Use of a leash... op een drukke spot

/-||_( )|-|/-|
Moderator

Berichten: 3902
November 05, 2013, 10:32:55
edit2Rapporteer  
Eergisteren kreeg ik op Wijk aan Zee weer eens te maken met sommige directional kitesurfers die hun spullen door overmacht in de brekende golven 'lanceren' midden tussen andere watersporters op een druk bezette spot... met golfsurfers, windsurfers en andere kiters. We praten hier wel over een dag met 30-40kn waar zowel de grote golven als de wind de situatie extremer maakten.

M.n. bij mislukte tricks/transitions of tegen de golf in varen kan dit heftige reacties geven. Door het lichte gewicht en het volume schiet zo'n board alle kanten op en met die scherpe neuzen en vinnen werkt t dan bijna als een wapen...
Op dat soort drukke spots lijkt het gebruik van een leash mij onder genoemde omstandigheden dan niet meer dan normaal uit sociaal oogpunt.

Is het gebruik van een leash een probleem voor je, overweeg dan een rustiger plek op te zoeken.

Just think about it...  ThumpsUp

Frank82

Berichten: 2539
Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #1 November 05, 2013, 12:42:14
edit2Rapporteer  
Daarom gebruik ik m'n waveboard dus niet wanneer het druk is , downwinders zijn dan ideaal.
magic ed

Geen avatar

Berichten: 381
Antwoord #2 November 05, 2013, 12:50:56
edit2Rapporteer  
Goed punt, eigenlijk nog niet gedaan, maar als het druk is misschien wel verstandig en sociaal.
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #3 November 05, 2013, 12:51:20
edit2Rapporteer  
Je zegt het zelf al: het verliezen van je board.......

M.n. bij mislukte tricks/transitions of tegen de golf in varen kan dit heftige reacties geven. Door het lichte gewicht en het volume schiet zo'n board alle kanten op en met die scherpe neuzen en vinnen werkt t dan bijna als een wapen...

Zit je boardje tijdens het kitesurfen aan een leash dan heb je grote kans dat deze "heftige reacties" op de kitesurfer zelf geprojecteerd worden. Kitesurfen met een boardleash is dan ( naar mijn bescheiden mening) niet verantwoord.
Blijft dan natuurlijk wel het door jou terecht  benoemde probleem / gevaarlijke situatie.  Dat heeft dan , denk ik, niets met een leash te maken maar meer met de keuze van de kitesurfer om in een overvol / druk bezet stukje water dingen te gaan doen die niet verantwoord zijn.......

Ed.

Berichten: 2732
Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #4 November 05, 2013, 13:05:32
edit2Rapporteer  
Precies.. Om 'overmacht' situaties te voorkomen moet je gewoon de ruimte zoeken..

De mijne krijg ik vooral zelf tegen m'n kop aan, leash of geen leash Smiley
/-||_( )|-|/-|
Moderator

Berichten: 3902
Antwoord #5 November 05, 2013, 13:08:32
edit2Rapporteer  
Beste Tom, daar zit m nou de 'pain'... tot nu toe wordt wereldwijd op ieder forum te kust en te keur over het gebruik van een leash gesproken mbt EIGEN risico... Prima maar daar begin ik hier niet over.

Mijn punt is sociaal gedrag/verantwoordelijkheid naar andere watersporters toe. Of iemand wel of niet een helm wil dragen bij gebruik van een leash is ieders eigen verantwoordelijkheid.

Maar is het niet veel belangrijker (vergelijk t met de wettelijk verplichte WA-verzekering) dat je de medemens, in dit geval andere watersporters beschermd tegen jouw gedrag en risicovolle fouten/overmacht?

Nogmaals, think about it en pas gewoon je gedrag erop aan als directional kitesurfer. Frank geeft t al aan; Ga bv. gewoon lekker een downwinder maken , waar je niemand tot last bent, of pak je TT als t druk is en de risico's hoog zijn of wijk uit naar een rustiger plek.. Of monteer een leash!

Kleine moeite met groot sociaal gedrag.  InLove
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #6 November 05, 2013, 13:32:07
edit2Rapporteer  
Op t moment dat ik iemand met helm, leash of impact vest zie dan heb ik al zo iets van: weg wezen bij hem. My safety first!
bluebit

Berichten: 224
Antwoord #7 November 05, 2013, 13:38:46
edit2Rapporteer  
leash is gewoon not done, te gevaarlijk voor je eigen bakkes. Dus inderdaad meer rekening houden met de drukte op het water.
Helm....tsja...ik associeer het gelijk met beginners of duitsers....bij wegblijven dus Smiley
Impactvest gebruik ik regelmatig (met name om de gopro aan vast te binden of als ik nieuwe tricks ga oefenen)...in het laatste geval is het inderdaad slim om uit mijn buurt te blijven...
Maar als ik de gopro op heb, dan kom maar lekker dichtbij..levert toch de mooiste beelden op Smiley
Karel79

Berichten: 1012
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #8 November 05, 2013, 15:38:40
edit2Rapporteer  
In 'Hawaii a short kitesurfing film' zie je ook dat ze met boardleashes varen.

Ik ben het wel Aloha eens. Het woord 'leash' lijkt een automatische reactie op te roepen waarbij alle andere informatie compleet genegeerd lijkt te worden.

In de combinatie: beginner-TT-leash is het idd geen goed idee
Maar in de combinatie: gevorderd-waveboard-flinkebakken-leash lijkt het mij wel een goed idee.
Parkie

Berichten: 1640
Logs: 0 | 12 uur
Antwoord #9 November 05, 2013, 15:49:33
edit2Rapporteer  
Bij de KSP tour varen de meeste pro's ook met een leash.

Nu heeft dat meer te maken met het punt dat je in een heat geen tijd hebt om je board van
het rif of rotsen te plukken.
/-||_( )|-|/-|
Moderator

Berichten: 3902
Antwoord #10 November 05, 2013, 16:05:23
edit2Rapporteer  
@Karel... be my guest... jij slaat de spijker op zijn kop.  ThumpsUp

Sommigen maken wel heel kromme gedachten  schater over Duitsers, (rol)leashes, impactvesten.. Wat hebben in hemelsnaam deze zaken met een leash van een surfboard/directional te maken?
Kijk eerst eens verder, naar video's met echt ervaren cracks onder omstandigheden waar t 'zelfrisico met een leash' nog veel gevaarlijker is (One Eye, Hawaii, Australië, Bali) en deze Pro's toch ook met een leash varen zonder helm of wat dan ook. Tiz een kwestie van de juiste techniek om met een leash te varen en geen risico te lopen... maar ja voor sommigen is dat niet cool en inherent aan Duitsers en andere waanideeën...

Juist deze kromme gedachtegang maakt t voor de omgeving onnodig gevaarlijk

@Parkie, je hebt gelijk vwb wedstrijden, toch gebruiken vele Pro's de leash ook buiten de wedstrijden om zodra ze tricks willen oefenen of bv bij sterke stromingen en niet iedere keer helemaal terug naar t strand willen draggen (met gevaar over de riffen getrokken te worden)
magic ed

Geen avatar

Berichten: 381
Antwoord #11 November 05, 2013, 16:09:05
edit2Rapporteer  
Met de juiste techniek... ik draag al Jaren een helm (sinds ik strapless vaar en een paar fijne ontmoetingen heb gehad) en snap werkelijk niet waarom mensen op surfboards geen helm dragen: je voelt de helm bijna niet, maar je hoofd is wel altijd lekker warm en beschermd (zowel tegen zon als tegen impact). De in mijn ogen enige reden is dat mensen bang zijn voor de blikken van anderen. Maar die doden niet.

Desondanks: laat een ieder doen wat ie zelf wil.
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #12 November 05, 2013, 16:16:39
edit2Rapporteer  
@Karel... be my guest... jij slaat de spijker op zijn kop.  ThumpsUp

Sommigen maken wel heel kromme gedachten  schater over Duitsers, (rol)leashes, impactvesten.. Wat hebben in hemelsnaam deze zaken met een leash van een surfboard/directional te maken?
Kijk eerst eens verder, naar video's met echt ervaren cracks onder omstandigheden waar t 'zelfrisico met een leash' nog veel gevaarlijker is (One Eye, Hawaii, Australië, Bali) en deze Pro's toch ook met een leash varen zonder helm of wat dan ook. Tiz een kwestie van de juiste techniek om met een leash te varen en geen risico te lopen... maar ja voor sommigen is dat niet cool en inherent aan Duitsers en andere waanideeën...

Juist deze kromme gedachtegang maakt t voor de omgeving onnodig gevaarlijk

@Parkie, je hebt gelijk vwb wedstrijden, toch gebruiken vele Pro's de leash ook buiten de wedstrijden om zodra ze tricks willen oefenen en niet iedere keer helemaal terug naar t strand willen draggen (met gevaar over de riffen getrokken te worden)

Ik heb met wat zeer ervaren gasten op Fuerte golven gedeeld di e echt flink waren en zag er ook een die juist door die leash voor z'n wave board flink in de shit was beland om dat hij door zijn board juist onder wordt getrokken. Hij wist net optijd zijn enkel vrij te maken.
bluebit

Berichten: 224
Antwoord #13 November 05, 2013, 16:19:04
edit2Rapporteer  
da's trouwens wel een goed punt nu de winter weer op komst is....wellicht toch een helmpie kopen om de kop warm te houden.
Daarnaast ben ik half duits, dus dan mag het ook wel Wink
alexander1965

Berichten: 142
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #14 November 06, 2013, 10:45:57
edit2Rapporteer  
Met de juiste techniek... ik draag al Jaren een helm (sinds ik strapless vaar en een paar fijne ontmoetingen heb gehad) en snap werkelijk niet waarom mensen op surfboards geen helm dragen: je voelt de helm bijna niet, maar je hoofd is wel altijd lekker warm en beschermd (zowel tegen zon als tegen impact). De in mijn ogen enige reden is dat mensen bang zijn voor de blikken van anderen. Maar die doden niet.

Desondanks: laat een ieder doen wat ie zelf wil.

Ed wat is een fijne lichte helm? Want mijn kale kop kan wel wat warmte gebruiken.
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #15 November 06, 2013, 11:31:57
edit2Rapporteer  
Goed punt Aloha!
een surfboard schiet heel anders over het water dan een twin tip (veel groter volume, vinnen), bovendien is het katapulteer effect vaak in combinatie met  een sprong, waarbij de twin tip onderweg van je voeten valt en bij het bovenkomen uit het water precies tegen je cranium rost.
Een surfboard is veel vaker juist downwind van je te vinden en zal niet gauw naar je toe springen.

Ik zou op m'n aurfboard ook wel een leash willen, ben een paar keer 500m achter m'n board aangesneld en idd zo'n dartelend board is niet iets wat je tegen je aan wilt.

Zijn er tips voor welke leash je zou moeten hebben voor een kite surf board?
magic ed

Geen avatar

Berichten: 381
Antwoord #16 November 06, 2013, 12:12:25
edit2Rapporteer  
Over helm: ik heb de wake ace, maar pasvorm is altijd persoonlijk. Zorg wel dat je van die oorflaps hebt, beschermt ook je trommelvliezen.

Over leash: gewone shortboard leash.
EddyC

Geen avatar

Berichten: 1073
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #17 November 06, 2013, 12:40:53
edit2Rapporteer  
Leash in de golven: beter niet.
Als het goed fout gaat in de wasmachine van een 2 of 3m golf wil je niet een leash hebben die in je lijnen verwikkeld geraakt of je langer onder water houd.
Als je in de wasmachine draait denk je maar aan drie dingen:
- kite laten vliegen (tegen de golf in naar open zee toe sturen) zodat lijnen strak blijven
- als kite in't water valt voor de golf hopen dat je niet in de lijnen verstrikt graakt
- terug boven komen

Mocht de kite in het water liggen en hij komt er niet uit, is het soms beter af te haken en ook de kite leash te trekken: de kite en lijnen spoelen dan weg (minder kans op in lijnen verwikkeld te geraken) en er is geen druk meer op de kite dus minder kans op scheuren bij het inslaan van de golven, alsook wordt je niet onderwater getrokken door je kite bij de volgende golf.
En meestal kun je je board nog terugvinden om ermee binnen te komen.
In veel van die kitegolf video's varen ze zonder leash om zich snel van hun kiet te kunnen scheiden. Dikwijls surfen ze unhooked - dan kan de kite meteen weg als de golf over hen dichtklapt.

Dus geen leash voor je board 
Frank82

Berichten: 2539
Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #18 November 06, 2013, 13:57:29
edit2Rapporteer  
Vind zelf het idee van een leash ook niet fijn, precies om de redenen die Eddy hier beschrijft, het is niet zozeer dat het waveboard naar je toe catapulteert maar meer in de wasmachine waar ik het echt link vind. Heb wel eens m'n waveboard door m'n lijnen gehad zonder leash en dat was makkelijk opgelost door hem er gewoon verder doorheen te werken. Met een leash gaat dat dus niet...
magic ed

Geen avatar

Berichten: 381
Antwoord #19 November 06, 2013, 14:51:41
edit2Rapporteer  
Mee eens, maar als het druk is, is je verantwoordelijkheid voor anderen misschien groter dan voor je eigen veiligheid...
Frank82

Berichten: 2539
Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #20 November 06, 2013, 15:07:24
edit2Rapporteer  
Daarom vaar ik op wijk dus altijd met m'n twintip Smiley
Jer76

Berichten: 252
Logs: 0 | 3 uur
Antwoord #21 November 06, 2013, 15:50:45
edit2Rapporteer  

http://vimeo.com/31056991


Leash Roll Eyes
riesie

Berichten: 111
Antwoord #22 November 13, 2013, 00:22:11
edit2Rapporteer  
Als je als pro wave rider nu gewoon een beetje uit de buurt van anderen  probeert te blijven, zeg 10 meter,  dan kan je board toch nooit iemand raken. De zee is groot zat, gewoon niet zo patsen voor de kant.
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #23 November 13, 2013, 01:15:00
edit2Rapporteer  
@ Riesie, je kan het ook anders beredeneren... daar waar de gevorderde kiter vaart, daar denkt de beginner: hey dat wil ik ook en vervolgens onderschat hij zn kunnen.    maak het vaak zat mee dat ik met wat golfsurfers op pad ben, en zelf ga kiten bij hun in de buurt en dan binnen no time andere onbekende kiters rakelings voorbij andere water sporters scheren  en dan blijkt het ook dat ze niet eens goed kunnen varen.
Frank82

Berichten: 2539
Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #24 November 13, 2013, 01:18:17
edit2Rapporteer  
Een pro kan ook een wipe-out maken  en dan is dat board binnen 1 sec 10 meter verder.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.