Takoon heeft ook een plastic depowerlijntje, waat nagenoeg niet slijt. In ieder geval heb ik het nog nooit hoeven te vervangen, terwijl ik het nu twee jaar veel gebruik.
Let wel op dat het plastic doorzichtig is dan kan je eventuele slijtage van het touw nog in de gaten houden en kom je niet voor verrassingen te staan.
Ik ken het probleem. Wipika 2002 doet het ook goed, slijten als een gek ??? Slingshot heeft een lekker dikke de-powerlijn in 2004. Ziet er degelijk uit en duurt een tijdje voordat daar slijtage optreed.
Hogedruk kunstofleiding d'r omheen gedaan, glijd zeer goed en gaat de eerste paar jaar niet meer stuk. Het materiaal gebruiken plankzeilers ook voor hun trapezeloops aan de giek.
« Laatste verandering: December 13, 2004, 13:30:21 door Tukker »
ik heb zelf (doorzichtig) plastic slang over het depower koordje (Naish bar) gesleurd (Hornbach, 0,99 cnt de meter). Werkt prima. Ik was ff bang dat het plastic niet lekker door de bar zou glibberen maar ik merk het niet eens.
het past allemaal wel precies (plastic slang = 6mm buitenmaat, gat door bar ongeveer 7a8 mm) dus ik denk niet dat dit gaat werken voor shift/5th-e..
nou is die slang 'redelijk' dikwandig (1 mm) dus als er iemand een slangetje weet te vinden met 5 mm binnenmaat en een heel dun wandje (maakt Durex ook rubbers die aan 2 kanten open zijn?).
of...
misschien kan de voering van het gat door de bar worden uitgeboord (geen idee hoeveel speling er is.) of vervangen? Goede ideeen welkom. Ik overweeg de Shift maar heb geen zin om met een reserve CL in m'n pak te kiten.
Ik gebruik sinds ruim een jaar de Wipika Curve Bar 2004. Erg fijne bar die makkelijk instelbaar is en ook met zo'n PVC slangetje om de lijn. Nul slijtage.
In ieder geval een stuk prettiger dan de nog steeds knullige Naish bar.
Ik vind de oplossing van v4mont wel goed. Weinig moeite, weinig kosten.
De mijne is dus gesleten nu. Allemaal scheuren d'r in. Lijkt door een braam te komen, alleen het gat in de bar is nog steeds mooi glad....
Lekker vaag dus.
Van de week maar eens naar de Karwei om te kijken of die geschikte slangetjes hebben. Ik wil geen compleet nieuwe depowerkoord bestellen, want verder is hij nog prima, en die krengen kosten 50,-
gaat je niet lukken om die slangetjes om je cord te krijgen, heb ik -toen ik caution vaarde- al eens geprobeerd. Gewoon vervangen met dynemacord van de havenwinkel a 1,80 de meter FF waxen e nbadabingbadeboem
gaat je niet lukken om die slangetjes om je cord te krijgen, heb ik -toen ik caution vaarde- al eens geprobeerd. Gewoon vervangen met dynemacord van de havenwinkel a 1,80 de meter FF waxen e nbadabingbadeboem
Nouja dan kan ik 'm er beter afstrippen en de koord daaronder inwaxen lijkt me.
Wel grappig om te lezen dat er in 2004 al kites waren met plastic om de depowerlijn. Ik heb dat ook op m'n Cabrinha en ik snap niet waarom andere merken dit (nog steeds) niet gebruiken. Zit voor mij in ieder geval geen nadeel aan
Sk75 is de standaard voor kite lijnen. Er zijn een paar factoren die de ene lijn beter maakt dan de andere zoals de braid en de coating, maar zelfs optimaal gebraid en gecoat Dyneema, sowieso ongeveer de minst slijtende van alle lijnen, gaat er aan. Er zijn een paar zaken die het slijten bespoedigen, maar de belangrijkste oorzaak is zand dat in de lijn komt. Verder: > aluminium bar gat, dit slijt zelf ook. > "pinch stoppers", die de lijnen uit elkaar houden zodat ze altijd tegen het bar gat liggen > zwaar en sterk zijn, een rider van 100kg slijt z'n materiaal veel meer dan één van 75kg > veel en gepowerd varen > veel vanaf het strand varen ivm zand. Er zit ook fijn zand in de branding, dus even spoelen wast wel het grove zand er af maar het fijne trekt lekker diep in je lijn en slijt 'm van binnenuit.
Coatings op lijn of bar gat zijn leuk voor de eerste 2 uur varen, al die mooie donkergrijze lijnen zijn na twee sessie al wollig en wit.
Als je een slangetje om je lijn wilt doen neem dan TPU, dit wordt gebruikt voor hydrauliek en pneumatiek, voor twee tientjes heb je een hele rol, even online zoeken. Alle andere slangen slijten en/of knikken heel irritant.
Het lusje aan de onderkant van m'n lijn is dikker dan de rest van de lijn. Ik kon de oude tube er dan ook niet gewoon vanaf schuiven. Dan maar een dikkere er om heen doen. Of idd eens kijken voor krimpkous als tussenoplossing.