feddomw
Gast
|
Op Kiteforum is hier een topic over, iemand gebruikt precies dat soort lijn met perfecte resultaten.
|
|
|
Marc_87
Moderator
Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
|
Volgens mij is het juist zo dat de dyneema sneller slijt als de mantel. Dat was eerst met de bow kites ook zo. Toen gebruikte ze ook dyneema met mantal maar dat ging snel kapot.
|
|
|
Lude
Berichten: 1420
|
De dyneema kern bedoel je? Wat bijzonder. Komt dat door de wrijving tussen de mantel en de kern? Nadeel is dan dus dat je niet ziet dat je koord slijt... niet echt veilig dus.
|
|
|
Marc_87
Moderator
Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
|
De dyneema kern bedoel je? Wat bijzonder. Komt dat door de wrijving tussen de mantel en de kern? Nadeel is dan dus dat je niet ziet dat je koord slijt... niet echt veilig dus.
Ja de dyneema kern, het zou best kunnen dat het door de onderlinge wrijving komt. Maar ik ben er uiteraard geen expert in.
|
|
|
Faxie
Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
|
Krimpkous werkte voor geen meter, en kon verder ook geen geschikte slangen vinden verdorie
|
|
|
|
feddomw
Gast
|
Ja, ik ben ook bezig.... Ga toch zelf lijnen "bouwen". North is 5mm voor trimlijn en 3mm voor mini-fifth. Beiden gevlochten Dyneema zonder kern.
Leuke oefening, lekker goedkoop. Setje naalden en takelgaren zijn de enige diepte investering. Van alles een extra maken, heb je er alttijd een liggen. Kaarsvet in een oud verfblik zit ik ook aan te denken idd.
Zou paraffine niet goed werken ook?
|
|
|
gijs1234
Berichten: 254
Logs: 0 | 7 uur
|
Ik heb mijn depowerlijn in de gesmolten waxinelichtjes gedoopt. Vorige zonder was na een half jaar weg. Nu na 9 maanden verder nog geen spoor vaN slijtage. Ik zeg doen!
|
|
|
Lude
Berichten: 1420
|
Feddomw: Van die holle naalden heb je echt niet nodig hoor. 5mm past doorveen ballpen, ff schuin afzagen,, schuurpapiertje en het scheelt je weer 40€
Na 4sessies met de dyneema lijn van de lijnenspecialist zie ik wel een klein beetje slijtage. Maar vooralsnog minder dan origineel
|
|
|
Faxie
Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
|
Een dunne balpen dan lijkt me?
Bij F-One zit de strap aan de depowercord genaaid, die haal ik liever niet los. Aan de andere kant zit een lus, en daar krijg je geen tube omheen. En die lus krijg je er niet ingezet als de tube er al omheen zit.
Denk trouwens dat ik toch eerder een andere bar ga halen dan een nieuwe depower. Eerst kijken hoelang dat waxen houdt.
|
|
|
feddomw
Gast
|
Feddomw: Van die holle naalden heb je echt niet nodig hoor. 5mm past doorveen ballpen, ff schuin afzagen,, schuurpapiertje en het scheelt je weer 40€
Na 4sessies met de dyneema lijn van de lijnenspecialist zie ik wel een klein beetje slijtage. Maar vooralsnog minder dan origineel
Een losse splitsnaald kost maar €8... Maar ik doelde ook meer op een set naalden voor het takelen. Ik wil het staande eind takelen om 'm bij North overal door heen te trekken. En de lus doorstikken kan ook nooit kwaad, doen ze bij originele koord ook.
|
|
|
Lude
Berichten: 1420
|
Ooh ok, dat valt idd mee.. Hier bij de zeilwinkel hebben ze alleen setjes vanaf 40€.
Bij mijn zeeko systeem moest ik hem ook overal doorheen trekken (ook door een viertal gaten in de stopper van slechts 7mm), mijn takelingen na het oogsplitsen bleven erachter steken.. zonder takeling trok ik hem er in 1 keer door.. Heb ze losgehaald en achteraf getakeld.
Faxie: je kunt ook een origineel koord kopen, beetje zonde om een hele bar dan te vervangen.
|
|
|
Faxie
Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
|
Dan komt er een bar van een ander merk op. Kost maar iets meer. Eerst maar waxen.
|
|
|
Marcel~
Berichten: 2657
Logs: 0 | 281 uur
|
Toch ff in het kaarsvet dopen. Sindsdien geen Naish depowercord meer kunnen verslijten...
|
|
|
El Rudo
Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
|
Neem geen lijnen met een polyester of ander vrolijke mantel, dat slijt en ontneemt het zicht op de kern. Een mantel is er zo door op een depowerlijn. Lijnen met een kern zijn ook minder goed (dyneema om dyneema). Dyneema is an sich heel slijtvast en heeft een lage wrijving, je moet voorkomen dat er zand in komt/blijft. Wax of waxine voorkomt dat redelijk effectief. Kijk uit met het opwarmen van dyneema, boven 130°C degradeert het. http://nl.wikipedia.org/wiki/DyneemaMijn favoriet is de PU tubing, en alles er in. Cabrinha heeft een aardig systeem met 2 kanalen zodat de lijnen niet draaien, ben alleen geen fan van die constructies met veren etc.
|
|
|
|
Marc_87
Moderator
Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
|
Neem geen lijnen met een polyester of ander vrolijke mantel, dat slijt en ontneemt het zicht op de kern. Een mantel is er zo door op een depowerlijn. Lijnen met een kern zijn ook minder goed (dyneema om dyneema). Dyneema is an sich heel slijtvast en heeft een lage wrijving, je moet voorkomen dat er zand in komt/blijft. Wax of waxine voorkomt dat redelijk effectief. Kijk uit met het opwarmen van dyneema, boven 130°C degradeert het. http://nl.wikipedia.org/wiki/DyneemaMijn favoriet is de PU tubing, en alles er in. Cabrinha heeft een aardig systeem met 2 kanalen zodat de lijnen niet draaien, ben alleen geen fan van die constructies met veren etc. Als je dan bijvoorbeeld waxine lichtjes laat smelten voor je depowerlijn, als het vloeibaar is moet je het dan eerst wat af laten koelen of is dat nog niet warm genoeg voor dat het gevaar opleverd?
|
|
|
bezemsteel12
Berichten: 884
Logs: 0 | 69 uur
|
marc,
bakje met waxinelichtjes in een pannetje met water doen. dan kom je max tot 100 graden celcius
|
|
|
-Martijn-
Geen avatar
Berichten: 139
|
Het smeltpunt van kaarsvet is rond de 50-60 graden. Als je het dus niet veel heter gaat maken zou ik zeggen dat het geen probleem is.
|
|
|
|
|
Faxie
Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
|
windboys, wat doen jullie allemaal moeilijk met kaarsjes, mantels, buizen, lassen en wtf weet ik veel meer.
Ik kan de lijn niet vervangen. Strap en cord zitten aan elkaar genaaid, en daar ga ik niet mee klooien.
|
|
|
|
Michiel.
Moderator
Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
|
Indien er een sliding stopper om je depowerlijn(en) loopt heeft kaarsvet en golfsurfboard wax een nadelig effect op de werking hiervan. Dat verschilt per systeem overigens.
|
|
|