twee (semi) beginnersvragen

olaf_99

Geen avatar

Berichten: 2
Oktober 06, 2013, 16:59:33
edit2Rapporteer  
De echte beginnersfase voor het kiten ben ik nu wel voorbij. Starten, kiten en hoogtelopen zijn geen probeem meer. Wel heb ik de volgende twee vragen.

1
Soms als ik aan het hoogte lopen ben en ik lekkere snelheid heb zakt mijn board ineens naar beneden. Het lijkt alsof het board dan zover gekanteld is dat er geen opwaartse kracht is en het board besluit om een onderzeeer na te doen. Ik weet nog niet wat ik fout doe. Iemand ideeen?

2
Afgelopen vrijdag was ik lekker op Zandmotor in Kijkduin bezig toen de kite op een gekke manier om zichzelf draaide met als resultaat dat het leek alsof de kite binnenste buiten was gekeerd. De stuurlijnen gingen tussen de powerlijnen door. Het lukte me om de kite op het water te laten drijven en mezelf zo naar de kant te laten dirigeren. Mijn vraag is nu wat ik in deze situatie had kunnen doen. Is het mogelijk om de kite toch de lucht in te sturen? Had ik de kite zelfstandig op het water weer terug kunnen laten draaien?

Alvast bedankt!

HaPe
Moderator

Berichten: 2655
Logs: 0 | 273 uur
Antwoord #1 Oktober 06, 2013, 17:36:12
edit2Rapporteer  
1. Dit kan eigenlijk niet op een andere manier gebeuren dan dat je met teveel druk op je voorste been gaat varen.

2. Je bedoelt dat de kite een keer om z'n as gekomen is ? (meestal voorover vallen)
Dan zitten je stuurlijnen en powerlijnen gekruisd. Als dit het geval is, kan je gewoon je kite besturen zoals normaal, zou wel gelijk naar de kant gaan om de lijnen weer goed te doen ivm slijtage

Of dat de kite echt verkeerdom geklapt is (doek van de buitekant aan de binnenkant)
Dan kan het zo zijn dat je kite nog te besturen is, maar hij zal er zeker niet beter op worden om zo te varen, ook hier gelijk naar de kant om alles weer goed te doen. Dit is te voorkomen door je kite hard genoeg op te pompen
Raymond.V

Berichten: 261
Antwoord #2 Oktober 06, 2013, 17:50:09
edit2Rapporteer  
1 heb je in deze situatie niet te veel druk op je voorste voet terwijl je een chop/golfje raakt?

2 wanneer je kite binnenste buiten draait kan je de safety trekken, nu kan je kite zijn oorspronkelijke vorm opzoeken. Wil dit niet dan kan je nog op je kite aflopen/zwemmen om de kite te helpen, denk wel om je lijnen dat je er niet in gaat staan als de spanning er af is. Als de kite goed zit kan je de safety weer in elkaar zetten en de kite starten. Het kan zijn dat je lijnen gekruist zitten,  maar je kan dan iig weer terug varen/draggen.
s-t-e-v-e-n

Berichten: 12
Logs: 0 | 27 uur
Antwoord #3 Oktober 06, 2013, 20:49:32
edit2Rapporteer  
Dat eerste heb ik ook nog wel eens. Je geeft dan teveel druk op je voorste been tijdens het aankanten. Ik heb nu een iets langer board. Daar heb ik er al minder last van. Misschien komt dat ook omdat je steeds meer ervaring op doet. Probeer het gewoon in de gaten te houden! Anders gewoon je heup iets meer indraaien.
Peer

Berichten: 1037
Logs: 0 | 60 uur
Antwoord #4 Oktober 07, 2013, 10:15:41
edit2Rapporteer  
1. Wat de anderen zeggen, plus wellicht iets groter board varen?

2. Wanneer op een ondiepe spot vaart en je staat niet extreem gepowered kun je op je kite aflopen wanneer hij op het water ligt en ondertussen je chickenloop uithaken en je bar tussen je powerlijnen doorhalen. Weer inhaken en dan je leash even loshalen en ook tussen de powerlijnen doorhalen en weer vastzetten.. Dit gaat niet bij alle kites, maar wel bij vierlijns kites met een lage splitsing van de powerlijnen. Spaart je een stuk varen en kite landen met gekruisde lijnen.. Voelt toch even anders en niet heel relaxed...
olaf_99

Geen avatar

Berichten: 2
Antwoord #5 Oktober 07, 2013, 23:26:37
edit2Rapporteer  
Bedankt voor de antwoorden.

1
Niet teveel gewicht op het voorste been. Ik zal er eens op letten de volgende keer.

2
Fijn om te horen dat de kite nog steeds zou moeten vliegen en mij weer naar de kant zou moeten krijgen. Dan ben ik dus voor niets de hele zandmotor afgegaan terwijl ik mezelf al dobberend liet afdrijven. haha. De kenners zullen me wel uitgelachen hebben Smiley

Bedankt voor de info!
BaSS

Berichten: 545
Antwoord #6 Oktober 08, 2013, 00:24:21
edit2Rapporteer  
d'r zal nooit iemand lachen als jij veilig boven "toch maar proberen" kiest, de meest ervaren kiter waarschijnlijk zelfs het minst.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.