Depowerlijn north bar(2005) inkorten?

ouddorp-rules

Berichten: 744
November 11, 2004, 11:04:40
edit2Rapporteer  
Ik vind dat tijdens het varen de bar soms te ver van mij vandaan staat (dit tijdens overpowerde situaties). Nu wil ik de knop wat dichterbij maken zodat de bar nooit tever staat, daarna even de stuurlijnen aanpassen en klaar. Maar, hoe zit het dan met het 5e lijntje?
Ik denk dat misschien deze lijn wat slapper begint te hangen. Wie heeft dat al gedaan of wie heeft hier advies over?
aa-p n-oo-t kiten

Berichten: 161
Antwoord #1 November 11, 2004, 11:28:40
edit2Rapporteer  
Zelf vaar ik niet met een North 5th bar, maar heb er wel samen met iemand eentje aangepast.

1. depowerlijnen + 5th ff bij de uiteinde gelijk aan elkaar houden, en de boel strak trekken (werkt het makkelijkst als je met je z’n 2-en bent) je ziet dat de 5th-lijn iets slap hangt
2. paalsteek losgehaald bij de depowerstrap en opnieuw aangelegd op de gewenste depower-lengte van de persoon.
3. lijnen opnieuw naast elkaar houden en de boel weer strak trekken. Je heb nu overlengte bij je 5th-lijn. Pak een markeerstift en trek je 5-th zodanig aan bij je micro-hook totdat ie weer iets slap hangt. Markeer het punt waar de knoop van het nieuwe lusje moet komen.

Waarom moet je eigenlijk je stuurlijnen aanpassen? Op deze manier breng je het hele zooitje dichterbij. En hoeft er niks aangepast te worden. Je levert er alleen een stuk depower-lengte voor in. In mijn ogen kan je dat wel compenseren met je depowerstrap.

Succes
ouddorp-rules

Berichten: 744
Antwoord #2 November 11, 2004, 13:27:33
edit2Rapporteer  
Thanks, ik heb de depowerlijn zo`n 7cm in gekort en vervolgens (vanaf de bar gezien) het knopje waar de 5e lijn aan vastzit ook 7 cm verplaatst richting bar. Volgens mij moet het dan wel kloppen, we zullen het zaterdag zien.
ErikB

Berichten: 876
Antwoord #3 November 11, 2004, 15:59:50
edit2Rapporteer  
Heb m'n depower ook met ongeveer 7 cm ingekort en dan de stuurlijnen een knoopje dichter bij de bar gezet.

Safety werkt goed en het profiel is er niet veel door veranderd kite vliegt nog steeds als een beest door de lucht.
Erik Verhe1j

Berichten: 1044
Antwoord #4 November 11, 2004, 18:02:53
edit2Rapporteer  
dat klopt niet, als je je depower touw korter maakt hoef je je stuurlijnen niet korter te maken!

stel je voor:  je depowertouw is 10 m lang, de bar staat 10 m boven je tegen de knoop.

Nu pak je met je handen je depowertouw vast en takelt jezelf naar je bar. Je verkort nu het depowertouw en de kite zal niet extra poweren of depoweren.

Groettttten
slufterhufters.com

Berichten: 6021
Antwoord #5 November 11, 2004, 19:20:42
edit2Rapporteer  
hahahaha, jij snapt het wel...


als je je depowertouw inkort zal je je stuurlijnen met dezelfde afstand ook moeten inkorten, je hoeft aan je 5th niks te veranderen.
ouddorp-rules

Berichten: 744
Antwoord #6 November 11, 2004, 20:09:55
edit2Rapporteer  
als je je depowertouw inkort zal je je stuurlijnen met dezelfde afstand ook moeten inkorten, je hoeft aan je 5th niks te veranderen.

Dus als je het depowertouwtje inkort hoef je het 5e lijntje NIET in te korten. Misschien zie ik het verkeerd maar als het depowertouwtje inkort zal de afstand naar de kite kleiner worden dus dacht ik ook het 5e lijntje!
Zal het zaterdag wel merken, lekker met mijn nieuwe JP123!!!!!
Erik Verhe1j

Berichten: 1044
Antwoord #7 November 11, 2004, 20:24:57
edit2Rapporteer  
Je hebt helemaal gelijk.. als je depower touw inkort met bijv. 5 cm moet je ook je 5th line inkorten met 5 cm.

Pas wel even op, eerst even proberen als hij nog te lang is. ALs alles nog steeds strak staat is het natuurlijk geen probleem, als alles slap hangt moet je hem wel 5 cm inkorten.

Groetjjjjes
Erik Verhe1j

Berichten: 1044
Antwoord #8 November 11, 2004, 20:28:08
edit2Rapporteer  
hahahaha, jij snapt het wel...


als je je depowertouw inkort zal je je stuurlijnen met dezelfde afstand ook moeten inkorten, je hoeft aan je 5th niks te veranderen.

arno dat klopt echt niet. Als we op het strand zijn probeer ik het je uit te leggen.
Hmm jij  stelt je bar zo af dat hij full power dubbel ingehaakt staat he? en strap helemaal open. Dan zit er een kern van waarheid in, maar je geeft dan wel gelijk een groot deel van je depower weg.

 

greetz
Leander

Berichten: 4171
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #9 November 12, 2004, 11:22:49
edit2Rapporteer  
klopt wel hoor. Als je je bar aantrekt maak je je stuurlijnen korter.
Hetzelfde gebeurt als je de depowerlijn inkort, dan verleng je als het ware je stuurlijnen. Zou dus hetzelfde zijn als dat je de bar van je afduwt.
Conclusie als je je depower inkort, dan moet je ook je stuurlijnen in korten om tegen te gaan dat je altijd gedepowerd vaart.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.