Inkorten lijnen Naish Torch bar 2012

Frank82

Berichten: 2539
Logs: 0 | 164 uur
April 11, 2016, 20:38:02
edit2Rapporteer  
Hoi allemaal, ik heb een week geleden een 14m torch 2013 met 2012 bar overgenomen voor de low-wind dagen. Gisteren heb ik de kite goed kunnen proberen maar de lijnen vind ik veels te lang (27m). Ik wil terug naar 23m zodat de kite een stuk directer is en beter naar de rand van het windvenster te trappen is.

Nu is het zo dat bij de Torch bar de Y split behoorlijk hoog zit, waar kan ik het beste de lijnen inkorten? Aan de uiteinden van de lijnen (bij de kite) of juist aan de bar kant? Of iets er tussenin?

De Y split zit overigens op 14m.

Ik zal er zelf sleeves opzetten.
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #1 April 11, 2016, 22:50:16
edit2Rapporteer  
Ik zou het deel onder de split doen, dan verandert de hoek van de Y het minste. En die hoek kan beter iets kleiner worden dan groter.

Beste zou zijn om de hoek hetzelfde te houden en boven en onder de Y aan te passen, maar dan moet je even gaan rekenen.
ErikFanatic

Berichten: 459
Antwoord #2 April 12, 2016, 08:01:33
edit2Rapporteer  
Hoi allemaal, ik heb een week geleden een 14m torch 2013 met 2012 bar overgenomen voor de low-wind dagen. Gisteren heb ik de kite goed kunnen proberen maar de lijnen vind ik veels te lang (27m). Ik wil terug naar 23m zodat de kite een stuk directer is en beter naar de rand van het windvenster te trappen is.

Nu is het zo dat bij de Torch bar de Y split behoorlijk hoog zit, waar kan ik het beste de lijnen inkorten? Aan de uiteinden van de lijnen (bij de kite) of juist aan de bar kant? Of iets er tussenin?

De Y split zit overigens op 14m.

Ik zal er zelf sleeves opzetten.

Frank ik heb de lijnen even in Autocad gezet.
Ik kan nu gemakkelijk het punt van de splitsing opschuiven, dus het is naar net waar je deze het liefst zou willen hebben..
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #3 April 12, 2016, 08:23:14
edit2Rapporteer  
Alles vanaf de Y-splitsing tot de kite laten zoals het is. Enkel de vijfde lijn tussen het elastiek en Y-splitsing,  powerlijn tussen bar en Y-splitsing en de stuurlijnen inkorten.
Frank82

Berichten: 2539
Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #4 April 12, 2016, 12:48:26
edit2Rapporteer  
Ok duidelijk verhaal, dan kort ik hem onder de Y splits aan, de stuurlijnen spreekt voor zich natuurlijk.
tgroot

Berichten: 664
Antwoord #5 April 12, 2016, 20:20:48
edit2Rapporteer  
Let goed op, want een cm of 2/3 verkeerd heeft bij een torch afstelling echt al veel invloed. Tip Let op dat je de powerlijn net ietsje meer inkort als de 5th.
Frank82

Berichten: 2539
Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #6 April 12, 2016, 21:59:20
edit2Rapporteer  
Kite staat nu gewoon goed afgesteld dus ik haal overal precies evenveel af en precies dezelfde groote sleeves op, dan moet het goed gaan.
Peer

Berichten: 1037
Logs: 0 | 60 uur
Antwoord #7 April 14, 2016, 22:46:52
edit2Rapporteer  
Tenzij de dikte van de lijnen verschillend is, dan is het even opletten.
Om de dikkere lijn is het verkortende effect op de sleeve sterker dan om een dunne.
Het gevolg is dat wanneer je sleeve materiaal afknipt van laten we zeggen 12 cm in uitgerekte toestand dat strak om de dikkere lijn bijvoorbeeld 9 cm lang is en om de dunnere 10.5. Wanneer je de sleeves dan precies dubbel legt om daarna te stikken heb je de dunnere per saldo iets meer ingekort. Wanneer je ook gaat splicen is het effect weer anders. Eerst uitproberen op de restjes dus mochten de lijnen niet allen even dik zijn.
Frank82

Berichten: 2539
Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #8 April 14, 2016, 23:37:26
edit2Rapporteer  
Heb de aanpassing al gedaan, de center line is wat dikker maar de sleeve past er prima omheen. Zodra er een 14m windje staat ff proberen en eventueel nog wat afstellen.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.