Misschien hield je je snelheid te laag vanwege het overpowerd zijn? Dan win je ook geen hoogte...
Juist met een hogere snelheid loop je minder hoogte.
Bij marginale wind ja, omdat je windvenster te ver naar achteren gaat als je snel gaat. Als je overpowerd al je snelheid wegtrapt word je gewoon downwind getrokken. En als de stroming zoals dit weekend ook al niet mee zit... je kan dan beter wat meters maken met iets minder upwind hoek, dan je board vol upwind sturen maar geen meter vooruit komen. Netto win je dan veel meer.
Zodra je snelheid (te) groot wordt staat de vlieger ten opzichte van de kitesurf(st)er dieper in het windvenster en geeft dus meer pull downwind.. Hoogte lopen wordt dan ( vooral onder normale condities) sowieso lastiger.
Bij het hoogte lopen in harde wind is het belangrijk dat je met de rail van je board goed het water kunt aansnijden. Hoe meer gewicht er dan op die rail "trapt" hoe meer grip je hebt en hierdoor je vlieger in het hoekje van het windvenster dwingt en dus minder downwindpull krijgt.
Staat je vlieger hoog in de lucht dan krijg je bij harde wind ook "pull omhoog" . Je hebt dan dus minder gewicht / massa beschikbaar om de rail van je board stevig in het water te trappen.
Vooral voor de beginners wel ff eng maar dan zet je je vlieger laag boven het water = geen pull omhoog en je dwingt de vlieger het hoekje van het windvenster in = optimaal hoogte lopen.
Heb je ( met harde wind) je vlieger laag boven het water staan en je trapt je rail volledig het water in en je gaat alsnog downwind: Je hebt een te grote vlieger in de lucht hangen.of je board is te groot.
Depoweren met je depowersysteem: Dat doe je eigenlijk in principe alleen om de bar op een comfortabele afstand tov je armen te hebben. Zodra je dusdanig moet depoweren dat er flinke stukken van je vlieger niet echt meer meedoen ( flapperend doek) dan is het tijd voor een kleinere vlieger of een kleiner board.
Vliegers functioneren nog steeds het beste als ze volgas gevaren/gevlogen worden. Eerst dan heb je alle goede eigenschappen van de vlieger te pakken .
Vergeet ook niet dat , ook al vliegt je vlieger depowerd ( wat je eigenlijk alleen voor de afstand tussen bar en "armbereik" moet doen of als je in kneitersharde wind aan de kant komt) op het moment dat het fout gaat je echt wel met het hele oppervlakte van de vlieger te maken krijgt. En dat zit er echt een heel wezenlijk verschil tussen bijv een 9m die je goed gepowered dat doet wat jij wilt of die 12m die gedepowerd gewoon shit reageert op jouw stuurbewegingen.
Voor mij nog steeds de meeste lol op het water: een volgas ietwat overpowerde C shape met een klein board met een messcherpe rail. We hebben het dan over 83 KG , 9m Fueltje en een North X ride 129 / 38 en het moet dan wel echt gigantisch hard stromen wil ik met 30 Knts geen hoogte kunnen pakken. Het is dan wel "trappen met dat hok" en weinig ruimte voor echte blunders.
Je hebt dan ook nog eens te maken met de kwaliteit en vaardigheden van de mensen om je heen.
30 knts en ik sta met bekenden op het water is de 9m prima. 30 knts met allemaal van die overpowerde poephouding / gestrekte armpjes maximaal gedepowerde klapperende vliegers in de lucht? Dan liever m'n 7m. Dan ben ik aan het varen en niet aan het "overleven"
Er zit overigens ook nog een enorm verschil tussen hoogte varen en hoogte trappen.
In het geval van Laurens: ( met harde wind)
Je vlieger laag boven het water en je wordt nog steeds downwind getrokken: kleinere vlieger of een kleiner board.
Omgekeerd kan het overigens ook: te weinig druk in je vlieger: een groter board kan je dan vaak wel lekker varen. ( alhoewel mijn voorkeur uitgaat naar een goed gepowerde vlieger)
Wat bij echt harde wind een mindere rol speelt dan bij een lekker windje:
Zodra je je vlieger (de)powerd gebeurd er wat met de vorm van je vlieger in de lucht. Een vlieger kan hardstikke bol/hol of heel vlak in de lucht staan. Bij een ietwat gedepowerde vlieger wordt de vorm veel vlakker. De vlieger vliegt dan veel makkelijker het hoekje van het windvenster in: Zo zie je vaak dat bij minder wind het met een ietwat gedpowerde ( die staat heel vlak in de lucht) vlieger het makkelijker hoogte lopen/varen is dan wanneer je de bar aantrekt en er ( een beetje overdreven gezegd) een "bolle vlieger" in de lucht hangt. Dit laatste is per merk/type vlieger altijd in de praktijk even uitzoeken.