Jasper
|
Magda, ik heb met dik gedrukte tekst jouw vraag even wat duidelijker gemaakt.
|
|
|
Kuifje
|
Magda, ik heb met dik gedrukte tekst jouw vraag even wat duidelijker gemaakt.
ja,is goed bedankt,zal zelf ff onderwerp aanpassen!!!
|
|
|
KiteDemon
|
......hmmmmm....de kans dat je wat overkomt onderweg naar het strand is vele malen groter dan op het water. Wat er gebeurd is is echt domme pech (net zoiets als door de bliksem getroffen worden). Een gezonde bezorgdheid is niet meer dan normaal maar je moet wel relativeren.
|
|
|
Kuifje
|
Ja oke, dat zal allemaal wel maar het is toch maar weer gebeurt en niemand kan denken" dit overkomt mij niet want bla bla bla, elke kiter kan dit overkomen toch !!!!!!
En mannen zijn wat dat betreft toch wat nuchtiger dan vrouwen wat betreft hun gevoel.
|
|
|
Robert K
Gast
|
XFER!!!
"......hmmmmm....de kans dat je wat overkomt onderweg naar het strand is vele malen groter dan op het water."
Deze uitspraak heb je volledig uit de lucht gegrepen (helaas). In mij kite vrienden kring zijn er dit jaar een aantal geweest met vervelende blesures. Gellukig niets vergeleken met het ogelukig in IJmuiden. 1 gebroken been , 1 gescheurde enkelbanden, 1 met zwaar gekneusde ribben en 1 met een kapotte knie, bijna allemaal door mislukte kite loops. De 3 jaren ervoor nooit (zelden) iemand met problemen, die ik ken tenmiste.
Ik ken niemand die de laatste 10 jaar een ongeluk (met letsel) heeft gehad met een auto. Waarschijnlijk geldt dat voor de meesten van ons. Dit bewijst verder natuurlijk niets.
(Mijn conclusie is in ieder geval dat autorijden veiliger is dan kitesurfen)
|
|
|
pierre
|
met autorijden probeer je hopelijk niet het uiterste uit en de meeste proberen wel steeds een stapje verder te gaan (heeft overigens niets te maken met ongeluk ijmuiden) met het kiten..
|
|
|
|
pierre
|
hahahaha ;D
|
|
|
PDJ
Gast
|
Inderdaad Kuifje mannen kijken er wat nuchtiger tegen aan. En het is alleen maar omdat je in het wereldje zit dat je het hebt gehoord anders had je het waarschijnlijk niet eens geweten.
Ik als man zijnde kan met allerlei andere vergelijkingen komen, zoals dat er per jaar zeker 1000 mensen overlijden aan de griep. Per weekend ongeveer 2 mensen verongelukken in het verkeer. Maar dat is makkelijk lullen. Het gevoel wat jij hebt is natuurlijk te begrijpen, maar ten alle tijden wat je ook doet, een ongelukje zit in een klein hoekje. Het enige wat je kan doen is de kans op een ongeluk zo klein mogelijk maken. Grof gezegd je kan je enkel breken met het afstappen van de laatste trede van de trap en een gekneusde enkel overhouden en een sprong van 2 etages hoog. Of een parachutist die zijn parachute niet opengaat en vervolgens land in een boom en zijn been breekt (waar gebeurt overigens). Alles is subjectief.
Andere vraag, kite jij zelf ook Kuifje? Het gevoel is onbeschrijvelijk en dat heb je steeds als je een stapje verder gaat. En soms kan het noodlot toe slaan.
|
|
|
Joost--
Geen avatar
|
ik kite zelf sinds deze zomer. toen ik het bericht las ben ik best geschokken, heb er een dagje of 2 veel aangedacht. ik heb me spullen al opgeruimd, het werd te koud en dus te gevaarlijk voor mij als beginner. Ik heb zelf gelukkig nog geen ongeluk gehad.
Ik ga er mee door. maar zal nog beter op me materiaal letten lijnen checken. veiligheid testen.
Ik kite liever een keer te weinig dan een keer te veel. van de laatste 5 keer dat ik wou kiten ben ik 3 keer aan de kant blijven staan omdat ik het niet veilig vond. Ik probeer het zo veilig mogelijk te houden.
Snap jouw gevoel, me moeder was ook niet blij toen ze het hoorde (ik kite samen met me stiefvader). Ik ga er zo als ik er nu over denk gewoon mee door. maar ik weet niet hoe het zou zijn als ik zelf een ongeluk zou zien.
Laten we hopen dat met nieuwe technologieen de sport veiliger word. Maar dat we geen automatische piloot op onze kite krijgen
|
|
|
|
Smeagol
|
Ik kite liever een keer te weinig dan een keer te veel. van de laatste 5 keer dat ik wou kiten ben ik 3 keer aan de kant blijven staan omdat ik het niet veilig vond. Ik probeer het zo veilig mogelijk te houden.
Goed bezig...zelfkennis is "the key"...mijn motto is altijd: "Bij twijfel??...NIET DOEN!!!" en ik moet zeggen dat me dat voor aardig wat ellende heeft behoed...
|
|
|
Kuifje
|
Nee, ik kite zelf niet,heb er ook totaal geen versand van en dat wil ik graag zo houden, heb er ook een hele tijd een hekel aangehad daar kiten in ons gezin op nummer één staat, gelukkig is daar nu wat meer balans ingekomen en vind ik het erg leuk om met mooi weer mee tegaan en gezellig met andere vrouwen en kinderen op t strand te liggen,lekker te kletsen en te bbq met zn allen. In de periode dat Arno (mijn man) kite heb ik al van verschillende ongelukken gehoord en ben ik altijd blij als Arno weer heelhuids thuiskomt. Tijdens mijn werk moet ik ook altijd op mn hoede blijven en zorgen voor mn eigen veiligheid en die van andere maar dan merk je soms ook dat je op den duur makkelijk wordt en andere je er weer op moeten wijze voor de mogelijke gevaren die je loopt!!! En ik denk dat dat ook met kiten is, alles gaat goed totdat er wat gebeurt en dan ga je weer extra goed opletten zoals het eigenlijk hoort, maar dat is met alles.
|
|
|
PDJ
Gast
|
Dat is inderdaad ook zo Kuifje. Net als Joost heb ik ook gestaan op het strand, uren twijfelen. Mijn motto bij twijfel gewoon niet doen. Hetzelfde als een gordel dragen of vroeger een helm op de brommer. Een helm was 150 gulden, mijn leven vind ik wat waardevoller dus gewoon helm gekocht en dat stomme ding op. Een keer toch nodig gehad!! En heb ALTIJD mijn gordel om, zo'n stuurtje tegen je voorhoofd lijk mij niet lekker.
|
|
|
Kitebabe_89
Gast
|
hmm... het is ook wel vaak.. dat men hun safety niet gebruikt... ik gebruik hem liever wel.. en dat het misschien overbodig is.. dan dat ik de bosjes ofzo.. met een noodgang op me af zie komen..
En.. jah.. ik zeg vaak tegen me vriend ook.. doe alsjeblieft voorzichtig.. hele discussies voeren we.. hij is al zo.. kiteloop fanaat:) en tsjah.. ongeluk zit in een klein hoekje.. en jah..
be carefull.. als je het niet vertrouwt.. ga dan niet..
*doe ik meestal* 8)
|
|
|
Erik Verhe1j
|
als je eenmaal door de lucht vliegt, ben je al te laat om aan je safety te trekken.. vooral in een kiteloop!
3 doden van de 8500 kitesurfers tot nu toe. = een kans van 0.035% dat je iets overkomt. Dat is best groot, maar ik vind het aanvaarbaar. (ik zou het niet willen missen!! ook al is de kans op ongelukken relatief met andere sporten vrij groot!!! )
Greeeetz Erik
|
|
|
KiteDemon
|
XFER!!!
"......hmmmmm....de kans dat je wat overkomt onderweg naar het strand is vele malen groter dan op het water."
Deze uitspraak heb je volledig uit de lucht gegrepen (helaas). In mij kite vrienden kring zijn er dit jaar een aantal geweest met vervelende blesures. Gellukig niets vergeleken met het ogelukig in IJmuiden. 1 gebroken been , 1 gescheurde enkelbanden, 1 met zwaar gekneusde ribben en 1 met een kapotte knie, bijna allemaal door mislukte kite loops. De 3 jaren ervoor nooit (zelden) iemand met problemen, die ik ken tenmiste.
Ik ken niemand die de laatste 10 jaar een ongeluk (met letsel) heeft gehad met een auto. Waarschijnlijk geldt dat voor de meesten van ons. Dit bewijst verder natuurlijk niets.
(Mijn conclusie is in ieder geval dat autorijden veiliger is dan kitesurfen)
We hebben het over een dodelijk ongeval hier en met overkomen bedoel ik dus overlijden. Het risico op blessures is bij elke sport aanwezig maar dat kan je zelf beperken met een beetje zelfkennis.
|
|
|
ralph local@noordwijk
|
je moet er niet te lang bij stil staan..... over 150 jaar is iedereen tog ''vervangen''
|
|
|
Kamikaze
Gast
|
je moet er niet te lang bij stil staan..... over 150 jaar is iedereen tog ''vervangen''
Dus je hoeft niet bang te zijn dat je partner iets overkomt.. Want over 150 jaar is hij / zij er toch niet meer.. ??? Maar dat bedoelde je vast niet
|
|
|
Joost--
Geen avatar
|
je moet er juist wel bij stil blijven staan. en goed in je achterhoofd houden als je gaat kiten.
|
|
|
WIMPIII
|
Nou Kuifje, mijn vriendin schrok ook toen ik vertelde van het ongeluk van Marcel. Vooral toen ik vertelde dat iedereen dit kan overkomen. Ben pas vader geworden dus ik kan me er wel wat bij voorstellen. Als het enige troost biedt kan ik je vertellen dat dit het eerste ongeluk is(bij mij bekend) dat niet op land of in een botsing gebeurd is. De kans dat dit gebeurt is echt heel klein. Echt heel klein. Als je rekening houdt met de gouden safetyregels dan beperk je de risico's tot een minimum. Marcel is op het water geweest met sterk vlagerige wind. Die is hem denk ik fataal geworden wat erg triest is. De vlagen werden veroorzaakt door licht aflandige wind. Mijn vriendin weet dat ik nooit het water op zal gaan als de omstandigheden niet goed voor mij zijn. Dit is voor haar een hele geruststelling. Ze weet ook dat ik altijd met safety en helm vaar en dat mijn safetysysteem een van de besten is. Meer kan ik haar niet geruststellen. Ze is inderdaad vaak blij als ik weer veilig thuis ben, zeker met harde wind. Veel sterkte iedereen.
|
|
|
kentyman
|
Ik kite nu een paar jaar en zeker in het begin heb ik erg vaak op 't strand besloten om toch maar niet te gaan. In het begin ging ik alleen maar kiten als de omstandigheden perfect voor me waren (sideshore, 4 Bft, constante wind, geen obstakels, niet te druk etc).
Nu ik een tijdje bezig ben merk ik dat ik meer kan hebben en dat m'n 'persoonlijke windrange' groter begint te worden... en dus ook dat ik toch wel ga kiten met minder-dan-perfecte omstandigheden; dat is waar de zelfkennis belangrijk wordt, 't blijft subjectief. Het is cliché maar: 'better safe than sorry', liever een te kleine kite dan een te grote kite als je 't niet vertrouwt ga dan niet!
|
|
|
Buur
|
Een reactie, wel van een man! Ik heb het eerste uur dat ik het wist, ongeluk in ijmuiden, niets gezegt tegen mijn vriendin. Tot ik hoorde dat Marcel een werk colega is van mijn beste kite-maat, en we een kiteboard hadden gekocht van hem!2 jaar terug. Maar ja. Mijn vriendin ziet het kiten wel zitten wenst me veel plezier als ik de deur uit stap. maar met ongelukken en aanverwante zaken krijgt zij ook de rillingen op haar rug. En krijg direct te horen: "dit wil ik eigenlijk niet weten". Ik zeg het altijd dit soort dingen. Omdat als ik ze niet zeg het toch wel boven water komt. Ik zeg ook altijd, ik pas op, en vaar alleen in goede wind. Maar ja ik weet wel beter en zij ook. want vaar ook wel eens met mindere conditie's. Ik ben een rustige vaarder, hou van lekker varen en een leuk sprongetje maken, en verder varen maar je ziet mij (nog) geen kiteloops maken. vaar meer dan 3 jaar Mijn meisje laat mij echt wel merken dat ze me na een kitesessie thuis op de bank wil hebben. En als ik daar wat luchtig over doe, dan laat ze haar zorgen zeker horen, en het laatste dat ik wil horen voor ik ga varen is een dramatish verhaal dat ik wel thuis moet komen, dat ze me niet wil verliezen op zo'n manier op dit moment. ect. Maarja het is wel de harde waarheid. Waarbij als de rollen om gedraaid waren ik het zelfde zou doen. Ik denk dat er nog vele zijn zo als jij. Met een hart vol zorgen om je man, die je bij je wil houden, niet wil verliezen.
Het veel gehoorde verhaal dat het verkeer gevaarlijker is in natuurlijk KANT KLARE ONZIN. Kon je maar een auto aan doen als je gaat varen. is een stuk veiliger kiten.
Gr. Maarten
|
|
|
Buur
|
Hoi, ik ben Tammy, de vriendin van maarten (=Buur)
Maarten heeft net gereageerd en ben het eens met wat hij zij, maar ik wil ook even reageren.... Ik snap wat je angsten zijn, en na zo'n verhaal wil ik stiekem ook liever niet meer dat hij gaat varen, maar ik besef dat deze extreme sport deels samen gaat met deze gevaren en daarom nog vetter is om te doen. Het in controle hebben van de natuur elementen is een uitdaging. Ik weet namelijk dat Maarten alleen vaart op zee met aanlnadige wind en met , dat zie hij, met een redelijk groot boardje vaart zodat hij met een kleinere kite kan varen. Na drie jaar ben ik helemaal ingewijd in de kitesporttaal en snap eindelijk waar hij en zijn vrienden het over hebben als ze uren lang over kiten praten. En niet alleen hij maar ook de rest van zijn vrienden weten wat ze doen. Als ik meega zie ik altijd hoe ze elkaar goed in de gaten houden en elkaar altijd helpen met opstarten enzo, ook als iemand z'n kite te water gaat helpen ze diegene met terug naar land te komen. Dit heeft mij wel heel erg gerustgesteld en natuurlijk er kunnen altijd heftige dingen gebeuren, maar dat kan zoals je zelf al zei overal gebeuren. Wel denk ik dat het verliezen van iemand op deze manier het k*tste (ik weet even niet hoe ik dit anders kan zeggen) is wat je kan overkomen, meedeleven voor iedereen die dit heeft meegemaakt...
knuf Tammy
|
|
|