Naish lichtweer kite: FLY of DRAFT?

mbetz

Berichten: 576
Juli 08, 2014, 12:33:20
edit2Rapporteer  
Ik wil boven mijn Park 12 nog een lichtweer kite erbij halen, zodat de lange zomerdagen ook op een board kan genieten.
Ik twijfel tussen een Naish Fly (15m) of de Naish Draft 17m

Ik heb de Naish Fly meermaals gevlogen, echter het 2013 model. Deze heeft een enorm goede kracht maar komt niet zo hoog aan de wind. De Draft moet dit wel kunnen, maar of je echt een 17m wilt varen vraag ik mij nog af..

Ik weeg 87Kg var meestal een Naish Global Wave board, hetgeen ook bij weinig wind goed gaat.

Wie heeft er ervaring met beide kites en of advies?
 
damsko

Geen avatar

Berichten: 60
Antwoord #1 Juli 08, 2014, 12:47:14
edit2Rapporteer  
Ik heb zelf oa een 12m draft en de eerste (groene) fly. Vaar ook meestal directional. Als ik jou was zou ik als het tussen deze kites gaat voor de Fly gaan. Met je bord is de shape gewoon lekkerder en hoogte lopen is op een directional toch geen probleem? Met die combi vaar ik in marginale wind bijna iedereen upwind voorbij. De draft is super leuk met een twintip met goede wind maar als je daar me moet pompen en op een directional staat is de lol er snel af. Daarnaast is de draft zonder de LWR set echt een klote kite om te relaunchen terwijl je de fly aan de stuurlijnen zo achteruit de lucht in trekt.
mbetz

Berichten: 576
Antwoord #2 Juli 11, 2014, 09:16:15
edit2Rapporteer  
Damsko, Bedankt, Lijkt mij ok dat icm een directional de FLY de betere keus is.
ik kan volgend weekeinde een FLY model 2014/15 testen. De nieuwe Fly moet beter aan de wind vliegen en sneller draaien...
Ga deze testen en dan beslissen...

Mike
Bluecupra

Berichten: 1010
Antwoord #3 Juli 11, 2014, 10:18:30
edit2Rapporteer  
Hi Mike,

Zou je mij kunnen laten weten waar je de Naish Fly 2014/2015 kunt testen? Ook erg benieuwd naar deze kite
mbetz

Berichten: 576
Antwoord #4 Juli 11, 2014, 11:45:29
edit2Rapporteer  
Bluecupra
Ik kan de kite volgend weekeinde testen bij het NAISH Center aan Chiemsee (Zuid Duitsland).. Ik woon nl net onder München.
Maar als Naish Duitsland de kite heeft om te testen zou je ook bij Kubus kunnen navragen...

Mike
KiteFEEL

Berichten: 371
Antwoord #5 Juli 11, 2014, 13:13:42
edit2Rapporteer  
Beste Mbetz,

De Naish Fly is echt de ultieme lichtweer kite van Naish. Wij hadden de 1, 2 en nu de 3 in de school. Tussen de 1 en 2 voelde ik persoonlijk niet al te veel verschil. De nieuwste 3 is wel degelijk veranderd. Hij heeft meer stuursnelheid en wil met net even een knoopje minder al in de lucht blijven staan.
De Fly heeft een bak met power en wil vanaf 8/9 knopen in combinatie met een foil of golfsurfboard al graag buitenspelen.
Ik kan je wel een board met langere vinnen aanraden, omdat hij niet diep het windvenster in trekt, dus je moet hem met een rond freestyle board technischer varen. Het is even wennen, maar wij zijn er dol op!
Eerlijk is eerlijk, hij is niet snel en het voelt als een echte diesel. Voor zowel het freestyle met weinig wind als het cruisen met een golfsurfboard is hij uitermate geschikt.
Kies je voor een Draft of een Zypher van Ozone, dan voel je meer vliegsnelheid, maar ook duidelijk minder power. Echter zijn die kites beter te houden met een knoopje of 17, maar voor die wind koop je de Fly ook simpelweg niet.


http://www.youtube.com/watch?v=4Ix9CG0zqOo


Ik weet de nieuwste Fly's de komende maand in Nederland bij de winkels aan zullen komen.
Kater Funsport (Alkmaar en Hippolytushoef) heeft er 1 voor in de test. Deze kan je dan ook nu gewoon al aanvragen, zodat je hem als eerste kunt proberen. Even een mailtje sturen naar webshop@kater.nl t.a.v. Yarno.

Succes en tot op het water.
markymarc

Berichten: 296
Logs: 0 | 488 uur
Antwoord #6 Juli 11, 2014, 19:36:25
edit2Rapporteer  
kzou ns wat reviews vd cabrinha contra lezen en m testen...
wimbers

Berichten: 398
Logs: 0 | 24 uur
Antwoord #7 Juli 11, 2014, 20:56:58
edit2Rapporteer  
Ik heb de FLY II, en op een twintip trekt ie behoorlijk downwind, je moet hem op de goede hoogte houden, en niet te ver aantrekken, en dan schiet ie wel upwind.
Op mijn retro fish golfsurfboard gaat ie als een speer, en inderdaad, relaunchen aan de stuurlijnen werkt. ( bij mij nog niet in diep water gelukt, maar ik kreeg hem wel bij 9 knopen weer de lucht in.)
mbetz

Berichten: 576
Antwoord #8 Juli 11, 2014, 21:42:25
edit2Rapporteer  
De FlyII heb ik op Sardinie gevaren. Wat mij opviel was dat hij slecht aan de wind kwam.,komt deels doordat wij eerst zonder de lijm extensions gebaren zijn, met de 6m langere lijnen ging het beter.
Vandaar de vraag om vergelijking met de Draft 17m

Ik wacht even en test dan de nieuwe FLY, wellicht dat deze nog beter vaart.
Ik blijf wel bij Naish, de hele familie vaard Naish, wel zo makkelijk, ook omdat ik dan maar 1 type bar nodig heb...

Vreemd dat de FLY met een directional beter schijnt te lopen dan met een twintip...
Karel79

Berichten: 1012
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #9 Juli 11, 2014, 22:16:48
edit2Rapporteer  
dat heeft denk ik meer met de grotere vinnen te maken... net zoals een raceboard veel scherper upwind kan varen.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #10 Juli 12, 2014, 08:38:40
edit2Rapporteer  
Een 15m op een foil in 9kn? Dat klinkt als zwaar overpowered
Helaas dat dit weer actueel is met zo weinig wind dit jaar al.
Het is erg opvallend dat we een paar dagen hebben waar de wind snoeihard is, en veel dagen in sub 6-12kn...
Erik@Spijk

Berichten: 861
Logs: 0 | 459 uur
Antwoord #11 Juli 12, 2014, 09:25:14
edit2Rapporteer  
Als ik de site van Naish mag geloven dan heeft de Fly een lage aspect ratio, de kite staat dus meer voor je en wil de minder aan de wind.  Wel krijg je hier een hogere draaisnelheid voor terug en een groter projected oppervlakte. (betere low end) De Draft heeft een hoog aspect ratio, beter voor hoogte lopen/springen maar deze levert dan projected oppervlakte in (vandaar dat het een 17meter is ipv een 15 meter) en de kite zal minder snel draaien.

De draft heeft ook meer struts, dat levert een stabielere kite op bij veel power, maar dit is zwaarder en dat is slechter voor de low end. De fly is lichter en zal bij weinig wind makkelijk in de lucht blijven.

De fly lijkt een pulley te hebben, dit levert meer depower op, maar minder direct stuurgedrag.

Beide zijn een compromis (net als alle kites), het is net welke het best bij je vaarstijl past.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #12 Juli 12, 2014, 20:30:17
edit2Rapporteer  
Sinds wanneer word het geprojecteerde oppervlak kleiner bij een hogere AR? De enige twee parameters die kan verzinnen, bij een boogvormige kite, zijn de verdeling van het doek (smalle tips en meer doek in het midden  zoals een delta of bijna overal even breed als een Fuel) en de hoeveelheid C die een kite heeft.

Draft zou juist een betere low-end moeten hebben, als in: eerder en sneller upwind kunnen varen juist omdat hij een hogere AR heeft. Helaas sturen deze kites traag, zijn moeilijk in de lucht te houden en vrijwel niet te herstarten met weinig wind. Vandaar dat een Fly voor de meesten een betere optie is gezien hij sneller stuurt en makkelijker herstart. helaas lever je daar wel iets low-end voor in en word je meer downwind getrokken omdat hij dieper in het windvenster staat.
feddomw
Gast
Antwoord #13 Juli 12, 2014, 20:37:01
edit2Rapporteer  
Als ik het opnieuw kon doen, zou ik voor herstartbaarheid kiezen boven die ene knoop beter low-end. Want ik heb toch wel een keer te vaak met de kite moeten zwemmen. Als je een hoge AR kite bij minimale wind in het water laat vallen en je kan niet staan, krijg je 'm domweg niet meer de lucht in....

En je kan betere low-end ook in je board zoeken als je echt voor het minimale wil gaan. En dan niet een door maar iets met lange vinnen zodat je veel druk in je kite kan opbouwen en debiel scherp aan de wind varen.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #14 Juli 12, 2014, 21:00:27
edit2Rapporteer  
Daarom vaar ik ook met mijn C4's op een 5-lijns bar in minimale condities als ik ga foilen.
HaPe
Moderator

Berichten: 2655
Logs: 0 | 273 uur
Antwoord #15 Juli 12, 2014, 21:08:07
edit2Rapporteer  
Idd vergissen veel mensen zich op het punt van herstartbaarheid.
Daarom vaar ik ook nooit met mijn 17m in heel marginale condities op een spot waar ik niet kan staan.
Op een spot waar ik gewoon kan staan is het natuurlijk een ander verhaal
feddomw
Gast
Antwoord #16 Juli 12, 2014, 21:14:16
edit2Rapporteer  
Daarom vaar ik ook met mijn C4's op een 5-lijns bar in minimale condities als ik ga foilen.

Leg dat eens even uit, Evan? Want een C4 heeft ten eerste geen plek om de 5e vast te maken, en ten tweede wat voor techniek pas je toe om de kite de lucht in te krijgen?
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #17 Juli 12, 2014, 21:54:31
edit2Rapporteer  
Genoeg plek op de bridle. Wanneer je hem niet meer achteruit gestart krijgt kun je de 5fth en stuurlijn een stukje aantrekken om hem op zn kant te krijgen. Ook kun je de 5fth gebruiken om hem omhoog te laten vliegen in wind waarin hij op 4 lijnen achteruit zou zakken, hoe ver je hem ook zou depoweren.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.