Ik denk dat je vlieger het meeste slijt van het klapperen in de wind als die op de grond geparkeerd ligt.
Het kan dan ook absoluut geen kwaad om daar wat zandzakjes op te leggen.
Met alles wat je nat opruimt loop je gewoon een risco : "het weer' , schimmelplekken, verkleuring van je doek. Zoetwater geeft dan snel meer problemen dan zeewater.
Altijd balen als je met een natte vlieger thuiskomt. De één heeft een mooie grote schuur, de ander hangt de boel op zolder en weer een ander hangt ze gewoon in de huiskamer.
Heb je niet al te veel ruimte dan kan het handig zijn om de struts van je vlieger vol te laten met lucht en de boel losjes oprollen, dan komt er tenminste nog een beetje lucht bij. Soms past dat zo in de auto en is je vlieger, met de kachel op standje tropisch vogeltje als je thuiskomt al een heel eind gedroogd.
Tja, lijnen in de wasmachine? Da's voor mij nieuw. Zeewier en waterplanten er meteen uithalen: als dat spul opdroogt wordt het echt lastig. Verder eigenlijk alleen ( en dat echt IEDERE keer) een optische / visuele controle bij het uitlopen: zitten er geen knoopjes in je lijnen ( dat kan funest zijn) en hoe zit het met de pigtails? Niet al teveel beschadigd?
Stop je in de winter? Probeer dan zo'n lege rol van lasdraad te pakken te krijgen. Hier kun je heel mooie je lijnen oprollen , bar er gewoon aan vast laten zitten en ergens in een doos op zolder.
Maar in de wasmachine
Dat doe ik trouwens wel een enkele keer met m'n wetsuit als die echt onverantwoord gaat stinken. Gewoon in een kussensloop gaat prima
Spring je veel of alleen maar over rechts ( of links natuurlijk) varend? Dan is er een goede kans dat de ene stuurlijn meer uitrekt dan de andere , al heb ik het idee dat de kwaliteit de laatse jaren een stuk verbeterd is. Met ongelijke lijnlengtes is het bagger varen. Regelmatig even sjekken of de boel nog gelijk is en eventueel links / rechts wisselen.
Maak je veel rotatiesprongen? Dan kunnen je lijnen onderin extra slijtage vertonen ( daar waar ze in elkaar draaien) bij sltijtage kun je dan boven/onder wisselen.