Ik blijf het bizar vinden...

Cripsel
Gast
Mei 28, 2005, 18:24:26
edit2Rapporteer  
...dat sommige gasten gewoon niet snappen dat er tussen de badgasten (en met name kinderen) niet gevaren moet worden. Dus ook geen kites op het strand oplaten en laten zien hoe stoer je bent door op het strand tussen de spelende kinderen te gaan staan springen.

Ben vandaag, sinds lange tijd, weer eens een dagje naar Horst gegaan. Ben er maar een paar uurtjes geweest maar heb in die korte tijd dingen gezien waar m'n bek bijna van open viel. Wind- én kitesurfers die als gekken vol tussen de spelende kinderen door varen tot aan het strand en kiters die hun kites, in erg vlagerige en onvoorspelbare wind, tussen de bomen en de badgasten op het strand of vlak aan de kant oplaten.
Loop ik op een bepaald moment met m'n kite in de hand naar de kant zie ik achter me een kerel die iemand helpt z'n kite op te laten...MIDDEN IN HET WINDVENSTER TUSSEN DE SPELENDE KINDEREN. De kite vliegt met een noodgang vlak over het water en nog geen halve meter over de hoofden van een paar kinderen  ??? Probeer ik die vent op een nette beschaafde manier te vertellen dat hij als beginner beter een eind verderop kan gaan staan waar het rustiger is. Krijg ik dikkedulle nog een grote bek ook. Hij onthoofd net bijna twee kinderen. Snap jij het ??? ??? ???

Ik zou bijna gaan pleiten voor een verbod voor het (kite)surfen op dit soort dagen op spots waar ook veel badgasten komen! Op deze manier is het natuurlijk maar afwachten tot het een keer goed mis gaat. Als er een kind onthoofd wordt (noem maar ff wat) dan weet je natuurlijk zeker dat het in heel Nederland verboden gaat worden Undecided Undecided

Weet ook niet wat ik er verder mee wil zeggen of wat een eventuele oplossing zou kunnen zijn maar vond het ff belangrijk om te melden.

Rest my case...

Cheers





Buur

Berichten: 989
Antwoord #1 Mei 28, 2005, 18:33:44
edit2Rapporteer  
Daar gaan we dan.... binnen kort nergens meer kiten.... als het op deze manier gaat...
GVD steeds meer spots die sluiten.... hoor ook vanmiddag dat er op neeltje jans  niet meer gekite mag worden. op de randmeren en gazomaar door....

Iedereen en dan ook echt iedere kiter moet gaan inzien dat dit de verkeerde kant op gaat....

er moet echt een oplossing komen....
-Cedric-
Gast
Antwoord #2 Mei 28, 2005, 18:34:51
edit2Rapporteer  
Dit kan inderdaad niet !!
Dit maakt onze sport echt kapot !! de mensen die dit doen zouden echt een klap op hun gezicht verdienen ! Kitesurfen blijft een gevaarlijke sport en ook gevaarlijk voor de badgasten!! als je niet veilig met kiten kan omschieten moet je gewoon ofwel lessen volgen ofwel stoppen met kiten en geen anderen in gevaar brengen!

grts
Jammer
Gast
Antwoord #3 Mei 28, 2005, 18:48:23
edit2Rapporteer  
Het enige wat mij opvalt is dat er heel veel kiters bij komen, en vooral ook (kiters) die denken dat ze het wel kunnen en hun overkomt niks, terwijl ze niet eens weten hoe het windvenster werkt. Ook valt op dat het sociale gedrag onder kiters ook steeds verder daalt. Vorig seizoen was er altijd wel iemand om je te helpen, nu kijken ze je vuil aan als je weer naar de kant wil, en laat staan dat ze je nog helpen opvangen.

Als iemand het doet is het meestal iemand die al een tijdje vaart volgens mij, de nieuwere generatie kiters om het zo maar te noemen hebben overal schijt aan volgens mij.

Erg jammer en zeker als ik dingen als hier boven lees ??? ???
THEGREEN

Berichten: 683
Antwoord #4 Mei 28, 2005, 18:53:18
edit2Rapporteer  
Dat is inderdaad bizar! Vandaag was ik op schellinkhout met m'n pa en het was echt TE druk. Er moet misschien een luchtverkeersleiding worden neergezet, want het was file. Landen was al helemaal een ramp, want tussen de kites lagen ook nog eens mensen te zonnen  ???  Ik voer me m'n 8 m2 en er waren BEGINNERS met een 14! Het ging natuurlijk mis/bijna mis de kite landde verschillende malen op de stenen. Dit kan niet. Ook nog een kiter afgevoerd  ^ met een ambulance, dus was geen topdag voor de kite wereld  Undecided als dit zo doorgaat (ben nu 4 dagen deze week geweest, heb 3 ongelukken zien gebeuren) word het kiten verboden en dat willen we niet natuurlijk!

De groeten, Stijn
KiteDemon

Berichten: 6806
Antwoord #5 Mei 28, 2005, 19:15:04
edit2Rapporteer  
Spreek die gasten aan!! En als ze toch eigenwijs willen doen gewoon een schop onder hun hol geven. Helpt dat ook niet, dan gewoon de lijnen doorsnijden. Die rotte appels werken we zelf wel weg!!

1 incident waarbij een badgast wordt meegenomen en je kan het gelijk vergeten op die spot!!

Op het strand zijn alle badgasten gelukkig weggeblazen vandaag.
gary d

Berichten: 205
Antwoord #6 Mei 28, 2005, 19:22:56
edit2Rapporteer  
Jongens Verlaat het binnen water en ga naar de kust!!!
daar is altijd wel een stukje verlaten strand te vinden !
Want als dit soort praktijken zich blijven voor doen , dan vrees ik het ergste !

Gebruik je verstand
Spinnerfreak

Berichten: 270
Antwoord #7 Mei 28, 2005, 19:31:49
edit2Rapporteer  
Inderdaad mensen, op deze manier gaat het echt de verkeerde kant op. Kitesurfen is onwijs leuk en daarom ben ik er ook mee begonnen. Maar je moet met zo'n grote vlieger wel uitkijken wat je doet en altijd rekening houden met anderen.
EN DUS NOOIT JE KITE TUSSEN ANDERE BADGASTEN EN MIDDEN IN HET WINDVENSTER OPLATEN!!!
Natuurlijk moet je ook je medekiters helpen bij het oplaten en neerlaten van hun kite en dus ook als zij problemen hebben. Houd gewoon rekening met elkaar en zorg ervoor dat de sport gezellig blijft.

Ik weet niet precies wat we met de problemenin de kitescene moeten doen, maar er moet zeker wat gebeuren. Ik houd persoonlijk niet zo veel van regeltjes en gedoe, kiten is ook bedoeld om je vrij te voelen van alle ellende op de wereld. Maar als het echt uit de hand loopt, voel ik toch iets voor een kitebewijs of iets wat er op lijkt. Wat vinden jullie?
Slis

Berichten: 563
Antwoord #8 Mei 28, 2005, 19:32:13
edit2Rapporteer  
Tja ik pleit voor een kitebewijs...
iedereen sertificaat zoals je ook met zeilen heb etc.

Alleen wie komt met een goed plan hiervoor.
NKV???
DaRipper

Berichten: 370
Antwoord #9 Mei 28, 2005, 19:47:04
edit2Rapporteer  
Ook met een kitebewijs sluit je sit soort ellende niet uit.

Er zijn toch ook mensen met een rijbewijs die als idioten rijden en anderen in gevaar brengen?
Roni-Size

Berichten: 284
Antwoord #10 Mei 28, 2005, 20:02:25
edit2Rapporteer  
Was vandaag in huizen St. brug daar ging het redelijk goed, werden alleen  begin van de dag wel door de Politie gewaarschuwd, als er aan de kant gestund wordt en er gebeurt iets dan is het het definitief voorbij op deze spot.
Moet er wel bij vermelden dat het vandaag ook hier en gevaarlijk vlagerige wind was dus kiters onder  elkaar hielden alles en iedereen in de gaten.
Mss is dit ook een optie om iedereen te verplichten onder toezicht het water in en uit te lopen bij extreme drukte op het strand, of bij vaste kite spot met apparte kite zones, toezicht houders aan te stellen.
Buur

Berichten: 989
Antwoord #11 Mei 28, 2005, 20:02:37
edit2Rapporteer  
en de politie op waterscoters om het te contoleren.... nee dus..
er bestaat ook geen zwembewijs wat je opzak moet hebben als je een stukje gaat zwemmen.
surfers hebben ook geen surfbewijs nodig.
fietsers geen fietsbewijs.
een skater geen skatebewijs.
en een breakdancer geen breakbewijs.

Als er veel spots verdwijnen moet daar door "profesionals" plekken gecreeerd worden waar kiten onder toezicht plaatsvind.
Als het mis gaat en kiten verboden wordt kom ik wel met DE oplossing.
(nederland langs de duitse grens afsteken en 20 km afduwen en zo weer "ruimte geven aan het water"... kan de overheid ook nog een bijdrage geven van een paar miljoen euro. en als teveel mensen Ja zeggen woensdag. ook nog van de europese unie. en dan word de hele geul tussen Nederland en Engeland een kitesurfzone en de geul tussen NL en D. en B. een vaargeul....)

 
 
Roni-Size

Berichten: 284
Antwoord #12 Mei 28, 2005, 20:08:47
edit2Rapporteer  
Ik zie het nog wel zover komen dat er straks alleen nog maar op vaste plaatsen mag worden gekite waar je ook weer flink voor moet gaan betalen, omdat deze groep niet op openbaren gelegenheden te handhaven is.
 >Sad
haaaanz
Gast
Antwoord #13 Mei 28, 2005, 21:35:46
edit2Rapporteer  
sterker nog, dat komt al!!! het is al bezig, het zit zo, heb vandaag op strand horst even met mike gepraat hoe het nou pcies zat, zeewolde is al verboden, sterker, overal is het verboden, alleen strand horst is in de wijde omgeving een spot waar gekite mag worden ( is nog niet officieel, maar de ontheffing is al in vergevorderd stadium!!!!

dit betekent dus ook dat het drukker en drukker gaat worden op deze spot ................ beetje jammer, is nml mijn vaste stek en is er al zo druk Sad

maar wel lekker geknalt vandaag, ging best hoog vrij regelmatig en die badgasten maar oeh en aah roepen
Smeagol

Berichten: 1277
Antwoord #14 Mei 28, 2005, 21:38:31
edit2Rapporteer  
Tja ik pleit voor een kitebewijs...
iedereen sertificaat zoals je ook met zeilen heb etc.

Alleen wie komt met een goed plan hiervoor.
NKV???

Diezelfde nut case die bijna iemand onthoofd met zijn kite zal dat met een certificaat ook gewoon doen...daar schiet niemand iets mee op...ja...die knurft is wel zijn certi kwijt...dat wel....en het slachtoffer in het gunstigste geval "slechts" zijn of haar oren en in het uiterste geval zijn of haar leven...ik heb 1,2,3 ook geen panklare oplossing...het enige wat ik staande vrije hand kan bedenken is specifieke spots inrichten voor ALLEEN kiters (met certificaat??) en specifieke spots voor ALLEEN zwemmers, dagjesmensen en andere zonaanbidders...neemt niet weg dat er op die spots er waarschijnlijk toch gemengd gerecreerd zal worden en en dus een mogelijk ongeval niet uit te sluiten zal zijn, maar het risico is op zo'n manier wel tot een minimum terug gebracht...Wellicht is een sanctiesysteem op die spots iets?...wellicht is dat een oplossing???...Tja....misschien wel!!....Dan rijzen de volgende vragen...WELKE sancties er dan genomen moeten worden??...boetes??...certificaat kwijt???....officiele waarschuwingen??...en na hoeveel waarschuwingen je certi kwijt??...dat is een discussie die nog gevoerd moet gaan worden voordat het uberhaupt zover is...en willen we dat als kitegemeenschap??...ik weet het niet...dit land is al vergeven van regelgeving en het laatste wat we kunnen gebruiken is NOG meer regelgeving, lijkt mij...laten we alsjeblieft eens nadenken WAT we aan het doen zijn en wat de mogelijke gevolgen KUNNEN zijn van onze acties op de omgeving..."situation awareness" heet dat...als we dat inzien dan durf ik te wedden dat we een stuk voorzichtiger zullen zijn met onze spullen, onszelf en met anderen...spreek elkaar aan op ongewenst gedrag en zeg erbij hoe het dan wel moet...alleen maar "bitchen" dat iemand het niet goed doet is makkelijk maar het helpt diegene niet echt veel...zeg wat ie niet goed doet en kom met een oplossing...als het een newbie in de kite scene is help hem dan...offer desnoods je eigen kite dag op....maar voorkom in vredesnaam ongelukken....daar is echt helemaal niemand bij gebaat...ik niet, jij niet maar zeker diegene die het ongeluk overkomt niet...ik heb gezegd...cheers... Undecided Undecided Undecided
FastForward
Gast
Antwoord #15 Mei 28, 2005, 21:38:46
edit2Rapporteer  
Tsja, voor mij niks nieuws, toen tien jaar geleden power kiting 'in' was had je dezelfde lutsers die op een vol strand gingen staan kiten, dunne dyneema lijnen op centimeters boven de badgasten, dat soort domme acties. Helaas zie je hetzelfde volk ook onder de kitesurfers, mijn instelling is eigenlijk altijd dat het in de eerste plaats veilig moet zijn voor anderen.

Zo ben ik in '94 begonnen met buggyen en toen is door dit soort praktijken en een aantal ongelukken het buggyen geweerd van bijna alle Nederlandse stranden, laten we hopen dat dit voor kitesurfing niet opgaat, daarom gewoon waarschuwen die lutsers en ze op het hart drukken dat ze het zo verpesten voor zichzelf en anderen.

FastForward
gerco

Berichten: 128
Antwoord #16 Mei 28, 2005, 21:39:21
edit2Rapporteer  
sebiet verbiede ze daar alle nederlandse spots en kome jullie allemaal hier naar belgie!!!
stop toch met die spots te sluiten, nederland. wij in belgie willen ook nog spots waar het niet overvol is Tongue

nu serieus: echt stom dat er van die beginners zijn die er niets van afweten en hun eigen zin doen!
ik ben ook beginner maar weet wel waar en wanneer ik mijn kite zonder gevaar kan opsteke.
xray

Berichten: 3688
Antwoord #17 Mei 28, 2005, 21:47:04
edit2Rapporteer  
Wij als kiters moeten ook een sterk zelfrefulerende werking hebben. Nood breekt wet en als de enige oplossing inderdaad het doorsnijden van lijnen is dan moet dat maar. Mensen die geen idee hebben dat ze niet alleen een gevaar zijn voor zichzelf maar ook voor anderen en gespeend zijn van enig verantwoordelijkheidsgevoel mogen wat mij betreft keihard aangepakt worden.

Not done is dus;

-beginners met te grote kites.
-oplaten tussen badgasten
-elkaar niet helpen
-stunten voor de kant
-plekken met downwind obstakels

Vul zelf verder aan!
Verder is het inderdaad beter dat er op zo veel mogelijk plekken gekite mag worden. Grotere concentraties kiters op 1 plek is niet wenselijk, daar zijn de lijnen te lang voor en de sprongen te hoog en ver!
Ondabeach

Berichten: 1191
Antwoord #18 Mei 29, 2005, 00:21:15
edit2Rapporteer  
Het gaat de gemeentes om de bescherming van de badgasten. Als er een ongeluk gebeurt voelt de wethouder zich verantwoordelijk. Deze gaat als je pech hebt gelijk met de botte bijl hakken.
Voorbeeld... als er op een traject te veel verkeers ongevallen zijn, komen er 30km zones en flitspalen.
Kiten tussen badgasten kun je gewoon niet maken. Als het te druk is hijsen ze op sommige stranden de vlag.. vandaag ff niet kiten balen balen maar de rest van het jaar ben jij weer aan de beurt.
Tja ik hou zelf ook niet van regeltjes en wetjes... maar dit is nou eenmaal Nederland met zijn beperkte ruimte en bekrompen gemeenten.
Probeer te blijven praten en grijp zelf in, want als de instanties het gaan doen ben je mooi in de aap gelogeerd.
Sky®ideR

Berichten: 243
Antwoord #19 Mei 29, 2005, 13:59:26
edit2Rapporteer  
Wij als kiters moeten ook een sterk zelfrefulerende werking hebben. Nood breekt wet en als de enige oplossing inderdaad het doorsnijden van lijnen is dan moet dat maar. Mensen die geen idee hebben dat ze niet alleen een gevaar zijn voor zichzelf maar ook voor anderen en gespeend zijn van enig verantwoordelijkheidsgevoel mogen wat mij betreft keihard aangepakt worden.

Not done is dus;

-beginners met te grote kites.
-oplaten tussen badgasten
-elkaar niet helpen
-stunten voor de kant
-plekken met downwind obstakels

Vul zelf verder aan!
Verder is het inderdaad beter dat er op zo veel mogelijk plekken gekite mag worden. Grotere concentraties kiters op 1 plek is niet wenselijk, daar zijn de lijnen te lang voor en de sprongen te hoog en ver!


Laten we dan is bij de pro's beginnen die het foute voorbeeld geven op films???

Zo zat ik laats ff een filmpje te kijken en zag daar Len10 ff tof doen midden op het strand met een boel mensen er om heen. En ja als hun het doen waarom zouden anderen het niet na doen...????

Buur

Berichten: 989
Antwoord #20 Mei 29, 2005, 14:14:49
edit2Rapporteer  
mee eens... op het strand springen op KBO. heb foto's gezien.... en hij hing niet laag....
Leander

Berichten: 4171
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #21 Mei 29, 2005, 15:05:52
edit2Rapporteer  
het springen op het land is niet het probleem, dat hete powerkiten!! maar je moet wel weten waar je mee bezig bent.
Ga dus niet tussen badgasten staan, maar zorg dat je rondom 200 m vrij hebt.
Sky®ideR

Berichten: 243
Antwoord #22 Mei 29, 2005, 18:01:05
edit2Rapporteer  
Dan nog je moet het niet doen, er zijn mensen die daar niet bij na denken...???
THEGREEN

Berichten: 683
Antwoord #23 Mei 29, 2005, 18:12:01
edit2Rapporteer  
Spreek die gasten aan!! En als ze toch eigenwijs willen doen gewoon een schop onder hun hol geven. Helpt dat ook niet, dan gewoon de lijnen doorsnijden. Die rotte appels werken we zelf wel weg!!

Ik en nog een paar andere kiters zeggen/roepen (omdat ze toch niet luisteren) iedere keer weer dat het een levensgevaarlijke sport is, dat je les moet nemen, dat je niet bij de badgasten moet komen, dat het verstandig is om een helm te dragen EN dat een ongeluk het voor ALLE kiters kan verpesten, en toch lopen er een paar van die zombies bij die denken dat ze het kunnen. Afgelopen jaar was ik aan het varen wederom op Schellinkhout (waar het VEEEELS te druk is) en er kwam een jongen met een veels te veel wind (uitgehaakt, volgens mij wist hij niet eens hoe je moet depoweren) langsvliegen die nog in het bodydrag stadium verkeerde. Wij nog roepen maarjah, als je eenmaal bij ze bent vliegen ze weer weg. En de lijnen doorsnijden (ik ben 1.90 en toch durf ik dat niet aan bij 3 kerels van 1,85  Undecided Mijn pa overigens is wel instaat om kites kapot te maken, hij heeft al verschillende jonge mensen naar de ambulance moeten begeleiden......

Wat een ergenis allemaal....
drifter

Berichten: 1757
Antwoord #24 Mei 29, 2005, 21:23:06
edit2Rapporteer  
@zoomy: die nutcase heeft geen kitebewijs want hij is nog een beginner.

Ik pleit ook voor kitebrevet, je bent met iets bezig wat gevaar kan opleveren voor omstanders als je er op de verkeerde manier mee omgaat.
Je mag ook niet autorijden zonder rijbewijs.

Dus als er een brevet wordt vereist, zullen er ook nooit sukkels op het water staan. Altijd mensen die weten waar ze mee bezig zijn. (Tenzij je de wet overtreedt natuurlijk).

Je krijgt een brevet als je hebt aangetoond dat je de sport beheerst en weet wat je aan het doen bent. Je krijgt een bewijsje die je moeten kunnen tonen wanneer er gecontroleerd wordt. En waarom niet he, jij kan kiten. Haal je brevet. Het is alleen maar gunstig voor je.

Dit zal nog wel vergezocht zijn, maar het zal wel nodig zijn als het nog drukker wordt.



« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.