Afstellen 5de.

KiteDemon

December 21, 2004, 20:29:50
edit2Rapporteer  
Een niet goed afgestelde 5de heeft invloed op de performance van de kite, dus hier een beknopte handleiding om alles uit een 5de te halen.

Ten eerste is het belangerijk dat de neuslijn zeker 20 cm langer moet zijn om eventuele rek bij nieuwe lijnen te kunnen compenseren.

Als je je lijnen vastknoopt zorg dan dat de neuslijn zijn maximale lengte heeft (dus de neuslijn zal slap hangen als je je kite voor het eerst de lucht in trekt)
Stel eerst de stuurlijnen op de gebruikelijke manier af met de strap helemaal open (let op: de tips gaan niet zover open staan door de Y-lijn dus de kite staat eigenlijk al snel oversheeted alleen zie je dat niet zo makkelijk)
Als de 4 lijnen goed staan afgesteld dan kan je de (nu nog slappe) neuslijn afstellen. Het is de bedoeling dat de neuslijn net niet strak staat als de strap helemaal open staat en je de bar aantrekt. Dus de neuslijn zal eigenlijk net slap moeten hangen.
Makkelijkste is om een maatje even het knoopje van de neuslijn per 5 cm te laten verstellen tot de neuslijn niet meer slap hangt.
Bij nieuwe lijnen zal je dit moeten herhalen tot de rek helemaal uit de  Y-lijnen is.

Suc6
Naish........what else???

Antwoord #1 December 21, 2004, 20:32:22
edit2Rapporteer  
De door jou bedachte "verstelbare neuslijn" werkt top Fer. Ik heb hem gister gemaakt van de bestaande neuslijn!!!
 :-*
Rutger
Founding Father

Antwoord #2 December 21, 2004, 20:35:08
edit2Rapporteer  
Mooi duidelijk verslag Fer. Lekker bezig zo. Nu alleen nog een 5de lijn op mijn kite regelen. Weet nu wel wie hem mag afstellen. ;D
KiteDemon

Antwoord #3 December 21, 2004, 20:54:02
edit2Rapporteer  
Is goed Rutger, ik hou de bar wel beet en jij mag het knoopje verstellen :-*
KiteDemon

Antwoord #4 December 21, 2004, 21:19:19
edit2Rapporteer  
De door jou bedachte "verstelbare neuslijn" werkt top Fer. Ik heb hem gister gemaakt van de bestaande neuslijn!!!
 :-*

Ik zal ff uitleggen wat je bedoeld.

Schuif een losse sleeve over je neuslijn en leg er een simpele platte knoop in. Deze is makkelijk te verschuiven met de sleeve. Om de resterende lijn, die anders in de wind staat te wapperen netjes weg te werken, maak je aan het uiteinde een katteklauwtje die weer terug over de neuslijn gaat.
Op deze manier zit het knoopje altijd aan het uiteinde van de neuslijn en het ziet er netjes en strak uit en het is simpel en traploos te verstellen.

Ik begrijp North ook niet helemaal dat ze met losse extentie stukken komen om zo iets simpels op te lossen.
zaggy
Gast
Antwoord #5 December 28, 2004, 10:53:49
edit2Rapporteer  
die laatste vat ik niet helemaal
zagy

Antwoord #6 Mei 05, 2005, 22:48:30
edit2Rapporteer  
ik zie hier op kitehigh twee verschillende verhalen.
Een is dat de lijn net gespannen moet zijn als de bar tegen de knoop stata, en hier dat die lijn net gespannen moet zijn als de bar aangetrokken is. Welke is nou beter? Of is deze meer voor harde wind en de andere voor zachtere wind?
KiteDemon

Antwoord #7 Mei 06, 2005, 07:40:10
edit2Rapporteer  
Als de 5de net strak staat met de bar tegen de knoop, dan zal deze net slap hangen als je de bar aantrekt.(extra power met weinig wind)
De standaard setup is net strak als je de bar aantrekt. (uiteraard de strap helemaal open, dus fullpower)
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.