Garantie of niet?

Gijs

Geen avatar

Januari 02, 2014, 17:25:51
edit2Rapporteer  
Beste medekiters,

ik heb een vraag: in het begin van het afgelopen seizoen heb ik een nieuw (wakestyle)board aangeschaft en heb deze binnen een half jaar gebroken (zie bijlage) in de lengterichting van het board. Nu lijkt dit mij toch echt een garantie geval maar helaas wil de fabrikant van dit board hier geen gehoor aan geven, en naar mijn mening slechts een aanbod doen van een nieuw board tegen een verlaagde prijs. Nu is mijn vraag aan jullie: wat kan je met zo'n geval doen?/ waar heb ik recht op, en hoe zou je dit eventueel af kunnen dwingen?

Groeten, Gijs
Evan
Administrator

Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #1 Januari 02, 2014, 17:35:41
edit2Rapporteer  
Van de shop waar je hem gekocht hebt een vervangend board eisen, jij hebt niks met de fabrikant/importeur te maken tenzij je het board direct bij de importeur/fabrikant gekocht hebt.

Daarnaast moet de verkopende partij in Nederland het eerste half jaar bewijzen dat het defect niet hun fout is. Van een wakestyle board kun je verachten dat hij tegen gebruik met boots en sliders/kickers kan tenzij expliciet vermeld word dat je dat er niet mee mag doen.
Na dat half jaar moet jij zelf bewijzen dat het defect door een ontwerp of fabricagefout komt.

Met welke argumenten was je garantieclaim verworpen?
Gijs

Geen avatar

Antwoord #2 Januari 02, 2014, 17:51:37
edit2Rapporteer  
Thx voor je snelle reactie!
Ik heb het board direct bij importeur/fabrikant gekocht, in spanje. wat het geheel iets lastiger maakt. volgens mij geld deze bewijslast van een half jaar in heel europa en moeten zij dus bewijzen. garantieclaim word verworpen met ervaring en dat dit veroorzaakt is door zeer intensief gebruik etc.
kite2fly

Antwoord #3 Januari 02, 2014, 17:52:01
edit2Rapporteer  
Zoals Evan al aangeeft.....als het binnen 6 maanden is gebeurd (en je hebt dit direct gemeld) ligt de bewijslast bij de winkel.....(edit) bij de importeur dus.

De stappen zijn als volgt:

http://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/voorbeeldbrieven/

Eerst dus de brief "ondeugelijk product verzoek tot herstel of vervanging".
Daarna "laatste kans tot herstel.....".
En daarna "ondeugelijk product ontbinding overeenkomst".

Als je een rechtsbijstand verzekering hebt moeten ze dit voor je aannemen na die laatste brief.
Als je 100 euro eigen risico hebt.....zou het er op wagen... grote kans nl dat je rechtsbijstand het afkoopt omdat ze de kosten/baten verhouding niet aantrekkelijk vinden. Hoe dan ook....theoretisch sta je in je recht.....om het te krijgen moet je alleen wel eea doen ;-)

Evan
Administrator

Antwoord #4 Januari 02, 2014, 18:14:46
edit2Rapporteer  
Zeer intensief gebruik zou ik niet mee instemmen. Want dat zou betekenen dat een board maar een levensduur heeft van een half jaar en dat hadden ze dan bij de verkoop duidelijk vermelden.

Een board zou minimaal 2 jaar mee moeten gaan en dan nog hoort hij dan aan slijtage kapot te gaan in plaats van te breken en zou je een breuk minimaal aan moeten zien komen.
feddomw
Gast
Antwoord #5 Januari 02, 2014, 18:23:22
edit2Rapporteer  
Al je rechten ten spijt, vermoed ik persoonlijk dat je het kan vergeten.

Gelijk hebben is nog niet gelijk krijgen... Evan maakt wel goed punten, daar niet van.

Direct bij de importeur in Spanje gekocht, ik neem gemakshalve aan dat je niet de winkeladviesprijs van €700 van veel A-merk boardjes hebt betaald?

Nou hoeft dat van mij ook niet, maar ik bedoel er mee te zeggen dat je je kan afvragen of het de moeite waard is om hier een slepende affaire van te maken. Je kan wel melden dat je van plan bent op alle internet-fora hier melding van te maken (welk merk eigenlijk?), kijken hoe ze reageren. Wel netjes melden, niet onbeschoft.
pimpoldi

Antwoord #6 Januari 02, 2014, 18:26:09
edit2Rapporteer  
Die moeite zou het mij persoonlijk als student (net als gijs) wel waard zijn, maar zo zou het niet moeten lopen. In mijn opinie en volgens wat ik hier lees, zou er gewoon een garantie boardje moeten komen. Ik heb de mails gelezen die de betreffende importeur terug heeft gestuurd en was daar diep bedroefd over! Zo hoor je niet met klanten om te gaan vind ik.
feddomw
Gast
Antwoord #7 Januari 02, 2014, 18:30:40
edit2Rapporteer  
Die moeite zou het mij persoonlijk als student (net als gijs) wel waard zijn, maar zo zou het niet moeten lopen. In mijn opinie en volgens wat ik hier lees, zou er gewoon een garantie boardje moeten komen. Ik heb de mails gelezen die de betreffende importeur terug heeft gestuurd en was daar diep bedroefd over! Zo hoor je niet met klanten om te gaan vind ik.

Daar heb je ongetwijfeld helemaal gelijk in. Maar je hebt - ondanks sommige berichten - minder rechten als consument als je in den vreemde (ook binnen EU) iets "haalt". Daarbij heeft natuurlijk deze Spanjool lak aan wat een student in Nederland er van vindt. Zeker als hij low-margin werkt.
pimpoldi

Antwoord #8 Januari 02, 2014, 18:33:01
edit2Rapporteer  
haha ja dat blijkt inderdaad! Maar betekend dit dat je als je bij een importeur iets koopt, je geen rechten hebt ?
feddomw
Gast
Antwoord #9 Januari 02, 2014, 18:36:37
edit2Rapporteer  
Je hebt dezelfde rechten als je bij een winkel koopt, maar in dit geval is de importeur de winkel. Je hebt gewoon bepaalde rechten bij consumentenkoop, daar komt het op neer.

Maar ze afdwingen, dat kan erg lastig zijn.

Wat ik bedoelde met minder rechten, is dat je niet precies dezelfde rechten hebt alsof je in NL een board bij een winkel had gekocht, de "actieve" consument kan het wat moeilijker krijgen, zoals nu ook blijkt.

Evan
Administrator

Antwoord #10 Januari 02, 2014, 18:43:22
edit2Rapporteer  
Het gaat hier om een boardmerk wat uitsluitend via internet verkoopt, verandert dat nog iets aan het verhaal anders dan dat je gelijk halen in Spanje wat minder makkelijk gaat als Nederlander?
feddomw
Gast
Antwoord #11 Januari 02, 2014, 18:48:36
edit2Rapporteer  
Dat gaat mijn specifieke kennis te boven, Evan. Als het om een winkel gaat die actief wereldwijd bezig is, uitsluitend via internet, lijkt het mij dat je in theorie meer rechten hebt.

Maar vergeet dat maar, want je kan je gelijk toch niet afdwingen, althans dat is niet rendabel.

Als het idd zo'n soort tent is, is er niets slechter voor ze dan slechte PR op internet. Op een nette manier dreigen met slechte publiciteit op internationale fora, en als ze dan niet happen, forget it. Je kan hooguit daadwerkelijk een slecht verhaal incl correspondentie op kiteforum.com plaatsen, of Oase of een UK forum, onder het mom can dezelfde vraag over je garantierechten, kijken of dat wat druk op de ketel zet.
kobrin

Logs: 0 | 240 uur
Antwoord #12 Januari 02, 2014, 19:37:30
edit2Rapporteer  

Deze boards worden ook in combinatie met Ronix boots aangeboden op hun site.

Dus sliders en kickers zouden geen probleem mogen geven.

Het Balance verhaal liep om dezelfde redenen slecht af..
Lude

Antwoord #13 Januari 02, 2014, 20:04:23
edit2Rapporteer  
Dit is wel een rare breuk, waarschijnlijk ben je met de onderkant van je board ergens hard op geklapt waardoor hij overdwars is gebogen. Klopt dat?

Ik denk niet dat je hier garantie op gaat krijgen. Je kunt hem wel simpel fixen, even wat epoxy in een injectienaald, de boel volspuiten, lijmklem erop en je kunt weer los (de vezels worden bij normaal kiten voornamelijk in de lengterichting van het board belast). Kickers en sliders zou ik dan wel vermijden.

edit: als je nergens op bent geklapt, dan is het absoluut garantie natuurlijk
pimpoldi

Antwoord #14 Januari 02, 2014, 20:29:14
edit2Rapporteer  
als gijs met de onderkant ergens op zou zijn geklapt zou er ook wel iets van een kras oid te zien zijn denk ik. De "deuk" die je ziet is de geometrie van de onderkant.
Gijs

Geen avatar

Antwoord #15 Januari 02, 2014, 20:53:46
edit2Rapporteer  
Thanks voor alle reacties en tips, het is vandaag na 2 maanden heen en weer gemail eindelijk in een stroomversnelling geraakt en garantie wordt gelukkig erkend en als de nieuwe boards in productie genomen worden zal er een nieuwe naar mij worden opgestuurd. Uiteindelijk na veel moeite toch een heel nette oplossing!

board was overigens nergens hard op geklapt en sliders/kickers zijn met dit board ook niet gepakt.

wat mij betreft kan er een slotje op!
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.