F-tech a new way of building kites

Nature

Berichten: 1295
September 26, 2013, 19:29:39
edit2Rapporteer  
Fluid kiteboarding introduces F-tech



INTRODUCING F-TECH
Fluid kiteboarding is introducing a new way of building kites.  Instead of looking into making the ripstop stronger we have changed our entire way of building Fluid kiteboarding kites. 
Searching for a new technology where the loads are distributed better on the kite and especially the canopy.

We have seen a lot of new ways for building kites such as zero struts, new ripstop and non-Dacron kites.  But why would you take out the entire framework off a kite without replacing it with something else?  The only thing we could think of is weight.
But what about the more important stuff like relaunch, gust controle, stability.
Fluid kiteboarding kites have been on a massive diet in 2013, with the ATV v5 and EGO v4 drastically reduced in weight there is no need or benefit  to make them even lighter.

We came up with a solution.
Increase the framework!  Instead of only having a framework of struts, a leading edge and a trailing edge. We have added a Dacron frame in the canopy area. Giving the kite more Canopy tension between each strut and Leading edge - trailing edge.
This is what we call Frame technology or better said F-tech.

Read all about F-tech

Click here
EddyC

Geen avatar

Berichten: 1073
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #1 September 26, 2013, 19:39:51
edit2Rapporteer  
Lijkt me moeilijk om te bewijzen dat dit werkt want je moet twe identieke kites naast mekaar testen. Kan best werken.
Tim_GTS5

Berichten: 2818
Antwoord #2 September 26, 2013, 19:59:06
edit2Rapporteer  
Wordt de LE en/of de voorkant van de kite dan niet te zwaar , of wordt de TE dan ook zwaarder gemaakt ...neem aan dat er wel wat balans moet zijn als dat nodig is.
Nature

Berichten: 1295
Antwoord #3 September 26, 2013, 20:05:38
edit2Rapporteer  
Nee het is puur in het doek. 

LE en TE zijn normaal gezien al van dacron bij de meeste kites.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #4 September 26, 2013, 20:14:35
edit2Rapporteer  
Ah, dacron kruizen in het doek. Aantal merken hebben soortgelijke ideeën al toegepast door bijvoorbeeld de stiknaden schuin in het doek  te zetten op de plekken waar de meeste spanning zit.

Het is dus zeker iets wat werkt, maar moest het echt met zo'n brede rand Dacron?
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #5 September 26, 2013, 20:53:37
edit2Rapporteer  
Als veel fabrikanten overstappen op double of triple ripstop moet je natuurlijk wel iets anders doen om nog op te vallen...

Klinkt vooral weer als marketing...de enige manier om te testen is inderdaad 2 identieke kites, maar dan 1 met en 1 zonder dat frame....

Ben wel benieuwd wat het gaat worden Smiley  Kites zien er mooi uit verder.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #6 September 26, 2013, 21:16:48
edit2Rapporteer  
Qua duurzaamheid ws. geen verkeerd idee!
De RRD Religion heeft heel veel dacron in de canopy, zodat hij flinke spoelbeurten door dikke golven kan overleven.

Zou mooi zijn als we als kitehigh nu eindelijk eens zo'n kite mogen testen!
Ze zien er prima uit nl. Wink
mbetz

Berichten: 576
Antwoord #7 September 26, 2013, 23:55:02
edit2Rapporteer  
Lijkt een beetje op de Naish Solid Frame Construction en Radial Load Distribution. Die moeten hetzelfde resultaat boeken.
Geeft de Naish kites wel een erg stijf frame...

Dus een goed initiatief, maar of het echt nieuw is?
Nature

Berichten: 1295
Antwoord #8 September 27, 2013, 10:45:25
edit2Rapporteer  
Als veel fabrikanten overstappen op double of triple ripstop moet je natuurlijk wel iets anders doen om nog op te vallen...

Klinkt vooral weer als marketing...de enige manier om te testen is inderdaad 2 identieke kites, maar dan 1 met en 1 zonder dat frame....

Ben wel benieuwd wat het gaat worden Smiley  Kites zien er mooi uit verder.

Hebben wij gedaan uiteraard gedaan de ATV v5 (2013) is qua shape en bridle systeem hetzelfde als de ATV v6 puur F-tech maakt een wereld van verschil. ondanks dat de ATV v5 iets lichter is (veel scheelt het namelijk niet) wordt de kite verbeterd op de punten die worden genoemd in het rijtje op de Fluid site.

Vooral in het grover bochten werk zal je merken dat de kite zijn shape vele malen beter houdt
Zoals alle SLE's vervormen deze nogal bij bochten werk wat geheel normaal is. F-tech zorgt er voor dat de kite aanzienlijk minder vervorming heeft en dus meer power behoud.

Dat de kite een stuk stijver wordt klopt dit zie je vooral als het heel gusty is dat stijvere kites beter blijven staan.



@ evan,

Waarom zo breed.
F-tech kan in vele vormen worden gebruikt  maar moet altijd in het doek verwerkt zitten  ipv  normaal ripstop. 
Bij de Razors zit dacron op het doek.  Hebben wij ook naar gekeken maar heeft niet het gewenste resultaat.
Lude

Berichten: 1420
Antwoord #9 September 27, 2013, 11:05:15
edit2Rapporteer  
Ik denk ook dat het de levensduur ten goede komt. Juist bij grote lappen spinaker krijg je volgensmij sneller dat het zijn vorm verliest. Door kleinere panelen en de krachten via het dacron weg te voeren zal het waarschijnlijk een stuk minder snel zijn vorm verliezen.
Voor de rest zie ik de voordelen er ook wel van in!
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #10 September 27, 2013, 14:42:33
edit2Rapporteer  
En hoe zit het met het verhaal wat ik telkens lees in de zeilwereld, dat Dacron in de loop van de tijd z'n vorm verliest? ...

Dan zit je met 2 stukken materiaal in het doek, die allebei in een andere mate hun vorm verliezen...

Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #11 September 27, 2013, 18:01:32
edit2Rapporteer  
Zit het in het doek verwerkt of is het een baan waar twee stukken spinnaker aan vast zijn gestikt?
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #12 September 28, 2013, 02:32:15
edit2Rapporteer  
Zit het in het doek verwerkt of is het een baan waar twee stukken spinnaker aan vast zijn gestikt?

Als ik het goed begrijp dat 2e
Nature

Berichten: 1295
Antwoord #13 September 28, 2013, 09:02:51
edit2Rapporteer  
En hoe zit het met het verhaal wat ik telkens lees in de zeilwereld, dat Dacron in de loop van de tijd z'n vorm verliest? ...

Dan zit je met 2 stukken materiaal in het doek, die allebei in een andere mate hun vorm verliezen...



Alles rekt  dit kun je niet voorkomen aangezien dit gewoon een eigenschap is van de stof.  Nu is de rek van Spinaker "gemakkelijker"
Een Zeil en een Kite hebben niet geheel dezelfde functie.   Kites dienen ook herstartbaar te zijn met water op / in het doek  hierdoor rekt je doek namelijk ook uit.



De baan zit in het doek zie extra fotos

Small sidenote dit is een sample van de ATV v6 en nog niet de totale versie met alle Details  ThumpsUp
ItsMe.Erik

Berichten: 1134
Antwoord #14 September 28, 2013, 12:06:41
edit2Rapporteer  
Airbrush heeft dit al een jaar op hun top kites. Dus nieuw is het niet. Wel een goede ontwikkeling
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.