speedkiten

Flywoods

Berichten: 271
Februari 11, 2005, 12:21:31
edit2Rapporteer  
Wie heeft er ideeën over de shape van speedboardjes ? Ik wil graag met Weymouth speedweek mee gaan doen. Ik ga er m.n. voor de monofoil, sailrocket en windjet naar toe maar als ik er toch ben lijkt het me wel lachen om met het speedkiten mee te doen.
Vraag me m.n. af hoe de rockerlijn moet verlopen.
En wie heeft er gps en heeft er zin dit jaar eens op het Lauwersmeer af te spreken om wat te experimenteren ?
Leander

Berichten: 4171
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #1 Februari 11, 2005, 13:46:33
edit2Rapporteer  
Er is nog niet echt een setup die het beste is gebleken, dus je zal gewoon moeten expirimenteren.
Wel moet je hem gewoon zo smal mogelijk maken en een zo recht mogelijke outline. verder heel kleine of geen vinnen. voor zo min mogelijke weerstand.
Flywoods

Berichten: 271
Antwoord #2 Februari 11, 2005, 16:33:55
edit2Rapporteer  
Zit te denken aan een boardje met een flowreleaserand in de lengte aan lij. Dan kun je een planeervlak maken zo smal als je wilt (zit aan 10 cm te denken) maar is het boardje verder breed genoeg (30 cm oid) om je voeten kwijt te kunnen en te kunnen starten.
Weet iemand of zoiets al bestaat. Verder 1 skegje en de laatste 60 cm oid vlak dus geen rocker. Verder niet al te kort voor de controle. Zit aan 150 cm te denken. Al te korte boardjes stuiter je vanaf. Is dit wat ?
Tom

Berichten: 2890
Antwoord #3 Februari 11, 2005, 18:37:45
edit2Rapporteer  
haha klinkt wel chill man !
suc6
Tony

Berichten: 110
Antwoord #4 Februari 11, 2005, 20:14:53
edit2Rapporteer  
Ik weet niets van Speedboardjes maar ik wil graag weten waarom je op het Lauwersmeer wil testen. Is het water daar supervlak?? Zo ja dan kom ik graag langs (met GPS)
Tom

Berichten: 2890
Antwoord #5 Februari 11, 2005, 20:57:49
edit2Rapporteer  
Das wel stoer man !

haha damn !
Flakkee-John

Berichten: 782
Antwoord #6 Februari 11, 2005, 22:43:46
edit2Rapporteer  
hou ons op de hoogte lijkt mij leuk om dit te volgen
Fe®®y

Berichten: 424
Antwoord #7 Februari 12, 2005, 11:25:15
edit2Rapporteer  
hoi flywoods,
waarom probeer je het niet met een monowaterski lijk wel erg veel op je beschrijving!!!!
Flywoods

Berichten: 271
Antwoord #8 Februari 12, 2005, 15:16:39
edit2Rapporteer  
Ja, het Lauwersmeer is perfect voor speedkiten en windsurfen. Er zijn al meerdere malen windsurf speedcontests gehouden en er zijn hele hoge snelheden geclocked daar, weet niet precies meer hoe snel.
Bij w-nw komt de wind daar over vanaf het Wad over een prachtig stuk vlak land aanzetten en het is er super rustig. Je kunt er dan vlak tegen de kant snoeihard varen.
Ik ga het boardje eerst simpel van triplex maken. Snel klaar en goedkoop. Geef het planeervlak ook een concaaf, dan laat het bij de flowrelease nog makkelijker los.
Bij een monoski heb je je voeten niet in de richting van de lijnen. Dan is de controle minder vrees ik en je kunt minder trekkracht verwerken.
Verder natuurlijk gewichtvest aan, helm op, moet wat worden. Als ik mijn eerste proefbaantjes gevaren heb post ik wel weer. Wil het graaag eens met gps doen.
Loop ook rond met het idee om je de binnentube uit een oude kite te halen, een paar alu surfmasten te laten buigen en de struts te vervangen door zeillatten en op de surfmasten met cambers aan te sluiten. Met een 5e lijn kun je dan een hele vlakke kite maken met hele dunne le en dus een hele hoge l/r ratio. Nadeel is alleen dat het gevaarlijk is voor omstanders en de vraag is hoe onstabiel de kite er van wordt. Eerst maar eens met een oud 4tje proberen.
Steven

Berichten: 1301
Antwoord #9 Februari 12, 2005, 18:56:28
edit2Rapporteer  
ik kite zelf altijd opt lauwersmeer, maar het is er egt niet heel vlak ofzo hoor, kun je beter het wad nemen met oostenwind... maar als je gaat moet je het zeggen zal ik er oko zeker wel zijn
hollandkiter

Berichten: 298
Antwoord #10 Februari 12, 2005, 20:59:48
edit2Rapporteer  
In de kite magazin van feb/maart 2005 staat een artikel met foto's erbij!!

Maar of deze boards lekker varen  ;D  ;D   Snel zijn ze zeker  8)  8)  8)

Groeten Sam
WIMPIII

Berichten: 766
Antwoord #11 Februari 12, 2005, 21:13:02
edit2Rapporteer  
Hee Flywoods, zocht je soms zo'n kite??
http://www.dmckites.com.au/flexifoil/traction/nexus.htm
Komt uit 2001 geloof ik.
Fe®®y

Berichten: 424
Antwoord #12 Februari 13, 2005, 00:17:15
edit2Rapporteer  
met een monoski doen ze slalom wedstrijden dan sta je ook niet in de richting van de lijn en oefen je echt veel kracht uit in de dwars richting, lijkt me dus geen probleem.
Flywoods

Berichten: 271
Antwoord #13 Februari 13, 2005, 01:46:09
edit2Rapporteer  
Lauwersmeer is zeker niet met alle windrichtingen vlak en bij de juiste windrichting natuurlijk ook alleen vlak bij de kant. Maar de wind komt er dan prachtig ongestoord van de kant af.

Ik kite wel eens op het ijs en dan sta je ook getordeerd op je schaatsen net als bij een monoski. Ik vind het niets. Misschien kun je wel veel kracht op je benen zetten maar het blijft onbeholpen vind ik. En bij een monoski heb je je voeten ook nog achter elkaar, dat kan niet stabiel staan. En een kite trekt niet zo mooi constant als een speedboot.

Die flexifoil is prachtig plat maarheeft nog steeds een best dikke LE, heel wat lijntjes die weerstand opleveren en een inflatable TE (!!) Dat geeft me een wervelingen, nee, da's voor speedkiten niks. De nieuwe kites speciaal voor een 5e lijn gemaakt lijkt me wel heel goed. Mooie dunne tube. Maar dat is ook al bewezen dat die sneller zijn.

Moet kitemagazine maar eens gaan bekijken dan, ligt het nog in de kiosks ?

Ellende van dat flowrelease idee is wel dat je er meteen 2 moet maken. Maar het is nog geen oktober.

fuck gravity

Berichten: 463
Antwoord #14 Februari 13, 2005, 02:02:38
edit2Rapporteer  
lou waiman heeft meegadaan op een zeeeeer kort board en die heeft ook dik snelle tijden eruit gepoept dus dat moet ook lukken ik denk idd dat je echt van alles moet testen suc6 dude
Arjen
Gast
Antwoord #15 Februari 14, 2005, 10:07:30
edit2Rapporteer  
Ik ga het boardje eerst simpel van triplex maken. Snel klaar en goedkoop. Geef het planeervlak ook een concaaf, dan laat het bij de flowrelease nog makkelijker los.

Klinkt goed!!!

Loop ook rond met het idee om je de binnentube uit een oude kite te halen, een paar alu surfmasten te laten buigen en de struts te vervangen door zeillatten en op de surfmasten met cambers aan te sluiten.

Je wilt dus een windsurfzeil uitvinden?


Nadeel is alleen dat het gevaarlijk is voor omstanders en de vraag is hoe onstabiel de kite er van wordt. Eerst maar eens met een oud 4tje proberen.

Ik ben benieuwd!!

Ik heb een GPS, en zou je graag helpen, klinkt bovendien als een toffe plek, Lauwersmeer, maar dat is wel een beetje ver voor me, helaas. Veel plezier.
Arjen
Gast
Antwoord #16 Februari 14, 2005, 10:11:22
edit2Rapporteer  
Flywoods,

Heb je een beetje verstand van buggy-vliegers? Want dat zjin toch wel rete efficiente vliegertjes...

Je hebt een vlieger nodig die aan de buitenkant van het windraam nog lekker hard trekt, dus geen sleurhut waar je keihard bij moet kanten en dus snelheid verliest...

zo maar een ideetje .^
Flywoods

Berichten: 271
Antwoord #17 Februari 14, 2005, 12:07:06
edit2Rapporteer  
Ja, daar heb ik aan zitten denken. Maar de enige die ik ken zijn van die profielloze peter lynn kites. Maar misschien weet jij betere. Als ze bestaan met een mooi vleugelprofiel maar wel 1 laags zodat je niet van die dikke kussens hebt met grote (remmende) gaten, zou mooi zijn.
Flywoods

Berichten: 271
Antwoord #18 Februari 14, 2005, 14:11:24
edit2Rapporteer  
Arjen,

Je krijgt dan idd het profiel van een surfzeil, met brede masthoes al aangeleverd. Simpel te maken en je kan de cambers zo zelf in elkaar flansen, ze hoeven niet eens te roteren.  Het enige waar ik over in zit is de vraag of je het soort alu dat voor surfmasten gebruikt wordt wel kan buigen. Misschien moet het verhit worden en dat is geen goedkoop grapje naar ik weet.

Wie heeft er nog een oude 4 lijns (arx oid) van een metertje of 9 ? Mag best beschadigd zijn en de binnen tubes mag je dus houden. Met een 9 meter kan ik ook varen, met een viertje wordt lastig.

niet ingelogd WIMPII
Gast
Antwoord #19 Februari 14, 2005, 16:16:50
edit2Rapporteer  
Die profielloze Peter Lynns, C-Quad, trekken per vierkante meter, elke kitesurfkite er makkelijk uit. Er zit natuurlijk wel profiel in want anders vliegt het niet. Je hebt alleen geen depower en het blijft niet drijven. De vraag is of je dit wel nodig hebt met speedkiten. Check eens de Bean op stuntvliegers.nl
Waarschijnlijk ken je ze al als hardcore zelfbouwer, maar toch, het is maar een tip.
Arjen
Gast
Antwoord #20 Februari 14, 2005, 16:38:25
edit2Rapporteer  
Flywoods,


Naast de kiter en de weesromstandigheden zijn er twee factoren van belang: de vlieger en het board. Er zjin voldoende vliegers op de markt, die snel, heel snel zjin. Om je vlieger en je board goed te kunnen controleren, heb je volgens mij het meeste aan een relatief kleine vlieger (relatief, dwz dat je NIET overpowered vaart), die heel veel kracht opbouwt door apparent wind. Dat bedoelde ik ook met buggy-vliegers. Om die vliegers te overtreffen , moet je wel van heel goede huize komen met een zelfbouw). Je zou het eens met een Phantom kunnen proberen, als je daaraan kunt komen. (Ik heb er twee  Wink). Jammer dat je daar helemaal in het Noorden zit en ik in Leiden.

Welke buggy-vlieger: kan ik je niet zeggen. Ik heb wel wat gebuggyed (twee jaar in NZ gezeten), maar ik leende altijd wat zonder echt op te letten. Als je deze lijn  wilt volgen, moet je eens op vliegerforum.nl vragen wat de snelste race-vlieger is...

Ik denk dus, dat je moet concentreren op het board: daar valt wrs. nog heel wat te ontwikkelen. Ik heb er niet zo veel veratnd van, maar ik denk: lang, smal, weinig of geen concaaf, verzwaard in de punt. Je idee om met triplex de goede vorm te zoeken is perfect. Goedkoop, je hoeft het niet eens te lamineren, gewoon watervaste lak, voetbanden erop plakken en testen.

Als je een keer wat meer naar het Zuiden afzakt (als daar ergens een goede spot is?), kunnen  we wel eens onder mijn Phantoms gaan hangen  Wink, plakken we mijn GPS op het board...


Heb ik overigens wel eens gedaan: oud wakeboard,vreselijk veel rocker, dus niet al te snel, G10 er boven en toch 53 km pu .^. Kicku, jammer dat mijn benen na 100 meter of zo naar de tering waren!


Laterrr, ga weer aan het werk
Flywoods

Berichten: 271
Antwoord #21 Februari 14, 2005, 16:42:24
edit2Rapporteer  
Die Beans zien er inderdaad goed uit, ik kende ze niet. Maar dat zijn toch 4 lijns en dus d-power ? Dat ze niet drijven interesseert me niet, 500 meter die kite in de lucht houden moet lukken. Wel met toming maar de le is nog dunner dan een surfmast dus dat compenseert mooi. Ik ga maar eens bij de lokale kiteshop kijken. Goeie tip, zo zie je maar een beetje brainstormen op zo'n forum levert vaak wat op.
Flywoods

Berichten: 271
Antwoord #22 Februari 14, 2005, 17:26:07
edit2Rapporteer  
En ik denk dat je gelijk hebt Arjan, een buggykite valt niet te overtreffen als het om snelheid gaat. En snelheid betekent weinig weerstand en ik denk dat je een kite moet hebben die met een kleine aanstromingshoek van de wind mogelijk maakt, een kite met een hoge l/d ratio dus. Eigenlijk gelden dezelfde regels als bij zweefvliegtuigen, surfzeilen etc. Dan wordt je het meest naar voren getrokken ipv opzij. (Bij zweefvliegtuigen is dit omhoog ipv naar achteren (lanzamer). De meeste weerstand gaat zitten in het opzijgetrokken worden. Kijk maar naar waterskieers. Die worden alleen maar vooruitgetrokken en dat vraagt bijna geen weerstand. Je kan de kracht letterlijk met je tanden aan.
Ik denk ook dat je korte lijnen moet gebruiken. Langere lijnen duwen de kite meer terug in de powerzone, dus wordt je meer opzij gedrukt.
En je hebt veel wind nodig. Meer wind betekent dat je eigen snelheid lager wordt tov de windsnelheid en dus komt de schijnbare wind meer van opzij dan van voren en dus wordt je meer vooruit getrokken dan opzij. Jammer alleen dat sterke wind ook altijd vlagerig is.
Maar mooi allemaal lui, kan ik me op het boardje richten, ik heb al een tekeningetje gemaakt.
Thanx
Flywoods

Berichten: 271
Antwoord #23 Februari 14, 2005, 17:42:07
edit2Rapporteer  
Ik zak trouwens ook wel eens af naar het zuiden Arjen. Heb een zus in A'dam wonen en ik kite ook wel eens in Enkhuizen. Moeten maar eens bekijken waar een goede spot is. Maar eerst met boardje af.
Brenkie

Berichten: 716
Antwoord #24 Februari 14, 2005, 23:52:57
edit2Rapporteer  
Speedwing in een grote maat! Sterk en fast as hell!!
Zorg wel voor een goede safety!
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.