Ik wil wel helpen voor de boten te regelen, dat moet wel lukken. Maar zoiets is niet simpel en vrees dat het op een twintip zo goed als niet te doen is. Stroom et je in het kanaal echt hard weg. Ik denk dat waveboard/longdistanceboard de enige goede en veilige optie is. En ook zorgen dat iedereen verzekerd is, dat is in België wel makkelijk want is verplicht maar hier in Nederland nog niet...
Ik wil wel helpen voor de boten te regelen, dat moet wel lukken. Maar zoiets is niet simpel en vrees dat het op een twintip zo goed als niet te doen is. Stroom et je in het kanaal echt hard weg. Ik denk dat waveboard/longdistanceboard de enige goede en veilige optie is. En ook zorgen dat iedereen verzekerd is, dat is in België wel makkelijk want is verplicht maar hier in Nederland nog niet...
Verzekerd zijn is simpel. Gewoon verklaring ondertekenen dat je verzekerd bent en de organisatie vrijwaren voor schade. Als verzekeraar kan ik op dat punt wel helpen, eventueel een jurist moet kijken of het 100% dicht is.
Daarnaast als je even goed kijkt naar de statistieken is vanuit Nederland naar Engeland bijna niet te doen qua wind en stroming (eb en vloed). Vanuit Engeland wel. Dus als je goede wind hebt moet er een bus klaar staan om de kiters naar engeland te brengen, hotel overnachting zodat je op de dag erna kan varen. Vergeet niet dat je op de Noordzee vaarroutes tegenwoordig niet zomaar kan varen als kiter. Het is echt kneiter druk qua schepen en die kunnen en gaan echt niet voor jou of de volgboten uitwijken. Als je met aantal personen gaat kan het wel. Ga je met een groep van 40 a 50 dan kan dit problemen opleveren voor de vaarroutes. Wat je niet wilt is dat een vrachtschip door een kitegroepje stil komt te liggen. Kans is heel groot dat je een Marine verzekeraar achter je aankrijgt om eventuele opgelopen schade te claimen, eventueel via een rechtszaak. (laatst nog een zaak voorbij zien komen ivm pleziervaartuig die naar Engeland tegen containerschip in aanvaring kwam. Vertraging etc etc rechtszaak, schade betalen. Moet je niet willen.
Gewoon een goed plan ontwikkelen en eisen stellen aan de kiters. Zij moeten aantonen dat ze de overtocht kunnen maken, materiaal goed is etc etc. Kunnen ze dit niet aantonen dan mogen ze niet mee. Eventueel bij de start kunnen ze nog geweigerd worden.
Zalig Kitehighers !!!! ik had het even als ideetje gepost 1 dagje later kijk ik naar men post en al pagina 2 !!!
Zoals op post aangegeven het echt organiseren kan ik zelf niet ( totaaal geen ervaring in het organiseren en het moet wel goed en veilig zijn.)
Een paar downwinders al eens organiseren ter voorbereiding vind ik ook prettig. Als er dingen zijn waarmee ik kan helpen hoor ik het graag ( woon in België ).
Sponsors zijn idd wel nodig denk ik , maar met wat media aandacht zou het toch wel moeten lukken gok ik , aleen moet het dan echt al met vette posters zijn of "bekende" mensen dan krijg je zo een boost . Een "kevin langeree" "youri zoon" "ruben lenten" uitnodigen zal er wel voor zorgen dat er ineens 100+ deelnemers zijn dus miss ook niet het beste idee .
Naar datum toe gok ik wel mooi op voorhand plannen , ja water is nu lekker warm maar op 2 maandjes mag je zoiets niet vlug vlug regelen gok ik.
Ik wil helpen met de organisatie. Ik kom uit België en geef les in een van de clubs daar dus kan wel van pas komen. Het parcours zelf uitstippelen is iets waar ik me graag mee wil bezighouden aangezien ik zelf in de zeilwereld zit en een deel vrienden die in de zeevaart zitten dus die kunnen helpen met de shippinglanes nog eens duidelijk te stellen waar best cruisen enzo. Zeevaartpolitie in België kan ik ook wel een afspraak mee maken. Maar eerst en vooral: we hebben een hoofdorganisator nodig en dan enkele taskforces met telkens een verantwoordelijke. Dus wat we zoeken: -Hoofdorganisator -Taskforce start: verantwoordelijke -Taskforce sponsoring: verantwoordelijke -Taskforce verzekering: verantwoordelijke -Taskforce parcours+meteo: Michiel Schittekat (wasbeer) -Taskforce finish: verantwoordelijke: -Taskforce logistiek: verantwoordelijke -Taskforce medische dienst+reddingsdienst: verantwoordelijke Misschien hebben we er nog nodig maar ik zou graag al eens met zo'n groepje samenkomen om iets concreet op papier te zetten.
Wat je niet wilt is dat een vrachtschip door een kitegroepje stil komt te liggen.
No worries, een vrachtschip stopt niet voor een stil liggende kiter hoor
Bij de charity downwinder in Engeland hadden alle deelnemers een gps tracking gadget dat vind ik bij een event met veel kiters wel verplicht eigenlijk. Organisatie kan dan makkelijk overzicht houden, neem aan dat die dingen er ook wel zijn met een soort SOS signaal.
Iedereen wil meedoen... Maarrrrrrr ...ook met organiseren? En maken we er een sponsor dingetje van? lets do this.. Ik bel Richard Branson wel ff.. hij gaf mij laatst zijn nummer......
Ik help je graag, ben alleen 13 dec tot 7 feb naar de zon.
Het ideale aantal kiters lijkt mij rond de 5-10 liggen.. Een beetje lullig om te zeggen omdat het niet mijn idee is en iedereen graag aanhaakt
Als je een draaiboek klaar hebt wat dan in de praktijk ook werkt, kun je het wel makkelijk herhalen daarna. Snacky, noordenwind is prima toch? Ik heb helaas geen wiskundeknobbel en kennis van het getij in Engeland, als ik even simpel kijk durf ik het met een halfwindse koers en een verval van 87 km wel aan, als je maar in die baai komt dan kom je zo downwind aan wal..
En inderdaad mijn weapon of choice zou een kite met stopperbal en een waveboard zijn zittend naar engeland
Lijkt me zowiezo belangrijk dat het bekenden zijn van elkaar, zodat de volgboten bv 2x3 kiters in de gaten moeten houden die ook op elkaar letten, ipv 9 'individuele' kiters. Liefste vaar je gewoon in een klein groepje met zijn allen bij elkaar maar dat is wel weer extra vermoeiend.
Een afstand van bijna 200km is echt niet ff zomaar te doen hoor. Lijkt erop dat iedereen wil aanhaken zonder te beseffen dat het echt heel erg veel duurtraining vergt om dat te kunnen halen qua verzuring etc.... Het is natuurlijk super gaaf, maar ik zou als freestyle kiter die 2-3 keer per week vaart echt mijn twijfels hebben of ik het zou halen... Zou dus fijn zijn als je een groepje kiters kan samenstellen die ook daadwerkelijk in de conditie zijn om 200km af te maken? Lijkt me een lastige.... Redbull C2C was als ik het goed heb een enkeltje 40km, dit is dus veeeeeel verder!
Volgensmij moet je het lekker bij de Belgische club houden en dit met vrienden trainen en uitvoeren:) Is een stuk makkelijker te organiseren.
Een afstand van bijna 200km is echt niet ff zomaar te doen hoor. Lijkt erop dat iedereen wil aanhaken zonder te beseffen dat het echt heel erg veel duurtraining vergt om dat te kunnen halen qua verzuring etc.... Het is natuurlijk super gaaf, maar ik zou als freestyle kiter die 2-3 keer per week vaart echt mijn twijfels hebben of ik het zou halen... Zou dus fijn zijn als je een groepje kiters kan samenstellen die ook daadwerkelijk in de conditie zijn om 200km af te maken? Lijkt me een lastige.... Redbull C2C was als ik het goed heb een enkeltje 40km, dit is dus veeeeeel verder!
Volgensmij moet je het lekker bij de Belgische club houden en dit met vrienden trainen en uitvoeren:) Is een stuk makkelijker te organiseren.
Ik ben het volledig met je eens! Niet te onderschatten! Ik denk dat een strenge selectie nodig is. Eventueel een selectie ver van tevoren en dan een ploeg creeeren om samen te trainen. Dat de norm van conditie en uithouding bij iedereen hetzelfde is.
Of ik mee die oversteek wil wagen weet ik nog niet zozeer. Hoewel ik toch al een flink aantal jaar surf. Ik wil wel meehelpen met de organisatie. Van navigatie, veiligheid op zee en schepen weet ik wel wat af. Heb vroeger gevaren als stuurman op cargo schepen, ook door "het nauw van Callais" btw, tegenwoordig vaar ik als werktuigkundige. Ik kan wel een handige bijdrage leveren. Ik vaar in een 6 weken werk/thuis schema, kan er dus niet altijd bij zijn.
Of het voor elkaar kan gekregen worden weet ik niet. Er is namelijk heel veel geld in gemoeid in transport. We spreken niet enkel over transport van goederen tussen Frankrijk en Engeland, maar van de hele wereld! Zo'n grote crude oil tanker kan bij een chrash stop makkelijk 10km kosten om stil te komen staan. Niet zonder risico!
Beiden opties zijn haalbaar, mits er een goede en lange periode van voorbereiden en trainen aan vooraf staan. Ik ben best bereid om een halfjaar hiervoor elke dag te trainen met daarbij geleidelijk steeds langere "oefendownwinders".
Onderschat die afstand echt niet, ik doe tijdens de zomer wel vrij lange rakken op men courseboard langs de kust, maar na een rak van 10-15km in kalm water met 12 knopen ben je al kapot!
Ik dacht ook Dover Calais. Dat wil ik nog wel doen. Dit ga ik niet halen. Wellicht twee groepen maken. Een voor de bikkels van Dover naar Calais en een voor de super bikkels.
Onderschat die afstand echt niet, ik doe tijdens de zomer wel vrij lange rakken op men courseboard langs de kust, maar na een rak van 10-15km in kalm water met 12 knopen ben je al kapot!
Dat hangt echt van je conditie en of board af.... op hobbelig water tijdens de Reb Bull coast 2 coast geen enkel probleem met de rakken van ruim 20 km... Nou voor ik op de uiterst comfortabele Mako King en ben ik 37 lentes jong......
Mijn conditie is niet echt het probleem denk ik, klopt dat het inderdaad comfortabeler is op een twintip maar daar kan je zo goed als niet mee upwind... Probleem is vooral dat je enkels, knieën erg veel harde schokken krijgen aangezien er 0,0 flex in zit, je tenen sneller kramp krijgen en je achterste been als lood begint aan te voelen. Denk dat een waveplankje de enige oplossing biedt. Alhoewel die portugese dude zijn record (547km?) het met een courseraceboard heeft gedaan. Wel keihard hoor die gast!
Denk dat je het beste met een (free)race boardje dit kan doen. Met zo'n board kan je met 2 gestrekte benen varen, en je benen verzuren het eerst. Daarnaast is zoals ed al suggereert een stopperbal ook fijn, want je onderarmen gaan ook verzuren (duurt wel wat langer dan je benen)
Daarnaast gaat die dik 200km ongetraint nooit lukken. Ik durf te stellen dat ik een ver bovengemiddeld goede conditie heb, maar vond C2C al aardig vermoeiend
Volgens afstandmeten.nl is van Maasvlakte 2 naar Lowestoft ongeveer 160 kilometer.. geen 200...
De te varen koers vraagt dan om een zuidelijke of zuid zuid westelijke wind.. Er zijn ten zuiden van lowestoft brede stranden te vinden om op te landen...
Tijdens de C2C voer ik 55 kilometer in 2:45.. Met stoppen zoeken en hoog aan de wind proberen te blijven op mijn TT Mako King is een hogere gemiddelde snelheid bij een een iets ruimere koers heel reeel. Iets ruimer varen betekend ook minder druk op de benen. (had ik dus i.t.t. anderen helemaal geen problemen mee.. Maar goed, laat 22 km/u een haalbare kruissnelheid zijn voor een groep.. Dan ben je 160km +20 (stroom, omvaren) ---> 180/22= een dikke 8 uur bezig...
Wanneer je dit afzet tegen de prestaties en plannen van Bruno Sroka..... dan moet het te doen zijn... Meer dan pakweg 20 kiters lijkt me bij nader inzien echter wel heel ambitieus... Komt bij dat bij de organisatie het regelen van de schepen heel lastig kan zijn.. De vertrekdatum is pas kort tevoren aan te geven omdat wind richting en snelheid goed moet zijn...
Lijkt me beter eerst met dezelfde groep enthousiaste kiters een mega downwinder event op de kaart zetten om ervaring op te doen... Van pakweg IJmuiden tot den Helder...