE) in de test. Die schijnt het ook goed te doen.

Inderdaad hebben de meeste delta-kites een erg makkelijke herstart.
Maar echt slecht herstartende, voor beginners geschikte kites zijn er echt niet meer op de markt zover ik weet Wink
marliesje

Antwoord #21 September 19, 2013, 12:44:54
edit2Rapporteer  
Ok gelukkig maar, hoef ik daar niet op af te gaan... breek mn hoofd nu al over welk merk te kiezen

ozone catalyst
cabrinha switchblade (duurder)
airush lithium
naish park

etc

ga wellicht denk wel op zoek naar een 2012 model prijstechnisch gezien
Michiel.
Moderator

Antwoord #22 September 19, 2013, 12:49:56
edit2Rapporteer  
Ok gelukkig maar, hoef ik daar niet op af te gaan... breek mn hoofd nu al over welk merk te kiezen

ozone catalyst
cabrinha switchblade (duurder)
airush lithium
naish park

etc

ga wellicht denk wel op zoek naar een 2012 model prijstechnisch gezien

Je hebt een luxeprobleem. Denk niet dat er nog veel mensen zijn die zoveel geld kunnen uitgeven.
2013 overjarig kan ook voor prima prijzen. 2012 goed zoeken, en tweedehands natuurlijk! Wink
wasbeer

Antwoord #23 September 19, 2013, 13:45:55
edit2Rapporteer  
De Switchblade en de Catalyst zijn inderdaad duurder maar je krijgt echt wel waar voor je geld, beide zijn wel wat beter afgewerkt dan bv de Park. Prijs is er natuurlijk ook naar.
Eagle-Jan

Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #24 September 19, 2013, 13:50:31
edit2Rapporteer  
Park vliegt ook gewoon lekker.
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.