Lichtweer Kite's.

Teigetje

Berichten: 5663
Logs: 0 | 765 uur
Mei 24, 2014, 14:59:18
edit2Rapporteer  
Vraagje  Huh
Is er een wezenlijk verschil dat je eerder kan kiten, tussen de licht-weer kite's en de zeg maar allround-kite's in dezelfde maat en kitend op een twintip.
Zo ja, hoeveel knopen eerder kan je dan ongeveer kiten.



geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #1 Mei 24, 2014, 16:55:28
edit2Rapporteer  
Ligt eraan wat jij onder wezenlijk verstaat. Ik schat het op een paar knopen. Ook afhankelijk van maat (12/12-vergelijking is natuurlijk weer anders dan 17/17-vergelijking), jouw gewicht, jouw twintip, stroming, …..
Sayootje

Berichten: 296
Logs: 0 | 511 uur
Antwoord #2 Mei 24, 2014, 17:20:21
edit2Rapporteer  
Het verschil tussen kiten of k*tten in sommige gevallen.
Kamo

Berichten: 156
Antwoord #3 Mei 24, 2014, 17:31:30
edit2Rapporteer  
Een paar regels en tips omtrent lichtweer kiten:

-  beslis of je uberhaupt in weinig wind wil kiten
-  zie lichtweerkiten als de combinatie tussen een efficiënte kite en board... 1 van 2en kopen levert je relatief tot de combinatie weinig op (behalve verzuurde bovenbenen)
-  beslis of je meer power/lol wil in je low-end of je low-end wil verschuiven.
Voorbeeld:   met 13 knopen blazen, beuken en springen etc of van 13 knopen knopen winnen naar 7-8 knopen en dezelfde low-enduitdaging ervaren als in je oorspronkelijke 13 knopen. (ieder z'n sport/uitdaging)
-  accepteer dat kiten in lichte wind (<13knp) anders is; sprongen zijn langer maar lager, je kite is trager, je board is groter, je vaarsnelheid is lager... probeer niet het 20 knp. gevoel te kopiëren naar zonnige zomeravonden.
Zie het als het verschil tussen een racefiets en een beachcruiser.. chill, relax en adem rustig... geniet.
Frank82

Berichten: 2539
Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #4 Mei 24, 2014, 18:41:37
edit2Rapporteer  
Heb zelf een 15 en een 12, de 15 is een lichtweer kite. Met de 15 heb ik goeie druk in 12-13kn terwijl het met de 12 sinussen is. Het hangt er vanaf wat je wil doen, voor enkel op en neer varen vind ik er geen ruk aan, springen is ook niet echt boeiend met grote kites. Wat grote kites voor mji leuk maken is freestyle (uithaken, raleys, backrolls, s-bend, etc). Je kan natuurlijk ook gaan oldschoolen en boardoffs/darkslides/transitions doen.
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #5 Mei 24, 2014, 20:06:02
edit2Rapporteer  
Ik heb enkele weken geleden een Ocean Rodeo Flite 17m gekocht. Ik heb er pas een keer mee kunnen varen maar ben al zeer positief verrast! YeSS

Als ik enkele sessies ermee heb gevaren zal ik een review plaatsen maar nu al vast mijn eerste ervaringen:
deze 17m kite lichter dan mijn 12m Prodigy ......
mijn ervaring met grote kites (Bandit Dos 12, Flysurfers 12m) is niet positief: traag, sleurbak, moeilijk herstartbaar, enz., enz.,  ... dat is bij deze Flite beslist niet het geval ... Shocked
Ik hoop met deze kite meer zomeravondcampingkitesessies te beleven .... Cool

ik woon ver van de kust. Als naar de camping ga wil ik de kans op een lekkere zomeravondcampingkitesessie zo groot mogelijk maken ... vandaar deze lichtweerkite.....  Grin
Gehaktdag

Berichten: 549
Antwoord #6 Mei 24, 2014, 20:37:06
edit2Rapporteer  
Ik heb een paar maanden geleden mijn 17m Zephyr weer verkocht na 2 jaar. Op zich wel veel plezier van gehad maar inderdaad zoals Kamo ook zegt beslis of je met weinig wind wil kiten. Kite is echt een stuk trager en mijn grootste struikelblok was dat met de weinig wind dagen van c.a. 10 a 12kn er niemand op het water is en geen van mijn kitevriendjes ook een 17m heeft is de lol er snel af soms. Daarnaast vind ik het dan ook persoonlijk gevaarlijker met op en aflaten en mocht er ooit iets gebeuren sta je er alleen voor. Ook altijd problemen met upwind varen met die 2010 Zephyr is ook niet fijn. Intussen een nieuwe 11m Evo gekocht waar ik ook vanaf 13kn mee kan varen en is nog vele malen sneller ook. Smiley
Erik@Spijk

Berichten: 861
Logs: 0 | 459 uur
Antwoord #7 Mei 25, 2014, 22:10:19
edit2Rapporteer  
Voor mij is het belangrijk dat je een lichtweer kite ook overpowered kan varen. Je hebt dan geen 15 en 12 nodig, Heb dit in het verleden wel gehad maar als je de 15 meter gebruikte en het iets begon te waaien dan baalde je dat je de  12 niet had. (of 11 in mijn geval)

Misschien was het bovenstaande een beetje off-topic. On topic verwacht ik dat een lichtweer kite lichter gebouwd is(3 struts) zodat deze makkelijker in de lucht blijft en sneller draait. Vermoedelijk zal hij hierdoor minder vorm vast zijn en daardoor slecht  varen met veel power. Ook zal het profiel dieper zijn voor meer lift, nadeel is dat de kite veel weerstand heeft en minder upwind gaat.

Als je er echt veel low end bij wil hebben dan zou je een race board of een flysurfer razor kunnen overwegen.
wasbeer

Berichten: 432
Antwoord #8 Mei 26, 2014, 06:30:37
edit2Rapporteer  
Voor mij is het belangrijk dat je een lichtweer kite ook overpowered kan varen. Je hebt dan geen 15 en 12 nodig, Heb dit in het verleden wel gehad maar als je de 15 meter gebruikte en het iets begon te waaien dan baalde je dat je de  12 niet had. (of 11 in mijn geval)

Misschien was het bovenstaande een beetje off-topic. On topic verwacht ik dat een lichtweer kite lichter gebouwd is(3 struts) zodat deze makkelijker in de lucht blijft en sneller draait. Vermoedelijk zal hij hierdoor minder vorm vast zijn en daardoor slecht  varen met veel power. Ook zal het profiel dieper zijn voor meer lift, nadeel is dat de kite veel weerstand heeft en minder upwind gaat.

Als je er echt veel low end bij wil hebben dan zou je een race board of een flysurfer razor kunnen overwegen.
[/quot
Voor mij is het belangrijk dat je een lichtweer kite ook overpowered kan varen. Je hebt dan geen 15 en 12 nodig, Heb dit in het verleden wel gehad maar als je de 15 meter gebruikte en het iets begon te waaien dan baalde je dat je de  12 niet had. (of 11 in mijn geval)

Misschien was het bovenstaande een beetje off-topic. On topic verwacht ik dat een lichtweer kite lichter gebouwd is(3 struts) zodat deze makkelijker in de lucht blijft en sneller draait. Vermoedelijk zal hij hierdoor minder vorm vast zijn en daardoor slecht  varen met veel power. Ook zal het profiel dieper zijn voor meer lift, nadeel is dat de kite veel weerstand heeft en minder upwind gaat.

Als je er echt veel low end bij wil hebben dan zou je een race board of een flysurfer razor kunnen overwegen.
Dit hoeft niet altijd waar te zijn, de 17m Edge bv kan je varen vanaf 6-7 knopen op een raceboard, 9-10 op een twintip, deze heeft 5 struts, houdt lekker zijn vorm, gaat goed upwind. Is natuurlijk wel een racekite voor lichte wind en niet de typische lichtweer kite die je meestal ziet. Maar de low end is bv stukken beter dan de Naish Fly. Als je echt met heel weinig wind wil varen, Ozone Chrono 18, 4-5 knopen op raceboard, twintip zal vanaf 7 ook wel lekker gaan Smiley
Lude

Berichten: 1420
Antwoord #9 Mei 26, 2014, 08:31:02
edit2Rapporteer  
Heb zelf een 17m Zeeko Notus XLW,
Waarom ik deze gekocht heb was vooral om bij mooie zomerdagen waarbij de wind net wat tegen valt (lees 12 a 13knopen) toch lekker gepowered te kunnen varen.
Ik weeg zelf ivm mijn lengte een kleine 100kg, dus een beetje extra lowend is wel wenselijk.  Een skimboard is met mijn gewicht ook geen succes, en een door vind ik weinig aan.

Die 17m heb ik echt al veel lol mee gehad, beetje oldschoolen (lang zweven, niet hoog). Maar vooral slides zijn heel gaaf (gaan echt super lang door).  Qua highend heb ik hem ooit tot 21 knopen gevlogen, die dag begon windloos en begon steeds harder te waaien. Op een gegeven moment stonden ik naast 7mtjes op het water, dan weet je dat het tijd is om een kleinere kite te pakken Wink

« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.