Bron:
http://www.flysurf.com Internet vertaling Frans naar Nederlands
Flysurf.COM: Jij is zich balling met jouw broer er nu vijf jaar geleden in de Dominicaanse Republiek om uw onderzoek naar de ontwikkeling van kites voort te zetten.
Wat zijn uw voornaamste activiteiten vandaag?
Bruno Legaignoux: Sinds het deponeren van het octrooi in 1984 en in het bijzonder sinds de explosie van kitesurf, men heeft echt hard er tegenaan gegaan; verschillende 4métiers die van voorhoofd moeten geleid worden: designer van kite, industrieel, uitvinder en ondernemer van octrooien! Sinds enkele jaren men organiseert zich om aan ons basisberoep terug te komen, uitvinder. Wij zijn bezig om erin te slagen. Wij gaan tenslotte ademen een beetje voor beetje met projecten zoals kiteboating kunnen weer op gang brengen, het snelheidsrecord, kitesurf voor het grote publiek.
Flysurf.COM: Jij is de uitvinder van vleugel aan de boudin (octrooi neergezet in1984). Talrijke geluidshinder lopen op dit octrooi, jij kan ons iets meer ervan zeggen?
Bruno Legaignoux: Ik weet niet of het mensen slecht op de hoogte of slecht gezind zijndie deze geluidshinder laten lopen, maar het octrooi zal 8 Nov 2005 in alle beschermde landen vallenWAARVAN FRANKRIJK, in geen enkel geval voor. Immers het Franse octrooi werd op 16 November 1984 neergezet maar hetinternationale octrooi 8 Nov 1985 (in een aantal landen waarvanFrankrijk) is het geweest, vervolgens werd het Franse octrooi opgegeven. Aangezien de duur van leven van een octrooi in de gehele wereld vanprecies 20 jaar vanaf de datum van deponeren is, ons internationaal octrooi vervalt goed 8 Nov 2005 van overal.
Flysurf.COM: Dank zij jouw ervaring, jij doet partij van de personen die het best het proces van kosten vaneen vleugel (ontwikkeling beheersen, vervaardiging, octrooi, enz...). Bepaalde merken kondigen eens duidelijk een daling van de prijzen aanhet octrooi op openbaar gebied. Gelijktijdig men spreekt steeds meer over merk "hard korting" met prijzen van 30tot 50% lager dan de over het algemeen vastgestelde prijzen. Gelooft jij oprecht dat dit concept zal zich veralgemenen en dat éénof meer merken korting zich duurzaam zullen kunnen vestigen?
Bruno Legaignoux: Men mag niet het amalgaam doen! Een prijsdaling die aan het einde van het octrooi is gebonden? Ik er niet in geloof, want in percent van de prijs van een vleugel, het is oprecht gering. Het verschil zal dus niet belangrijk zijn.
Betreffende de merken die om 30 of 50% minder duur verkopen, het gaat er niet om van hard korting maar van verkoop op postorder: het merk schaft een of twee bemiddelaars af door rechtstreeks teverkopen. Zij houdt een normale winstmarge, hoger dan een klassiek merk zien.
Men mag niet geloven dat de klassieke merken gavent, het zijn de tussenhandelaars en winkels die de prijzen laten klimmen. In ruil voor wat, zij brengen diensten aan aan de klant die het merk van VPC niet kanaanbieden. Ik geloof dat zoals in windsurf, er is een plaats voor de verkoop op postorder, wie van de marktaandelen zal nemen als kitesurf meer uiterst wordt endie zal verliezen als ervan hij het grote publiek wordt. In ieder geval het is een verschijnsel over waarvan men veel momenteel spreekt maardat snel zal zich aanstampen.
Flysurf.COM: Jij heeft enkele vleugels ontwikkeld die echt de korte geschiedenisvan kite (Airblast en Wook zijn bijvoorbeeld verwijzingen geweest)kunnen ons enkele woorden op jouw volgende vleugels zeggen hebbengemarkeerd?
Bruno Legaignoux: Op Wook en Skoop 2005, ik zou zeggen dat men met het team Takoon een werk van klassiekeontwikkeling heeft gedaan, voor nog meer prestatie en een hanteerbaarheid, door de nadruk op de stevigheid en de afwerking in het bijzonder teleggen. Maar dit op wat ik mijn inspanningen met mijn broer concentreer, het is op de ontwikkeling van een nieuw gepatenteerd soort vleugelover waarvan u gaat willen binnenkort spreken. Ten opzichte van de klassieke vleugels, hij heeft het meer met betrekking tot veiligheid, om af te boorden/Schokken, van strand van gebruik, van redécollage... voor identiek of hogere kwaliteiten van vlucht...
Flysurf.COM: Talrijke merken hebben ëme liniëren op de kant van aanvalgoedgekeurd.
Wat gedacht jij van dit concept?
Bruno Legaignoux: Hij biedt praktische voordelen sommige maar niet op het niveauveiligheid in tegenstelling tot wat zich vaak zegt, want men moet altijd een release quick op gang brengen om de vleugelte neutraliseren. Persoonlijk ben ik altijd een aanhanger van de eenvoud geweest wantzij is waarborgt van betrouwbaarheid en bijgevolg van veiligheid. Hij er heeft echt van voor en van tegen in dit concept maar voor mijlegt de vraag of men het moet goedkeuren of niet zich zelfs nietaangezien onze nieuwe vleugel zeer goed erover gebeurt.
Flysurf.COM: Aan de oorsprong, u hebt vleugels aan de boudins voor kitesurf en de markt van de botenontworpen. Nochtans ondanks de vooruitgang van het materiaal, geen enkele reële toepassing werd op dit gebied gevonden. Gelooft jij dat een dag deze markt zal bestaan?
Bruno Legaignoux: Enkele maanden na het deponeren van het octrooi, men nam aan onze eerste snelheidsbasis deel, in Brest, met quiver van 3 opblaasbare vleugels en een paar nautische skis!
Er is noodzakelijkerwijs levensvatbare toepassingen maar ook veel werkin vooruitzicht om ze te ontwikkelen en vervolgens in het stadium vanhet op de markt brengen overgaan. Men heeft test ongeveer alle mogelijk drijvend gerei waarvanhydroptère van 4m van lengte in de jaren 85-92.
De eerste conclusie is dat de huidige vleugel niet schokt genoeg omkiteboat veilig uit te oefenen. In kitesurf, een sprong is onschuldig maar heeft kant van een boot dat gevreesd!
En vervolgens valt kite aan de zee per geringe wind. Kiteboats zullen dus voor een gemengd gebruik ontworpen moeten worden. Men kan aldus efficiënte boten van cruise hauturières aan de motoroverwegen en waarvan kite slechts voor de overtochten zal gelanceerdworden. Of van het kleine snelle gerei, bijvoorbeeld aan foil, wie zullen dichtbij de notering blijven en met peddels uitgerust om opautonome wijze te kunnen binnenkomen als de wind valt.
Tenslotte zijn er punten technisch moeilijk om als de opstijging vangroot kite vanaf een boot op te lossen, zijn terugwinning of zijn redécollage als hij valt, en zijn handhaving in de automatische lucht 24h op 24, omdat men niet kan overwegen dat équipier voortdurend aan debestellingen van kite is.
Flysurf.COM: Ten slotte, de toekomst van kite: uiterste sport of sport voor het grote publiek?
Bruno Legaignoux: Ik wens het het grote publiek sinds het begin en ik doe heel mijnmogelijke opdat dat gebeurt.