foto plakken lukte helaas niet.
'Vliegeren' over oceaan scheelt twintig ton brandstof per dag
REUZENVLIEGER TREKT BULKCARRIERS
Weekblad Schuttevaer 14 september 2002:
Het Hamburgse ingenieursbureau SkySails ontwikkelt in samenwerking met de Hamburgse universiteit en twee grote Duitse rederijen een heliumgevulde vlieger met een vleugeloppervlak van ruim 1000 vierkant meter. De vlieger moet in de toekomst bulkcarriers over de oceaan trekken en zo miljoenen tonnen brandstof besparen. Bediening van de stuurlijnen gebeurt via een gondel vanaf de brug met behulp van besturingsprogramma's uit de luchtvaart. Er kan tot vijtig graden aan de wind mee worden gevaren. De vlieger kan tot windkracht negen blijven staan.
Het bedrijf heeft ervaring met de bouw van voortstuwingsvliegers voor zeegaande jachten en ontwikkelt nu een prototype voor de handelsvaart. Over drie jaar moet het eerste vrachtschip met de reuzenvlieger rondvaren.
SkySails stond van 24 tot 28 september 2002 op de Shipbuilding Machinery & Marine Technologybeurs in Hamburg (Hal 2 nummer 2125).
Stichting De Noordzee / North Sea Foundation
Drieharingstraat 25, 3511 BH Utrecht
telefoon: 030-2340016, fax: 030-2302830, email:
info@noordzee.nl lid Stichting Waterpakt, Participant organisation Seas at Risk