Ik blijf het bizar vinden...

tom w
Gast
Antwoord #25 Mei 29, 2005, 22:45:45
edit2Rapporteer  
Het wordt steeds erger en erger.
Ik vind de promotie rond het kitesurfen niet nodig.  Hoe minder reclame hoe beter.
Tegewoordig begint 'jan met de pet' al aan kitesurfen en het zijn die mensen die de accidenten veroorzaken!  Ik zeg niet dat ze allemaal zo zijn hé, maar de kiters van het eerste uur waren ten minste nog mensen met al wat 'surfroots', ofwel waren het windsurfers of wakeboarders, snowboarders, eender wat.
Zij hadden toch meer 'gevoel' voor zo'n sport.
Nu ziet iedereen dat die sport supercool is en door de lage prijzen en verzadigde tweedehandsmarkt willen ze er allemaal wel aan beginnen.  De prijs is niet langer een barriere, wat in het begin nog wel was en de tweedehandsmarkt was toen helemaal niet zo uitgebreid.
Ikzelf ben nu toch ook al vier jaar bezig, in het begin was het gewoon veel leuker, veel minder volk op het water.
En ik vrees dat het enkel nog maar erger gaat worden, binnen dit en 5 jaar zal het hier wel zo druk worden als in het hoogseizoen op Cabarete, ik noem maar wat.  Sad
Erik

Geen avatar

Berichten: 126
Antwoord #26 Mei 30, 2005, 06:40:37
edit2Rapporteer  
Het wordt steeds erger en erger.
Ik vind de promotie rond het kitesurfen niet nodig.  Hoe minder reclame hoe beter.
Tegewoordig begint 'jan met de pet' al aan kitesurfen en het zijn die mensen die de accidenten veroorzaken! 

Ik weet niet of ik me aangesproken moet voelen, maar ik heb geen pet en ik heet geen Jan.  ;D
Daarnaast ben ik beginner en heb nooit iets met watersport gehad.
Ik heb 12 jaar ervaring met parachutespringen, en nooit heb ik stunts uit gehaald tussen publiek.
Maar omdat ik het nooit eerder gedaan heb, voel ik uit het berichtje dat ik maar beter kan gaan stoppen met kitesurfen. Eigenlijk bevalt me dit wel omdat het voor nop gedaan kan worden op de wind. (m.u.v. de aanschaf materiaal).
Dus nee, laat ik dan toch maar niet luisteren en lekker doorgaan, want ik denk dat ik dat best wel kan bepalen of het voor mij is weggelegd of niet.
Als ik gevaarlijk doe dan mag je me van het strand afschoppen.

.....en ja, dat het druk wordt is niet gek. We leven in Nederland waar het zowiezo al druk is overal.
Ik heb de snelweg ook 't liefst voor mezelf, maar moet 'm delen.
Wil je daar geen last van hebben dan is emigreren de oplossing voor mensen die er last van hebben.
slufterhufters.com

Berichten: 6021
Antwoord #27 Mei 30, 2005, 09:14:58
edit2Rapporteer  
Door een vaarbewijs of iets anders wat je moet halen om te mogen kiten is noodzaak.
Zo leg je de drempel hoger voor idioten die ook denken dat het een Intertoysvlieger is.
Parapenten is ook een zeer vette sport, je krijgt best wel een zwaar examen voordat je zomaar aan zo'n ding mag gaan hangen, daardoor blijven de sukkels weg van de sport.

In het examen hameren op alle veiligheids regels, en de praktijk zwaar en uitgebreid maken, hameren op verantwoording, dat er dingen fout kunnen gaan blijft, daar doe je niks aan, maar dat je zo een hele berg ongelukken voorkomt en onze mooie sport ook in de toekomst kan blijven beoefenen is dan logisch.

Voordeel van zo'n bewijs is dat je die af kan pakken en zijn spullen in beslag kan nemen, geloof me als je dat een paar maanden volhoud dan doen ze overal wel normaal.
Bodhi

Berichten: 785
Antwoord #28 Mei 30, 2005, 10:27:11
edit2Rapporteer  
Zaterdag heb ik helaas niet kunnen varen omdat ik gewoon niet zulke kleine kites heb. Tot mijn grote verbazing zijn er nog steeds mensen die het maar niet naast zich neer willen leggen dat je op zo'n verschrikkelijk mooie dag toch maar beter kan besluiten om het te laten voor wat het is. Simpelweg omdat ze geen geschikt materiaal hebben voor zulk soort omstandigheden. Na een aantal spots bezocht te hebben (dan maar genieten van de actie van anderen) waren we beland op de Brouwersdam. Ook op deze spot werden zeer kleine kites gevaren. Toch was er een persoon die met een te grote kite (Wipika AMP 12) het water op wilde gaan. In eerste instantie dacht ik dat hij hulp nodig had met het veiligstellen van de kite. "Waarschijnlijk was hij zwaar overpowerd het water af gekomen en kon ie de kite niet veilig neerleggen omdat ie maar alleen was..." Zoiets dacht ik dus. Dit omdat ik deze maat kite niet echt kon linken met het idee dat hij hiermee zou willen gaan varen. Ook vroeg hij of ik hem nog even wilde helpen met het oplaten van de kite!... Dat was ik dus zeker niet van plan en heb hem ook dringend gevraagd te stoppen met het uitvoeren van dit idee. Gelukkig vond ook hij bij nader inzien dat het verstandiger was om het nog even te laten voor wat het was. Ik moet er niet aan denken wat er had kunnen gebeuren!!
kentyman

Berichten: 2093
Antwoord #29 Mei 30, 2005, 12:12:00
edit2Rapporteer  
Dat belooft nog wat voor deze zomer! Zaterdag was ik op autoplaya en daar ging eigenlijk alles best soepel, maar het was ook niet echt druk. Ik denk dat veel mensen het wijze besluit hadden genomen om maar niet met 30 knopen het water op te gaan. (vlagerig, tussen de 22 en 33 knopen, ik geloof dat 'r zelfs een vlaag van 39 knopen is gemeten) 's Ochtends was de wind nog wel redelijk bedwingbaar maar later op de dag begon het echt hard te blazen, wat me opviel is dat de kitescholen nog redelijk lang bleven staan (wel met kleine kites maar toch)!

Ik ben ook voor een kite-bewijs, niet omdat ik denk dat dat papiertje / regeltje op zichzelf iets gaat helpen, maar wel omdat het mensen zal dwingen in ieder geval 1x stil te staan bij de safety (als ze zo'n papiertje moeten halen) en er dan in ieder geval IETS van een drempel is om totale idioten te weren. Daarnaast lijkt mij het invoeren van kite-gebieden ook een goed plan: kiters en badgasten is geen goed mengsel!

Verder moeten we met z'n allen proberen ervoor te zorgen dat de sport veilig wordt / blijft door goed op te letten (op anderen en ook op je zelf, bedwing die ego! :-) en anderen te helpen en (zo vriendelijk mogelijk) op hun fouten te wijzen.

Het is volgens mij al eens eerder door iemand gezegd hier op 't forum maar het zou volgens mij best een goed plan zijn om over heel Nederland flyers te verspreiden over kiten & safety. Op die flyer kan dan een waarschuwing over kite-safety en wat uitleg over safety (hoe bevestig je de kitelijnen, hoe / waar / wanneer lanceer & land je je kite, welke omstandigheden zijn goed, wat moet je absoluut WEl doen en wat absoluut NIET etc). Gewoon een kort maar krachtig overzicht van safety-aspecten om mensen meer "aware" te maken en op te roepen tot verantwoordelijkheidsgevoel enz. Dan nog een linkje erbij naar een website met uitgebreidere info...
sanne

Berichten: 256
Antwoord #30 Mei 30, 2005, 12:44:14
edit2Rapporteer  
Zelfregulering vind ik onzin, dat noemt men anarchie. Daar schiet je niks mee op en krijg je alleen maar veel ergernis mee en ordinaire knokpartijen mee.
Dat gezwam van Buur schiet je ook niet veel mee op, want idd hebben fietsers geen fietsbewijs en zo kan ik ook nog wel een tijdje doorlullen. Waar het om gaat is om het bedienen van een potentieel zeer gevaarlijk apparaat in handen van iemand zonder ervaring ermee. Net zoals het rijbewijs, het vaarbewijs etc etc etc. Iedereen die serieus bezig is met de sport heeft dit er 10x voor over en iedereen die dat niet is zijn we toch liever kwijt dan rijk. Één van de weinige keren dat ik pleit voor nieuwe regulering in Nederland... 
KiteDemon

Berichten: 6806
Antwoord #31 Mei 30, 2005, 13:14:03
edit2Rapporteer  
Zelfregulering vind ik onzin, dat noemt men anarchie. Daar schiet je niks mee op en krijg je alleen maar veel ergernis mee en ordinaire knokpartijen mee.

Zolang er hardleerse, naife idioten een potentieel gevaar kunnen zijn, en ook van plan zijn de daad bij het woord te voegen, dan zal er toch in gegrepen moeten worden. Gebeurd dat niet, dan gaan ze gewoon hun gang met het risico dat het finaal mis kan gaan. (zie voorbeeld van eigenwijze kiter die moeder en kind meesleurd in de ellende)
Gelukkig zijn dit maar een paar rotte appels, dus van ordinaire knokpartijen zal geen sprake zijn, aangezien het merendeel van de aanwezige locals graag op hun spot willen blijven varen.
De boodschap is dan ook dat we allemaal een oogje in het zeil moeten houden en daar waar nodig eventueel hardere middelen moeten gebruiken, waar gewoon praten geen uitkomst meer biedt.
Dit is het voorkomen van ernstige ongelukken meer dan waard.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.