Beginnersprobleem!

Bbtw

Berichten: 232
Logs: 0 | 118 uur
Oktober 01, 2013, 11:30:29
edit2Rapporteer  
Eerst even voorstellen,

ik ben Barry 35 jaar, 191cm 110kg (krachtsporter) en een beginnende kiter die nu drieenhalve dag les heeft gehad. Aangezien het laatste lesblok voornamelijk bestond uit zelfstandig oefenen met waterstrarten ben ik overgegaan tot aanschaf van mijn eigen kiteset. Deze bestaat uit een Cabrinha Switchblade 12m 2013 en een F-one next board 138x40. Alles nieuw aangeschaft. Afgelopen zondag voor het eerst wisten oefenen op de grevenlingen met ca.20kts wind. De kite bevalt supergoed, herstart ongelooflijk makkelijk en stuurt lekker in. Het probleem waar ik tegenaan blijf lopen is, dat nadat ik overeind kom, mijn board na een paar meter zinkt. Op advies van de shop waar ik mijn gear heb gekocht, heb ik de dvd "kiteboarding for beginners" besteld en bekeken. Echter na dit uitvoerig bekeken te hebben, heb ik geen idee waar het fout gaat. Ik verlies de power in mijn kite terwijl deze op 10:30/7:30 (3d windvenster) hangt.

Ik hoop dat jullie mij hier een paar goede tips in kunnen geven.

Bij voorbaat dank voor reactie.
Langbeest

Berichten: 3272
Antwoord #1 Oktober 01, 2013, 11:36:06
edit2Rapporteer  
Spullen zijn prima in orde.
Misschien eerst een klein stukje meevaren met de windrichting zodat je snelheid krijgt en planeerd.
Bovenstaand is de meest voorkomende fout van beginners, ze willen direkt up-wind crossen.
Stevig genoeg insturen moet ook maar dat zit wel goed daar je op je boardje komt.
Vergeet niet de kite terug te sturen (op tijd) om als het nodig is weer in te sturen.
Ik zie veel beginners insturen, staan op de plank, varen maar doen niets meer met de kite en wachtenaf wat er gaat gebeuren.
Vliegen moet actief gebeuren.
Je zult nu een heleboel reactie's te horen krijgen, maar bovenstaand is zeker in het beging erg belangrijk.
Veel oefenen en succes
Bbtw

Berichten: 232
Logs: 0 | 118 uur
Antwoord #2 Oktober 01, 2013, 11:45:59
edit2Rapporteer  
Bedankt voor je reactie.

Wat jij waarschijnlijk bedoeld is het sinussen. Ik merk inderdaad dat ik een beetje perplex sta op het moment dat ik overeind kom. Je moet ook aan zoveel dingen tegelijk denken, in een fractie van tijd. Volgens mij wacht ik dan idd te veel af. Echter, als ik andere kiters observeer houden zij hun kite ook stil in het venster (bij voldoende wind). Ik probeer dan hetzelfde te doen, maar het resultaat blijft achterwegen:-)
So_Surreal

Berichten: 945
Logs: 0 | 14 uur
Antwoord #3 Oktober 01, 2013, 11:55:32
edit2Rapporteer  
Hier liep ik ook tegen aan.

De oplossing is om eerst een stukje downwind te varen, dit geeft minder weerstand waardoor je sneller snelheid opbouwt.
Ook is het belangrijk dat je in je trapeze hangt waardoor er druk op je lijnen blijft staan.
Vervolgens de kite blijven sinussen tot je genoeg snelheid hebt om de kite op een plek stil te laten hangen.

Maar vooral dat in je trapeze hangen is erg belangrijk.
ica84

Geen avatar

Berichten: 300
Antwoord #4 Oktober 01, 2013, 11:56:47
edit2Rapporteer  
Bedankt voor je reactie.

Wat jij waarschijnlijk bedoeld is het sinussen. Ik merk inderdaad dat ik een beetje perplex sta op het moment dat ik overeind kom. Je moet ook aan zoveel dingen tegelijk denken, in een fractie van tijd. Volgens mij wacht ik dan idd te veel af. Echter, als ik andere kiters observeer houden zij hun kite ook stil in het venster (bij voldoende wind). Ik probeer dan hetzelfde te doen, maar het resultaat blijft achterwegen:-)

A ik begrijp wat je bedoeld na het insturen om te water starten is het niet altijd mogelijk om hem gelijk "stil" te zetten in het windvenster meestal moet je nog een klein beetje sinussen om zoals Langbeest aangeeft op gang te komen.
als je eenmaal genoeg vaart heb kan je proberen de kite "stil" te zetten in het windvenster
rdeheld

Berichten: 426
Antwoord #5 Oktober 01, 2013, 12:23:06
edit2Rapporteer  
Een Vriend van mij is ook zon 110 kilo en liep daar ook tegen aan,  een grotere kite 14 meter en board Nort spike heeft hem wel geholpen in het begin, ongeloofelijk Ik stond met mn 70 kilo en 9 meter flink gepowered   terwijl hij nog aan zn 14 meter hing,

maar zondag  .. Grevelingen met oost? waar kan dat dan?
 
feddomw
Gast
Antwoord #6 Oktober 01, 2013, 12:23:56
edit2Rapporteer  
Alle tips tot dusverre klinken het meest waarschijnlijk. Weet je ook zeker dat er genoeg wind staat?

40cm is niet erg breed voor iemand van ruim 1.90 en 110kg, en ik vermoed dat je met dat gewicht en een 12m toch echt een stevige 20kn nodig hebt, zeker als beginner.
manofglass

Berichten: 151
Antwoord #7 Oktober 01, 2013, 12:30:55
edit2Rapporteer  
fout die ik 't meest zie is dat voorste been niet wordt gestrekt, waardoor 't board ook upwind draait........voorste been strekken dus en ga er maar van uit dat het pas echt varen wordt na ca. 10 zelfstandige sessies van minimaal 2 uur.......ff doorzetten dus
Staal

Geen avatar

Berichten: 36
Antwoord #8 Oktober 01, 2013, 12:53:13
edit2Rapporteer  
En dan nog iets. Ik lees 'krachtsporter', dus ws wel sterk genoeg in de armen.
Ik maakte (en maak nog steeds) de fout om mezelf aan de bar op te trekken. Je overtrekt dan je kite en dan levert hij een stuk minder power. Wellicht genoeg om je het water uit te trekken, maar dan misschien te weinig voor voldoende snelheid.
Laat de kite lekker aan je haak trekken.
So_Surreal

Berichten: 945
Logs: 0 | 14 uur
Antwoord #9 Oktober 01, 2013, 12:58:56
edit2Rapporteer  
Nog een tip.
Wat ik handig vond was om mezelf te zien zodat ik zag wat ik fout deed, dus heb mezelf vanaf de kant laten filmen Smiley
Peer

Berichten: 1037
Logs: 0 | 60 uur
Antwoord #10 Oktober 01, 2013, 13:01:10
edit2Rapporteer  
fout die ik 't meest zie is dat voorste been niet wordt gestrekt, waardoor 't board ook upwind draait........voorste been strekken dus en ga er maar van uit dat het pas echt varen wordt na ca. 10 zelfstandige sessies van minimaal 2 uur.......ff doorzetten dus

Pas echt varen na 10 sessies van 2 uur?  schater... Nee joh... of jij hebt een heel andere definitie van echt varen....
mvbtje

Geen avatar

Berichten: 1175
Antwoord #11 Oktober 01, 2013, 13:17:26
edit2Rapporteer  
Ik herinner mij ook dat ik in het begin zo verrast was dat ik paar meters vaarde dat ik verder niets met de kite deed. Goed je gewicht op je achterste voet houden en idd nog even sinussen zou het probleem moeten verhelpen. + goed schouders naar achter houden. Als je teveel rechtop blijft staan en op je voorste been dan druk je het board weer het water in.
In het begin zal je waarschijnlijk 1 kant makkelijker op kunnen varen dan de andere. Kwestie van paar uurtjes oefenen en dan kom je er wel. Anders even een ervaren kiter vragen om nog even te kijken wat je precies fout doet.

Misschien kan het volgende filmpje je nog verder helpen

http://www.youtube.com/watch?v=4_wIGPAkj1I
Wil

Berichten: 70
Antwoord #12 Oktober 01, 2013, 13:23:00
edit2Rapporteer  
wat ik in het begin altijd fout deed was dat ik mijn bar aangetrokken hield (dacht vol power dus de meeste kracht).

Wanneer je instuurt bar aantrekken, en als je je kite weer omhoog stuurt bar van je af duwen, dan bouw je pas kracht op, wanneer je snelheid hebt kun je je kite mooi parkeren op 10 /11 uur en daar ga je!
manofglass

Berichten: 151
Antwoord #13 Oktober 01, 2013, 13:32:13
edit2Rapporteer  
fout die ik 't meest zie is dat voorste been niet wordt gestrekt, waardoor 't board ook upwind draait........voorste been strekken dus en ga er maar van uit dat het pas echt varen wordt na ca. 10 zelfstandige sessies van minimaal 2 uur.......ff doorzetten dus

Pas echt varen na 10 sessies van 2 uur?  schater... Nee joh... of jij hebt een heel andere definitie van echt varen....

onder echt varen versta ik; anderen kunnen ontwijken en hoogte kunnen houden..........wellicht was ik wat langzamer dan de gemiddelde kiter, maar had hier een sessie of 10 voor nodig
So_Surreal

Berichten: 945
Logs: 0 | 14 uur
Antwoord #14 Oktober 01, 2013, 13:54:42
edit2Rapporteer  
fout die ik 't meest zie is dat voorste been niet wordt gestrekt, waardoor 't board ook upwind draait........voorste been strekken dus en ga er maar van uit dat het pas echt varen wordt na ca. 10 zelfstandige sessies van minimaal 2 uur.......ff doorzetten dus

Pas echt varen na 10 sessies van 2 uur?  schater... Nee joh... of jij hebt een heel andere definitie van echt varen....

onder echt varen versta ik; anderen kunnen ontwijken en hoogte kunnen houden..........wellicht was ik wat langzamer dan de gemiddelde kiter, maar had hier een sessie of 10 voor nodig
Ik een sessie of 8, maar die duurden niet allemaal 2 uur, meestal korter
manofglass

Berichten: 151
Antwoord #15 Oktober 01, 2013, 13:58:09
edit2Rapporteer  
waarschijnlijk de leeftijd................... Roll Eyes
magic ed

Geen avatar

Berichten: 381
Antwoord #16 Oktober 01, 2013, 14:10:13
edit2Rapporteer  
Naast alle instuur tips: NEEM EEN GROTER BOARD! Minimaal 44 breed, maar breeder mag ook, lengte is minder belangrijk als maar boven de 1.35m. Kite oppervlak kan ook zeker groter, maar is in combinatie met een groter board genoeg voor 20 knopen.

Voor kite oppervlak: 10 kg verschil ~= 2 m2 oppervlak.
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #17 Oktober 01, 2013, 14:28:30
edit2Rapporteer  
IK SLUIT ME AAN BIJ MAGIC ED en Feddo c.s.. Dat board is veel te smal voor jou. Mocht je in de buurt van Oisterwijk wonen, dan kun je mijn lesboard een dagje lenen.
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #18 Oktober 01, 2013, 15:02:31
edit2Rapporteer  
Board lijkt idd wat klein voor 110kg. Dan heb je gewoon veel snelheid nodig om te kunnen planeren, en dat betekent actief de kite vliegen. Alleen iets langzamer varen zal er niet bij zijn want dan zak je gelijk weer weg in het water. Dus dat maakt het erg lastig om lekker te leren varen.
Bbtw

Berichten: 232
Logs: 0 | 118 uur
Antwoord #19 Oktober 01, 2013, 16:14:25
edit2Rapporteer  
Iedereen bedankt voor de waardevolle tips.
 
Nu ik het zo lees, denk ik dat de fout met name in het aangetrokken houden van de bar zit. Ik stuur de kite in van 12 naar  1 en dan naar 10:30 ongeveer, door de powerzone. Als ik overeind kom dan houdt ik volgens mij de bar aangetrokken zodat de kite op zijn positie blijft hangen. Verder ga ik waarschijnlijk ook niet genoeg downwind.

De grote van het board heb ik toekomstgericht gekozen. Ik heb idd in overweging genomen een groter board aan te schaffen, maar de shop waar ik ben geslaagd heeft mij met de keuze geholpen. Ik heb bij deze shop een heel goed gevoel en de verkoper heeft heel veel tijd aan mij besteed om me te informeren. Hij heeft wel aangegeven dat het met mij postuur wat moeilijker is om met zo'n board te starten, maar als je het in de vingers hebt..... Aangezien ik altijd graag ineens goed spul aan wil schaffen leek mij dit een juiste keuze. Hoop dat ik het bij het rechte eind heb:-)

Nogmaals iedereen bedankt voor de goede adviezen, ga er zeker mee an de gang.
feddomw
Gast
Antwoord #20 Oktober 01, 2013, 16:24:01
edit2Rapporteer  
Iedereen bedankt voor de waardevolle tips.
 
Nu ik het zo lees, denk ik dat de fout met name in het aangetrokken houden van de bar zit. Ik stuur de kite in van 12 naar  1 en dan naar 10:30 ongeveer, door de powerzone. Als ik overeind kom dan houdt ik volgens mij de bar aangetrokken zodat de kite op zijn positie blijft hangen. Verder ga ik waarschijnlijk ook niet genoeg downwind.

De grote van het board heb ik toekomstgericht gekozen. Ik heb idd in overweging genomen een groter board aan te schaffen, maar de shop waar ik ben geslaagd heeft mij met de keuze geholpen. Ik heb bij deze shop een heel goed gevoel en de verkoper heeft heel veel tijd aan mij besteed om me te informeren. Hij heeft wel aangegeven dat het met mij postuur wat moeilijker is om met zo'n board te starten, maar als je het in de vingers hebt..... Aangezien ik altijd graag ineens goed spul aan wil schaffen leek mij dit een juiste keuze. Hoop dat ik het bij het rechte eind heb:-)

Nogmaals iedereen bedankt voor de goede adviezen, ga er zeker mee an de gang.

Ik zie nu dat ik niet de enige ben die het gezegd heeft en anderen zullen het zeker nog een keer zeggen: maar eh, een board van 40 breed bij jouw lengte en gewicht is ook met het oog op de toekomst echt te klein. Prima dat je bij die shop een goed gevoel hebt, maar op dit gebied ben je toch echt verkeerd voorgelicht.

Ik zou oprecht terug gaan naar de winkel. Dit is gewoon een slecht advies, zeker met de 12m erbij. Een 12m en een board van 40cm is een startersset voor iemand van 75kg om vanaf 16kn te varen. Ik vind het ronduit slecht dat een winkel jou dit aansmeert.

Om het objectief en duidelijk te maken: fabrikanten maken boards in breedtes (even kort door de bocht) 38-43 cm. De kleinste boards voor de kleinste en lichtste kiters, de breedste voor de..... enfin, je snapt 'm wel. Met jouw gewicht behoor je onmiskenbaar tot de absolute zwaarste categorie kiter. Je hebt gewoon niets op een 40cm te zoeken.

EDIT: andre, ik heb nog meer ge-edit... ;-)
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #21 Oktober 01, 2013, 16:25:04
edit2Rapporteer  
Ieder zijn eigen mening natuurlijk, maar zelfs voor een gevorderde kiter van jouw gewicht blijft 40 cm erg smal. Veel plezier en succes met het varen van je eerste meters!

Edit: inderdaad Feddo, wij blijven bij ons standpunt. Een onlogisch advies van een hoogstwaarschijnlijk aardige verkoper.
magic ed

Geen avatar

Berichten: 381
Antwoord #22 Oktober 01, 2013, 16:28:00
edit2Rapporteer  
Ben zelf 95 kg en de stap van 40 naar 44 cm enkele jaren geleden (en toen was al ik heel ervaren, kite sinds 2000) was een verademing!
feddomw
Gast
Antwoord #23 Oktober 01, 2013, 16:30:21
edit2Rapporteer  
Ben zelf 95 kg en de stap van 40 naar 44 cm enkele jaren geleden (en toen was al ik heel ervaren, kite sinds 2000) was een verademing!

TIASOF is toch ook een stevige jongen? En die vaart dacht ik op vlak water, dus die zal ook wel wat te melden hebben over dit onderwerp.
Bbtw

Berichten: 232
Logs: 0 | 118 uur
Antwoord #24 Oktober 01, 2013, 16:33:39
edit2Rapporteer  
Iedereen bedankt voor de waardevolle tips.
 
Nu ik het zo lees, denk ik dat de fout met name in het aangetrokken houden van de bar zit. Ik stuur de kite in van 12 naar  1 en dan naar 10:30 ongeveer, door de powerzone. Als ik overeind kom dan houdt ik volgens mij de bar aangetrokken zodat de kite op zijn positie blijft hangen. Verder ga ik waarschijnlijk ook niet genoeg downwind.

De grote van het board heb ik toekomstgericht gekozen. Ik heb idd in overweging genomen een groter board aan te schaffen, maar de shop waar ik ben geslaagd heeft mij met de keuze geholpen. Ik heb bij deze shop een heel goed gevoel en de verkoper heeft heel veel tijd aan mij besteed om me te informeren. Hij heeft wel aangegeven dat het met mij postuur wat moeilijker is om met zo'n board te starten, maar als je het in de vingers hebt..... Aangezien ik altijd graag ineens goed spul aan wil schaffen leek mij dit een juiste keuze. Hoop dat ik het bij het rechte eind heb:-)

Nogmaals iedereen bedankt voor de goede adviezen, ga er zeker mee an de gang.

Ik zie nu dat ik niet de enige ben die het gezegd heeft en anderen zullen het zeker nog een keer zeggen: maar eh, een board van 40 breed bij jouw lengte en gewicht is ook met het oog op de toekomst echt te klein. Prima dat je bij die shop een goed gevoel hebt, maar op dit gebied ben je toch echt verkeerd voorgelicht.

Ik zou oprecht terug gaan naar de winkel. Dit is gewoon een slecht advies, zeker met de 12m erbij. Een 12m en een board van 40cm is een startersset voor iemand van 75kg om vanaf 16kn te varen. Ik vind het ronduit slecht dat een winkel jou dit aansmeert.

Om het objectief en duidelijk te maken: fabrikanten maken boards in breedtes (even kort door de bocht) 38-43 cm. De kleinste boards voor de kleinste en lichtste kiters, de breedste voor de..... enfin, je snapt 'm wel. Met jouw gewicht behoor je onmiskenbaar tot de absolute zwaarste categorie kiter. Je hebt gewoon niets op een 40cm te zoeken.
Ieder zijn eigen mening natuurlijk, maar zelfs voor een gevorderde kiter van jouw gewicht blijft 40 cm erg smal. Veel plezier en succes met het varen van je eerste meters!

Edit: inderdaad Feddo, wij blijven bij ons standpunt. Een onlogisch advies van een hoogstwaarschijnlijk aardige verkoper.
Ik neem jullie zeker adviezen zeker aan hoor. Maar in de shop waar ik ben geweest had hij die boardjes ook op andere lengtes staan. Dus hij had hier verder ook geen belang bij om mij deze te verkopen. Zou het zonde vinden om 'm gelijk op marktplaats te gooien en een ander board te moeten kopen  . Hoop dus dat ik het hier toch op kan leren.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.