Ongeluk IJMuiden

John>
Gast
Oktober 14, 2004, 21:29:23
edit2Rapporteer  
http://www.kitehigh.nl/newsnew.php?p=kitesurfer_verongelukt_bij_ijmuiden
posty

Berichten: 2454
Antwoord #1 Oktober 14, 2004, 21:37:09
edit2Rapporteer  
"Een getuige zag even voor half zes dat de kitesurfer ongelukkig naar beneden viel"

Ja wat moet je je hier nou weer bij voorstellen.
In iedergeval zwaar klote.
De wind was wel vrij heftig vandaag.
harm
Gast
Antwoord #2 Oktober 14, 2004, 21:44:24
edit2Rapporteer  
shit man zo ga je even kiten en dan is het laaste wat je doet in je leven.
Eerst maak je je druk wat voor sprong je wel niet kan en dan is het voorbij.
Veel sterkte voor de familie en vrienden.

Ps laten we GEEN discussie gaan voeren hoe slecht het wel niet voor de sport is. (lekker belangrijk)
Nomaad
Gast
Antwoord #3 Oktober 14, 2004, 22:03:02
edit2Rapporteer  
Shit goed klote! Hoe goed ook als je door wat voor reden ook bewusteloos raakt op diepwater zonder zwemvest aan ben je erg geweest.  

Sterkte aan de nabestanden wat een drama zeg!!  
Frits

Berichten: 726
Antwoord #4 Oktober 14, 2004, 22:05:06
edit2Rapporteer  
 :'( :'(

hoe vervelend is dit...
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #5 Oktober 14, 2004, 22:07:46
edit2Rapporteer  
echt vervelend :'( :'(

sterkte aan iedereen die hem gekend heeft :'(
harm
Gast
Antwoord #6 Oktober 14, 2004, 22:13:09
edit2Rapporteer  
Nee maar het verbeterd wel je overlevings kans.
Maar maakt niks uit en we hebben er niks aan.
Hij blijft gewoon triest dat zulke dingen gebeuren!!!

Wilco
Gast
Antwoord #7 Oktober 14, 2004, 22:23:14
edit2Rapporteer  
Sterkte aan familie en vrienden!  :'(
drifter

Berichten: 1757
Antwoord #8 Oktober 14, 2004, 23:16:14
edit2Rapporteer  
Gruwelijk, erg triest!.

het waaide volgens mij wel 6/7 bft als ik zo terugkijk op windfinder.com.

Dat is net als met fons toen, bij 6 bft een lijn breken terwijl je hoog springt. Dan kun je zo'n gruwelijk harde klap maken en bewusteloos raken. Boven de 5 bft word het gewoon extreem hard.

Sterkte aan de nabestaanden.
Ondabeach

Berichten: 1191
Antwoord #9 Oktober 14, 2004, 23:46:01
edit2Rapporteer  
Zo te zien was het behoorlijk vlagerig op Ijmuiden.. Sterkte aan ieder die hem heeft gekend.



[verwijderd door de admin]
xray

Berichten: 3688
Antwoord #10 Oktober 15, 2004, 00:16:55
edit2Rapporteer  
Triest, hoe en wat er ook gebeurd is..
Mijn condoleances voor de familie en nabestaanden.

Hoe erg het ook is, altijd goed om te weten wat er precies gebeurd is zodat we er allemaal weer van kunnen leren, ook als wisten we het misschien, iedereen wordt weer eens met zijn neus op de feiten gedrukt en onachtzaamheden en overschattingen die er insluipen kun je op deze wijze weer overboord zetten.
www.surfensoul.nl

Berichten: 1086
Antwoord #11 Oktober 15, 2004, 01:38:17
edit2Rapporteer  
Allereerst alle sterkte aan nabestaanden, vrienden en mensen die erbij waren en geholpen hebben om de dode kitesurfer te bergen.
Het is echt een heel triest drama.

Om allerlei speculatie tegen te gaan hier mijn ooggetuige verslag.

Ik stond op het strand en was net van plan mijn wetsuit aan te gaan trekken toen ik de bewuste kitesurfer ineens over een afstand van zeker 30 meter horizontaal door beeld zag vliegen op een paar honderd meter uit de kust. Hij ging onwaarschijnlijk hard volledig downwind op een meter of 4 hoog. Hij haalde zijn  Naish x4 in en die had geen druk meer en nadat hij gecrasht was klapte ook de vlieger uit de lucht.
Die vlucht was echt extreem lang en snel, ik was echt verbaasd over de snelheid waarmee hij downwind ging.
Totaal niet te vergelijken met de snelheid in een sprong.
Ik bleef even kijken en zag na een paar minuten de kite met 1 tip over de andere liggen in de rand van het windraam, toen zag ik de kite zich weer opblazen en ik dacht dan kom het wel goed , hij lag in de rand ready to launch. De kitesurfer kon je niet zien daarvoor was de zee te wild.

Nadat ik  mijn wetsuit had aangetrokken bij mijn  auto ging ik terug en begon met het oppompen van mijn kite en het aansluiten van de lijnen. Op een gegeven moment zag ik de kite van mijn maat Henk niet meer in de lucht staan en ook de naish x4 zag ik niet in de lucht.
Ik heb toen een paar minuten de zee afgezocht en zag opeens de 2 kites dus de rode x4 en de kite van Henk tegen de pier van Ijmuiden.
Ik denk dat is niet goed en ben ernaar toe gerend, halverwege kwam ik Marco tegen en die zei ik ga wel kijken.
Oke ook goed want Robbie was ook al richting Pier opweg.
Ik ben gaan varen en zag op een gegeven moment 2 ambulances en de politie op de pier verschijnen.
Op het strand kwam ik Marco tegen die vertelde me dat hij dood was.
Henk is naar de kite toegevaren en zag de kitesurfer nergens, pas toen hij zijn eigen kite heeft laten gaan en de x4 op de pier heeft getrokken werd hem tot zijn afgrijzen duidelijk dat er nog iemand met het gezicht naar beneden in het water lag.
Robby , Henk en nog een voorbijganger hebben hem nog gereanimeerd , wat later is overgenomen door de politie en de hulpdiensten die ook nog schokken hebben toegediend.
Maar hij heeft waarschijnlijk 15 tot 30 minuten in het water gelegen kunnen we achteraf constateren.

Wat weten we van het ongeluk?
Het was licht aflandige wind en heel vlagerig, heel weinig en dan ineens een dikke zes BFT. Golven erg steil en tussen de 1 en 2 meter.
Hij is zeker een meter of 30 horizontaal volledig downwind afgeschoten door zijn kite.
Henk heeft hem voor een golf downwind zien wegschieten en vervolgens heeft hij fullspeed de golf geramd en is zijn kite die hij boven zich had staan helemaal naar rechts naar de rand van het windraam gegaan. Dus hij heeft een golf geraakt fullspeed en is daarna de controle over de kite kwijtgeraakt.
Ik heb net gehoord van Henk via Robbie die het van het ziekenhuis heeft ,dat hij zijn nek gebroken heeft dus de impact van de crash heeft hem waarschijnlijk de nek gebroken.

Het is een heel triest ongeluk en we hebben het er over gehad of we iets hadden kunnen doen voor hem maar niemand was in de buurt, er waren maar een paar man op het water en dit is weer zo een onwaarschijnlijk scenario daar ga je niet van uit.  Iedereen dacht die is zo weer gerelaunched en sommigen hebben de kite ook weer zien relaunchen maar hij is waarschijnlijk op slag dood geweest.
De zee was rommelig  en de golven tot 2 meter hoog dus je hebt ook geen zicht op wat een paar honderd meter uit de kant gebeurd. De wind was heel vlagerig dus je was volledig geconcentrereerd aan het varen en het was door de combinatie vlagerige wind en best wel steile hoge golven echt goed opletten dat je geen gekke dingen deed.
Heel heel tiest, dit was echt op de verkeerde plaats op de verkeerde tijd en had echt iedereen kunnen overkomen.

Henk grote klasse dat je naar hem toegevaren bent en hem op de pier getild hebt, dat was geen ongevaarlijke actie.

Nabestaanden heel veel sterkte met het verwerken van dit grote verlies.




slufterhufters.com

Berichten: 6021
Antwoord #12 Oktober 15, 2004, 01:52:13
edit2Rapporteer  
heb Ronald zien verongelukken....
hebben daarna een soort meeting op het desbetreffende strand gehouden, er allemaal bij stilgestaan en medeleven aan de nabestaande betuigt.
 
"Marcel" ik kende je niet persoonlijk, maar het feit dat je ook kiteboarde maakt je een "vriend"....
deze mooie sport heeft mijn leven verandert, voor mij in positieve zin...
voor jou en je naaste in negatieve zin..... helaas....
 
sterkte aan familie en vrienden............
 
Moza

Berichten: 1716
Antwoord #13 Oktober 15, 2004, 02:04:23
edit2Rapporteer  
Ongelofelijk, wat een tragiek ...dit had ik voorlopig niet meer verwacht in Nederland...Tjonge jonge...weet geeneens wat ik moet schrijven....succes aan de nabestaanden.

KiteBoedha

Berichten: 133
Antwoord #14 Oktober 15, 2004, 02:09:42
edit2Rapporteer  
......heel veel sterkte....aan alle betrokkenen en directe naasten van Marcel!
Moza

Berichten: 1716
Antwoord #15 Oktober 15, 2004, 02:11:14
edit2Rapporteer  
Heb berichten moeten verwijderen....keep it clean guys.....this is not the place!
zaggy
Gast
Antwoord #16 Oktober 15, 2004, 04:05:30
edit2Rapporteer  
kom net terug van uitgaan, dit verandert mijn stemming totaal. Het was vandaag inderdaad ruw, maar heb vanochtend zelf op slufter gevaren waar iemand zijn enkel heeft geblesseerd, vond het heel vervelend dat dat met kitesurfen was en was ook best onder de indruk van de gedachte dat op de plek waar ik aan het surfen was iemand is overleden. Slufter, tegen de palen. Ben er vorig jaar niet geweest, maar het was nog wel indrukwekkend. En nu dit, sterkte aan iedereen die er iets mee te maken heeft!
~Arjan
Founding Father

Berichten: 1841
Antwoord #17 Oktober 15, 2004, 08:18:44
edit2Rapporteer  
Wat een schokkend nieuws. Mijn oprechte medeleven aan familie en vrienden.

Betuig je medeleven aan (kite)vrienden en familie van Marcel onder het nieuwsartikel in een reactie.

Arjan
Fox

Berichten: 30
Antwoord #18 Oktober 15, 2004, 08:26:25
edit2Rapporteer  
Heel erg triest. Ik wens familie en vrienden heel veel sterkte. Als ik het goed begrijp had dit ons allemaal kunnen overkomen... :-X Laten we elkaar goed in de gaten houden en helpen als dat nog kan.
KiteDemon

Berichten: 6806
Antwoord #19 Oktober 15, 2004, 08:32:34
edit2Rapporteer  
Moeder natuur kan soms erg meedogenloos zijn....

Mijn oprechte medeleven en heel veel sterkte aan familie en nabestaanden.

Fer


Spaceman
Gast
Antwoord #20 Oktober 15, 2004, 08:36:45
edit2Rapporteer  
Op Hanglos stond dit onwijs tragische verhaal, omrillingen va nte krijgen!

 
Dit is moeilijk op dit moment, ben een goede vriend en kitemaat van Marcel en was vanmidag samen met hem voor het eerst in IJmuiden, normaal varen we op Zandvoort.
Marcel leefde voor het kiten was er ook al heel snel bij ,( knalde vroeger met een tweelijns matrasje en waterskies al het water over,jonge dolle hond ). Dankzij hem ben ik zo'n kleine 2 jaar terug begonnen.
Als er 1 veiligheid hoog had staan was hij het wel , regelmatig schelde hij me verrot in het begin , let op dit let op dat , met zijn 2 starten en landen .............................
Vorige week waren we voor het eerst op IJburg, we stapten uit keken rond en eerste wat ie zei , NEE te link! Binnenwater altijd opstakels op de kant nee we gaan lekker weer op zee.
2 min later zijn we getuige van een mega klapper, dus we gingen naar huis .
Vandaag belde Marcel me op "wat gaan we doen ??" Ik stel voor om te gaan buggyen alleen vliegertje daarvoor was niet goed ,hmmmmmm we gaan kiten "check jij even hoe het is " Ik spring op mijn motor rij naar het grote strand (5min) ok ik zie dat het kan , bel hem op we kunnen.
Half uur later staat hij glimlachend op de stoep, spullen in de auto en rijden , we praten over winterkleding want het wordt koud hahahahaha Ik vertel hem dat ik stiekem een 5/4/3 pak aan heb met daarover zijn oude pak (ik ben een koukleum) , kortom we hebben lol !! Op het strand helpen we elkaar met oplaten van kites , nadat we alles twee keer gecheckt hebben,en het water in. Terwijl ik loop te rommelen in de branding zie ik Marcel lachend voor bij knallen , dat oranje boardje vet planerend . Denk nog tjesus wat beult ie ..................vervolgens zie ik een minuutje later zijn kite in het water liggen, na twee min nog , ik ben terug gegaan naar het strand en heb mijn spullen neergelegd en begon te lopen richting pier want die kite bleef maar in het water , een medekiter zie ik naar Marcel zijn kite varen om te hulp te schieten,Robby en nog iemand rennen al richting pier weer even later zie dat ook die kite (henk)niet meer in de lucht staat !  dit is foute boel  .Samen met een andere jongen ben ik naar de pier gegaan, ondertussen hebben Henk (de kiter die in de buurt vaarde) en Robby(crash) Marcel uit het water gehaald , toen ik aan kwam werd er al gereanimeerd , moet zeggen dat er perfect werd gehandeld door reddingsbrigade, politie, ambulance,medekiters  maar het mocht niet baten.................................. ......
Volgens de arts is de doodsoorzaak een gebroken nek , en is Marcel op slag overleden.
 
 
Hoe het nu verder gaat ...............................????  Wel weet ik dat Marcel zou willen dat we gewoon doorgaan met onze sport.  Hij zei wel eens tegen me "hard en hoog" dat is het . (pssst maar wel nadenken)
 
Zolang je alles goed checkt is autorijden gevaarlijker, en dat zegt hij en ik nog steeds !
Robby , Henk  helaas machteloos zijn we geweest, respect voor jullie daden !
Marcel je hebt me het mooiste wat er is gegeven ,ik blijf kiten .....tot ik je weer tegen kom!
Zie je later broer!
   
 :-[
Spaceman
Gast
Antwoord #21 Oktober 15, 2004, 08:40:07
edit2Rapporteer  
Mijn medeleven en sterkte teogewenst aan iedereen die er betrokken bij is en die zich er betrokken bij voelt!

Ondabeach

Berichten: 1191
Antwoord #22 Oktober 15, 2004, 08:52:43
edit2Rapporteer  
Heel heel veel sterkte de komende tijd! Ik heb respect voor de gene die hem te hulp zijn geschoten echt klase. Ik heb het verhaal gelezen ik zit hier met kippenvel achter de PC het is echt vreselijk. Nogmaals veel sterkte de komende tijd en ik voel met jullie mee.
Edward

Berichten: 32
Antwoord #23 Oktober 15, 2004, 08:53:22
edit2Rapporteer  
Sterkte toegewenst aan familie, vrienden en kennissen. :'(
ARC-Rider

Berichten: 182
Antwoord #24 Oktober 15, 2004, 09:01:25
edit2Rapporteer  
Sjeezus man, koude rillingen bij lezen van deze topic.

Mijn oprechte deelneming aan alle nabestaanden.

Veel respect voor Robby en Henk.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.